Gå til innhold
  • Bli medlem

"Sensur" i DNTs publikasjoner?


morten

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

martin.m skrev:

Da jeg ble medlem var det drøyt 550 registrert her inne, nå er det snart 6.500 registrerte medlemmer hvilket vel vil kunne fortelle noe om et langt mer differensiert fokus enn tidligere.

.

.

Men er disse 6500 medlemmene aktive medlemmer.

Svært mange med 0, 1 og 2 innlegg.

Har inntrykk av at gjennomtrekken er stor.

Så lenge det ikke er snakk om betalende medlemmer burde kanskje kontoer

som ikke er aktivisert det siste året automatisk bli slettet.

Bare for å unngå oppblåsing av medlemstallet.

DNT har tross alt 215 000 betalende medlemmer, noe som er imponerende.

Virker som om fjellforum er lite kjent blandt friluftsfolk på disse kantene av landet.

så en link fra DNT hadde gjort seg. Vet ikke om noen henvendelser er gjort ????

p

For meg er det muligheten for å komme seg inn på ei hytte en gang i blant,

samt å kunne gå med mindre proviant enn ellers som er fordelen med medlemskapet i DNT.

Mitt friluftsliv hadde rett å slett blitt mer tungvint uten DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med den som skrev at Fjelforum er det brukerne gjør det til, og til tross for enkelte motsatte meninger mener jeg at brukerne står forholdsvis fritt til å påvirke fjellforums retning.

Fjellforum lever sitt eget liv og vi som startet det gjør stort sett ikke noe særlig annet enn å betale kostnadene, nevne våre egne prosjekter/hjemmesider og sørge for at forumet er oppe og går. Det aller aller viktigste er det jo brukerne som står for. Det er fritt frem for folk innenfor enhver gren av friluftslivet å fremme sin interesse.

Jeg synes de som bare surmuler om 2000-meterentusiastene noen ganger grenser til det litt patetiske. Man må gjerne fremheve andre ting ved å rakke ned på en ting, men jeg synes ikke det er så veldig nobelt. Mye bedre å fremheve andre ting ved å fokusere på og bidra til disse på en konstruktiv måte.

Men temaet her var nå et annet da: At DNT som landets største informasjonskilde (vil mange påstå) til fjell- og friluftsinformasjon ikke leverer oppdatert informasjon om alt det medlemmene kan finne på nettet (hvor det også finnes mye bra, og ikke bare om 2k topper) - verken i sitt medlemsblad eller på sine sider. En lenkeside som er 4-5 år gammel er ikke oppdater informasjon.

For et vanlig medlem av DNT (de er jo ikke akkurat aksjeeiere) må det vel være i beste interesse å få tilgang til tips om god informasjon om fjellet, også på internett? Skulle jeg ville tro? Men jeg bare undrer.. Ut.no blir sikkert bra på sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig "hungrer" DNT medlemmer etter informasjon!

Se bare hvordan 2000meters boka til Julia og Morten ser ut på de forskjellige DNT hyttene i 2k områdene!

Totalt utslitt

Når man samtidig vet hvor populært/trendy toppturer og 2k turer har blitt, ja da er det meg en gåte hvorfor dette forumet ikke anbefales/nevnes av DNT. Akkurat det var faktisk ukjent for meg til nå.

Finnes det noe enkeltnettsted med samme mengde fersk informasjon vedr 2k'er som FF?

Mange svært erfarne fjellfolk svarer kjapt på spm om alt og ingenting her inne, ruter/utstyr/føreforhold etc...

Syns det er nesten flaut av en såpass velrennomert org som DNT å ikke informere sine medlemmer om denne kostnadsfrie kunnskapsbasen som FF er.

Eller hehe, ønsker ikke DNT ledelsen, sine medlemmer gratis informasjon............... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag G: Jeg skønner nok heller ikke helt hva du sikter til. For øvrig noen som har lagt merke til det økte fokuset på toppturer, herunder 2k topper og andre mer actionpregede aktiviteter hos DNT i løpet av de siste årene?

Ja DNT's engasjement i slike toppturer er økt gjennom de siste årene. Har sjøl vært med på flerr av de for år tilbake. Ble lei av en, etter min oppfattelse, for mye tilrettevisning.

Etter å ha vært utsatt for bråk fra turleder, der jeg ville ta en snarvei på Svartdalspiggen, ble det slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne skrev:

Ja DNT's engasjement i slike toppturer er økt gjennom de siste årene. Har sjøl vært med på flerr av de for år tilbake. Ble lei av en, etter min oppfattelse, for mye tilrettevisning.

