Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke snøbriller (goggles) anbefales?


svas

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter nye goggles/snøbriller, men har null peil på hva jeg burde velge. Har til nå hatt noen grusomme gamle med gul plast slik at jeg ser nada om lyset er litt feil. Jeg trenger noen briller som er bra i bakken, men som jeg også kan bruke off-piste. Om jeg får kjøpt noe denne uken her hadde det vært flott, planlegger bakketur igjen til helgen.

Håper på mange konstruktive innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får en billig og OK pakke goggles hvis du kjøper Scott WC -brillen. Den kommer med tre farger glass (gult, blått og rødt) og to utforminger på glass/ramme (hjelm, rund). Dog; dette er enkeltlaminert glass og kan fort dugge om du ikke er i bevegelse. Fordelen med de er at det er et bra glass for nesten alle anledninger. I høyfjellet er det mørkeste glasset ikke mørkt nok.

Kjøpte meg også et par scott motocross-briller for å kjøre skog med i mørket med hodelykt. Denne har vært brukt til det aller meste, for det er ingenting som slår klart glass i dårlig lys. Har ingen duggeproblemer med denne, og syns ikke den riper noe særlig heller.

Hvis du skal i sykt skarpt lys anbefales en brille med speil-effekt i innerste glasset. Ta den mørkeste du får tak i. Poenget med at speilet er på innerste glasset er at det ikke så lett blir ripet opp. Hvis du kjøper en som er laget for briller kan du også få solbriller bakom. Greit hvis du har blitt snøblind og må videre, også lufter det fint. Jeg kjøpte meg noe i frankrike; hadde helt undervurdert januarsola der.

Det går overraskende fint å kjøre med solbriller hvis det ikke går så fort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken prisklasse sikter du på? I gåggelsverden får du briller i alle prisklasser. Personlig er jeg en fornøyd eier av scott ransom med rødt speilglass. Veldig behagelige å ha på, og det er veldig god synsvinkel. Mye bedre enn på f.eks. Oakley Wisdom som min bror har.

Det følger med skjøtestykke, hvis du vil ha dem rundt hjelmen.

Jeg ser det er mye smith goggles på tilbud på oslosportslager.no Disse har jeg aldri prøvd, men om du bor i området kan du jo hoppe innom og prøve. Pass på at det er doble glass, og at luftingen er god. Det er ikke særlig kult å bli blindet i sin egen lille tåkeverden inni brillene :D Mørke glass er en sikker vinner på påskefjellet når sola peiser på. Men pass på, det er lett å se hvis man har hatt goggles på under en ukestur i godvær :shock:

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oakley crowbar,med HI Intensity Amber Polarized glass. Kjøpte med et par Bright Yellow Fire Iridium glass også til sterkt lys. Har fått brukt dem ganske mye, både i snø, vind og sterk sol. HI Intenst.glassene funker bra etter mørkets frembrudd også. Utrolig gode googles, med stort synsfelt. (tror det er den oakly googlen med det størset synsfeltet)

Eneset "minuset", for mitt "nette lille hode", er at de kunne for meg med fordel vært noe større. Dvs ha større omkrets. Ellers så forsvinner evt dugg tvert man beveger seg. (Oakley sier at man ikke bør sette brilla opp på panna, men ha dem på hele tiden for å unngå evt dugg.)

Selve oakley crowbar finnes jo i mange varianter, og glassene varierer veldig i pris også. Det hører med til historien at jeg selger golfutstyr, og blant annet en del oakley briller, klær og golfsko. Derfor ble ikke prisen så ille. Tror veil pris på brillene med det polariserte glasset ligger på ca 2000,-. (framen er i black carbon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve oakley crowbar finnes jo i mange varianter, og glassene varierer veldig i pris også. Det hører med til historien at jeg selger golfutstyr, og blant annet en del oakley briller, klær og golfsko. Derfor ble ikke prisen så ille. Tror veil pris på brillene med det polariserte glasset ligger på ca 2000,-. (framen er i black carbon)

Så prisen på Oslo Sportslager er da veldig bra, eller er det en annen brille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CEBE G-LAND!

Dritbra briller: Sitter godt, dugger ikke, har versjonen med rødaktig glass gir god kontrast og passer til allround, virker solide, tåler kulde godt osv...

Ser VELDIG kule ut i svart. Glasset er rødt å se gjennom, men når man ser på glasset er det sølvspeil, kult....

