Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskistøvler; Crispi eller Alfa, hvilke?


Haakon

Anbefalte innlegg

I dag bruker jeg noen litt heavy støvler med Riva kabelbindinger.

Er fornøyd med disse til toppturer, utefor løype etc.

Men de begynner å slite litt og jeg vil komplettere med et nytt sett støvler som er bedre egnet til vidda og kanskje behageligere å gå med.

Jeg har "forsket" litt i utvalget, også her på forumet, og funnet ut at Crispi Stetind har gode tilbakemeldinger.

Men jeg fikk også øye på Alfa Kikut, disse virker også meget bra.

Men er det noen som har praktisk erfaring og gjerne kan gi noen anbefalinger/synspunkter på valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kona har Skarvet og jeg har Stetind. Stetind er litt høyere enn Skarvet, men det går egentlig ut på ett. På mange måter svært like sko. Husker ikke om Skarvet har alfas snøresystem med noen trange hemper plassert her og der for bedre tilpassing av snøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa kommer med en ny støvel til 75mm binding om et par uker. Modellen heter Grønland og ser meget bra ut!! Ikke for høy, solid snøring og mykere i fleksen slik at vanlig gange skal bli mer behagelig.

Da slipper du å bytte til BC bindinger hvis du allerede har Riva kabelbindinger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa kommer med en ny støvel til 75mm binding om et par uker. Modellen heter Grønland og ser meget bra ut!! Ikke for høy, solid snøring og mykere i fleksen slik at vanlig gange skal bli mer behagelig.

Da slipper du å bytte til BC bindinger hvis du allerede har Riva kabelbindinger:-)

Oj, det var et godt tips! Jeg er jo egentlig godt fornøyd med 75 mm-bindingene og stabiliteten i de, så da avventer jeg disse, gitt! Jeg kjøpte meg for øvrig et par ekstra ski for BC-bindinger, men dette gjør tur-logistikken enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv på utkikk etter nye støvler med 75 mm til turer med pulk og vinterjakt. Tok derfor kontakt med Alfa da deres sko/støvler sitter godt på mine føtter, og ble tipset om disse nye støvlene som kommer. Alfa har vel ikke hatt støvler med 75mm såler på noen år.

post-1699-133474666162_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv på utkikk etter nye støvler med 75 mm til turer med pulk og vinterjakt. Tok derfor kontakt med Alfa da deres sko/støvler sitter godt på mine føtter, og ble tipset om disse nye støvlene som kommer. Alfa har vel ikke hatt støvler med 75mm såler på noen år.

Fikk med noen bilder som jeg skal legge ut om litt..

Alfa har også 75 mm støvlers som brukes av forsvaret. Dette er Bevermodellen som det er satt en 75 mm såle på. Min favoritt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag bruker jeg noen litt heavy støvler med Riva kabelbindinger.

Er fornøyd med disse til toppturer, utefor løype etc.

Men de begynner å slite litt og jeg vil komplettere med et nytt sett støvler som er bedre egnet til vidda og kanskje behageligere å gå med.

Jeg har "forsket" litt i utvalget, også her på forumet, og funnet ut at Crispi Stetind har gode tilbakemeldinger.

Men jeg fikk også øye på Alfa Kikut, disse virker også meget bra.

Men er det noen som har praktisk erfaring og gjerne kan gi noen anbefalinger/synspunkter på valget?

Jeg har gamle Alfa Kikut og Alfa Skarvet. De gamle Kikut støvlene er en varm vanlig skistøvel, som mangler den støtten en trenger på fjellet (men er utmerket som markastøvel). De nye Kikut støvlene likner mer på Skarvet, men har noe dårligere lærkvalitet og svakere goretexmembran.

En kamerat har Stetind. Støvlen er noe stivere enn Skarvet. I valget mellom de to er din fot det viktigste. Prøv begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa har også 75 mm støvlers som brukes av forsvaret. Dette er Bevermodellen som det er satt en 75 mm såle på. Min favoritt !

Det var denne jeg var ute etter da jeg kontaktet Alfa, men den produseres ikke mer tydeligvis. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi Stetind er en god sko for oss med litt smal fot, Alfa Skarvet er betydelig bredere.

Stetind er temmelig stiv og mange brukere har gnagsårproblemer, som kan avhjelpes på flere forskjellige måter.

* Å finne riktig sokkekombinasjon er viktig, prøv sko med noenlunde de du ønsker å bruke før du handler.

Har lest div. om nylonstrømper etc. som innerste lag, men har ikke prøvd dette.

* Lissene som satt i mitt skopar var korte og måtte også etterstrammes titt og ofte, bytt dem ut.

* Bruk skoene mye, skoene og føttene må få tid til å bli kjent.

Jeg bruker dem til de fleste turer, også de korte og lette i løype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av BC-støvlar, har eg erfaring med Crispi Stetind og Alpina BC 1600. Eg foretrekk BC 1600, og har mitt andre par av dei. Mykje av grunnen til dette er at det er denne som har passa best til foten min.

Når det gjeld slitestyrke på BC 1600, trudde eg tidleg at den var dårleg. Støvlane viste raskt teikn til bruk. Men frå dette, til at støvlane er utslitt, har det gått mange år, og uhorveleg mange timar ute. Det vert nok BC 1600 på meg neste gang også, dersom eg får tak i eit par. For støvlar vil eg ikkje anbefale å kjøpe uprøvd, heller ikkje om ein har prøvd same modell og same storleik før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de fleste brukere av Alfa Skarvet opplever dem som "gnagsårskapere". Sportsnett har følgende omtale av dem: "Verdens beste støvel til fjellskiturer. Alfa Skarvet er utrolig komfortabel, og vi kan nesten garantere at du slipper trøbbel med gnagsår og achillesbetennelse med denne tøffelen." Jeg får lett gnagsår, men aldri fått det av Skarvet.

Dette understreker bare at forskjellige folk trenger forskjellige sko. At Skarvet er lettinngåtte sko er derimot fakta. Stetind bruker en litt lengre tid å gå inn. Til gjengjeld er støvlen noe stivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.