Etter å ha vært utsatt for bråk fra turleder, der jeg ville ta en snarvei på Svartdalspiggen, ble det slutt.

.

.Ja det går nok en grense for meg også.

Ferdigturer til fjelltopper passer ikke inn, men noen trives sikkert med det.

Fjellforum er en fin side å ha for å søke innformasjon når skal ta en uorganisert topptur på egenhånd.

DNT vil aldri kunne matsje der.

De utfyller hverandre så de burde avgjort vært linket opp mot hverandre.

Hvorfor DNT ikke har gjort dette er vel politikk det også ???????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de som bare surmuler om 2000-meterentusiastene noen ganger grenser til det litt patetiske.

Jepp. Det var mye 2k prat her for 5-6 år siden men i dag er det mer jevnt fordelt. Surmuling i dag er patetisk.

Men temaet her var nå et annet da: At DNT som landets største informasjonskilde (vil mange påstå) til fjell- og friluftsinformasjon ikke leverer oppdatert informasjon om alt det medlemmene kan finne på nettet (hvor det også finnes mye bra, og ikke bare om 2k topper) - verken i sitt medlemsblad eller på sine sider. En lenkeside som er 4-5 år gammel er ikke oppdater informasjon.

For et vanlig medlem av DNT (de er jo ikke akkurat aksjeeiere) må det vel være i beste interesse å få tilgang til tips om god informasjon om fjellet, også på internett? Skulle jeg ville tro? Men jeg bare undrer.. Ut.no blir sikkert bra på sin måte.

DNT er akterutseilt når det gjelder internett og da kan man ikke forvente at de samtidig skal ha en oppdatert lenkeside. Men vi får se hva ut.no kommer til å inneholde.

Jeg vet at det er annerledes ute i distriktene der man har mindre turforeninger, men for de av oss som bor i Oslo anses ikke DNT som en medlemsorganisasjon der man føler eierskap til foreningen. DNT er for stort. Man får ikke samme tilhørighet som når man er medlem av en idrettsklubb eller velforening. Siden DNT har mer eller mindre monopol innen sine områder tvinges man til å betale en årlig avgift for å bo billigere på deres hytter og for å få rabatt på de private hyttene (Leirvassbu o.l.). DNT er mer som en Coop hvis formål er å selge mest mulig og ikke fortelle medlemmene sine at kjøttkakene faktisk er billigere på Rema. DNT investerer stort i sine betjente hytter i Jotunheimen, Rondane og Dovrefjell og måler sin suksess med antallet som betaler den årlige avgiften (såkalte medlemmer) og besøk på SINE hytter - og ikke hvor mange som har blitt inspirert til å traske i fjellområder der det IKKE er noen DNT-hytter eller DNT-stier. Dette er også helt naturlig og noe annet ville stride mot alt som er av økonomiske tyngelover. Det er bare akseptere det. :D

Konklusjon? Man kan ikke forvente at DNT skal fortelle at kjøttkakene er billigst på f.eks. campingen ved Lemonsjøen eller at det beste forumet for tinderanglere er fjellforum.net. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn når jeg så ordet patetisk.

Det er vell blandt topp 10 når det gjelder "hippe" ord som folk bruker uten og ikke helt veit hva betyr,

Og da blir det forstyrrende og lese

Fra ordboken:

"patetisk (av gr. pathos, lidelse), følelsesfull, lidenskapelig (især på kanten av det høystemte el. sentimentale); gripende; egnet til å vekke sentimentalt farget medynk; latterlig, tragikomisk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo kanskje vri litt på flisa og si at Dnt ikke lenker til Fjellforumet - nettopp på grunn av at Fjellforum er for smalt. Det er jo en utbredt oppfatning at dette forumet kun består av tinderanglere og toppturentusiaster - og det er synd. Det er jo ikke slik. Men ofte kunne jeg ønsket at de som får hjelp til kjøp av utstyr også kunne bidratt til turrapporter fra de stedene i landet de ferdes. Det er berikende med turrapporter i fra andre steder - i motsetning til 2K (for mange).

Den dagen forumet kun omhandler 2K er det uinteressant for mange. Det er jo et fåtall som driver med akkurat det.

Dnt har forskjellig stilling alt etter hvor man bor. Der jeg bor er Jeger og fisk det store og Dnt helt fraværende. Hver eneste bygd har en eller flere jeger og fiskeforening, med engasjerte medlemmer som bidrar mye. Disse har også hytter av ymse kvalitet og beliggenhet men fellesnevneren er lokal tilhørighet.

