Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor / hvordan oppbevarer du friluftsutstyret


REs

Anbefalte innlegg

Da vi, for ca. fire år siden kjøpte oss nytt hus hadde jeg store forhåpninger om hvordan jakt, fiske og friluftsutstyret mitt skulle organiseres og lagres.

Huset hadde 6 soverom og tre av disse ble naturlig nok tatt i bruk til soving. Så ble et rom innredet til gjesterom og så var det min tur.

Et rom med to doble garderobeskap ble så innredet med en stor kontorpult i vinkel langs to av veggene. Så ble friluftsklær og diverse andre friluftseffekter plassert systematisk i garderobeskapene og i hyller på veggene. På pulten ble det plass til PC (to stk.) og god plass til fluebindingsutstyret.

Men hvor lenge var Adam i paradis? Ikke lenge etter blir rommet fylt opp med symaskin, sysaker, permer med all verdens papirer, hobbyartikler fra Panduro etc. etc. Innholdet i garderobeskapene blir presset sammen i ene enden av skapet til fordel for finkjoler som er blitt for små, bunader og pelser som er arvet og kjøpt og som ikke kan henge hvor som helst i påvente av passende vær. (Noe det er forferdelig lite av her på vestlandet.)

Tilværelsen blir litt kummerlig, så jeg beslutter å ominnrede soverom nr. 6.

Det blir nytt gulv, nytt på veggene og et stort garderobeskap. Etter en tur på IKEA blir det en ny stor vinkel skrivepult, godt med arbeidslys pluss lave hyller og skap langs veggene. En liten tv med innebygget dvd-spiller til "Lars Monsen" og en radio til friluftsmagasinet og bluesasylet etc. etc. Et kjempebra rom for oppbevaring av friluftsutstyr, våpenpuss, fluebinding og "surmuling". (Furterom tror jeg det kalles på Østlandet, men her på Jæren kalles slike rom og små grillhytter gjerne for "Poddebu".)

En del av friluftsutstyret blir møysommelig plassert inn i skaper og hyller og freden senket seg igjen over fars fritidsaktiviteter.

For å gjøre en lang historie kort:

I dag har jeg en halv meter med bordplass til fluebinding. Resten er overtatt av diverse klipe og lime aktiviteter, hobby og skolebøker, gavepapir, parfyme og toalettartikler som kona selger i slike home party greier på kveldene.

Ja, ja, Jeg har jo kjellerstua, den kunne jo brukes. 30 kvm med stor åpen peis, stor tv og stereoanlegg og gode stoler. Fint å sitte foran peisen å sjekke over fiskeutstyr etc. når vinteren gjør utelivet utrivelig, men kjellerstua flyter av diverse tvspill, bilbaner, lego og diverse annet leketøy og er oppholds- og lekerom for mine barn med venner.

Jeg har en liten snekkerbod hvor jeg har plassert inn et dobbelt garderobeskap. Her har jeg nå fiskeutstyr og diverse små friluftsting. Utenfor snekkerboden er en liten gang. Her satte jeg inn en liten benk, slagbenk tror jeg det kalles. En slik hvor det er en del lagerplass under lokket. Den rommer den delen av whiskysamlingen min som jeg bare serverer til utvalgte gjester. Ellers var det noen hyller og noen knagger så her var det mulig å få inn noe av mitt friluftsutstyr.

For ca. et år siden bygget vi om kjøkkenet. Et alt for lite kjøkken ble dobbelt så stort og et alt for stort grovkjøkken / vaskerom ble halvert. Dette førte til at fryseboksen måtte flyttes og hva var vel mer passende enn å sette den i gangen utenfor snekkerboden.

Nokk en gang måtte far på flyttefot.

Nå har jeg noe av det utstyret som tåler mest i en hylle i garasjen, primus og kokekar i et skap på kjøkkenet til kjellerstua, noen klær, redningsvester og seilerdress, i et skap på gjesterommet, fiskeutstyr i snekkerboden, noen klær, ullundertøy ullsokker og diverse vinterklær i plastbokser med lokk under sengen, Fritidsjakker og bukser som ikke brukes så ofte i skapet på rommet hvor jeg startet og som nå betegnes som kontoret, termos, kopp og tallerken i skapet på grovkjøkkenet, soveposer, liggeunderlag, ryggsekker, telt og ski på det kalde mørke loftet og etter at vi kastet ut en stor gammel oljefyr til fordel for en varmepumpe med varmtvannstank så har sko og støvler havnet inn i fyrrommet. Mine antikke fiskestenger som skulle prydet veggene i kjellerstua er pakket bort i en eske på loftet.

