Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmat - fix og mix!


Anbefalte innlegg

Som utrettelig godmatmons og kallenavnet "Skogsgourmeten" tenkte jeg utfordre forumdeltakerne her inne litt... Jeg er ikke særlig imponert over verken REAL eller de andre, rent bortsett fra at de er lette, enkle og bruke og gir det "mat" så du holder noen timer til. Klart har disse sin misjon, men likevel... De koster jo skjorta også.

Det jeg er ute etter, er deres erfaringer med andre, lettvindte middager og matforslag. Kanskej greier vi å lage en tråd som nesten blir som en komplett turmatkokebok??

I første omgang håper jeg på tilbakemeldinger på hva man kan gjøre med forskjellige saus/suppeposer for å lage litt mer spennende turmat, gjerne i kombinasjon med tørket kjøtt/gr.saker el.l.

Som eksempel kan jeg nevne at jeg ofte benytter med av denne:

1 pose Grønnsakssuppe

400 g tørket viltkjøtt, gjerne skav

1 pose potetmos

Kok opp suppen sammen med kjøttet (som gjerne har ligget i vann et par timer, men det er ikke nødvendig). Når dette er kokt ferdig, blandes potetmospulveret direkte i suppen og det er klart for servering av en nydelig viltlapskaus!

Noen andre gode???

Mvh.

Skogsgourmeten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risotto med parmesan, tørket sopp og grønnsaker og tørrmelk. Hadde med dette til en vegetarianer på tur. Var veldig godt - men krevde litt lang koketid.

Cous Cous med biter av chorico nøtter og tørket frukt + en chilipulver. Godt raskt og smakfullt. Trenger litt ekstra fett. Hell på vann og vips er den ferdig! Dette er en god planding av raske og seine karbohydrater + fett.

Parmesan er veldig god turmat: masse protein og null vann...

Har også tenkt på andconfig - men tanken med å insiden av teltet dekkes av ande-fett har fått meg til å avstå. En boks andeconfit holder seg i evigheter og koster 35 kroner for 4 lår på lidl i frankrike (250++ i norge). Man kan eventuelt ta ut anden av fettet og bruke den som pølsen over.

Pastilla burde også gå: har ikke prøvd det. Due (eller andeconfit...), fildeig (eller butterdeig) krydder og tørket frukt. Litt usikker på steking av butterdeig på tur, men ellers burde det gå bra. Kanskje hvis man lager den som en pirog.

Cous Cous - retten over imponerte på den franske hytta ved Jebel Toubkal.....

Mole burde også være god turmat - og kanskje med halumi-ost?

Orginalt kylling med sterk chili-sjokoladesaus. Halumi kan erstatte kylling og holder seg bedre (nesten samme konsistens når den er stekt...). Saus: kakao, sukker, chili (og kanel hvis man ønsker) tilsett vann. Tror også denne er god med tørket frukt. Ris passer til. Lettkokte linser kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eksempel kan jeg nevne at jeg ofte benytter med av denne:

1 pose Grønnsakssuppe

400 g tørket viltkjøtt, gjerne skav

1 pose potetmos

Mvh.

Skogsgourmeten

Hvor får du tak i det tørkede kjøttet? Eller tørker du selv? Holbarhetstid?

Høres jo vanvittig digg ut da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er så "heldig" at jeg bor nært Sverige. I butikkene der har de noe som kalles Viltskav eller Viltmesterskav- rett og slett blandet viltkjøtt som skav, som er litt grovere enn kjøttdeig.

Dette tørker jeg selv. Før gjorde jeg det i stekeovn, men nå har jeg kjøpt meg tørker.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er så "heldig" at jeg bor nært Sverige. I butikkene der har de noe som kalles Viltskav eller Viltmesterskav- rett og slett blandet viltkjøtt som skav, som er litt grovere enn kjøttdeig.

Dette tørker jeg selv. Før gjorde jeg det i stekeovn, men nå har jeg kjøpt meg tørker.

Thomas

Har flere pakker av dette viltskavet i fryseren og egen tørker, så kanskje jeg skal prøve det. Bruker du salt eller lignende før du tørker for å få opp holbarheten? Hvor lenge tørker du det?

