Gå til innhold
  • Bli medlem

Føring til Storen / Diskusjon rundt føring og betaling


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som har oversikt over selskap som driver med føring til Store Skagastølstind :D Hvor mye må man forvente å betale for en gruppe på 4-5 personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Er omtrent tre steder du bør kontakte Overnattingsstedet Turtagrø, Jostedalen Breførarlag og Norgesguidene.

Vet at flere firmaer kjører en guide pr 2 klatrer. Dermed blir det temmelig dyrt. Du må regne med at det går noen tusenlapper.

Hørte om en kar som hadde ruslet opp til oppunder hjørnet med endel klatrestæsj i sekken. Så spurte han taulagene som passerte om de hadde plass til en til den siste biten. Han fikk haik han :D

Bjørn R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å få haik, men mange er nok skeptisk til å slepe på en fremmed.

I tillegg til Norgesguidene (som driver føringen for Turtagrø), er det en del mindre frittstående guider som tar storen føring. Jostedalen har ikke noe fast opplegg på Storen, men de "selger" jo guider for en dag, så det er muligheter, men det kan fort bli dyrt.

Skal du først betale noen lapper, kan du like gjerne gå for Norgesguidenes faste opplegg. De kjenner jo storen og de aktuelle forholdene best regner jeg med. Litt surt er det dersom det er litt vått oppider og guiden finner ut på hjørnet at: Nei nå må vi snu. All the money's gone.... Men samtidig, man kan ikke så lett bestille finvær i det området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig Morten at Jostedalen Breførarlag er dyrere enn Norgesguidene. Tvert imot tar Norgesguidene 5200 for to personer mens Breførarlaget tar 3800.

Kjenner til begge firmaene og de er bra begge to. Tror ikke opplegget er vesentlig forskjellig, så da kan man jo gå for det billigste.

Tom: Hvis guiden vurderer det slik at man må snu, så må man nesten gjøre det. Da hjelper det ikke at turen er dyr. Egentlig er det rimelig at guiden får betalt, han har jo jobbet en full dag og det er ikke hans feil at været er dårlig.

Det kan jo være greit å sjekke på forhånd hvordan de ulike firmaene takler denne typen situasjoner. Hva f,eks om man finner ut at været er for dårlig etter en time eller to av en lang tur. Da er det jo litt urimelig at guiden skal få fullt betalt. Sånt ordner seg uansett best hvis man har blitt enige på forhånd.

Bjørn R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett, er det bare ca. 50 % som lykkes med en bestigning av Storen på første forsøk. Med guid, er nok prosenten noe høyere.

Værforholdene i dette området er meget ustabile, og Store Skagastølstind er vel bare skyfri 10 - 15 % av årets dager ..... Så sjekk værmeldingen nøye (lokalt) på met.no - før du bestiller guid, (1 dag eller 2 i forveien) :D

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, det er derfor folk leier en guide. For de vet som regel hva som er forsvarlig og hva ikke. Det er jo også avhengig av evnene til de som guiden skal føre opp. Noen er flinke og takler kanskje vanskeligere situasjoner, mens andre ikke gjør det. Da er det guidens ansvar å få de ned i livet i stedet å få de på toppen og så ikke ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett, er det bare ca. 50 % som lykkes med en bestigning av Storen på første forsøk. Med guid, er nok prosenten noe høyere.

Jeg drar nok ned snittet en del :D

Har hatt 3 mislykkede "forsøk":

2002 Uaktelt å starte p.g.a dårlig ver

2003 Vi måtte snu på breen nedenfor bandet fordi vi ikke hadde med stegjern

2004 Var i skaret mellom Sentraltind og Vetle, men jeg fortsatte ikke videre til Storen pågrunn av dårlig tid (ville ta minst 3 timer ekstra T/R fra Skagastølsryggen under de rådende snø og isforholden med tidkrevende solo-sikring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngve: Jeg også. 2002. Klatreutstyr søkk borte, et uløst mysterium den dag i dag. Våknet til knallvær. Var så desperate at vi spurte på Turtagrø om de kunne selge sikringsmidler.

