Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanskelig å finne Helsport produkter!!


gremlin

Anbefalte innlegg

O helsport, O helsport - hør min klagesang!!!

Er det bare jeg som synes det er vanskelig å finne Helsport sine produkter i butikkene??

Som en av de tre store norske utstyrsprodusentene (Helsport,Bergans & Nørrøna) hadde jeg nesten ventet meg lett tilgang til de fleste av deres produkter. Men dengang ei, selv om jeg bare bor rundt 10 mil fra Helsport fabrikken, og dermed burde være rett i nedslagsfeltet for deres produkter. Riktignok kan de fleste sportsforettninger diske opp med ett og annet telt og en sovepose eller to, men det er nesten alt!! Som dere sikkert vet har IKKE Helsport noen nettbutikk, slik som fx Nørrøna har. De har heller ikke noe fabrikkutsalg på Melhus (hvor fabrikken ligger) som jeg vet om! Når jeg klikker meg inn på deres hjemmeside og søker etter min lokale sportsbutikk som fører Helsport varer, finner jeg INGEN i mitt fylke Hedmark. Likevel, jeg bor kun noen mil unna sør-Trøndelag og klikker meg inn der - litt bedre, hele 3 butikker (deriblant en på Oppdal, som er OK) en i Melhus, hvor fabrikken ligger men INGEN i Trondheim?????

Mye bedre blir det heller ikke når jeg besøker de store nettbutikkene, synes det som oftest er ett heller skralt Helsport utvalg i dem også. som vanlig telt og soveposer, men de andre produktene er "gjemt & glemt"

Tidlig i vinter ville jeg gjerne kjøpe den nye "Fimbul" dunjakka til Helsport, men ingen butikker hadde den....resultatet ble att jeg en tanke slukøret dro hjem med ei jakke fra amerikanske "The North Face" istedet..

De siste dagene har jeg forsøkt å få tak i ei rumpetaske/belteveske fra Helsport - har tilsammen vært innom 9 sportsbutikker i regionen hvor jeg bor uten resultat, ingen nettbutikker har den heller!!! Det ser ut til at det blir "Lowe Alpin" istedet......

Er det noen av dere trønderene som vet om en god Helsport butikk i Trondheims regionen? Eller en nettbutikk som har det meste fra Helsport (ja jeg kjenner til de aller fleste, tror jeg da.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Butikker burde jo ha som policy å si til kundene; "det vi ikke har inne, det bestiller vi!" Med lovnad om å komme raskt tilbake til kunden med svar om levering/ikke levering.

Selv om min faste nærbutikk ikke har varen inne, noe som skjer i ny og ne, så bestiller jeg varer. De har alltid ringt tilbake, og skjeldent eller aldri sviktet.

Jeg har besøkt flere vanlige g-sport og intersport butikker, og utvalget av helsport produkter er minimalt, men mest skremmende er at de ikke engang prøver å "huke" meg som kunde ved å forsøke å bestille varen.

Finn en butikk med ansatte som er kvalifiserte, gjerne med særinteresse for enkelte felter, kanskje til og med dine felter. Ved siden av kvalifiserte butikkmedarbeidere står service høyest, finner du en butikk eller to med disse egenskapene, bruker dem, ja da får man gode tips/råd, og sikkert litt rabatter.

1. Kan det være slik at Helsport ville ha tjent på å ha nettbutikk, siden mange butikker ikke har noe utvalg å snakke om?

2. Ville eventuelt en Helsport nettbutikk ødelagt det lille som er igjen av marked i butikkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.proff.no/proff/search/companyDetails.c?freeText=Helsport&bc=0&c=Z0006MMX&org=985706409

Er ikke så mye som tyder på at Helsport skulle være borte i markedet, så å bruke begrepene "det lille som er igjen av marked"...

Men det hadde sikkert vært fornuftig med en nettbutikk. (men det gjelder alle, spesielt et utsalg med b-varer og utgåtte modeller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis vi snakker om bekledning her, så har det kanskje en betydning at helsports kleskolleksjon er relativt fersk, og det kan nok ta noe tid å komme seg inn på akkurat dette markedet. sterke merkevarer som bergans og norrøna tar opp mange kleshengere rundt omkring i norske sportsbutikker. et av de merkene en butikk allerede fører må ofte vike om et nytt merke skal inn i butikken. eller tar jeg feil?

ellers er jeg enig i at butikker bør tilby seg å bestille opp det de ikke har på lager. her jeg bor har ikke g-sport og intersport noe i det hele tatt fra helsport, så det kan være regler/policy innad i kjedene (og helsport?) også.

sport1 på torget (ved lekebutikken) i trondheim har jeg sett har helsportprodukter (dunjakker, softshell, skalljakker og -bukser) hvis jeg ikke husker feil. du kan ta en tlf dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL på Lade og det nye XXL på Tiller fører Helsport, XXL er som regel billigst på Helsport.

Du kan gå inn på xxl sin hjemmeside helt nederst på første side,der står adressene til de forskjellige varehusene.

De har mere Helsport utvalg i butikkene enn på hjemmesiden.

Du kan jo prøve å ringe dem og høre.