Prøvde meg på å tørke renskåret oksekjøtt i fjor, og det ble litt blandede resultater. Det med lite salt ble harskt etter en ukes tid, mens det som holdt i to måneder var salt nok til å holde halve E6 is-fri gjennom en lang vinter 8)

Holder på og lage i stand middager til i sommer. Tørker grønnsaker, sopp og bønner, og satser på å få laget istand middager som bare trenger kokende vann (som Real eller Mountain House) men med litt mer variert smak. Litt sparte penger hadde jo også vært fint. Gidder ikke drasse med nok gass til at jeg kan tillate meg å koke ting lenge, og bål er ikke alltid like greit. Foreløpig har jeg gått mer og mer mot bønner som proteinkilde, men om jeg får litt taket på tørket kjøtt er jo ikke det så dumt heller. Har planer om å tørke litt kyllingbryst i morgen for å se hvordan det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lenge dette er aner jeg ikke - jeg pleier å lage den kun kort tid før jeg skal ut på tur, og er sjeldent borte så lenge at det rekker å bli harskt eller ødelagt på annen måte.

Nå er ikke jeg noen kokk (men F! ikke langt unna...hehe), men hvor mye salt som trengs for å forbedre holdbarheten aner jeg ikke. Hvis jeg ikke tar feil, så vil du få god effekt av å koke kjøttet i ganske salt vann en stund, da er i alle fall de tilstedeværende bakterier borte, men hvor mye effekt dette gir er jo vanskelig å si.

Minuset med å salte ned kjøttet, er jo at det da helst bør ligge i vann noen timer før bruk. Jeg har hørt om noen som saltet det ned på "gammelmåten", og hadde med seg en flaske vann som de fyllte med vann og kjøtt hver morgen, så var det klart til kvelden. Sikkert med noen vannskift underveis.

Hvis du bruker viltkjøtt, er i alle fall min erfaring at dette har lengre holdbarhetstid enn oksekjøtt - uvisst av hvilken årsak.

Når det gjelder tørketider, vil det jo avhenge av tykkelser m.m. Det omtalte skavet mener jeg å huske at holder med 6-7 timer på 65-80 grader i stekeovnen. Du kjenner når det er ok, da er det som "cornflakes" nesten.

Ellers har jeg god erfaring med å tørke tynne skiver av grillpølse eller wienerpølse. De mener/tror jeg har lengre holdbarhetstid enn kjøtt, da det er lettere å få det heeelt tørt.

Jeg pleier stort sett å steke kjøttet først da, hvor jeg krydrer det etter hva jeg skal bruke det til.

Vi får forske litt videre!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemtorkad köttfärssås, per ca 4 portioner:

1 stor gul lök eller två små (snabb-variant ta rostad lök som är färdigtorkad motsvarande)

500g köttfärs(Kjöttdeig?)

2 köttbuljongtärningar

ca 2/3 av en tub tomatpuré

Fett till stekning

1,5 dl Creme fraiche (eller motsvarande i torrmjölk)

Kryddor efter behag

Hacka och stek lök och köttfärssås, försök få köttbuljongtärningen smulad (löser sig när man kokar upp anrättningen på fjället), ned med alla ingredienser, och låt puttra i 10 minuter. Om man gör med torrmjölk och rostad lök så tillsätter man dem först när resten är TORKAT.

Sprid ut på ugnsplåtar, desto fler desto bättre, sprid ut köttfärssåsen tunt. Låt den stå i en 50 grader varm ugn i mellan 2-3 dygn, vänd på flaken som bildas så går det fortare. Hacka loss den torkade köttfärssåsen, försök att ha den i mindre bitare så krävs det mindre blötläggning/koktid. Serveras med pasta, vikteffektivast med snabbmakaroner.

Vikt: innan torkning 100%, efter torkning väger den kring 25%.

Pris: högst 20 SEK per portion :)

Billigt och gott, brukar bli varannandags diet på detta och hemtorkad biff stroganoff med potatismos, man sparar mycket pengar men dag 10 börjar man kanske tröttna lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har prøvd å kjøpe pinnekjøtt, skjære av alt spiselig fra bena og ha med seg det?

Tenker da evt på tilbredningsmåter og holdbarhet.. Holder det med å la det ligge i vann i ei flaske fra morgenen av, og blande det i potetmosen på kvelden f.eks??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har ikke testet dette på tur, men er pinnekjøttelsker ellers, og tenkte komme med en liten advarende "pekefinger".

Før du tar med det "avskåret" pinnekjøtt som turmat, må du i alle fall forsikre deg om hvor mye utvanning dette trenger. Det hender rett som det er at pinnekjøttet trenger 24t med 2-4 vannskift, og det kan vel bli litt vanskelig på tur.