Min kone er ganske grei. Hun forteller meg alltid hvis hun skal ut på noe, enten i forbindelse med jobb eller på fritiden.

Jeg derimot spør alltid om det passer at jeg jobber overtid eller tar meg en fisketur eller lignende. (Ser du forskjellen?)

Nå trór jeg at jeg vet hvor jeg har alt utstyret mitt bare jeg får tenkt meg om, men hvorfor har det blitt slik? Hvorfor har fars interesser og aktiviteter lavere prioritet enn resten av familien og hvorfor er det alltid jeg som gir meg?

Er jeg for snill eller for lite flink til å markere mitt revir?

Er vi som driver et aktivt friluftsliv rett og slett snillere og mer omtenksomme enn andre?

Kanskje, ikke vet jeg, men kanskje noen andre vet.

I hvert fall hadde det vert interessant å høre hvordan andre oppbevarer sitt friluftsutstyr. Det er ikke sikkert at alle har like god plass som meg, og da kan det tenkes at noen har noen lure tips å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en kjellerstue som skal bli utstyrsrom etterhvert, jeg ser for meg hyller og skap til å oppbevare utstyret. Men nå er kjellerstua full av materialer til oppussing, en gammel sofa og noe annet gammelt dritt, og turutstyret har jeg litt av i boden ute og på et av gjesterommene. Skal bli godt å få det meste samlet i et rom :)

Tror ikke du er alene om å føle deg forbigått REs, mener jeg har hørt om lignende tilstander hos andre også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud hva er problemet ? Det er jo bare å skille seg hvis en ikke er fornøyd, bare spark kjerringa ut, da tenker jeg nok hu angrer på at hu saboterte fars hobby.

Til opplysning har jeg vært gift og skilt to ganger sjøl, så jeg har litt peil på hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86

Uff, det er litt stygt av meg, men jeg må faktisk le litt av din situasjon REs :-) Men jeg ser også din frustrasjon!

Nå har ikke jeg akkurat god plass for tiden, og med en litt spesiell bosituasjon, så... ehm.. ja.

Jeg har det jeg bruker oftest lettest tilgjengelig, som for eksempel: sekken/e ligger øverst i skapet på soverommet (jeg er singel, så har skapet for meg selv); den turbuksa jeg bruker mest henger på knaggen bak soveromsdøra, sammen med diverse fleecegensere; ulltrøyer og stillongsen har jeg lett tilgjengelig i skap og kommoder sammen med "vanlige" klær; kopper og "kar", dvs kjeler o.l. har jeg litt overalt, altså ingen system i akkurat det... Ski står på bodet på loftet...

Et ganske rotete system her også, med litt her og litt der. Det aller greieste hadde jo vært, som du allerede har prøvd, å få samlet alt sammen på et rom. Hva med et hobbyrom for han, og et for henne? Et syrom og et friluftslivrom? Kan vel ikke skade å ta det opp med kona?

Kanskje denne problemstillingen er litt av grunnen til at jeg ønsker meg en mann med friluftslivinteresse, så denne type problemstilling forhåpentligvis ikke blir noe tema :) (men så skal det sies at jeg driver med håndarbeid og sying jeg også :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom tidens tegn på å være vellykket er å kjøpe ting, noe vil alle mer eller mindre gjør, vil etthvert lagerrom ubønnhørlig fylles opp av diverse ting. Desto flere rom man har, desto flere ting kan ma ha før man må kaste/gi bort/selge/ etc.

Min konklusjon er at uansett hvor mye plass man har vil den etterhvert bli fyllt opp av ting som er kjekt å ha.