Men det kan jo også hende at vi som driver forumet burde vært mer på høgget og reklamert for forumet. Om man står på litt kunne man sikkert fått inn henvisninger til forumet både i fra Jeger og fisk, Dnt og andre. Men dilemmaet er vel at vi også måtte ha linket til dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basse: Hei mr. språkpoliti: "egnet til å vekke sentimentalt farget medynk; latterlig, tragikomisk" var omtrent det som var ment fra min side, så hvorfor hoppe på avtrekkeren?. Triggerhappy språkpoliti på internettfora synes jeg også grenser til det patetiske (fortsatt samme betydning). Det har vel også blitt ganske hipt og kult blant enkelte å agere som språkpoliti på nettfora :)

Og det er etter min mening fortsatt like stusselig å hevde syn A ved å rakke ned på syn B, i stedet for å bidra til å fremheve syn A sine fordeler. Omtrent slik de politiske partier i Norge holder på. Noen prater jo i praksis kun om hva som er galt med de andre. Og ja Basse, det synes jeg også virker litt...... whatever språkpolitiet synes er tillatt.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn når jeg så ordet patetisk.

Det er vell blandt topp 10 når det gjelder "hippe" ord som folk bruker uten og ikke helt veit hva betyr,

Og da blir det forstyrrende og lese

Fra ordboken:

"patetisk (av gr. pathos, lidelse), følelsesfull, lidenskapelig (især på kanten av det høystemte el. sentimentale); gripende; egnet til å vekke sentimentalt farget medynk; latterlig, tragikomisk"

Jeg tror du må feie for egen dør først. Du kunne med fordel slått opp i ordboken litt oftere du òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jeg en liten kobling her mellom morten trådstarter og morten forfatter/forretningsmann ?

Det er vel ikke fritt for at en link fra DNT til Fjellforum hadde økt interessen for 2k fra den alminellige turgåer.

og dermed økt salg av 2k / Jotunbøker generelt.

Synes du morten har kjørt en fin straight line tidligere, men akkurat denne gangen...............?

Arrester meg om jeg tar feil !!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Alle som kritiserer DNT bør huske på at foreningenn ble stiftet av fotturister/vandrere som ønsket flere overnattingsmuligheter og merkede stier i fjellet. Det er dette som fortsatt er organisasjonenes hovedoppgave. Alt det andre som har kommet til senere i årenes løp er sekundært i for hold til dette. Derfor er det da heller ingen andre nettsteder som tilnærmelsesvis kan gi en bedre samlet oversikt over hva Fjell-Norge har å by på. DNT og lokalforeningene virker over hele landet.

Vi kan være rimelig sikre på at de opplysningene vi finner på nettet fra DNT er kvalitetssikret og pålitelige. Vi vet ikke hva de andre mer eller mindre private nettstedene har som agenda for sin virksomhet. Det er slett ikke sikkert at disse er mindre kommersielle enn det enkelte beskylder DNT for å være. Personlig har jeg knapt nok vært innom disse nisjenettstedene så jeg får nøye meg med å si bare dette.

De som videre kritiserer DNT for ikke å henvise til Fjellforum har kanskje også merket seg at det bare er i diskusjoner på enkelte tråder at vi finner henvisninger til www.turistforeningen.no.

Fjell og Vidde er som så mange andre medlemsblad nettop et medlemsblad som inneholder stoff som det antas at medlemmene/leserne vil ha. Jeg syns det er litt drøyt å antyde at Fjellforum av DNT så å si bevisst er tiet i hjel som en ubehagelig konkurrent.

Det er etter min mening mange andre sider ved DNT som det er mye mer interessant å drøfte enn forholdet til Fjellforum.

Stikkordene kan bl.a. være: Hyttedriften, prispolitikken, organisasjonsstrukturen og lederrekrutteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag: Du er vel den som nærmest sterkest til en hver tid med en litt "misfornøyd" tone setter et delvis likhetstegn mellom 2k topper og Fjellforum. Jeg synes det har blitt en fin bredde, og gleder meg over enhver utvanning av 2k temaene. Spesielt dersom det kommer av flere andre innlegg og ikke færre 2k-innlegg.

Du får mistenke hva du vil, men spørsmålet er det det var uten at det var noe bevisst baktanke fra min side. Tror ikke det ville påvirket min private næringsvirksomhet i merkbar grad. Turistforeningens medlemsblad har også gitt oss redaksjonell av trykte produkter på et nivå som vi kunne forvente oss og er ikke misfornøyd med det.

