Gå til innhold
  • Bli medlem

Udvikling af Outdoor udstyr


Rauns

Anbefalte innlegg

Hej

Vi er 6 universitetsstuderende fra Danmark, som arbejder på et projekt omhandlende teknologibaseret udvikling inden for Outdoor udstyr. Vi skal kigge på hvordan vi blandt andet kan udvikle

• Telte

• Soveposer

• Liggeunderlag

• Backpack

Derfor vil det være dejligt, hvis du kunne komme med nogle input til, hvad der irriterer dig ved udstyret, samt hvad du mangler når du er i naturen. Det kan både være teknologiske forbedringer ved udstyret, men også det sociale aspekt (kommunikation med andre, Facebook, Twitter osv.).

Vi ønsker at afslutte denne tråd senest ved udgangen af uge 6 – så skynd dig at skriv, så vil vi gøre vores bedste for at udvikle netop det du synes der mangler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, du spør veldig generelt, da får jeg bare svare litt hulter til bulter:

Telt: Barduner bør ha en annen farge enn teltet i.f.m. snubling. Sørg for å ha stor nok pakkepose. Gjelder også for soveposer og dunjakke.

Tenk spesielt på ventilasjon for å ungå kondens i regnvær (vanskelig).

Ryggsekk: Det som mangler er et system for å ha staver på sekken som du kan ta av mens du går og som du også kan feste igjen når du ikke lenger trenger dem.

Det som også mangler er en komfortabel måte å gå med et stort speilrefelkskamera på en sikker måte. Hva med en slags vanntett sekk som er festet mot skulderreimen? Siste jeg gikk med en slik kamera, hadde jeg den vanlige kameravesken over skulderen og ryggsekken over den. Det var ikke komfortabelt, men jeg hadde i hvert fall lett tilgang til den.

Skal legge til mer når jeg kommer på noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt:

- Reflekstråder innvevet i bardunsnorene.

- Alle trekk til telt bør være komprimerbare slik at trekk ikke blir for lite med litt snø og is på duken.

Sovepose:

- Poser for lett vinterbruk/3 sesong. en kort glidelås på motsatt side av hovedglidelås. Da kan en få ut begger armer av pose uten å stå opp. F.eks for å fyre igang primus etc.

- For min del kunne jeg godt hatt en pose med armer. Greier aldri holde de inni posen en hel natt alikevel.

Liggeunderlag.

- Mange er litt smal til vinterbruk. Burde være flere i bredde på 60-65cm. Er få modeller som kommer i slikt utvalg.

Backpack

- Burde være en vanntett lomme på sekken som er lett tilgjengelig til å ha f.eks kamera, mobil etc i.

- Stor ballong på toppen til å fylle med Helium slik at sekken blir lettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. refleks, så bør dette også sitte på ryggsekken, både bak og på sidene. Dette er kjekt å ha når du må bære ryggsekken i en by/langs veien og også når du trenger å bli reddet på fjellet. Da slipper man å ta med refleksvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I segmentet mellom telt+sovepose og vindsekk er det rom for nyvinning... i skjæringspunktet mellom nødbivuakk og planlagt overnatting med minimal vekt og volum.

Jeg er ikke så glad i engangsdippedutter som ikke lar seg pakke og bruke på ny (som for eksempel såkalt redningsfolie). Denslags kan ha sin berettigelse for nødbruk, men jeg liker å BRUKE tingene jeg har med, ikke atter en gang konstatere at forseglingen er ubrukt og hel.

For eksempel fjellduken min - brukt så mye at den nærmer seg utskifting. Det finnes lettere varianter på markedet, men multirollen til jerven fjellduk er det få som matcher. Som regel bruker jeg min som vindskjerm (presenning), men bruk som poncho, vindsekk etc. er alltid like for hånden.