Jeg har forøvrig det meste av mitt turutstyr i et uisolert tilbygg som ikke egner seg til annet en lager. Det var bare tursaker der en gang i tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det meste av utstyret mitt i en bod som er overfylt fordi boden også er teknisk rom, tørkerom og lagringsplass for andre ting enn friluftsutstyr. Soveposene ligger p.t. "utbrettet" på en sengebrisk i kjellerstua, skiene (type flunkende nye) står i gangen i påvente av å bli tatt i bruk, kart ligger i en skuff i tv-benken. Klær er litt her og der... bl.a. i kommodeskuffer på soverommet, garderobeskapet i gangen og på knagger i gangen. Burde vel systematisere alt annet enn klær litt bedre, men foreløbig går det greit å vite hvor ting er. Har ikke

mye utstyr at jeg mister kontrollen. Enda ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to kjellerboder, har alt kit'et i den ene. Har montert kosteskaft i taket slik at soveposer, underlag og telt kan henge til tørk. Liker å ha alt på ett sted. Plaslaminerte pakklister som jeg krysser av før hver tur henger lett tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adler mente at det bare var å sparke ut kona, men hun er jo mor til mine to sønner jeg tror ikke de er enige med Adler. Selv synes jeg ikke at det er noen god løsning. Da måtte jeg kanskje selge huset og kunne risikere å ende opp med en liten leilighet, og hva er nå så mye bedre med det. Det bør jo kunne gå å finne en annen løsning. Jeg er ikke av den typen som alltid tar den letteste veien, men er glad i en og annen utfordring i ny og ne.

Det er litt rart. Jeg tror faktisk at det er litt med koner som med barn. Når man får barn så får du noen i huset som først tar nattesøvnen fra deg, så tar de fritiden din, så skifter du ut den dyre superlette sykkelen med en solid sak med barnesete eller tilhenger og du risikerer å løpe rundt i butikken for å handle mat med sykklehjelm og sekk, så tar de pengene dine og du skifter ut din aerodynamiske muskelmaskin med en familievennlig stasjonsvogn, siden overtar de bilnøkklene og er ute halve og hele nettene mens du sitter hjemme og bekymrer deg uten å få sove, og når de endelig er ute av huset så ender du opp som barnevakt eller gratis arbeidskraft ved husbygging etc.

Alt dette og så må du faktisk innrømme at du ikke ville vert uten.

Slik er det nok med kona også. Hvor galt det enn kan høres ut, så hadde det kanskje vert verre uten.

Dessuten er jeg ikke så veldig frustrert over situasjonen, jeg trives stort sett bra, men jeg har registrert at jeg ikke er alene som har det på denne måten.

Kanskje jeg bare har en drøm om å ha mitt eget "gutterom" hvor jeg kan være i fred med mine interresser. Hvis jeg var alene som Lisa86 så hadde det sikkert vert noe annet som manglet.

Som turleder i Turistforeningen har jeg hatt med en del damer og menn på tur som er som Lisa86, singel, og det er jeo ganske hyggelig, men i noen tilfelder så har det også skjedd at de har møtt opp for å dra på tur som singel, og etter turen så var det tydelig at singellivet nok stod for fall.

Det har også vert turer hvor jeg helt klart kunne si som en engelsk kollega på jobben en gang sa: "If my wife had not been merried you could have had all of me". Men rett skal være rett. Man får dele likt. ;-)

Det er litt rart, at jeg som liker system, også på jobb, og som så lett iriterer meg over at ting flyter omkring uten system, skal ha det på denne måten, men det er vel den gamle leksa. Du vet det er alltid skomakerens barn som alltid har de dårligste skoa".

Kjell Gunnar ser frem til å få kjellerstua ferdig, men hvis du har familie så er nok mulighetene store for st du ikke blir alene i kjellerstua di, og kanskje blir det faktisk andre som overtar og så blir det du som må banke på for å komme inn.

F.eks. så er jeg den typen som liker å sette meg i badstua etter en god tur. Min kone liker ikke badstue, og derfor er badstua vår blitt til lagerrom og er fullt opp med esker som ikke har vert rørt på et par år. (Kanskje de bare kunne kastes?) Badet utenfor badstua bruker jeg når jeg har vert ute og syklet og her henger jeg også sykkelklærne mine, men når det er gjester som bruker gjesterommet så må sykkelklærne ut for da skal det pyntes med håndklær, såper og diverse shampoflasker i matchende farger.

Ja, ja, Jeg er jo bare en mann, og det er ikke lett å være menneske, de kan prøve de som vil. :-)

P.s.

Nå er vel deltakerne på dette forumet stort sett spredt over det meste av landet, men hva om de som hadde anledning, en gang på sommeren, planla en tur til samme stedet? F.eks. Gallhøpiggen, Glittertind eller lignende. Gjerne et sted med gode innkvarteringsmuligheter for den delen av familien som liker Ekornes bedre enn Bergans og Norrøna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor alene i en ikke alt for stor leilighet, så jeg har litt andre problemstillinger enn RE...