At det finnes andre mer interessante ting å diskutere ved Turistforeningen kan sikkert være. Det meste er dessuten diskutert i en eller annen form. Henvisningen til gjensidig lenking er heller ikke helt relevant. Fjellforum er et åpent forum hvor innholdet er det medlemmene til en hver tid legger inn. Ingen generell fjellopplysning laget av en redaksjon. Fjell og Vidde, mener jeg å ha lest (i alle fall i salgsdokumenter til annonsører), titulerer seg som Norges største frilutsmagasin (sikkert med rette) og informerer om alle mulig slags ting som kan tenkes å ha interesse for medlemmene (som overveiende er tur og naturinteresserte), men da helst produkter eller trykte publikasjoner og i liten grad det som finnes på internett. Det kan sikkert tenkes legitime grunner for dette (bl.a. manglende kvalitetssikring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten skrev:

Du får mistenke hva du vil, men spørsmålet er det det var uten at det var noe bevisst baktanke fra min side. Tror ikke det ville påvirket min private næringsvirksomhet i merkbar grad. Turistforeningens medlemsblad har også gitt oss redaksjonell av trykte produkter på et nivå som vi kunne forvente oss og er ikke misfornøyd med det.

.

Helt greit svar. Dermed er den anelsen ute av verden. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg er en av sikkert mange som ikke har ofret særlig mye tid på å besøke de nettstedene som Fjellforum linker til. Men jeg har nå raskt sveipet over dem og kommet til bl.a. nettstedet som trådstarter står bak. Det er forsyne meg er rendyrket nettbutikk !! Det er lett å forstå at man da kan være lei seg for at DNT ikke lenker til den butikken !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage. Synes du trekker både det ene og det andre litt langt, men la gå. Det var aldri et tema at DNT ikke lenker til glittertindforlag.no. Det var et spørsmål om bl.a. henvisninger til Fjellforum, blant annet i Fjell og Vidde da jeg mener at Fjellforum er en flott informasjonskilde for mye som har med fjell og friluftsliv å gjøre, og langt mere enn bare 2000meter topper.

Jeg har allerede sagt at Glittertind Forlag har fått så mye oppmerksomhet som er å forvente der i gården. Jeg snakker om Fjellforum, og andre ressurssider på nettet, f.eks. fjellinordvest.net for å ta et eksempel.

Jeg skjønner godt at du tillegger meg litt ekstra motiver siden det ikke er helt skjult at en av de som er med å "drifte" fjellforum også står bak glittertindforlag, som ja er en kommersiell virksomhet. Glittertind forlag sine sider har INGENTING å tilby annet enn enkelte trykksaker for salg for dem som måtte ønske det. Men tro meg, selv om jeg neppe tror du klarer det. Det er ikke i kraft av min rolle i Glittertind Forlag jeg stiller spørsmålet, det er i kraft av medgrunder og meddriver av nettstedet Fjellforum jeg spør. På vegne av alle de kunnskapsrike medlemmene som har bidratt er jeg nemlig litt stolt over hva den spede fjellforumideen har blitt til og mener det er (ev. i mangel på noe bedre) en av de bedre (litt avhengig av hva man er ute etter av informasjon) kildene til informasjon om fjell, turer og friluftsliv på norsk.

---------------------

Med henvisning til et innlegg noen plasser lenger oppe. Mitt inntrykk av de private sidene som inneholder turinformasjon er at de ikke når DNT opp til lilletåa når det gjelder kommersialisering. De jeg kjenner til har i praksis INGEN inntekter og drives på idealistisk grunnlag. Etojm.com var kanskje den minst idealistiske av disse siden den hadde en henvisning til Glittertind Forlag, men den er som kjent vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan opplyse om at Fjellsportgruppa i Troms Turlag har lenke til Fjellforum. Det er jo medlemmer av slike grupper som innholdet på Fjellforum i hovedsak er myntet på. Hvis man surfet rundt på tilsvarende sider så vil man kanskje finne mange som lenker til Fjellforum.

Jeg tror det fremdeles er slik at de fleste i DNT går fra hytte til hytte, og ikke er så veldig interessert i toppturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det fremdeles er slik at de fleste i DNT går fra hytte til hytte, og ikke er så veldig interessert i toppturer.

Jo, men det hender jo av og til at det er reportasjer om toppturer og sågar 2k-turer i "Fjell og vidde". Det har slått meg mer enn én gang hvorfor har det aldri vært en link til Fjellforum (så langt jeg har sett, men jeg leser ikke hver bokstav i bladet). Fjellforum har tonnevis med info om toppturer, og heldigvis, veldig mye annen info om andre deler av turlivet. Hvorfor aldri en link til dette nettstedet, som tross alt fanger opp noe av det "Fjell og vidde"-leserne kan være interessert i?

