Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på dunjakke


Randi_W

Anbefalte innlegg

Jeg gikk i går til anskaffelse av en Mountain Equipment Cho Oyu dunjakke. Brukte lang tid i butikken for å prøve ulike jakker og størrelser.

Nå er jeg da blitt litt usikker ettersom jeg endte opp med en str større enn det jeg vanligvis bruker. Dvs jeg ser ut som en stor rød ball med et par bein stikkende ut.

Jeg har aldri hatt dunjakke før, men syntes den som var i "min" str virket litt liten med tanke på at jeg skal bruke den på tur.

Skal det være litt "luft" mellom meg og jakken, eller bør den være tight? Jeg ser for meg at den varmer mer hvis den ikke er helt tettsittende.....

Noen synspunkter som backer kjøpet mitt, eller bør jeg bytte den inn i en str mindre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den varme luften skal sitte mellom dunfjærene, tror jeg. Det er ikke uten grunn at soveposer har blitt smalere og fått kroppsfasong istedenfor å være rett.

Men jakken bør i hvert fall være så romslig at det er plass til en eller 2 tykke gensere under den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå har jeg ikke selv Mountain Equipment Cho Oyu jakken men jeg har Mountain Equipment Classic Annapurna jakken. Iflg. hva jeg har lest har ikke din jakke strech-sømmer på innersømmer, stemmer det? Annapurna'n har det og jeg kjøpte derfor jakken i sin tid i normalstørrelse.

Vil anta at du til vanlig ikke vil være nødt til å bruke allverdens tykke plagg inni jakka(muligens en fleece samt en ulltrøye), og vil derfor anbefale deg å kjøpe normalstørrelsen din så lenge den ikke er trang enkelte steder.

I en dunjakke er det dunkvalitet og mengde (fill 600+ i ditt tilfelle) som avgjør hvor varm selve jakken er.

Hvorfor gikk du for en str. større en din normalstørrelse, var det etter råd fra personalet?

Mitt råd ville vært å gå for normalstørrelse dersom den som sagt ikke strammer/er kort noen steder.

Nå skal det jo også tilføyes at de fleste av oss får en foruroligene likhet med Kenny i South Park ved dunjakkebruk :)

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment Cho Oyu er jentevarianten av Annapurna, så den har stretch sydde sømmer den også.

Jeg prøvde jakken rett etter jobb, så kan vel sammenlignes med et lag superundertøy den genseren jeg hadde på i tykkelse. Da var min vanlige str akkurat passe, men ikke mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å ikke bytte. Skal du bruke jakken på tur er det jo lurt om du får den over yttertøyet ved f.eks en pause. Dumt å ta av seg allt tøy fordi du skal ha på deg dunjakken. Skal jakken brukes i byen med lite tøy under? Ja da kan den jo være mindre, men som turjakke bør den være stor nok.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og eg ville gått for en som det var mulig å ta på utenpå skalljakka du vanligvis bruker på fjellet... da er den kjekk å ha i toppen av sekken, så den kan hives på selv i korte pauser, uten å måtte av med noe yttertøy, som gjerne kan være en kald fornøyelse. luft inni jakka isolerer jo den og, så lenge den står stille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Annaprurnajakke er stor nok for å taes utenpå skallbekledning/anorakk. Men den er heller ikke for stor til å brukes i teltet med bare en ulltrøye under eller med ett tykkere plagg ved kalde leirplasser. Igjen, fordelen med stretchsømmer.

Et annet aspekt er også om du merker noen forskjell med hetta.

Test jakka med det du vil normalt bruke ved forflytningspauser, men ha i mente at den lengste tiden du bruker plagget vil antagelig være i leir/telt o.l.

Nå er det det jo heller ikke gitt noen opplysninger om hvilket bruksområder det tenkes på fra trådstarter.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt tips; ta på deg det du skal ha under jakken.

Hvis du fortsatt er usikker, drar du tilbake i butikken og prøver den som er mindre, og tar den som passer best.

Jakka trenger ikke sitte som en våtdrakt, men skal jo ikke henge og slenge heller.

Min er sånn i str att den akkurat er passe når jeg har på meg fleece+skalljakke under, som er slik jeg bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke jakken på tur vil jeg absolutt anbefale at du kjøper den i en litt "romslig størrelse". Det å ha en jakke som går utenpå skalljakka og en tykk ullgenser er gull verdt, du vil nok få mye mer glede av denne jakken da. Ihvertfall så får jeg det. Ha selv en jakke i str. xxl, og er vel normalt en l-xl mann. Jeg ville så absolutt gått for en i stor størrelse. Du sier også at du ser ut som en diger rød ball, men jeg skal si deg en ting, så og si alle gjør det i en dunjakke, enten du vil det eller ikke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nok en kommentar som støtter opp om kjøp av en litt stor jakke. Dunisen min kjøpte jeg akkurat passe, og til sitt egentlige bruksområde (sikring på klatretur) er den helt utmerket. Den er bittelitt trang til å ha utenpå skallbekledning, men ikke mer enn at jeg bruker den til det likevel. Men jeg skulle mesteparten av tiden ønske at den var litt større og litt lengere. Og ja, med dunis ser man ut som en tazmansk jævel :) Det skal være sånn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakka bør være stor nok til at man får den utenpå en skalljakke, tykk genser eller begge samtidig. Luften skal ligge mellom dunene, men det betyr ikke at jakka skal sitte veldig tight. Den bør ikke være langt vekk fra kroppen, men om den sitter veldig tett på vil du presse mer på kamrene samtidig som det ikke blir noe særlig luftsirkulasjon(skorsteinsprinsipp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.