Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett brenner fra Biltema


esstrom

Anbefalte innlegg

Ære være de som må vite hva som skjer, men som den enkle sjel jeg er, er det mer enn viktig for meg å få vite hva som funker og ikke nødvendigvis hvorfor.  

"Ta med gassbrenner med forvarmingsrør", sa Bjarne HS.  Og så gjorde jeg det:-D.  Neste år traff jeg en kar som klaget over manglende effekt på sin gassbrenner.  Håper han ikke bare lyttet til min videreformidling av Bjarnes råd. 

Jeg har også hatt mye problemer med gasslighter, men har også byttet den ut med en Zippolighter.  Og har selvfølgelig både backup, og backup med. 

------------------------------------

På den andre siden liker jeg å se på denne:  "What happens when you strike a match?"

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Tom42: Løsningene dine er helt flotte, de!

Forvarmingsrøret ditt hjelper til med å få fordampet eventuell flytende (kanskje rekondensert?) gass i tilførselsrøret når gassen og omgivelsene er ganske ganske kalde - og når du beveger deg opp i høyden, blir det jo generelt kaldere. Men det kan jo også være kaldt når du er ved havnivå, og da hjelper også forvarmingsrøret, ikke sant? Forvarmingsrøret er en medisin som bøter på virkningen av lav temperatur, og medisinen virker både ved lav og høy elevasjon :D.(Litt artig er det at lavt lufttrykk, som jo henger sammen med elevasjon, også er en medisin mot virkningen av lav temperatur...)

Gasslightere (og gassbeholdere) som bli så kalde at trykket inni dem nærmer seg trykket i luften de befinner seg, vil ikke virke. Gassen blir værende, og kommer ikke ut og kan antennes. Igjen er det altså lav temperatur som er rot-problemet. En liten gasslighter kan riktignok fort varmes opp i hendene (eller ligge i innerlommen), og få høyt nok trykk til å virke. Men har den en piezo-tenner, dukker et helt annet problem opp, denne kan slutte å gi tilstrekkelig gnist under et eller annet kritisk lufttrykk* (som faller jo høyere du beveger deg). Ved å velge Zippo, har du unngått begge disse problemene: bensinvekeløsningen krever intet internt trykk for å få drivstoff ut, og flinthjulløsningen er uavhengig av lufttrykket. :thumbsup:

* : Tar forbehold om at jeg har skjønt dette korrekt, jeg kan ha misforstått og jeg fant ingen bunnsolide kilder.

At ting skjer samtidig, betyr ikke at den ene tingen forårsaker den andre. Kometer forårsaker ikke tørke, høyt paraplysalg forårsaker ikke flom og elevasjon forårsaker ikke sviktende gassbrennere - og jeg er blant de nerdete som lurer på hva svarte det da er som skjer?! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.7.2016 at 21.50, Tom42 skrev:

Om du bruker brenneren i høyde over 1000 meter kan det hende at brenneren fungerer dårlig fordi den ikke har en forvarmingsbøyle.

Det et mulig, ikke ofte jeg har behov for å spise eller koke noe på over 1000m høyde her i Troms på jakt eller fisketur. Ser ikke poenget når både fisk og rype befinner seg i godt monn på under 1000 moh. Topptur er noe annet, men bensin funker bra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rbhelle: Blås i høyden, den er bortimot irrelevant. Men pass på temperaturen.

Blir temperaturen lav risikerer du at brenneren ikke funker. Har du rett gasstype (mindre butan, mer propan og isobutan) og holder gassboksen varm, vil det gå greit et godt stykke ned på temperaturskalaen. Men generelt ville jeg uansett ikke gjort meg avhengig av en gassbrenner uten forvarmerrør og mulighet for oppned-boks når temperaturen faller ned under rundt 5°C i betydelige deler av døgnet. Under -10°C begynner det å bli behov for så mange triks i ludo, at jeg nok ville droppet gassbrenner helt og gått for bensin/parafin istedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, a_aa said:

.....Men generelt ville jeg uansett ikke gjort meg avhengig av en gassbrenner uten forvarmerrør og mulighet for oppned-boks ....

For ordens skyld, oppned-boks er ikke en egen type boks - det er bare en vanlig boks som står på hodet, sånn at den flytende væsken som går over til gass ved høyest ambient temperatur presses ut av boksen først, så man får mer total utbytte av innholdet i boksen (bruker opp nesten all gassen).

