Gå til innhold
OleM

Hvilke dyr kan jaktes?

Det er 3051 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Noen som har en liste over hvilke dyr som kan jaktes og hva som går under småvilt og storvilt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jakttidene finner du her: Skjult lenke - logg inn for å se den

Storvilt:

Elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskus, bjørn, ulv, jerv og gaupe

Småvilt:

Alt som ikke regnes som storvilt går under kategorien småvilt. (eks, hare, rype, rev osv.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jakttidene finner du her: Skjult lenke - logg inn for å se den

Storvilt:

Elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskus, bjørn, ulv, jerv og gaupe

Småvilt:

Alt som ikke regnes som storvilt går under kategorien småvilt. (eks, hare, rype, rev osv.)

regnes ikke rådyr som både storvolt og småvilt? litt ettersom...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

regnes ikke rådyr som både storvolt og småvilt? litt ettersom...

Det er i hvert fall ikke nødvendig med skyteprøven for å jakte rådyr, når du jakter med hagle i det minste.

Er det slik at det går som småvilt med hagle, og storvilt med rifle?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er i hvert fall ikke nødvendig med skyteprøven for å jakte rådyr, når du jakter med hagle i det minste.

Er det slik at det går som småvilt med hagle, og storvilt med rifle?

takk for svar, sånn jeg har forstått det er småvilt med hagle og storvilt med rifle ja.. men rett meg om det er feil;P Men er Skyteprøven det samme som jegerprøven?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med skyteprøven regner jeg med at han mener oppskyting og ikke jegerprøven. Skal en jakte storvilt med rifle må man først skyte et satt antall prøveskudd, vet ikke hvor mye det er, og til slutt skyte opp. Det eneste storviltet som kan jaktes med hagle som er meg bekjent er rådyr, og da kreves ikke oppskyting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jakte småvilt med rifle. Det er faktisk veldig mange riflekalibere som kun er tillatt på småvilt. Når det gjelder krav om anslagsenergi og skyteprøve med rifle, så stiller rådyr, jerv, gaupe og bever i samme kategori.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skyteprøva krever 30 treningsskudd fordelt på to dager før ein kan ta oppskytninga som er fem skudd.

Under oppskytinga skal det nyttast jaktammunisjon, blinken skal være 1x1 meter, stå på minst hundre meter og

treffa skal samlast innanfor ein sirkel som er 30 centimeter i diameter.

Mange jegere har kjøpt seg kombi da dei kun treng tre skudd på oppskytinga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye usikkerhet. Som ivrig jeger kan jeg jo klargjøre:

STORVILT I NORGE: Elg, hjort, reinsdyr, rådyr. Dette er altså de fire jaktbare artene av storvilt. Rådyr regnes IKKE som småvilt, ikke under noen definisjon.

JEGERPRØVEN: En prøve alle som vil gå på jakt, må ha. Består av et kurs, en dag på skytebanen og en skriftlig prøve. Arrangeres som regel av lokale jeger- og fiskeforeninger, eller større kommersielle aktører som XXL.

SKYTEPRØVE: Dette er en årlig praktisk prøve som må avlegges for at du skal kunne jakte STORVILT med RIFLE. Det eneste storviltet du har lov å jakte med hagle, er rådyr, og skal du jakte rådyr med hagle, trenger du ikke skyteprøven. Skal du jakte rådyr med rifle, MÅ du ha skyteprøven. Skyteprøven må avlegges HVERT ÅR. Først må du ha minst 30 treningsskudd fordelt over to dager (15 skudd dag én, 15 skudd dag to). Så kan du skyte opp. Oppskyting foregår ved at du skyter fem skudd på en plakat med en reinsdyrfigur. Du får ikke se treffene før du har skutt alle fem skudd. Alle fem skudd skal da sitte innenfor en ring på dyret (som du ikke kan se fra standplass), som tilsvarer treffpunktet (hjerte-/lungeregion) på et storvilt. Når du har klart prøven, signerer to av standplasslederne på jegeravgiftskortet ditt.

