Gå til innhold
  • Bli medlem

Sålebrudd på 75mm sko?


Join

Anbefalte innlegg

Leser endel steder at et problem med 75mm tåbindinger, som f.eks Super Telemark, kan være at støvelsålen kan brekke, og dette er et lite ankepunkt for denne typen bindinger. Regner med at problemet er løst ved bruk av f.eks bindinger som Chilli, da bøyen kommer lenger inn på sålen, og at bøyen ikke blir så stor / brå? Vil dette også gjelde Voile 3-pin wire binding? Her har du jo en hel-wire som vil bremse noe av ankelbevegelsen fremover og presse tåballen ned, i tillegg til at tuppen sitter låst som på Super Telemark?

Kan dette problemet komme av at mann da ikke tråkker godt nok ned i bindingen, for gjør du det, så er det jo det samme om støvlen sitter fast i tuppen, eller 2 cm lenger inn? Det er tåballen som tar presset.

Er det noen her som faktisk har fått sålebrudd, eller er dette et problem som er lite eksistrende i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par lærsko som har vært brukt i både Rottefella Super Telemark og Rottefella 412 i over 10 år og har aldri sett noe til sålebrudd! Til slutt var skoene så utslitte at de mistet fasongen og læret trekker fuktighet, men sålene er like gode :?: Kan ikke se for meg at sålebrudd er et så stort problem at en bør styre unna slike bindinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt minst 10 sålebrudd på Asolo-sko de siste 25 åra. Byttet såle på et par Asolo Morgedal seinest i fjor. Bruddene har skjedd på sko med forskjellige såletykkelser, fra 1. til 3. hakket på bindingen. Har bare brukt Rottefella Super Telemark uten wire.

Måtte en gang gå 6 mil med brukket tupp, det gikk greit ved hjelp av et par web-reimer over tåpartiet og rundt hælen.

For meg har Asolo’s passform som passer mine vanskelig føtter veid opp for disse stadige sålebruddene, og noen har også garantien dekket. Et krav for å få dekket omkostninger på garantien var at skoen var plassert riktig i bindingen, dvs at det ikke var merker etter pinnene utenom hullene i sålen.

Vet at også Varg sko hadde mange sålebrudd. Det er mulig at teknologi og sålemateriale har blitt bedre i det siste, har inntrykk av at sålebrudd er mindre vanlig nå enn for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har lagt merke til det, men virker det som om disse sålebruddene er en gjenganger på Asolo`s sko? Har f.eks. sjelden hørt om det på Crispi sine. Har til etterretning sett på maaaange tråder og steder om 75mm sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opp gjennom årene hørt mye prat om at 75mm såler knekker, men aldri selv hatt problemer eller sett noe med egne øyne.

I og med at de aller fleste produsentene bruker Vibramsåler(som oftest ser identiske ut), er det vel tilfeldig hvilken produsent som får en serie "problemsåler"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alle såleknekk skjer 1-2 cm bak hullene. Har opplevd (og sett) noen slike, men da på relativt godt brukte sko. Selv har jeg knekt såler på Asolo, men ville ikke nølt et sekund med å kjøpe nye slike om de var å få tak i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de fleste (alle?) sålebrudd skjedde med Super telemark UTEN wire eller tilsvarende binding. For min del virker det fornuftig at wiren kan ta opp en del av kreftene som skal overføres fra skikjører til binding/ski når du kjører aggressivt. Det er i hvert fall merkbar forskjell i "bøyemotstand" ved maksimal bøy i tåleddet med og uten wire.

Min teori er at uten wire overføres ALL kraft via sålen, d.v.s. at du bøyer tåleddet MER for en gitt kraftimpuls (for å få skien til å svinge dit du vil) uten hælwire. I tillegg kommer mekaniske betraktninger: Kraft*arm. Wire om hælen er mer mekanisk gunstig plassering for å overføre krefter enn sålen på skoen din.

Som skikjører opplever du dette ved at skien er mer stabil å kjøre med og lettere å kontrollere med hælwire enn uten.

Andre synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de fleste (alle?) sålebrudd skjedde med Super telemark UTEN wire eller tilsvarende binding. For min del virker det fornuftig at wiren kan ta opp en del av kreftene som skal overføres fra skikjører til binding/ski når du kjører aggressivt.

Tror du har rett i dette. Som gammel alpinist begynte jeg med telemark tidlig på 80-tallet, brukte binding uten wire og kjørte helt klart på grensen av hva utstyret var beregnet for. Etter hvert har jeg fått plaststøvler for kjøring i bakke/toppturer, og antall sålebrekk har gått drastisk ned, selv om de fortsatt skjer på "bortoverskoene" av lær, bare antall km blir stort nok. Jeg bruker fortsatt binding uten wire, syns de er lettere å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har rett i dette. Som gammel alpinist begynte jeg med telemark tidlig på 80-tallet, brukte binding uten wire og kjørte helt klart på grensen av hva utstyret var beregnet for. Etter hvert har jeg fått plaststøvler for kjøring i bakke/toppturer, og antall sålebrekk har gått drastisk ned, selv om de fortsatt skjer på "bortoverskoene" av lær, bare antall km blir stort nok. Jeg bruker fortsatt binding uten wire, syns de er lettere å gå med.

Helt enig med begge.

For min egen del har jeg fått meg BC-bindinger for turer som skal være nesten bare bortover. Dermed blir 3-pin bindinger mindre brukt enn før på slike turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også tilfeller der den stålpinnen under skoen til BC-bindingen har løsnet fra sålen.. DA har du et problem om du er langt til fjells.. En av grunnene til at jeg fortsatt bruker 75mm-bindinger er at jeg tror det kan være lettere å få til nødreparasjoner i felt på dem enn på BC-bindingene....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også tilfeller der den stålpinnen under skoen til BC-bindingen har løsnet fra sålen.

