Gå til innhold
  • Bli medlem

Sko og vedlikehold, Crispi Hunter EVO


erles

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg har et par Crispi Hunter EVO GTX. Storfornøyd! Men jeg har brukt snowseal til den store gullmedaljen det siste året, og jeg ønsker nå å sette inn skoene med fett (eller noe annet) for å mette læret. Jeg innbiller meg at snowseal legger seg utenpå. (Mulig jeg tar feil?). Uansett hva jeg nå gjør, får jeg ikke renset skoene for Snowseal. Det sitter som lim…. Noen som har noen tips? 
Og er det egentlig nødvendig å bruke noe annet enn snowseal? 
 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at Sno-seal holder. Den inneholder fett også. Det er litt jobb å få den til å trekke inn,  men riktig gjort, synes jeg jeg får det til. Den beste måten å bli kvitt det som ligger utapå, på, er å slite det av i bruk. Gå i vegetasjon, så er det fort borte.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, takk for svar. Da er det altså ikke nødvendig med noe annet enn snoseal, slik jeg forstår det. Jeg har alltid trodd at voksen var såpass «hard» at den kun la seg som en hinne utenpå, og at man derfor burde tilføre læret fett etter hvert.
 

Hvordan får dere snoseal til å trekke inn i læret? Hårføner er vel ikkje braa for skoene… Selv har jeg varmet opp voksen i varmt vann, deretter påført skoene. Men synes likevel det meste legger seg utenpå. Har ikke vært særlig sparsommelig, skal sies. Ska er halvveis hvit etter jeg er ferdig😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Best resultat oppnås når voksen varmes inn i læret. Bruk gjerne en hårføner, vifteovn eller sett skoene ut en solfylt sommerdag. Når læret er mettet, fjernes den overskytende voksen."

https://www.dntbutikken.no/atsko/368985/impregnering-for-sko-atsko-sno-seal-beeswax-tube

Det er ikke snakk om å holde føneren nærme og lenge til det bobler. Jeg har brukt føner og Sno Seal i mange år på mine støvler og sko. Det samme har  jaktkompisen min også gjort i mange år med hell. Det er snakk om å bruke føneren med fornuft, omtrent slik man gjør på eget hår. 

 



 

 

 

 

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.