Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor nødbatteri/powerbank til ukestur, i 25-30k mah størrelse


squidman

Anbefalte innlegg

Gikk til innkjøp av to store men billige powerbanks ifjor, på 30k mah ifjor, som jeg mente skulle holde til godt over en uke. Saken er jeg har masse som skal lades, både telefon med 3500mah batteri, gopro, kamera. Erfarte for et par år siden med to små at jeg gikk tom for strøm etter 2 dager. Nei alt krever mer strøm nå! Nå lurer jeg på om forum medlemmer har gode erfaringer med større (25-30 mah) power banks som også da funker i kulda. Mine kjøp var helt bra inntil de kom ned til 50% lading, så forsvant de plutselig og var død. Dårlig kjøp. Og det var om sommeren. En no-name kjøp, husker ikke navnet. Men svært skuffet. Måtte bruke mine drone batterier for å lade mobilen til slutten. Uansett disse skal du holde deg unna! Veier nesten en kg hver også, og hadde med 2. Holdt ikke til en 5 dagers tur. Nei tar imot anbefalinger.

IMG_20231201_154355.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
squidman skrev (50 minutter siden):

Gikk til innkjøp av to store men billige powerbanks ifjor, på 30k mah ifjor, som jeg mente skulle holde til godt over en uke. Saken er jeg har masse som skal lades, både telefon med 3500mah batteri, gopro, kamera. Erfarte for et par år siden med to små at jeg gikk tom for strøm etter 2 dager. Nei alt krever mer strøm nå! Nå lurer jeg på om forum medlemmer har gode erfaringer med større (25-30 mah) power banks som også da funker i kulda. Mine kjøp var helt bra inntil de kom ned til 50% lading, så forsvant de plutselig og var død. Dårlig kjøp. Og det var om sommeren. En no-name kjøp, husker ikke navnet. Men svært skuffet. Måtte bruke mine drone batterier for å lade mobilen til slutten. Uansett disse skal du holde deg unna! Veier nesten en kg hver også, og hadde med 2. Holdt ikke til en 5 dagers tur. Nei tar imot anbefalinger.

IMG_20231201_154355.jpg

Høres ut som du bruker mye strøm.

Telefonen i flymodus på dagen, og av om natten. Det hjelper mye. Å ha med en gammeldags knappetelefon sparer også myye strøm, den kan du snakke mye i, i to uker, og batteriet holder hele turen.

Jeg hadde med en 30000 mah powerbank, den holdt i to uker på padletur tur mellom Kristiansund og Sandnessjøen. Jeg hadde GPS, Smarttelefon, Knappetelefon, GoPro kamera og VHF radio som ble brukt på turen. Jeg ladet den littegrann en gang underveis, kanskje 20%.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om nødladere med 25–30k mAh @ 5.0 V, altså ca. 17–20k mAh @ 3.6 V (som er den spenninga det meste av småelektronikk med oppladbare Li-ion batterier bruker, og som man realistisk sett har disponibelt, derfor hadde det vært bedre om batterikapasitet var oppgitt i Wh), så tror jeg nok jeg ville vurdert en modulær løsning med f.eks. en XTAR PB2S med 4 stk 21700-batterier à 5000 mAh = 20k mAh @ 3.6 V. Da hadde jeg hatt muligheten til å ha med 5k, 10k, 15k eller 20k lt etter behov, og dermed kunne sluppet å dra med hele 20k på en kort todagerstur. I tillegg har man da mulighet til å bytte ut en battericelle om gangen dersom noen skulle bli dårlige. I tillegg kunne batteriene bli brukt i noen av lommelyktene mine når jeg ikke er på tur med nødladeren, eller jeg kunne tatt ut 18650-batteriet i hodelykta og brukt det til å lade mobilen om nødvendig, ettersom PB2S takler både 18650- og 21700-batterier. Muligens litt dyrere enn å kjøpe en rein nødlader, men det hadde vært verdt det for min del.

Ellers er jeg enig med @Marius Engelsen ang. strømforbruket ditt. Om du er i områder med liten eller ingen dekning, men ikke har telefonen i flymodus, så vil den bruke mer batteri på å «søke» etter basestasjoner. Har vært på 5-dagers HV-øvelse med en nødlader på ca. 15000 mAh @ 5.0V, og trengte vel kanskje å lade telefonen et par ganger på den tida, blant annet fordi den var i flymodus en del av tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott takker for innlegg! Var bare en fem-dagers tur, tenkte at to 30 mah batterier holdt, men klart av billigste sort, det gjorde de ikke. Var ikke krise, hadde med ekstra mobil og nødpeilesender og sat-telefon (ingen dekning). Mao det gikk ikke ut på sikkerhet at jeg gikk tom for strøm. Bare at alle dingensen krever så mye for å lade opp. Mobilen krever sitt, og skal sende meldinger, sjekke været, sjekke epost osv der jeg har dekning. Og Gopro må lades. Og kamera (Lumix S5). Har hodelykter med 18650 batterier, men trengtes ikke denne gangen da var 4e semptember og lyst til sent om kvelden. Jeg bruker da mobilen mye om dagen, til gps og kart og bilder/video. Men klart det bruker sitt nesten 3500 mah om dagen. Har en 10-år gammel støtsikker Samsung mobil (ikke smart mobil) såkalt toughmobil som går sikkert flere uker på en lading (som en CAT eller noe går bare på 3g) som jeg kan ringe fra som nødmobil, men da den er så begrenset har skaffet meg istedenfor en backup smartmobil som er slått av hele tiden. Men ville hatt den med på lengre tur over vidda om vinteren med telenor sim klart. Da ville jeg da også hatt med Iridium InReach istedenfor 12 år gammel Spot nødpeilesender. Har da sat-telefon, men varierende suksess med den. Iridium 9575. Svimlende dyrt abbonnement, også på kontant kort.