Høst 2003: Etter å ha jabbet opp ispansrede sva, gått feil, alt for langt til høyre landet vi på hjørnet hvor minusgradene herjet og vinden dundret så snøføyka stod ut i lufta. Seint var det blitt også.

2004 ? Not yet tried. I beste fall blir det en suksessrate på 33% da :D, skjønt er litt usikker på om det første kan telles som forsøk, men det var i alle fall planen å prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Toppet ut to ganger på Storen i løpet av tre dager høsten 2002.

Først opp Heftyes i tåke, deretter via Skagastølsryggen i barings to dager senere. Skulle vel bli en suksess rate på 200%. Er ikke så vanskelig å komme seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er meldt griseknallvær i Hurrungane må man bare slippe alt og utnytte det. 14 juli ifjor var det slikt vær. Jeg ringte kvelden før for å høre om det var ledig plass på guidet tur, noe det selvfølgelig var. Det var dyrt, men så snakker vi tross alt om Storen i knallvær... :!: Men av en eller annen merkelig grunn fant jeg på noen dustete unnskyldninger til å IKKE ta plassen, men i stedet tusle opp Dyrhaugsryggen. Utrolig dumt gjort. Tror nok dette må regnes som bomtur nr. 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppet ut to ganger på Storen i løpet av tre dager høsten 2002.

Først opp Heftyes i tåke, deretter via Skagastølsryggen i barings to dager senere. Skulle vel bli en suksess rate på 200%. Er ikke så vanskelig å komme seg opp.

Hehe.. To bestigninger på to forsøk blir vel 100%..? Skal du ha 200% må du komme opp to ganger på samme forsøk, og det blir litt vanskelig med mindre man er passe skitzofren.. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar nok ned snittet en del

Har hatt 3 mislykkede "forsøk":

Man må vel alltid regne med et visst "svinn" på toppturer. For min egen del, ble første forsøk på Storen også en bomtur! Vi måtte snu et stykke under "Hjørnet" p.g.a. plutselig væromslag!

Neste forsøk, ble derimot vellykket. :!:

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi skal på guidet tur til Storen snart. Hvis det viser seg at guiden ikke vil føre oss opp grunnet dårlig vær eller noe annet, blir det ikke en krone mer enn depositumet som betales ut. Jeg leier ikke guid for at denne skal feige ut. Vi skal opp uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som guider på Storen bør takle litt mer enn solskinn. Rart at det skal være så vanskelig å skjønne dette. Det er jo helt på trynet å skulle betale tusenvis av kroner for en "guide" som psyker ut pga. en regnbyge på Hjørnet. Nei, nå må du snart våkne opp, panda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hørt en historie om vendereis på hjørnet med guide.. Det er jo ikke snakk om ikke å mestre en regnbyge, det er heller kanskje snakk om situasjon med f.eks. 3 plussgrader. Tåke som henger tungt, litt sur vind og jevnt, iskaldt regn. Fingre fryser. Fjellet blir etterhvert veldig glatt og de som er med har vist en del svakhetstegn på vei opp fra bandet. Kanskje har været forårsaket unødvendig mye tidsbruk.

Det er en guides plikt å tenke sikkerhet fremfor kundes toppambisjoner først. Samtidig bør det med de prisene det opereres med gis en viss rabatt dersom man ikke kommer opp.

Det kunne jo vært arrangert turer med toppgaranti. Kommer du ikke opp kun 1000.- Dersom du kommer opp 3000.-

Men for å være erlig, har jeg aldri undersøkt nærmere om de konkrete betingelsene i forbindelse med Turtagrøs føring til Storen. Noen som vet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom

Dersom guiden vurderer situasjonen som så utrygg at det ikke er forsvarlig å fortsette , så snur han. Det er selvsagt hans fulle rett å gjøre det.

Ingen guide i verden lover at du skal komme opp på toppen av noe som helst. Om du kommer opp avhenger av dine ferdigheter og forholdene ellers. Guidens oppgave er å sørge for at den turen du går foregår på forsvarlig måte.

Jeg har faktisk selv opplevd en guide som gjorde en fryktelig dårlig jobb. Da jeg skrev til firmaet hans etterpå nektet de å svare på brevet mitt. Det hører med til historien at mannen som ble presentert som en "erfaren guide" aldri hadde guidet det aktuelle fjellet før. Og dette var et Norsk firma med et "godt" rykte.