Som f.eks på Optimus Vega, som også har forvarmingsrør på brenneren.

 

Retki_VegaTest_53d90e0202.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvesterte i den Optimus Vegaen rett før sommerferien. Brukte den en uke i Femundsmarka og på noen småturer nå uka som har vært. Så langt er jeg meget fornøyd, den står meget stabilt og har et stort område som gjør at steking med panne fungerer bra også. Effekten er utrolig bra i den brenneren samtidig kan den brenne på svært lav effekt når man steker. Vekta er heller ingen krise. Virker som en skikkelig kvaltitetsbrenner som jeg føler kommer til å tåle mye juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Innvesterte i den Optimus Vegaen rett før sommerferien. Brukte den en uke i Femundsmarka og på noen småturer nå uka som har vært. Så langt er jeg meget fornøyd, den står meget stabilt og har et stort område som gjør at steking med panne fungerer bra også. Effekten er utrolig bra i den brenneren samtidig kan den brenne på svært lav effekt når man steker. Vekta er heller ingen krise. Virker som en skikkelig kvaltitetsbrenner som jeg føler kommer til å tåle mye juling.

Ja, enig. Har hatt min et par år og den er gull.

Også slipper en toppmontering med påfølgende kokkelering på det som føles som toppen av Eiffeltårnet/ Tårnet i Pisa :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, rbhelle skrev:

... Syntes det var et godt kjøp. ...

Enig - og gratulerer.:thumbsup: Har smeltet en del snø med min MSR WindPro II :), og den er ypperlig til å kokkelere med, spesielt om man er flere på tur og skal lage litt større porsjoner. Ypperlig høst- og vår brenner. Bare husk å finne deg en vid kjele eller en høy panne, den sprer varmen godt.

Men på sommerens raske Real-drevne solo-turer i varmt og fint vær, har definitivt også knøttsmå og superlette toppmonterte brennere sin sin misjon - i hvert fall for meg. Anslår at man må multiplisere vekt og volum med 4-5 når man går fra FMS 300T til MSR WindPro II, så jeg lar den oftest hvile midtsommers ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å avkrefte noen myter. Det går fint an å bruke gassbrenner uten forvarmingsrør i høyden. Oppholdt meg på rundt 1600moh i helgen og hadde kun med jetboil zip. Jeg brukte jetboils egen gass (med høyt innhold av propan/isopropan), og reisefølget brukte biltemas gass på lik brenner. Temperaturen lå rundt 8-20 grader så en kan ikke si at temperaturen ble utfordrende for gassens flyktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje off topic, men jeg har nettop grillet, stekt egg & bacon og til og med vafler på denne rakkeren i en uke til 4 personer i 1080m høyde.

safarichefhp800_large.jpg

Den har stekeplate og vanlig grillrist.

http://www.cadacbbq.com.au/portable-bbq/safari#6

Temperaturen har dog vært i snitt rundt 10° eller litt mer (over all forventning). Bra fres i den med ny 450g gassboks, effekten synker merkbart når boksen er halvfull, og er den nede på 1/4 full er det på tide med en ny boks. Tidligere år når temperaturen har vært lavere (samme sted) har jeg ikke tømt boksene like mye. Den varmer boksen litt opp når den kjører, så det danner seg ikke kondens på utsiden av boksen.

Den 1/4 fulle gassboksen har Omnifuel'en (med silencer) overtatt til kaffe og annen koking. Omnifuel'en greier da fint å tømme boksen, helt til tross for at brorparten av propanen har blitt brukt opp, siden den også kan kjøre opp ned.

Har utelukkende brukt gass fra Biltema/ Jula.

Brukte også adapter og 227g butanboks på Omnifuel'en, det fungerer fint, kommer noen ganger en liten "forvarmingsflamme" fordi det er flytende drivstoff som av og til kommer ut ved oppstart. 

2016-07-26-09-10-18--80785136.jpg

Denne løsningen vil også fungere på Optimus Vega og MSR Windpro II. En 227g butanboks koster 20,- så det reduserer drivstoffprisen litt. Adapteren koster ca 6$.

Hakket i kransen på boksen bør helst vende opp fordi det er et vinklet "feed-rør" inne i boksen. Da er det gass som kommer ut om temperaturen er innenfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.