Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat - 12 dager - femundsmarka med kano.


skruf123

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i full gang med planleggning av min første tur til Femundsmarka, og er nå kommet frem til matdelen.

Trenger i den forbindelse noen inspill, da jeg ikke har erfaring med så lange turer.

Har lest litt rundt på forumet etter lignende poster, men kan ikke finner noe som treffer blink.

- Vi planlegger å være på tur i ca 12 dager (2 dagers reserve

- Ferdes med kano og til fots.

- Planlegger ikke å flytte på oss hver eneste dag, men kommer til å gå mindre dagsturer fra camp osv.

Her er matoversikten jeg har tenkt på.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FROKOST:

- Frokostblanding (7 dager)

100g per. servering + tørrmelk. Totalt 700g.

- Havregrøt (7 dager)

100g per. servering + tørrmelk. Totalt 700g.

LUNSJ:

- Nøttemiks (7 dager)

100g per. servering. Totalt 700g.

- Sjokolade (7 dager)

100g per. servering. Totalt 700g.

MIDDAG:

- Real Turmat (14 dager)

121g per. servering. Totalt 1700g.

KVELDS:

- Potetmos (5 dager)

100g m/melkepulver + Fisk som supplement. Totalt 500g.

- Hurtigris (5 dager)

100g boil in bag ris + fisk som supplement. Totalt 500g.

- Pasta di Parma (4 dager)

100g pasta. Totalt 400g.

ANNET:

-420g kaffe. (3 kopper hver dag ala. 10gram)

-500g snop.

-1000g tørrmelk.

-300g sukker.

-300g salt.

-100g pepper.

-400g rosiner.

-500g smør.

-1l jegermeister (1kg)

Totalvekt 11kg.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er dette passlig, eller kan jeg unne meg mer luksus ? Setter pris på alt av innspill :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal dere "trene" til en langtur kan dere ta med all maten, hvis ikke ville jeg "handlet underveis". Både Rødvollen, Skjedbrogstugan, Rogenstugan har bra utvalg av mat. Hävlingstugan har dårligere utvalg, men du får kjøpt mat. Skal dere i andre områder finnes andre handlemuligheter.

Alt på lista di uten om Jegermeister har vært å få kjøpt på overnevnte steder, riktignok er Real en sjeldenhet, som jeg bare noen ganger har funnet på stuene. Ville tatt med litt spekepølse el. spriter opp Realen.

Vil dere satse på litt mer kos, går det ann å fryse ned kjøtt, pølser etc, i en liten frysebag. Ideen er at innholdet fungerer som kjøleelementer. Bør ligge i en stor kjølebag (gjerne elektrisk) på vei opp. Smør blir fort grisete, og harskner etter noen dager til en uke. Med frysebagen holder det endel lengre. Ville tatt med olje.

Varmt vann smaker ikke godt, og det kan ofte være problem om sommeren å drikke nok. Kan hente kaldt vann på dypet, eller ta med te, sportsdrikkpulver, saft ol.

12 dager uten grønnsaker og frukt går lett utover magen. Litt tørket frukt (utover rosiner) og syrenøytraliserende piller kan være greie å ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom dere ikke planlegger å gå så veldig langt med tung bagasje ville jeg spandert på meg litt mer luksus.

Jeg ville beregnet større frokostporsjoner. 150g er passe etter min mening. Litt kjeks eller knekkebrød, f.eks. rugsprø sammen med smøreost er fint supplement til lunsjen. Noen synes det funker bra med bare sjoko til lunsj, jeg foretrekker litt mer.

Noen poser potetmos ekstra i tilfelle dere får mye fisk. Real til middag hver dag høres stusslig ut.

Noen poser fruktsuppe e.l.

Et par poser pannekakemiks og ei flaske flytende melange til å steke i. Gir mulighet for å steke fisk også.

Noe å lage varmt drikke av og som ikke er vanndrivende. Rett i koppen varienter f.eks.

100g pepper høres voldsomt ut. Ville heller tatt med litt forskjellig krydder. Chilli, provence, sitronpepper etc. Litt kanel til havregrøten hever den mange hakk. Samme med et lite smørøye.

