Gå til innhold

Anerkjente ryggsekk-produsenter og kvalitet - Skilt ut fra Hvilke ryggsekk(er) har du i samlingen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om det passer seg å lure inn et spørsmål i denne tråden men jeg drister meg til å gjøre det. 

Hvilke produsenter av sekker er det som er mest kjent for å levere kvalitet og som er mer annerkjent? Jeg sjønner at det sikkert finnes billigmerker og såkalt premium merker her og billig ikke alltid nødvendigvis betyr dårligst etc.  men jeg lurer nå uansett :)

Skrevet
26 minutes ago, Bjerknez said:

Vet ikke helt om det passer seg å lure inn et spørsmål i denne tråden men jeg drister meg til å gjøre det. 

Hvilke produsenter av sekker er det som er mest kjent for å levere kvalitet og som er mer annerkjent? Jeg sjønner at det sikkert finnes billigmerker og såkalt premium merker her og billig ikke alltid nødvendigvis betyr dårligst etc.  men jeg lurer nå uansett :)

Her vil listen bli relativt lang. Det finnes enormt mange gode sekker og produsenter der ute, både i Norge og fra utlandet. 
Veldig avhengig av hvilken størrelse og bruk, men generelt er det veldig høy kvalitet. Som regel så får man det man betaler for, med noen unntak både i lav og høy pris, vil jeg si. 
Det er nesten lettere å komme med alternativer du er interessert i, og ta det deretter, hehe.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har jo de klassiske nordiske merkene som Bergans, Norønna, Lundhags og Fjällräven. Her får du hele spennet fra enkle og billige modeller, til toppkvalitet. 

I tillegg har man fått mange utenlandske merker på markedet; Gregory og Osprey (med mange flere!) har jo blitt veldig populære det siste tiåret, og det er nok et kvalitetstegn i seg selv. De er ofte litt lettere og mer teknisk enn de nordiske merkene.

Alle disse merkene leverer god kvalitet, men det kan være relativt store forskjeller mellom en innstegs- og en toppmodell fra samme merke. Det er svært individuelt hvilke sekker man liker, og så handler det mye om bruksområde. 

Jeg har en Norrøna Recon Pack som er helt nydelig til tunge bører på jakt eller hyttetur, men veier nesten 5 kg og er uhensiktsmessig tung for de fleste fjellturene. Skal jeg gå langt har jeg en Gregory Baltoro 100L Pro som veier halvparten, men hvor jeg likevel får plass til alt jeg trenger. Den siste sekken i tursamlinga er en Osprey Atmos 65L som jeg bruker mest. Her får jeg med meg telt, sovepose, liggerunderlag, primus, gass og klær/mat for et par dager. 

Som @Vandrefalken lurte inn mens jeg skrev min kommentar: Det er veldig mange gode produsenter! Det er enklere å diskutere alternativer basert på preferanse og bruksområde, enn merker. For det markedet har blitt uendelig stort!

Endret av ingen87
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner. Det er altså veldig mye på markedet når det kommer til sekker som er veldig bra, uavhengig av merke. Jeg har liksom alltid trdd at norske merker (eller i vertfall nordiske merker) som Norrøna, Bergans etc. har vært kremen, men klart, jeg skjønner jo at det finnes en verden utenfor Norge hvor sjansen er meget stor for at man får tak i minst like gode eller bedre sekker for kanskje lavere pris. 

Sekken jeg kjøpte nå sist som er en Stormberg Saltfjellet på 60 liter til 979 kroner er nok mer enn bra nok for mitt bruk. Jeg får nok aldri testet kvaliteten på denne uansett da jeg nok ikke kommer til å slite ut denne på mange år. 

Skulle jeg gått Alaska på tvers hadde jeg nok trolig om ikke annet for det mentale valgt noe litt dyrere kanskje.

• Liker 1
Skrevet

Den gjør nok helt sikkert jobben på mange mange turer :) Og du har nok helt sikkert rett i at du ikke kommer til å slite den ut på lenge (eller kanskje aldri..). 

Den største forskjellen, etter egne erfaringer, er bærekomforten. Særlig når det kommer oppi litt vekt, og når det skal bæres over flere dager. 