Det har eg også opplevd. Men fritt etter minnet, var det enklare for meg å koma vidare den gongen enn den gongen eg stod med ein 75mm-støvel med knekt såle. Men eg har mykje oftare opplevd at skia knekk. Det betyr alltid litt plunder. Binding som låsnar frå skia, har eg også opplevd. Då hadde eg enkelt kunne reparert dersom eg hadde hatt med meg eit passande skrujern, pz3 dersom eg ikkje hugsar feil. Det hadde eg sjølvsagt ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til etterretning sett på maaaange tråder og steder om 75mm sko.

Vet det, men fant ikke noe om dette emnet, samt at det er et spesifikt problem, så jeg tok sjansen på å lage en egen tråd. Letter å søke på det i ettertid :!:

Jankj: (Mitt inntrykk er at de fleste (alle?) sålebrudd skjedde med Super telemark UTEN wire eller tilsvarende binding. For min del virker det fornuftig at wiren kan ta opp en del av kreftene som skal overføres fra skikjører til binding/ski når du kjører aggressivt. Det er i hvert fall merkbar forskjell i "bøyemotstand" ved maksimal bøy i tåleddet med og uten wire.

Min teori er at uten wire overføres ALL kraft via sålen, d.v.s. at du bøyer tåleddet MER for en gitt kraftimpuls (for å få skien til å svinge dit du vil) uten hælwire. I tillegg kommer mekaniske betraktninger: Kraft*arm. Wire om hælen er mer mekanisk gunstig plassering for å overføre krefter enn sålen på skoen din.)

Dette er også min observasjon, og ved bruk av 3-pin binding med wire, så har du den ekstra sikkerheten mtp begge mulighetene. Men det er klart at hvis "sannsynligheten" for at sålen brekker på sikt, så er det bedre å velge en annen binding. Er det noen av dere som har opplevd sålebrudd som har hatt en form for wire på bindingen, som Super telemark med wire eller Voile 3-pin. Som jankj skrev og jeg også antydet i starten, så vil vel en form for wire hindre den største bøyen. Så det er kanskje bøyen, og ikke selve bindingfestet som er problemet? For når du får 1 brudd pr 2. år så vil jeg se det som et problem Mase, tenkt på å prøve andre bindinger? Kunne vært interessant å hørt om du slet med det samme med Voile bindingen.

Har investert endel i nye Lundhags skisko og åsnes combat ski, og det ville være surt at skiskoa ryker pga bindningsvalget. Lundhags bytter nok såle, men turen er jo ødelagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For når du får 1 brudd pr 2. år så vil jeg se det som et problem Mase, tenkt på å prøve andre bindinger? Kunne vært interessant å hørt om du slet med det samme med Voile bindingen.

Jeg har vurdert andre bindinger, da framforalt BC. Har slått dette fra meg, mest fordi jeg har mange ski med Rottefellabindinger, men også fordi 1. generasjon av BC hadde tendenser til å fryse fast i kaldt vær. Jeg har aldri brukt bindinger med wire, dette fordi jeg liker bevegelsesfriheten som bindinger uten gir.

Har investert endel i nye Lundhags skisko og åsnes combat ski, og det ville være surt at skiskoa ryker pga bindningsvalget. Lundhags bytter nok såle, men turen er jo ødelagt :D

Kjøp Voile med wire, da kan du kanskje hindre sålebrudd, og ihvertfall fortsette turen om det likevel skjer. Som jeg sa i et tidligere innlegg, gikk jeg 6 mil med brukket såletupp vha noen webreimer. Bevegelsen i bindingen ble litt hemmet, men ikke verre ann at jeg valgte å fullføre turen framfor å ta raskest vei til sivilisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Voile med wire, da kan du kanskje hindre sålebrudd, og ihvertfall fortsette turen om det likevel skjer. Som jeg sa i et tidligere innlegg, gikk jeg 6 mil med brukket såletupp vha noen webreimer. Bevegelsen i bindingen ble litt hemmet, men ikke verre ann at jeg valgte å fullføre turen framfor å ta raskest vei til sivilisasjonen.

Voile med wire er kjøpt og satt på, da det var det beste de hadde til mitt bruk, men jeg vet de har noen gamle Rottefella 412 liggende på Oslo Sportslager, så jeg lurte om det ville lønne seg å kapre seg et par, og heller sette Voile bindingene på de gamle Åsnes Sondre skiene mine. Tross alt billigere med bindinger til 999,-, enn å bytte såle på skistøvlene :) Men, jeg tror jeg sjanser på Voile bindingene, og at hel-wire`n er det som trengs for å hindre det ekstra utslaget som vil kunne brekke sålen på sikt.

Skiene ble sendt fra Trondheim (Axel Bruun Sport som gav eksepsjonelt god service :D ) i går, og ventet i løpet av et par dager. Åsnes Combat med kortfell og Voile binding, 10 cm oppbygningsplate og hel-løfter :D Skal brukes i siste helgen i januar på toppjakt i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den første korte skituren gjort, og jeg er veldig fornøyd. Voile bindingen satt godt, og det var stor forskjell med og uten wire. De satte på Rottefella 10mm plate og hel-løfter. Løfteren mest fordi det er kjekt å ha foreløpig, men i skispor var plata god å ha, da bindingene kom litt høyere. Kortfellesystemet var bare GENIALT :D

Tror ikke det skal bli noe problem med sålebrudd, da wiren presset mer av sålen ned mot skia, og det ble en rundere bøy. Blir jakttur med nye ski til helga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.