På meg ser det ut som om dere har tenkt å spise to middager hver dag. (middag og kveldsmaten) Jeg foretrekker 1 middagsmåltid om dagen, fortrinnsvis etter at dagens etappe/tur er unnagjort. Så spiser jeg heller 2 lunsjer, og kanskje noe småsnaks til kveldsen.

Du skriver ikke noe om hva slags varmekilde dere skal bruke. Primus kanskje? To middager gjør at det går med en god del ekstra brensel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med knutis at real hver dag høres stusselig ut. Min mening er at real turmat er nødmat som man ikke trenger på vanlige turer. Real turmat er jo spekket med fett og karbohydrater, ting man trenger, men ikke i så store doser. Unødvendig dyrt er det også. En pose med paste formaggio fra first price er kjempegod middag for en(selv om det står at det er til to), og koster bare en brøkdel av prisen. Vekten har heller ikke så stor betydning med tanke på at dere ikke skal forflytte dere hver dag. Tror egentlig også at dere bør redusere saltet. 300g er jo temmelig mye.

Ellers så høres det ut som en ordentlig kosetur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du risengrynsgrøt ville jeg valgt det til noen måltider. 15 min ris er ok, jeg koker den dog lenger for å få den enda bedre. Det går med litt ekstra tørrmelk til risgrøt.

Med kanel og sukker pluss litt godt med smør blir det helt "konge" synes jeg. Det siste er jo godt tilbehør til havregrøt også.

Får du ikke fisk kan det være godt å blande inn potetmos med litt fra en gryterettpose av ett eller annet slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for rask og utfyllende respons. Dette er ikke noen treningstur nei, planen er å få en liten rundttur i marka for å se hva den har å by på.

Var ikke klar over at det var mulig å handle på hyttene i området. Men det er jo veldig greit å ha muligheten til å proviantere underveis.

Så slipper vi å drasse på så mye mat, noe som passer fint da jeg bare har 90l sekk :lol: Det var også litt av grunnen til at jeg valgte så mye real, pakkvolum og vekt.

Ser at jeg kansje har vært litt for primitiv i mine valg av mat. Men saken er at jeg er ganske glad i Real, men det skal sies at jeg ikke har levd på det i lengre perioder. Så litt mer variasjon skader vell strengt tatt ikke. Rett i koppen har jeg helt glemt, men det er jo en klassiker som er verd å putte i sekken!

Jeg foretrekker varm mat til kvelds også, kansje ikke i samme grad som en middag, litt stekt fisk på bålet om kvelden er prisløst i mine øyne :wink: Pannepaker blir mer en dessert for meg, hvertfall disse ferdigposene fra toro, men smaker godt det gjør de jo. Ellers er vell flytende mellange genialt, den byttes lett ut med 500g smør som jeg hadde satt opp.

Har byttet ut trangian i år, med en Primus Etapower EF og en Primus Omnifuel. Men på denne turen går jeg for Etapower med en 220 grams gassbeholder, fyrer jo også bål i den grad det lar seg gjøre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg ville beregna litt mere mat pr. dag, ser det ikke så ille ut.

1l Jeger??? Var ikke det stusselig lite?

Du er inne på no her, merk at dette bare er et utkast :wink: Sper nok på med mer en bare Jeger.

Håper selvfølgelig å ha litt tur med fiske, slik at vi kan spe på om vi har behov for mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

dersom du skal ha 4 måltid om dagen så blir det ein del mat å bera. Eg har alltid med meg frukost, lunsj og middag, sistnemde vert eten på ettermiddag-kveld. Har då aldri behov for eit kveldsmåltid. I tillegg er det godt å ha noko kjeks, fisk eller etkvart seint på kvelden framfor bålet, men i femund burde du kunne satse på fisk.

Rømme og smør held seg ganske mange dagar, du merker etterkvart at det vert harskt, til å steike i bruk olje.

Mht middag, så er eg ikkje så glad i realturmat og ville supplert med : - ferdig steikt kjøttdeig, pasta og pastasaus, kjøttdeig og gryterett, fiskeposesuppe med sjølvfiska fisk og heimetørka grønnsaker, potetmos og betasuppe blanda i kvarandre + litt salt pølse, ris og parisiennesaus med fisk, evt ris kokt med ein buljongterning og fisk (veldig godt!), gratinerte poteter (posepakke, liten og lett) + steikt lungemos (godt krydra) m.m. I tillegg kan du jo vurdera om du skal dra med deg ein biff samt litt friske grønnsaker som du steiker til fyrste dagen, då skal du kanskje ikkje bera så langt alikevel...