Noe av turutstyret kan ligge i kjellerboden. Soveposer, telt og annet henger i loftsbod, siden den er tørrere enn kjelleren.

Alt småtteriutstyr har jeg laget et hylle/skapsystem for på soverommet. Det har etterhvert blitt såpass mye at det blir plass til mindre og mindre klær.. Jeg har mange småturer i marka, så det er for tungvint å måtte gå i bodene og hente ting hele tiden. Nå er det snart ikke plass til å snu seg der inne.. Trenger et rom til kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg for snill eller for lite flink til å markere mitt revir?

JA!

Med 6(!) soverom burde det gå an å beslaglegge det ene og hekte på en satans hengelås som bare Far har nøkkelen til. Ikke la deg bli totalt ofret i dagens kvinnedominerte samfunn. :) Disse finkjolene og pelsene som aldri brukes kan hun gi bort i julegave til noen som liker dem og passer inn i dem. Hvis hobbyen er Panduro kommer de nok aldri til å passe igjen. :) Unnskyld.

Hos oss har vi en bod inne i leiligheten. Det første jeg gjorde da vi flyttet inn var å sette opp store skapstammer fra IKEA fra gulv til tak på den ene veggen. Deretter bli hyller satt inn og plassen fordelt slik at vi har nøyaktig like mange kubikktommer til rådighet hver. Med vilje satt jeg ikke på skapdører. Det gir bedre oversikt og gjør at man gidder å slenge utstyret på plass. På veggene henger sykler og tau, klatreseler, hjelmer og annet. Jeg har vært bevisst på å selge unna eller kaste utstyr som ikke brukes, så slipper det å hope seg opp mer enn nødvendig. I tillegg er jeg knallhard med meg selv når jeg kommer hjem fra tur og rydder alltid alt ut av sekken(e) før jeg setter ræva ned på sofaen. Sistnevnte tiltak tror jeg kan redde ekteskap (og muligens liv).

Skiene ligger i skiboks på biltaket hele vinteren bortsett fra når det en sjelden gang skal preppes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skap uten dører var en god idé. Har planer om å sette opp hyller på en ledig vegg i "fyrrommet" som ukke lenger er fyrrom, men som nå er et tørt og fint rom med bra temperatur p.g.a. varmtvannstanken. Kanskje jeg heller skulle kjøpe noen skap uten dører. Det er jo mye enklere og så blir det jo mye mer plass og bedre oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Busken! Giftet meg for ikke så lenge siden! Mye pyntegjenstander, men den ene lille boden er MIN! Så kan hun styre interiør og all den morroa! :)

Hun gjør dame arbeidet i huset, så gjør jeg mannetingene! Gammeldags arbeidsfordeling funker gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Disse finkjolene og pelsene som aldri brukes kan hun gi bort i julegave til noen som liker dem og passer inn i dem. Hvis hobbyen er Panduro kommer de nok aldri til å passe igjen. :| Unnskyld.

Bare meg, eller kan det virke som du er litt bitter? :|

Hehe, dere får det til å høres ut som at friluftsliv-interessen er kun for mannfolk!

Neida, jeg skal ikke begynne på praten om likestilling, eller fortelle dere at det er mange kvinner som driver med friluftsliv også, for det vet dere godt :) Men jeg skjønner at det sannsynligvis er flere mannfolk som har nettopp denne problemstillingen med oppbevaring av sine friluftsting, i tilfeller hvor kona ikke har samme interessen, enn det er kvinner som opplever samme problemstilling. Jeg skjønner bare ikke hvorfor dere ikke kan kreve den plassen dere trenger? Kona tar den plassen hun trenger til sine hobbyting, ta for f*** å gjør det samme og slutt og klag :) Dere har da like mye rett til å ta plass i huset dere, som kona? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meg, eller kan det virke som du er litt bitter? 8)

Hehe, dere får det til å høres ut som at friluftsliv-interessen er kun for mannfolk!