NB! Skyteprøven følger det aktuelle våpen. Hvis du skal jakte med flere våpen, må du avlegge skyteprøve for HVERT av våpnene. Skyteprøver arrangeres på de fleste skytebaner (riflebaner).

RÅDYRJAKT: Rådyr KAN du skyte med hagle, da på maks. 20 meters hold. Ingen av de tre andre jaktbarte storviltartene kan jaktes med hagle.

Dessuten er det FORBUDT å jakte på noe som helst, med mindre det er gitt jakttid på arten. Jakttider finner du på DN (Direktoratet for naturforvaltning) sine nettsider, og også på lovdata.no.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

STORVILT I NORGE: Elg, hjort, reinsdyr, rådyr. Dette er altså de fire jaktbare artene av storvilt. Rådyr regnes IKKE som småvilt, ikke under noen definisjon.

Vil legge til havert, steinkobbe, ulv og bjørn som arter du må ha skyteprøve for. For disse aterene må du i tillegg følge disse reglene for ammunisjon: Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand,

For å jakte gaupe, jerv og rådyr trenger du også skyteprøve. Her gjelder disse kravene for ammoen: Under jakt med rifle på rådyr, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil, og anslagenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal for så vidt være ekspanderende prosjektil på alt av rifleammunisjon som brukes i Norge. Hulspiss er ikke tillatt (av naturlige grunner).

Begynner man å snakke om gaup og bjørn og diverse, er mn også inne på at disse ikke har jakttider, men at man kan registrere seg som lisensjeger, og delta på lisensjakt. Dette er vel lite aktuelt for "vanlige" jegere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det trenger ikke være ekspanderende kuler på alt vilt.

Kun de arter som har krav om det trenger ekspanderende kuler. Dvs elg, hjort osv..

Hulspiss er helt greit å skyte mindre dyr med, men kan gi ustabile resultater pga defragmentering etter treff.

Lovdata er nede i kveld så jeg får ikke linket direkte til loven.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt storvilt har krav om ekspanderende prosjektil, og i tillegg også bever. Jeg glemte ordet "storvilt" i forrige innlegg.

Det man i hovedsak bruker ikke-ekspanderende til, er toppjakt på fugl.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er ikke lov å bruke Berger sine Big Game-kuler med hulspiss? Disse kulene er designet for å brukes både til match og jakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til storvilt kan du ikke bruke ikke-ekspanderende prosjektil, nei. Det er pga. drepeevnen. Kula skal ekspandere og ødelegge så mye som mulig i hjerte/lungeområdet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting jeg har lurt på.. hvordan fjerrner man alle kulene som er igjen i dyret når man har skutt med hagle?

er vel ikke så bra å tygge på en kule når man skal spise kjøttet? eller hvis man svelger noen;P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 3051 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Skjult lenke - logg inn for å se den

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen
    • Av Kikut
      Hadde en mindre trivelig opplevelse på reinsjakta sist høst.
      Hadde en godt innskutt rifle. Som vanlig hadde jeg pusset og oljet løpet før jakta - nytt i år var at jeg også hadde gått løs med bronsebørsta inne i løpet og at jeg brukte såpass med pussepapir at det ble "trangt" å dra det gjennom løpet.
      Første skuddet på jakta ble mot en stillestående bukk med breisida til på ca 70 meter. Noe nedoverhelning mot dyret. Bom. Ingen skuddreaksjon på dyret og jeg fulgte flokken lenge. Flokken gikk etter hvert inn i naboterrenget og jegere der rapporterte at de ikke så noe skadeskutt dyr. På skuddstedet var det ikke tegn til treff, intet blod eller pels. Ettersøk samme dag og påfølgende dag uten tegn til noe dyrefall. 
      Altså med overveiende sannsynlighet en klar bom. Årsaker? :
      - Jeg var sliten etter å ha løpt etter flokken et par kilometer, men jeg følte jeg lå godt i anlegg og så dyret fint i siktet. 
      - Dårlig avtrekk i kombinasjon med svak helling nedover mot dyret? Rifla er innskutt med treffpunkt noen centimeter over siktepunkt på 100 meter. 
      - Så til det overskriften beskriver: En i jaktlaget forteller at han ofte når han skyter på bane, opplever at første skudd etter pussing av løpet, er skjevt. Jeg skøyt mot blink dagen etter nevnte jaktsituasjon og hadde fin samling. Kan det være at man bør være forsiktig med "blodpuss" av rifla før man fyker til fjells, evt. da passer på å skyte av et skudd i myra før man jakter?