Fordelen med real er jo at du ber lettare og har enkel tilberedning.

Ta i tillegg med ein 3-5 hg sukker, kan vera at du finn ein del bær (blåbær, molter, tytebær etc etc). Då rører du ut med litt sukker og har ein kongedessert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt utrolig sulten om det jeg fikt til lunch var 100g sjokolade. Jeg pleier å kjøre litt over 100g sjokolade i tillegg til en lunchpose tilsvarende real.

Og til middag er en real alt for lite, den inneholder tross alt kun rundt 500 kcal som i allefall er for lite for meg.

Jeg ville altså økt frokosten en smule, slått sammen midagen og lunchen og lagd en dugelig kvelsemat.

Hvor mye mat dere vil ha med kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye dere er i aktivitet, men jeg tror dere blir sultne sånn som det er nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokosten som jeg pleier å ta med er det samme som ditt.

Vi pleier å spise kjeks (av type safari, Bixit o.l.) til lunsj. I tillegg selges det på Rema og andre butikker nå pakker med tynne kjeks (3 per pakke) og 5 sånne i en stor pakning. De er veldig gode. Prisen er mellom 18 og 20 kroner og de synes jeg er verdt det.

Til middag pleier vi det samme som du med Real, men prøver å variere med andre ting. Tar med noen poser Lofoten fiskesuppe som fylles opp med fersk fisk.

ta med en liten flaske sojasaus med litt walsabi-pulver og dyppe den ferske ørreten i det (rå). Dette er best med kjøttet som sitter midt på ryggen på fisken. Halekjøttet er mindre saftig.

Til kvelds pleier vi å ha en pose peanøtter eller chilinøtter, tørket frukt eller sjokolade.

Når jeg skal på langtur og har begrenset med mat, pleier jeg å bli ganske sulten underveis. På siste tur gikk jeg ned i vekt flere kilo på en ukes tid. Men når ryggsekken er så full er det begrenset hva du kan ta med.

Jeg pleier å ha med limonadepulver fra Confecta for å lage en stor flaske limonade på ettermiddagen. Eple, sitron og appelsinsmak er alle tre ganske gode, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at det kanskje ikke er lurt å basere på at du får fisk hver dag i allefall, da kan en bli mager før en kommer hjem :lol: Fisket i Femundsmarka kan være meget dårlig til tider, ihvertfall i de mest trafikkerte områdene, men en kan treffe på meget godt bett også. I fjor lå jeg i 2 dager ved Roasten uten at jeg hadde et napp :wink: Men hvis en går i mindre trafikkerte områder kan en kanskje beregne fiskemiddag annenhver dag med en del innsats med stanga. For min egen del går alltid jegermester o.l. ut pga av vekta, går en del suppeposer i sekken for det jeger'n veier... Men jeg skal være den første til å innrømme at en dram til tider kunne vært god å ha :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for gode svar :)

Utifra alle disse tilbakemeldingene skal jeg nokk får kokt ned en ganske habil matplan.

Men som du sier knutis 100g frokostblanding (musli) kan bli i minste laget. Har egentlig aldri målt opp nøyaktig 100g før, baserte det bare på næringsinnholdet. Så jeg målte opp 100g til frokost i dag, og ble sulten knapt en time senere. Så denne øker vi til 150g!

Når det gjelder lunsjen, så blir nok 100g sjokolade en smule primitivt i lengden. Denne kuttes også ned, slenger inn knekkebrød e.l. Kommer også til å slenge inn tørket frut i nøtteblandingen som økes til 150g per servering.

Skal få oppdatert den ferdige listen, muligens det kan vær hendig for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Et tips fra meg også: Jeg bruker ofte en pakke nudler (av den store typen på 110g netto tror jeg det er) + en pose rett i koppen suppe. Sikkert ikke den kraftigste kosten i forhold til vekta men det smaker godt.

Av Real Turmat syns jeg Chili Con Carne er veldig god.

mvh,

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.