Hi-hi. Ikke bitter. Har vært heldig og huka tak i ei kone som deler friluftsinteressen, så hennes havldel av hyllene er også fulle av fjellgreier. Når gravidemagen snart er flat igjen, passer nok selv de trangeste ballkjoler. :)

En annen faktor er jo at barnevogner og bilseter er i ferd med å infiltrere boden.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor er jo at barnevogner og bilseter er i ferd med å infiltrere boden.... :)

Dette er tegn på at klatrekarrieren din er midlertidig over for denne gang, og du gjør lurt i å selge utstyret, og heller kjøpe nytt om 10 år. Slik får du bedre plass, en mer fornøyd kone som ikke lenger føler seg som nr. 2 etter hobbyen din, pluss du slipper å irritere deg hver gang du er i boden og ser alt det dyre utstyret som du aldri får brukt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tegn på at klatrekarrieren din er midlertidig over for denne gang, og du gjør lurt i å selge utstyret, og heller kjøpe nytt om 10 år. Slik får du bedre plass, en mer fornøyd kone som ikke lenger føler seg som nr. 2 etter hobbyen din, pluss du slipper å irritere deg hver gang du er i boden og ser alt det dyre utstyret som du aldri får brukt lenger.

Takk for deeeet! Det var det jeg trengte å høre nå. Kanskje like greit å kjøpe skapdører og hengelås og få svigerbestemor til å oppbevare nøkkelen til nurket blir konfirmert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner at det sannsynligvis er flere mannfolk som har nettopp denne problemstillingen med oppbevaring av sine friluftsting, i tilfeller hvor kona ikke har samme interessen, enn det er kvinner som opplever samme problemstilling. Jeg skjønner bare ikke hvorfor dere ikke kan kreve den plassen dere trenger? Kona tar den plassen hun trenger til sine hobbyting, ta for f*** å gjør det samme og slutt og klag :) Dere har da like mye rett til å ta plass i huset dere, som kona? :)

Godt sagt! Signerer denne.

Husfreden kan muligens bli forstyrret en liten stund, men freden vil senke seg når far har markert sitt revir og samlet sitt utstyr. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.s.

Nå er vel deltakerne på dette forumet stort sett spredt over det meste av landet, men hva om de som hadde anledning, en gang på sommeren, planla en tur til samme stedet? F.eks. Gallhøpiggen, Glittertind eller lignende. Gjerne et sted med gode innkvarteringsmuligheter for den delen av familien som liker Ekornes bedre enn Bergans og Norrøna.

Bifalles.

Det er forøvrigt eit par stykker som er inne på samme tanken i denne tråden her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=18225 sjølv om dei kanskje har litt andre formål med møtet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagrer ikke utstyret. jeg bruker det :wink:

robert

Det trådstarter mente var vel hvor i huset/hotellet du oppbevarer utstyret når du ikke bruker det, og ikke fortell meg at du har det på deg hele døgnet , også når du står på kjøkkenet og lager mat, for den går eg ikkje på. Jeg tipper at du jobber minst 8 timer hver dag, og rett etter jobben er du altfor sliten og sulten til å bruke utstyret, så du må først hvile, og kanskje du bruker utstyret 2 timer hver ettermiddag, så det alle her lurer på nå er hvor du oppbevarer utstyret de andre 22 timene som det ikke er i bruk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husfreden kan muligens bli forstyrret en liten stund, men freden vil senke seg når far har markert sitt revir og samlet sitt utstyr. :wink:

Ved riktig bruk av kvinnekroppen trenger du ikke å måtte sitte og vente på at freden skal senke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved riktig bruk av kvinnekroppen trenger du ikke å måtte sitte og vente på at freden skal senke seg.

Vel, vel... Nå var det ikke jeg som skulle vente på husfreden da, men TS som bør kreve mer plass på bekostning av konas okkupasjonsmakt. Og som kjent.. ingen okkupasjonsmakt gir frivillig slipp på erobret territorium, så det kan vel hende at TS bør bruke mannskroppen rett for å få husfreden til å senke seg fort.

I mitt hus råder freden hele tiden da det ikke er noen mann som krever plass :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hus råder freden hele tiden da det ikke er noen mann som krever plass :wink:

Det er missbruk av Skaperverket at Gud lar en så vakker kvinne som deg bo alene. Selv tror jeg at det er din interesse for teater som skremmer vekk gutta. Etter at president Lincoln ble skutt da han var med sin kone i teateret, så har alle menn vært skeptiske til teater. Rediger profilen din, bytt ut teater med TV-titting og øl, og jeg kan garantere at du har en mann innen utgangen av uka. Felles oppbevaring av utstyr bli neppe noe problem da du tydeligvis vet hvordan slikt skal løses.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.