I siste nummer av bladet, NR 5 August 2009, side 68-75, er det en reportasje om et døgn på Galdhøpiggen, med tekst og foto av Gunnar Fermann, som også er medlem av forumet. Denne turen er beskrevet her på forumet tidligere:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13668&highlight=galdh%F8piggen+jon

Hvorfor ikke en liten link i bladet om hvor flere bilder fra denne turen er å finne? Teksten er, etter en kort sjekk, mye lik den som er her på forumet... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå først og fremst begynne å dokumentere litt. Påstanden som stadig gulpes opp, er at dette er et 2000-metersforum. Personlig har jeg slettes ikke denne følelsen, og jeg har følgelig satt meg ned og telt litt.

Fjellforum hadde da jeg telte nå for noen minutter siden totalt 13707 temaer. Totalt inneholder disse temaene 133169 innlegg, altså i snitt nesten 10 innlegg per tema. Ser vi på disse tallene isolert sett, er det en jævlig stor mengde informasjon som ligger der. Hvis dere i tillegg scroller nederst på forsiden hvor innleggene er kategorisert på fjellområder, utstyrsgrupper osv, er det vel ingen som kan være uenige med meg i at dette er en vanvitig informasjonsbank vi sitter på.

Men tilbake til påstanden om 2000-metersfokus. Jeg har lagt sammen antall temaer og innlegg for kategoriene "Toppturer og tinderangling", "Breer og Brevandring", "Ekspedisjoner og utenlandsturer" og "Turrapporter", selv om den siste inneholder langt mer enn bare turrapporter fra høyden. Disse kategoriene inneholder 3372 temaer, og 27432 innlegg, med andre ord under 25% av forumet. Når det gjelder innlegg, inneholder disse temaene 27432 av 133169 innlegg, altså knappe 20%. Så ja, vi har masse diskusjoner om 2000-metersturer her, men vi enda mer av alt det andre som angår fjell og friluftsliv.

Av tallenes magi ser jeg også at det ikke burde være så alt for lenge til Fjellforum når 15000 temaer eller 150000 innlegg. På det tidspunktet er det jo ikke unaturlig å sende en pressemelding til Webmaster DNT og til redaktørene i Fjell og Vidde, UT og de lokale DNT-publikasjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til påstanden om 2000-metersfokus. Jeg har lagt sammen antall temaer og innlegg for kategoriene "Toppturer og tinderangling", "Breer og Brevandring", "Ekspedisjoner og utenlandsturer" og "Turrapporter", selv om den siste inneholder langt mer enn bare turrapporter fra høyden. Disse kategoriene inneholder 3372 temaer, og 27432 innlegg, med andre ord under 25% av forumet. Når det gjelder innlegg, inneholder disse temaene 27432 av 133169 innlegg, altså knappe 20%. Så ja, vi har masse diskusjoner om 2000-metersturer her, men vi enda mer av alt det andre som angår fjell og friluftsliv.

Veldig saklig og bra jobbet Vea. Det finnes sikkert de som vil pirke i statistikken din. Men det er mulig 2000-metertopper er det enkeltstående største temaet på Fjellforum, men det utgjør ikke halvparten, ikke kvartparten, men trolig langt mindre enn det. Det er ikke noe ensporet 2000-meter og topptur forum. Dessuten i dagens "ikke-tid-til-lange-turer-samfunn" tipper jeg et de fleste turene DNT medlemmer gjør (utenom skogsløypa i nabolaget eller turen med bikkja nedover gata) er toppturer av en eller annen sort. En kolletur, en åstur, en tur til et utsiktspunkt. Jeg tror rett og slett at hytte-til-hytte er i ferd med å utgjøre en forsvinnende liten andel av de turene i skog, mark og fjell som Turistforeningens medlemmer foretar i løpet av et år.

Derfor: Argumentasjonen om at "Siden hytte-til-hytte og lignende turer ikke dominerer på fjellforum, er ikke innholdet på fjellforum så interessant for Turistforeningens medlemmer", synes jeg faller på sin egen urimelighet.

Diverse intervjuer vi har gjennomført med hytteverter i fjellet de siste 2-4 årene bekrefter også en sterk tendens fra lange hytte-til-hytte-turer mot faste opphold med dagsturer, kortere opphold, toppturer, oppleve mest mulig på kortest mulig tid, osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.