Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er deres beste turforslag sør for Trondheim?


kristost

Anbefalte innlegg

 

Juli blir benyttet til å kjøre rundt og oppleve norsk natur, for å ikke bite over for mye holder jeg meg i år sør for Trondheim.

Foreløpig er det Gaustatoppen, Kjeragbolten, Preikestolen, Trolltunga, Austerdalsbreen, Briksdalsbreen, Skageflå, Romsdalseggen, Trollkyrkja, Besseggen og en 3 dagers rundtur i Jotunheimen fra Fondsbu som er planlagt.

Har dere tips til hvilke turer man bør få med seg på Sørlandet, Vestlandet og Østlandet?

Ser hovedsakelig etter dagsturer og turer opp til 3 overnattinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske bra dette da? Men..

- Camp på Litljefjell mellom Romsdalseggen og hornet, syk utsikt å våkne til.

- Aurlandsdalen er veldig fin, i strålende vær kanskje den fineste dagsetappen noe sted. Men dropp hele turen fra Finse, det er Østerbø til Vassbygdi som er indrefileten, og du kan parkere bilen et av stedene og ta buss tilbake etter turen. Østerbø er et fint sted å ha både bil og camp/leie seg inn.

- En natt eller to på Gjendebu DNT hvis du først skal i nærheten av Besseggen, likte særlig den gamle stein låven som er omgjort til "sovesal". Fine dagsturer ut derfra. Bukkespranget feks? Ikke noe for meg men kanskje du liker sånt.

- Jeg liker å kjøre fjellveier så mye som mulig, som over Aurlandsfjellet, Gaularfjellet, og Tindevegen. Finnes flotte camper her. Sjekk "nasjonale turistveier" og knytt de sammen.

- Rondane er en favoritt, kan gjøres kort eller lengre. Jeg liker å dra inn fra østsiden og campe i Langglupdalen, men kanskje lettes fra Spranget hvis du bare vil ha en natt eller to med en topptur. Rondslottet eller Veslesmeden er litt hipp som happ i utsikt, men ikke innsats.

- Runde fyr var en artig overraskelse hvis du er der i solnedgang når fuglene kommer tilbake fra havet, men mulig du trekker vel langt mot kysten da. I såfall blir Hornelen også naturlig.

- Når du er i nærheten av Brikdsdalsbreen så finnes det endel muligheter bare der. Skåla (overnatte?) i Loen, Raksetra i Loen, Skylift igjen i Loen, Via Ferrata også i Loen, osv.

Jeg har gjort noen rundturer med bil i området, og har etterhvert lært meg til å ta det mer med ro. Blir fort stress hvis man alltid skal videre. Overnevnte samt steder du nevner har blir besøkt over flere turer. Bare et tips.

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristost skrev (På 9.5.2023 den 20.39):

 

 

Juli blir benyttet til å kjøre rundt og oppleve norsk natur, for å ikke bite over for mye holder jeg meg i år sør for Trondheim.

Foreløpig er det Gaustatoppen, Kjeragbolten, Preikestolen, Trolltunga, Austerdalsbreen, Briksdalsbreen, Skageflå, Romsdalseggen, Trollkyrkja, Besseggen og en 3 dagers rundtur i Jotunheimen fra Fondsbu som er planlagt.

Har dere tips til hvilke turer man bør få med seg på Sørlandet, Vestlandet og Østlandet?

Ser hovedsakelig etter dagsturer og turer opp til 3 overnattinger.

 

Her har du jo virkelig fått med deg hele melkeruta til Instagram 🤭 Regn med å gå i kø de fleste steder. 

Legg til Aursjøveien som en mindre kjent tur. Aurstupet ligner litt på Trolltunga, men man får være i fred og slipper å vente på tur.

En anbefaling jeg har fra egen ferie 3 år siden, er å stanse og besøke alle sideliggere med skiltet severdighet. Vi oppdaget flere nye perler vi bare har kjørt forbi i årevis på den måten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Har nå fått gått igjennom alle forslag og gjort en del endringer på ruten min.

 

Har nok valgt en del populære turmål, men ed del av disse må vel oppleves siden man bor i norge. Satser på å starte turene ved soloppgang for å slippe unna de værste folkemengdene. Skal absolutt følge rådene om å prøve meg på litt mindre populære turmål også. Har i utgangspunktet planer om å sove i telt på hele turen, satser da på litt mindre kjente destinasjoner.

 

Var usikker på om jeg skulle ta en 3/4 dagers tur på Dovre eller Rondane. Men etter tips fra Chirsbom faller nok valget på Rondane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristost skrev (På 19.5.2023 den 12.39):

Var usikker på om jeg skulle ta en 3/4 dagers tur på Dovre eller Rondane. Men etter tips fra Chirsbom faller nok valget på Rondane.

Dersom det er litt interesse for geologi og spor etter hvordan landet ble til, anbefales en tur til Skranglehaugane i Døråldalen. Inngår i trekanten Rondvassbu, Dørålsæter, Bjørnhollia. 

Anbefaler kjøretur gjennom Grimsdalen om det ikke er nevnt. Deretter retur til Ringebu sørover.

Et månelandskap uten like. Isfjell har fulgt smeltefloden ut av Rondane massivet og blitt liggende i grusen. Når isen smeltet, ble det liggende tilbake hull over hele dalen. 

Morenesidene som ligger nedover mot Døråla står det også respekt av. 

Foto: Leif J. Bakken

image.png.d915068e8c038e66674895daa2e4df5b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.