Koster ikke like mye som oppskrytte jåleOakley briller.

Anbefalast!

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så prisen på Oslo Sportslager er da veldig bra, eller er det en annen brille?

Det er vel samme brillen, men prisen varierer i forhold til hvilken frame man velger, og glassene. Polariserte glass er dyrest, og når det gjelder frame, så tror jeg carbon black er dyrest. Årsaken til mitt valg av frame, var at det var faktisk de eneset de hadde på lager med den glasset jeg ville ha. Hvis det er den hvite med persimmon glasset, så er det veil pris som oakley anbefaler, og 995,- er den billigste prisen på crowbar. Nøyaktig veil pris på den modellen jeg har, som heter carbon fiber / dark grey, med HI amber polarized, er 2295,-. Den billigste modellen med dette glasset koster veil 1850,-. Så glasset utgjør den største prisforskjellen. "Min modell", med for eks fire special iridium, ligger på 1495,-.

Glassene "mine", HI amber osv, koster 1350,-, mens for eks persimmon ligger på 390,-.

Jeg valgte mine glass pga av at de gir de beset kontrastene, og best beskyttelse.

Men for å svare på sprøsmålet ditt, så er det i og for seg samme brillen, men med et annet glass og frame. Prisen er nok den du vil finne på 99% av alle steder der denne brillen selges. Så prisen er ikke spesielt bra, men normal.Men det er en knallbra brille det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tenkte å gå for Oakley-brillene, men falt ned på Cebe G-land. Ikke nødvendigvis fordi de var best, men fordi tilbudet var best (og pga flere anbefalinger her inne). 16 nummer av Fri Flyt og Cebe G-land til kr. 750.-. Et tilbud man ikke kan si nei til. :) Tilbudet varte kun til 5/2, men var heldig og fikk det til likevel.

http://www.eksponert.no/product_info.php?products_id=310&osCsid=ahb1ggq2ecofpuc372te2h2af6

svas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvilke briller fungerer når det er skikkelig kaldt? Jeg har hatt endel behagelige turer i omlag minus 30. Jeg har vært kledd for slike temperaturer, og da kan en tur når det er så kaldt være behagelig. Jeg dekker da til hele kroppen, hodet dekkes til med lue, neoprenmaske og briller. Jeg vil ikke få forfrysninger.

Eneste problemet er at brillene rimer/iser til og jeg ser derfor dårlig. Is er ikke bare å tørke bort slik som dugg, isen sitter fast. Ansiktsmaske medvirker muligens til at den fuktige lufta en puster ut kommer opp på brillene, men når det er så kaldt vil jeg ikke være ansiktsmaska foruten.

Min eneste løsning er å forsøke å ikke stoppe, men ha et jamt sig framover hele tiden. Når en stopper kommer den fuktige lufta en puster ut opp på brillene og blir til dogg og is. Dersom det blåser er dette antakelig et mindre problem, men når det er så kaldt er det (heldigvis) som regel vindstille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjølv brukt Wiley X SG-1 ved utlevering i forsvaret. Gode til sitt bruk, men kan bli litt vonde å ha på etter ei stund. Vil ikkje skryte vilt av lufting og er ein heilt grei brille med utskiftbare glass. Eg skar vekk noko av gummien for å få betre lufting faktisk. Ville heller gå for briller av typen som klatrarar ofte brukar viss det er til fjellbruk.

Legger ved nokre linkar:

http://www.vision3k.com/sport-sunglasses.asp

http://www.opticus.com/

http://www.vision3k.com/brands/cebe-sunglasses/cecchinel-small.asp

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter også etter skibriller med forskjellige glass som beskytter godt mot sollys på fjellet og som gir contrast når det er flatlys. I tillegg må de dugge minst mulig og dugget må ikke fryse fast. Jeg vil helst betale under kr. 1000. Jeg har sett noen aktuelle kandidater, men så også denne brillen:

http://www.oslosportslager.no/produkt/rudy-project-rydon-impactx-sportsbriller-6136.aspx

Jeg stusset litt over dette med at brillen skifter farge. Jeg antar at brillen kan skiftet mellom solbrilleglass og nesten blankt glass, akkurat som man kan få på vanlige briller. Men den kan vel ikke gi noen glass med gul/oransje farge? Noen som har erfaring med hvordan en slik brille fungerer på skitur i flatlys?

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.