Kort sagt ønsker jeg meg komforten til telt + sovepose, men med vekt og volum som en vindsekk... det er vel ikke for mye forlangt, er det vel? Materialteknologien setter selvsagt begrensningene her, men det er da lov å håpe. Et syntetisk alternativ til dun (tilsvarende vekt og isolasjon, men motstandsdyktig mot væte og langt billigere) ville umiddelbart blitt en schläger.

Hvis vi forlater min fantasiverden og ser på hva som kanskje er mer realistisk:

- Lyse farger inni sekker og bag'er (OK en triviell bagatell, men svart er vel den minst funksjonelle fargen du kan ha INNI en ryggsekk??? Når så du sist en bag eller sekk som ikke var svart/mørkeblå/mørk grå inni?)

- "Rull ned" lommer på magebeltet/skulderremmene. En patent som ligger flatt og integrert når den ikke trengs, men som enkelt kan rulles ut til en lomme eller pose når man plutselig har behov for å legge bort det man har i hendene. Hvis du har vært på tur med unger skjønner du godt hva jeg mener, plutselig står du der med 4 votter i hendene og etellerannet akutt unge-trenger-hjelp-med-noe behov. Greit å ha en ekstralomme for hånden da. Eller rett og slett fordi lommene på favorittjakken din er utilgjengelige under sekkens bæresystem.

- Ultrakompakt bensin- eller parafinbrenner. Tenk "pocket rocket" for bensin/parafin, eller en ultramini Colemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Telte

Få en stor nok pakkpose.

lengde på 1-mannstelt må være lengre enn 180cm

• Soveposer

God nok plass

leveres med vanntett trekk

• Liggeunderlag

at det er langt nok (jeg er ikke mer en 185cm )

at det ikke trekker fuktighet så fort

• Backpack

At åpningen øverst er stor nok til å putte vintersoveposen oppi. Jeg har norrøna recon packen. og synes den har en litt for liten åpning. Ellers strålene fornøyd med bærekomfor. Men kunne godt vart en litt lettere sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg synes er rart er at det ikkke er hurtigklips til bardunsnorene slik at det går an å ta de kjapt av slik at det går an å sitte inne i teltet å rulle de sammen i ro og mak spesielt hvis det er mye vind.

Synes også det kunne vert bedre utvalg i kuppeltelt/tunneltelt med større høyde for fjellbruk.

Dårlig utvalg av pyramidetelt for vinterbruk.

Bunnduk i forteltet burde følge med teltet men kunne tas av hvis ønskelig.

Litt mer festemuligheter i teltet til å henge opp klær lys osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo se på mulighetene for å bruke flytende glass som en membran til friluftsklær. Evnt andre muligheter for å kunne gi full vanntetthet og samtidig puste.

Noen av egenskapene til flytende glass:

Spray-on liquid glass is transparent, non-toxic, and can protect virtually any surface against almost any damage from hazards such as water, UV radiation, dirt, heat, and bacterial infections. The coating is also flexible and breathable

....

The spray cannot be seen by the naked eye, which means it could also be used to treat clothing and other materials to make them stain-resistant. McClelland said you can “pour a bottle of wine over an expensive silk shirt and it will come right off”.

Selv om slike ting definitivt er i starfasen så passer det jo bra til et forskningsprosjekt på universitetsnivå (hva slags studieprogram er det dere tilhører egentlig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også mangler er en komfortabel måte å gå med et stort speilrefelkskamera på en sikker måte. Hva med en slags vanntett sekk som er festet mot skulderreimen?

Jeg har hatt kameraet i en kamerabag av "trekantet" type (kun plass til kameraet). Tatt av skulderremmen og festet en slynge/karabin i hvert remfeste på sidene. Disse har jeg så festet rundt ryggsekkens skulderremmer - ikke ved skuldrene, men sånn ca i albuehøyde (tyngdekraften sørger for at den havner der den havner), slik at bagen ble hengende foran på magen. Lett å få opp kameraet, og ikke noe problem på skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.