For 10 år siden hadde vi fortsatt utskiftbar batterier på mobilen (jeg hadde en Galaxy s5 active) og kunne ta med ekstra batterier til den. Og den gangen hadde jeg bare med en gopro hero4. Nå går det ikke an skifte ut batterier på mobilen, og batteriene er større. Samt det har blitt mer elektronikk i årene (kamera bl.a.).

Skal sjekke den laderen Måssåbjønn! Spennende! Har en del 18650 batterier liggende, og billig på ebay, samt hodelykter som går på de! Har og to par ladere til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde presisere at jeg var på fem-dagers tur, og de holdt så vidt, men siste dag måtte jeg bruke batteriene til min drone for å lade mobil osv. Powerbanks gikk fra 40% til null helt plutselig. Alltid noe strøm igjen på mine Mavic batterier, da jeg kommer alltid hjem før de dør ut. Men da Mavic 2 pro veier en del, ikke alltid jeg har den med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser med Anker sine produkter hele året, i daglig bruk.

Ute i naturen har jeg hatt med Anker 747, 25600 mAh 87W, 94.72Wh.

Oppbevart i kulde, men oppvarmet før bruk. Min følelse er at Anker har god teknologi rundt batteripakken og leverer stabil ytelse i batteriets levetid.

Husk at W er power delivery ut/inn, mens Wh er lagringskapasitet.

Dersom dagstur/hyttetur med iPhone og Garmin inReach bruker jeg Anker 533 30W.

Anker Prime 250W er den nye toppmodellen, kommer for salg snart.

Anbefalt veggplugg: Anker 737 GaNPrime 120W.

For testing av reell effekt vs. produsentens tall på powerbanks se denne YouTube kanalen.

Endret av Edvard_NO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Marius Engelsen skrev (På 1.12.2023 den 16.52):

Høres ut som du bruker mye strøm.

Telefonen i flymodus på dagen, og av om natten. Det hjelper mye. Å ha med en gammeldags knappetelefon sparer også myye strøm, den kan du snakke mye i, i to uker, og batteriet holder hele turen.

Jeg hadde med en 30000 mah powerbank, den holdt i to uker på padletur tur mellom Kristiansund og Sandnessjøen. Jeg hadde GPS, Smarttelefon, Knappetelefon, GoPro kamera og VHF radio som ble brukt på turen. Jeg ladet den littegrann en gang underveis, kanskje 20%.

 

Hvilket merke på batteribanken på 30000 mah? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.netonnet.no/art/mobil-smartklokke/mobiltilbehor/powerbank/andersson-powerbank-20-000-pdqc-3-0/1004014.11546/

20000 mAh, testvinner hos Tek.no, 400 kroner per stykk.

Tek.no målte i testen oppgitt kapasitet kontra hva man faktisk får, til en to ukers tur. Testen ble sist oppdatert Juni 2023. Og denne var best i klassen med god margin. Jeg har en slik en og er godt fornøyd.

Når det kommer til "Funker i kulda" så er alt samme skiten, de har ikke egen oppvarming integrert og har samme typer lithium-batteri. For best mulig effektivitet så er du derfor avhengig av at BEGGE enheter, både den du skal lade og den som lader, er varmet opp. Feks at du har powerbank og garmin på innsiden av jakken samtidig. Og enhetene bør være gjennomvarme før du begynner å lade dem, så mobil og powerbank bør være på innsiden av jakken en halvtimes tid før du faktisk kobler dem sammen og begynner ladeprosessen.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en lignende løsning som @Måssåbjønn beskriver.

Har en Wurkkos HD20 21700 basert "hodelykt" med to-veis USB-C. Normalt har jeg bare med en celle på 5000mAh, men på lengre turer har jeg mulighet til å ta med flere. 
Det er ikke verdens beste lader, men den virker, er vanntett og utrolig robust, kompakt, kan fungere som nødlys/reservelyskilde hvis det blir trøbbel med min primære lyskilde, fleksibel kapasitet og det er billig å bytte ut/kjøpe ekstra celler.

image.png.b9c63f363928a36d0d90b8b3bad7255a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.