Men stort sett tror jeg alle firmaene som opererer i Norge er seriøse og skikkelige. Tror ikke jeg har hørt om en eneste alvorlig ulykke på guidete turer. Jeg nekter å tro at guider som "chicker" ut er et stort problem. Tvert imot er det nok klientene deres som "får nok" først.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er klientene som får nok, er det en helt annen sak, men det er selvfølgelig. Cluet er at så lenge klienten vil fortsette skal guiden være flink nok til å klare dette. Hvis ikke får han jobbe på burger'n nedi Skjolden. Skjønner du dette snart, læreren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt for dumt Tom, Klienten velger fører av en grunn: Inkompetanse :!: Kompetansen ligger hos føreren. Betaler noen 4-5 lapper for å bli ført, vil de gjerne ha hele hele pakka. Deres vurderinger vil bli farget av at det har kostet flesk....dessuten har de ikke grunnlag for å vurdere hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er klientene som får nok, er det en helt annen sak, men det er selvfølgelig. Cluet er at så lenge klienten vil fortsette skal guiden være flink nok til å klare dette. Hvis ikke får han jobbe på burger'n nedi Skjolden. Skjønner du dette snart, læreren?

Det er føreren sitt ansvar å vurdere om det er trygt å fortsette. PUNKTUM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt historier om folk som leide fører til Mont Blanc og som var så kjørt at føreren nærmest måtte dra han opp (innebunnet i tau, og så dra med hele sitt vekt som man drar en pulk for å få den stakkars lavlendingen opp som knapt kunne sette et bein foran det andre lenger). Er det det du mener en fører bør gjøre? Jeg mener: slike folk har INGENTING på et slikt fjell å gjøre, og føreren handlet uforsvarlig idet han forsøkte likevel å få ham opp!

Føreren er ansvarlig for rutevalg og sikring. Og selvfølgelig for å gi ordre om å snu i tide dersom han anser det som uforsvarlig å forstette, av hvilke grunner som helst. IKKE NOE ANNET! Gå/klatre må du selv, og kan du ikke det, så er det å snu. Og er du for dum til å skjønne at (vær)forholdene er slik at en bør snu, så vær glad for at du har en fører som vet bedre.

Og hvis du vet bedre, hva trenger du da en fører til :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt for dumt Tom, Klienten velger fører av en grunn: Inkompetanse :!: Kompetansen ligger hos føreren. Betaler noen 4-5 lapper for å bli ført, vil de gjerne ha hele hele pakka. Deres vurderinger vil bli farget av at det har kostet flesk....dessuten har de ikke grunnlag for å vurdere hva som er riktig.

Klienten velger føreren fordi føreren skal få ham opp - enkelt og greit. Ingen gidder å betale for en fører som ikke klarer det. Og er du fører på Storen bør du kunne mestre de forholdene som kan oppstå om sommeren, som tross alt ikke er de røffeste i verden. Hvis ikke får man senke prisen og opplyse om at man snur dersom det dukker opp en sky i horisonten, evt. steke pommes frittes på overnattingsstedet i Opptun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia,

du er enormt flink til å skrive norsk, men av og til lurer jeg på om du har lesevansker. Hvor er det du får denne forestillingen om at jeg mener en fører skal dra klienten opp uansett?? Det jeg har sagt er at føreren ikke bør bli stoppet av forholdene på Storen sommerstid - da har han ikke valgt riktig jobb. Hvis klienten ikke orker mer, er det en annen sak. Dette presiserte jeg. Likevel presterer du å yppe.

Dessuten kan man være en ganske erfaren fjellmann uten å kunne klatre. Da trenger man fører. Du fremstiller det som om det bare er sofagriser som leier fører, og at de ikke har vurderingsevne i det hele tatt. Hvis du skal bli fører på Storan får du først skaffe deg kompetanse nok til at du ikke snur midt på sommeren. Og har du ikke det får du sette ned prisen og opplyse klienten om at du er en wannabe-Mohn av en kjerring før dere legger i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.