Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag: Finse ->?


Jakob

Anbefalte innlegg

Hej

Begrænset tid har sat en stopper for vores tur fra Finse til Haukeliseter i påsken 2009.

Vi har desværre kun 4 dage fulde at gå i.

Har I derfor nogle gode turforslag fra Finse og som ender ved Bergens banen igen? (Fx Geilo, Ustaoset eller et 3. sted?)

Alle forslag modtages med stor glæde

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis dere har 4 dager så kan dette være en tur før dere:tåg til finse, krysse skarvet ned mot geiteryggen, følge "baksida" av skarvet til vestriem og derfra ev til geilo eller prestholdtseter og ustaoset.

tar man denne runde på 4 dager så blir det 4 korte dager. ikke sikker på hvor lange dager men ett snitt på 5-6 t per dag bør man klare det på. regne på det før dere gir dere ut på tur.

området bak skarvet sett fra finse er veldig spennende og om høsten(vet att dere ikke skal dit på høsten) er det litt trolskt der opp.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere har 4 dager så kan dette være en tur før dere:tåg til finse, krysse skarvet ned mot geiteryggen, følge "baksida" av skarvet til vestriem og derfra ev til geilo eller prestholdtseter og ustaoset.

Apropos fram og bakside på Hallingskarvet. Har du nokon gong lagt ein linjal langs skarvet (på eit kart) slik at du ser kva side Geilo ligg på? Det er mange geilingar som vert noko overraska over resultatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om att skarvet går i en bue men "fremsida" før geilinger er den sidan som man ser fra geilo.

selvfølgelig vil de i hol, hovet si at deres side er fremsida.

vil huske att jeg preciserte hvilken side jeg skrev om når jeg skrev frremsida og baksida.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej - jeg er den anden deltager på turen. Tak for gode svar. Men måske turforslagene er lidt for vanskelige? Vi har været afsted et par gange før, incl en tur med vild snestorm i februar sidste år, også fra Finse.

Men vores (mine) klatrekundskaber er ikke så gode, så Halllingskarvet på langs er måske lidt for krævende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trenger ikke noen klattre erfaringer for å gå hallingkarvet på langs.

man gåt på ski helt enkelt. der er dokk noen ting man må huske på: været snur fort på fjellet, utrolig fort på skarvert.

der er og en passge (husker dessvere ikke navnet) som kan være farlig. sett hvis man kommer fra finnse så er der ett juv som kommer brått på, man går litt ned i juvet for å så gå opp på platået igjen. kruxet er att det er veldig bratt her og er man uforsiktig så kan man få en laaaang tur ned. lurer på hvis dette juvet ligger i området rundt næsshytta.

nedfarten kan man ta i prestholdtskaret som er kanll å stå på ski i inkl langrennski og fjellski eller hvis man har gode ferdigheter på ski få litt brattere skiskjøring på enden ned mot skarveranden. herfra sklir man ned til havsdalen og geilo

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er follarskaret. takk!

der er og som du skriver rasfare. i prestholdtskaret er der ett heng(sett oppefra) på høyre kant. holder man en linje til venstre så unngår man denne men selvfølgelig kan det gå ras der og. vær obs!

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk en av mine aller beste turer 17. mai for ca 10 år siden.

Den gikk fra Finse til Remesdalseter. Overnatte der. Derfra over fjellet og til Osa. Deretter ned til fruktblomstringen i Ulvik i Hardanger og ta et bad i Hardangerfjorden og en øl på solveggen på Brakanes. Overnatte der eller direkte deretter med buss til Voss og toget derfra så du rekker nattoget. Fantastisk tur, ski, snø, fjell, fjord og bad. Fra topp til sjø. Uslåelig.

Med reise er dette akkurat 4 dager, men du tenker kanskje netto 4 dager? Da er kanskje vegen rundt Jøkelen den andre vegen et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Enig med Håkon. Dette vil være en kjempetur Jacob. Nedgangen via Austdalen til Osa er en grei måte å komme ned til fjorden. Velger dere å gå via Kaldevass og Norddalen /Ossete krever dette større skiferdigheter og dere må være sikre på at rasene har gått.

Lykke til med valget av tur!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du vil forlenge turen, kan du ta toget til Hallingingskeid, Geiteryggen, Finse og samme vegen videre. Det er fire dager. Eller buss til Geiteryggen, så Hallingskeid, Osa. Det er 3 dager.

Men; dette er en meget typisk vår-tur, hvis du liker det. Etter min mening er dette området best da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.