Takknemlig for alle tanker og kunnskap noen måtte ha rundt dette. God påske!
    • Av Jonas H
      Rypejakt på Senja i kjempefint terreng og godt vær. Vi startet 3 stykk opp fra svartholla på Nord-Senja og inn til Svarthollavannet, her fikk vi Båttransport inn over svarthollavannet som dere kan se på bildet. Her slo vi leir utpå kvelden og fyrte bål, litt grilling og avslapping før vi gjør oss klar til første jakt dag. 

Bilde av Eirik og Eivind med en av dagens fangst. Under istinden. Mye fjellrype og se i dette området

Etter en lang dag i fjellet kommer vi til leiren og lager oss middag, godt og få tørre klær. Idag lagde vi Elgskav med sopp, løk, bacon og potetmos med hjemmerørt tyttebær.

Jeg og Eivind har lunsj på Pålfjellet, her gikk vi på 4 fugler, Eirik fikk en fin lirype her. Vi gikk videre til lasset som er nede i høyre bilde, her så vi en fugl på hele turen. eivind Fikk sen en fil fjellrype. Senjas høyeste fjell Breitind vises også bakerst i bildet. 

Nå er vi tilbake fra en lang dag i fjellet (ca 1.5 mil) det er pølsesuppe på menyen. Pølser, kålrot, gulrot, potet, sjalotlauk som dem sier, purreløk, smaker veldig godt med litt salt og pepper, vi bruker også buljong terning for litt mere smak utsikt fra leiren litt bedre middag for oss som ikke er så glad i realturmat! 

Fine kvelder med stjernehimmel og nordlys! på disse turene skulle man ønsket og ha godt kamera med seg! her lå vi ute og hadde bål og koblet hverdagen helt ut. 

så er det siste jakt dag, når har vi vert her i 4 dager, og idag er det mye vind ute i fjellet. Vi satser på og jakte i fjellsidene og holde oss unna toppene, vi hadde nokk oppi 20 sm noen plasser, fallvind fra fjellet er virkelig sterk. Jeg har 2 dager med mye bom, og idag er det min tur, det startet dårlig, men turen gikk tilbake til det store mikkefjellet i håp om og få fylt kvoten. Vi jakter lenge og Eirik får mye fugl, jeg fortvilet bare bommer! Men så, løsner det, jeg får kvoten min på ca 30 minutter, og dette var virkelig godt! endelig tilbake i rett modus. Vi har 10 fugler, noen fra dagen før som eivind ikke fikk med seg hjem. En dag men maks utteling kan man vel si! Mikkefjellet hadde mye fugl og by på, både li og fjellryper. Det blir nokk ikke siste turen hit. vi hadde og mange sjangser med 17hmr, dette hadde vi med oss på turen, men dette var også eneste dagen de ble liggende i leiren xp så typisk! flotte fugler!   

Siste kvelden blir tilbringet i teltet, det er mye ving så gryteretten blir lager i teltåpningen. Det virker som om at kvelden blir lang! men tvert imot så var det godt og like varm og mett, mens vinder suser ute, vi har jo litt attåt tel middagen som varmet godt i kaffen, jeg kom på en ide tidligere på dagen, jeg hadde jo ikke yatzi med, men jeg lastet det ned på telefonen mens jeg hadde dekning, så det ble en kveld med yatzi, radio og noen godt i koppen! (Helsport reinsfjell superligt 3) kjekt med2  åpninger i teltet, da kan man lage mat der det ikke er vind

God varm middag nytes etter lang dag med god fangst

Fint om morningen før hjemreise dag 5 Vi fulgte utløpet til demningen påtur hjem , gikk rørgata ned til bukkemoen og ble der hentet og kjørt til bilen ca 9 km og gå. sekken veide 28 kg når jeg var hjemme

Takk for oss Senja

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.