Gå til innhold
  • Bli medlem

Må turtøy koste så mye?Tips til billig å bra turtøy?


Gard Jannik

Anbefalte innlegg

Jeg vill gjerne ha teknisk godt tøy men trenger noe som passet økonomien. Skal i femund i start juni og ellers mest på sommers tid. Fisker å vandrer i skogen stort sett. Det å gi mange tuselapper for tøy er ikke aktuelt. Tips også om gode sko .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vill gjerne ha teknisk godt tøy men trenger noe som passet økonomien. Skal i femund i start juni og ellers mest på sommers tid. Fisker å vandrer i skogen stort sett. Det å gi mange tuselapper for tøy er ikke aktuelt. Tips også om gode sko .

 

Litt mer konkret info om hva du trenger, bruksområde, budsjett mm, gir nok mer konkrete svar. Mange her vil komme med tips om gode kjøp.

 

Kan også være en ide å følge med i Røverkjøptråden

http://www.fjellforum.no/topic/12163-r%C3%B8verkj%C3%B8p-og-gode-tilbud/page-69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang en helt fantstisk turbukse i bomullsblanding fra spar-kjøp. husker ikke merket, men den kostet ikke mange hundrelappene - myyye bedre passform enn den fjellrävenbuksa jeg "oppgraderte" til etter at billigbuksa på mystisk vis krympa voldsomt i skapet.

 

Stormberg har også veldig mye bra, og hvis noe går i stykker så har de en fantastisk service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig tøy finnes det mye av. Så lenge du styrer unna allværstøy med "pustende membraner" og legger litt tanker i garderoben er det nok mye å spare. En løsning for regn og noe annet for vind og pent vær.

 

Fottøy - samme sak. Noen her kommer til å nevne Alfa M77. Bare husk å smøre dem godt.

 

Generelt - forsiktig med tøy med masse sømmer, lommer og bling. Det enkleste er gjerne det beste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett handlet billig klær selv. En jakke-bukse med membran fra nå nedlagte Prima Villmark. Nok laget mest for vinter med snølås på bukse og avtagbart for på jakke. På tilbud til 700,- i 2005 eller noe. Er fremdeles i bruk. Begynner å bli litt slitasje på sømmer rundt innerlomme og litt på jakka men bukse er "like fin", dog brukt en del mindre.

Til "daglig" bruk har jeg en Stormberg jakke til kr 599 og en bukse til 299 på XXL. Det var mebranplaggene jeg hadde med til Femundsmarka 2011.

Kjører litt "høyere" standard på støvler, telt, underlag og soveposer.

Har og bra erfaring med produktene til Magasinet, bl.a en jaktdress og jaktstøvler derfra.

Bruker normalt 2 grunnoppsett selv på ytterklær.

1. Skalljakke og bukse, lett zipoff-bukse og lett vindjakke. Brukes hvis det er meldt mer enn korte regnbyger

2. Bomullsjakke og bukse, Regnponcho. Brukes når det er meldt fint vær, men fare for en byge eller 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-75 Feltbuksa til forsvaret er jo en knallgod kandidat. Grønn men heldivis ikke i komuflasje for de som er allergiske mot det. 390 kroner fra forsvarsbrukt

 

https://www.forsvarsbrukt.no/p-884-feltbukse-m75-strrelse-1-ny.aspx

 

Fikk meg akkurat en membranjakke fra England, og gav 250 kroner for den. Eneste aberet er at den er i ørkenkamo. Men den har ingenting for, altså blir den bitteliten sammenpakka i sin egen hette,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Kan tipse om Villmark og Fritidseffekter: http://www.villmark-fritid.no/ . Jeg har handlet på butikken deres i Skien, ellers har de visst også butikker i Larvik og Porsgrunn.

De har et godt utvalg av helt ålreite turklær. Jeg har handlet et par ullgensere der (islender og natogenser). Jeg er fornøyd med kvaliteten, og generelt er prisene ganske lave. De har også litt turutstyr og fiskeutstyr og sånt. Jeg vet ikke hvordan det er priset på utstyret, men når det gjelder klærne synes jeg at man får mye for pengene der.

Så lenge du skal ha "vanlige" turklær er det mulig å få veldig ålreite klær til en billig penge. Lønner seg gjerne å oppsøke butikker som er litt sånn "tur og villmark"-butikker av den mer jordnære typen.

Jeg kan godt legge penger i god kvalitet på sånne ting som fjellsko, skallplagg (goretex) og en bra ryggsekk. Men når det gjelder ullundertøy, ullgensere, lue, buff, hansker, bomullsbukser, vanlige turjakker og slikt så er det ikke nødvendig å kjøpe dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i lengden (snakker mest for egen del), er at jeg stadig vekk ønsker noe litt bedre enn det jeg har. Da blir ofte det å kjøpe rimelig og bra, en fordyrende mellomløsning. Jeg sitter derfor ofte med flere ting av samme slag. Fjellstøvler, membranjakker, telt, sekk osv. Det blir dyrt i lengden... :(

Nå sparer jeg heller til det som er "best" til mitt bruk. Ofte har de produktene også en god kvalitet, slik at det faktisk er god økonomi å kjøpe litt dyrere.

Har nesten aldri kjøpt noe til "full" pris. Mitt råd er derfor å finne ut hvilket produkt du trenger/er på jakt etter, for deretter å "monitorere" markedet de nærmeste mnd. Noen ganger har jeg ventet i over 6 mnd. for å få produktet til halv pris (eller mer) :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart,. Det er dyreste måten å handle på. Først kjøpe noe billig man ikke finner bra nok og så kjøpe det samme i dyr versjon :smile:

Derfor gjelder det å kjøpe noe billig som er bra nok, så slipper man å kjøpe dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor gjelder det å kjøpe noe billig som er bra nok, så slipper man å kjøpe dyrt.

Det er mye i det der. Og så går utviklingen sin gang og gode materialer og design en bare fikk med dyrt utstyr blir etterhvert tilgjengelig på billigere. Det gjelder f.eks ryggsekker, telt, vandrestaver, sykler og mye annet. Men det er en fordel å ha litt greie på sakene, så bommer en ikke så mye.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Fant en side på nettet som såg no litt spennende ut da. Hadde no en del turutstyr og til en fornuftig pris. Har ikke prøvd noe av dette selv men er man på utkikk etter litt billigere produkter skader det jo ikke å prøve vet du :-) Siden heter : www.nordiskfritid.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.