Ellers er Helsport veldig behjelpelig med å fortelle hvilket steder som fører de forskjellige utvalgene med utstyr som klær,telt,soveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen brukerundersøkelse på dette, men uten at jeg tror jeg gjetter vilt, så har netthandel økt betraktelig, både handel med inn -og utland. Det er fremdeles mange butikker i flere byer, og sikkert tøff konkurranse, så når etablerte merker har opparbeidet seg posisjon, er det som det blir nevnt her ikke bara bare å bytte ut med "nytt" merke.

"det lille som er igjen av marked i butikkene?"

Enkelt å greit fordi markedet er og blir tøffere/konkurranse, økt nett handel, selv med utlandet. Flere etablerte og eksponerte merkevarer, ikke lett å få innpass eller posisjon, dvs tar tid.

En bekjent av meg fungerer som avdelingsleder for en stor kjede ved en stor sportsbutikk. Han kan mye fakta om varene, men er selv ikke "bruker", ei heller har han interesse for friluft. Hvorfor han fikk jobben vet jeg ikke, men tror nok salgsresultatene fra tidligere jobber var avgjørende. Forskjellen, etter å ha sett han i "aksjon" på jobb, er at det er fokus på service, dvs, strekker seg langt for at kundene skal bli fornøyde.

Helsport har et navn og rykte, litt sånn "urnorsk" på en måte. Det er mange som har hørt om dem, og de har gjort mange kunder fornøyd gjennom årenesløp'. Butikkene kjenner merket, slik at varene har lettere for å komme inn til hyllene enn andre. Det Helsport kanskje burde ha gjort i 2009, er å bli flinkere på nett, der er det mye å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Av alle ting så er det en fiskebutikk på nett som jeg har registrert har ett godt utvalg i Helsportprodukter, både klær og telt.

Det er www.skittfiske.no. Jeg er også stadig innom en god del friluftsbutikker på nett, men dette er den butikken som jeg har sett har størst utvalg. Men helt enig i det som sies at Helsport har alt for lite vareutvalg i butikker. Her i Østfold er det omtrent kun XXL som har

noe å tilby(som jeg bet om). Men XXL er en kjedelig butikk. Har du vært i en butikk, har du vært i alle tørr jeg nesten å påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport fremstår som en stadig mer komplett leverandør av turutstyr. Telt, soveposer, bekledning, tilbehør.

Det er derfor et paradoks at bedriften ikke makter å få større gjennomslag i butikkene. Selv i sportsbutikken på Melhus kan man ikke regne med å finne noe i nærheten av Helsport sitt fulle sortiment. Det fremstår som flaks om de har riktig størrelse inne. Det har blitt en hvilepute for butikken at fabrikken ligger like ved.

Om man ikke har nettbutikk eller har gjennomslag i nettbutikker, er det desto viktigere at Helsports produkter finnes i fysiske show-rooms rundt omkring.

Norrøna, Bergans, Arqteriks, North Face, Patagonia, Silak, Berhaus, Lowe er alle merker som er lettere å få tak i i Trondheimsregionen enn Helsport.

Synd. Fordi Helsport ikke står tilbake for Bergans f.eks. Dunposene deres er dessuten konkurransedyktige på pris.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev:

Helsport har et navn og rykte, litt sånn "urnorsk" på en måte. Det er mange som har hørt om dem, og de har gjort mange kunder fornøyd gjennom årenesløp'.

Det kan jeg underskrive på; Jeg kjøpte min første dun sovepose fra Helsport for konfirmasjonspengene for nesten 50 år siden. Den hadde jeg til for ca. 5 års tid siden og selv om duna etter hvert ble temmelig kompakt, var den fortsatt brukbar. Angrer i grunnen på at jeg kastet den i stedet for å få den damprenset.

Forøvrig har Helsport vanligvis på ettersommeren lagerutsalg av "overliggere" og brukbare feilvarer. Kjøpte selv telt der for et par år siden, og det var billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en mulig forklaring på hvorfor det kan være vrient å finne produkter fra Helsport:

Fikk fortalt her for en liten tid tilbake om en kar som hadde åpnet en ny sportsbutikk, utenfor de etablerte kjedene. Han hadde et stort ønske om å selge nettopp Helsport produkter (som for meg personlig er litt snodig, men jeg er kanskje ikke ur-norsk nok :o) Svaret han da fikk fra Helsport var "nei!", for de følte at de hadde nok utsalgssteder fra før.

Helsport føler vel kanskje at de har nok butikker/kjeder inne, spesielt med tanke på deres samarbeide med xxl. Men på sikt tror jeg det kan straffe seg. Etterhvert vil flere og flere oppdage at det finnes gode alternativer til såvel Helsport, som Bergans og Norrøna, og da vil de sitte igjen som tapere. XXL vil kanskje få et bedre tilbud fra andre produsenter, og da er det lett for dem å droppe Helsport delvis, eller helt.

Også Primus (eller rettere sagt, deres norske importører) er helt umulig for andre enn xxl å forholde seg til. Min lokale butikk får utrolig sent svar, dårlig service og forsinkede leveranser fra dem, mens XXL har en så god avtale at det er overlatt til butikkpersonalet å avgjøre om en klage på et produkt ansees som reklamasjon. Og mener 13-åringen bak disken at du burde få bytte brenneren din, ja da kan du gå ut av butikken med en ny en med en gang. Egentlig er det jo på den måten service burde funke, men ikke bare hos en butikkjede spesielt plukket ut av en importør/produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.