Ellers liker jeg tanken din...

Jeg ville tatt kontakt med min lokale slakter, som kan fortelle seg akkurat HVOR salt hans kjøtt er, og kanskje får du overtalt denne til å lage en lettsaltet variant til deg også??

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fisketurer kjører jeg ofte denne:

- Kok opp et par-tre ørreter/røyer (funker sikert med andre fiskesorter)

- Plukk ørreten i biter ca tilsv ytterste leddet på tommelen.

- Bruk krafta fra oppkoket og lag 2 poser bergensk fiskesuppe i hht oppskrift (Toro)

- Tilsett en boks Viking boksmelk (mulig at tørrmelk funker også, har ikke forsøkt)

- Tilsett et par fedd hakket hvitløk og gjerne en handfull med reker

- Slipp nedi det du har orket å bære på feks hakket sjalottløk eller småløk, litt purre, litt gulrøtter, sellerirot, etc

- Rist gjerne et par rundstykker på primusen

Fungererer fint både sommer og vinter, og resultatet kunne blitt servert på en resturant. I tillegg gir det et element av spenning - hva om man ikke får fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Skrev:

Før du tar med det "avskåret" pinnekjøtt som turmat, må du i alle fall forsikre deg om hvor mye utvanning dette trenger. Det hender rett som det er at pinnekjøttet trenger 24t med 2-4 vannskift, og det kan vel bli litt vanskelig på tur.

Når vi bruker pinnekjøtt hjemme klarer det seg med å legge det i vann natten over uten bytte av vann.............. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å tørke litt kyllingbryst i morgen for å se hvordan det blir...

Dette har jeg hatt stor suksess med selv, smaker best! Kyllingkjøttdeig er også min nye favoritt.

De thaigrytene fra toro blir virkelig bra med oppskjært kylling og ekstra ris i, men holdbarheten er vel ikke best her heller. Husker fra sommeren i fjord at mitt usaltet kjøtt begynte å lukte litt vin etter 10 dager i varmt telt, men det gikk ned det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Skrev:

Før du tar med det "avskåret" pinnekjøtt som turmat, må du i alle fall forsikre deg om hvor mye utvanning dette trenger. Det hender rett som det er at pinnekjøttet trenger 24t med 2-4 vannskift, og det kan vel bli litt vanskelig på tur.

Jeg henter alltid mitt pinnekjøtt fra Evanger Kjøttindustri i butikken på Voss for å få beste vare :wink: Jeg vanner ALDRI pinnekjøtt mer enn 5 timer. Noe smak må det tross alt ha :D Men det er klart, vi koker/damper det jo i 2,5-3 timer etterpå og det er jo litt dunt på vektbesparende tur. Mulig kompensasjonen blir å vanne lenger. Ikke vet jeg, har aldri prøvd pinnekjøtt på friluftsturer 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

> ....kker av dette viltskavet i fryseren og egen tørker

Hva slags tørker er dette og hvor ye koster den? Jeg tørker alltid mat til mine turer og hvis jeg kan komme over enklere måter å gjøre det enn i steikeovnene så takk takk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

> ....kker av dette viltskavet i fryseren og egen tørker

Hva slags tørker er dette og hvor mye koster den? Jeg tørker alltid mat til mine turer og hvis jeg kan komme over enklere måter å gjøre det enn i steikeovnene så takk takk :)

Jeg har en "sopp- og frukttørker" fra OBH Nordica som jeg kjøpte i Sverige. Fant på forhånd ut at den ikke er i OBH Nordicas sortiment i Norge. Mulig din lokale forhandler hjelpe likevel. Bruksanvisningen er på Norsk i tilleggg til Svensk. Den er veldig enkel, dvs uten termostat og timer. Temperaturen reguleres ved å begrense luftstrømmen. Funker helt greit til grønnsaker og frukt. Sopp blir toppers. Litt vekslende hell på kjøttsiden. Men manglende erfaring er nok en mulig forklaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min erfaring med å tørke kjøtt er også noe begrenset, men et par tips kan jeg vel "slenge" av meg...

Jeg pleier å skjære det i tynne, tynne skiver, hvis jeg ikke kjøper ferdig skav da. Deretter steker jeg det med salt, pepper og krydder, til det er gjennomstekt. Da er det etter min erfaring lettere å tørke det etterpå.

I tørkeren pleier jeg å legge bare "halve" brettet med kjøtt - det virker som om det trenger mer luft rundt seg enn grønnsaker feks.

Lykke til!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.