Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har prøvd Outdoor Research Ferrosi jakke/hoodie?


aico

Anbefalte innlegg

Har sett den har fått en del positiv omtale i utlandet, blant annet pga. evnen til å kvitte seg med fukt (MVTR), men til tross for dette er den sjelden å finne her i landet.

Har sett en stund etter en erstatter for min gamle Mammut softshell i Schoeller Dryskin extreme, som var veldig god den gang da, men nå er både tynnslitt og en størrelse eller to for stor.
Fant tilfeldigvis en enslig Ferrosi hoodie hos Sport Outlet i dag når jeg sjekket ut en link i en annen tråd, så nå får jeg kanskje prøvd en selv, så fram til at størrelsen ble rett (var bare den ene, så ingen byttemulighet).

Hadde vært interessant å høre erfaring fra andre som har prøvd, og evt. tanker rundt hvorfor den er så vanskelig å få kjøpt i Norge.

BPL: test av MVTR: https://backpackinglight.com/cfm-vs-mvtr-myths-wind-shirts/
BPL: diskusjonstråd til testen: https://backpackinglight.com/forums/topic/by-the-numbers-the-myth-of-air-permeability-in-windshirts/

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Jeg har Ferrosi hoode, og er godt fornøyd med den.

Vet ikke helt hvorfor akkurat den er vanskelig å få kjøpt i Norge, men Outdoor Research vel er et merke som ikke så mange fører...?

I Norge mistenker jeg at det selges mest hardshell/gore-tex og evt softshell som på den svært vide skalaen av softshell er nærmere hardshell enn collegegenser.
Ferrosi er jo hverken vanntett eller vindtett, og er nærmere collegegenser enn feks Arcteryx Gamma o.l. som jeg tenker er nærmere hardshell på skalaen.

Det er en veldig fin jakke til sitt bruk, når det er litt vind og evt litt nedbør. Den tåler ikke mye regn, men tørker til gjengjeld fort. Fin om vinteren, har brukt den mye på skiturer der det er fint at den puster godt. Hardshell blir jo fort klamt.

Kjøpte en tynn bomullsanorakk fra Fjällreven for noen år siden som jeg tenker overlapper en del i bruk. Den tørker jo litt senere, men tåler til gjengjeld litt mer vind. Tradisjon for bruk av bomull kan jo være en grunn til at softshell i collegegenser-enden av skalaen brukes/selges lite.

PS: veldig fornøyd med min helt nye skala for beskrivelse av softshell. Det er jo egentlig et håpløst vidt begrep som brukes om det meste. Håper den gav mening og var forståelig, den kan sikkert forbedres :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, @Bøygen

Helt enig i det du skriver. Softshell som begrep startet med med plagg som blandet en bitteliten dæsj isolasjon med litt vindmotstand men ikke mer enn at du hadde nok luftgjennomstrømming til å lettere bli kvitt fuktighet og overskuddsvarme. Dette skulle i teorien (og ganske ofte i praksis) bety et ytterplagg som var komfortabelt over et større temperatur- og aktivitets-spenn, som du sier, ikke helt ulikt en litt avansert collegegenser :)

Når etterspørselen etter softshell fikk fotfeste utenfor entusiast-segmentet så ble begrepet ganske raskt "hijacket" når sportsindustrien oppdaget markedsføringsverdien denne nye kategorien hadde, og begrepet ble ganske raskt utvannet til å bety nesten hva som helst med stretch og myk innside.

Jeg er også enig i at skalljakker i bomull/bomullsblanding gjerne er mye nærmere den opprinnelige betydningen av softshell i funksjon enn det meste som selges under denne merkelappen i dag. Bomullsjakkene kan vel kanskje ansees å være den originale softhelljakka, men gikk av moten og ble til dels glemt (iaf. internasjonalt) etter inntoget av  Gore-tex og mann ble indoktrinert med en kleslagmodell der den "pustende" regnjakka fikk en langt mer sentral rolle enn fortjent. Kanskje ikke så rart da at noen kreative og svette sjeler begynte å se etter alternative ytterplagg med større komfortområde. Selv om moderne softshell tekstiler som mann finner i f.eks. Ferrosi hoodie har noen fordeler ifht, bomull/bomullsblandinger så er det på mange måter bare hjulet som er funnet opp på nytt.

Ferrosi er helt klart i den kategorien som jeg forbinder med softshell. Førsteinntrykket er at den er litt mer vindtett og litt mindre isolerende enn Schoeller Dryskin extreme stoffet som ble brukt i min gamle favoritt. Trur egentlig det er bare en fordel, Dryskin kan bli litt saggy og tørke ganske tregt hvis det først blir skikkelig bløtt, men de er nok ikke alt for ulike totalt sett.

Endret av aico
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som var den "originale" softshellen, men husker godt mitt første møte med det som ble presentert som det.

Skulle kjøpe Berghaus Choktoi, og han eller hun i butikken lurte på om jeg ikke ville se på den nye kule jakken fra det relativt ukjente merket Arcetryx. Jeg vurderte en stund, men hadde ikke noe tro på det litt våtdraktaktige ytterstoffet på Gamma MX-jakken og ville heller ha den vindtette fleecen fra Berghaus. Som jo er et mye dårligere konsept sånn sett i retrospekt :-P Hvorfor man skal kombinere den fluffy yttersiden som suger til seg vann, snø og rask med noe som puster så dårlig at man må ha glidelåser under armene er ikke helt godt å forstå, men det har nå tjent meg godt i mange år, og duger fortsatt som hyttejakke :-D

Gamma MX har vel i større grad blitt et ikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.