Skrevet
ingen87 skrev (7 minutter siden):

Den gjør nok helt sikkert jobben på mange mange turer :) Og du har nok helt sikkert rett i at du ikke kommer til å slite den ut på lenge (eller kanskje aldri..). 

Den største forskjellen, etter egne erfaringer, er bærekomforten. Særlig når det kommer oppi litt vekt, og når det skal bæres over flere dager. 

Skjønner.

Sekken min med alt utstyr veide 18 kg. Jeg synes vertfall den var behagelig og ha på. Men det skal sies at jeg ikke har så mye sammenligningsgrunnlag....

Skrevet

Tror de fleste sekker takler 0-20 kg ganske greit. Det er når du bikker 25 og 30 kg at bærekomfort begynner å merkes. 

Skrevet (endret)

i see. 

Da vil jeg nok aldri kunne kjenne på sekkens evt. svakheter vil jeg tro :)

Btw... beklager den lille avsporingen. 

Endret av Bjerknez
Skrevet

Nei, med mindre du blir jaga opp til Finnmark for å bære et par bilbatterier i ryggsekken. Egen erfart opplevelse av litt for enkel sekk 😛 To bilbatterier i en Bergans Telemark 80L, er det verste jeg har båret noen gang.

Da jeg kom hjem fra feltoppdraget, og tilbake i sportsbutikken jeg jobba, tok det ikke mange minuttene før jeg ringte til Norrøna og bestilte meg en Recon Pack til neste feltoppdrag 😅

• Hehe 1
Skrevet
ingen87 skrev (10 minutter siden):

Nei, med mindre du blir jaga opp til Finnmark for å bære et par bilbatterier i ryggsekken. Egen erfart opplevelse av litt for enkel sekk 😛 To bilbatterier i en Bergans Telemark 80L, er det verste jeg har båret noen gang.

Da jeg kom hjem fra feltoppdraget, og tilbake i sportsbutikken jeg jobba, tok det ikke mange minuttene før jeg ringte til Norrøna og bestilte meg en Recon Pack til neste feltoppdrag 😅

Hehe, bilbatterier tror nok nok ikke jeg kommer til å ha i sekken nei :) 

• Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (På 9.2.2026 den 12.24):

Vet ikke helt om det passer seg å lure inn et spørsmål i denne tråden men jeg drister meg til å gjøre det. :)

Det syns jeg var dumt. Nytt tema = ny tråd. Lettere å finne frem til i ettertid om overskriften reflekterer innholdet. Og du hadde spart meg fra å bla fra side en ;) for finne ut om og når jeg postet selv og om min siste sekk var med i så fall. Det var den, ingen nye sekker på meg siden sist jeg postet i denne tråden -  i 2023.

• sneakyowl endret tittelen til Anerkjente ryggsekk-produsenter og kvalitet - Skilt ut fra Hvilke ryggsekk(er) har du i samlingen din?
  • sneakyowl gjenåpnet denne emne
Skrevet

Som Zimwalker sier, nytt emne er lurt. Jeg splittet postene ut i egen tråd : )

Jeg kan for øvrig stille meg bak det som er nevnt med både Norrøna og Fjällräven-sekker. Jeg foretrekker nok sistnevnte, og kommer nok til å ha mine Kajka 65 og 85 i mange år. Norge på Langs, Island på tvers og mange andre turer har så vidt satt noe preg på disse :) 

Skrevet (endret)

Brukt Arcteryx Bora, Bergans Viking1 samt siste sekken eg har brukt de siste 10årene Gregory Baltoro, fornøyd med alle.

Endret av Jim70
Skrevet
On 2/10/2026 at 6:56 AM, Bjerknez said:

Jeg skjønner. Det er altså veldig mye på markedet når det kommer til sekker som er veldig bra, uavhengig av merke. Jeg har liksom alltid trdd at norske merker (eller i vertfall nordiske merker) som Norrøna, Bergans etc. har vært kremen, men klart, jeg skjønner jo at det finnes en verden utenfor Norge hvor sjansen er meget stor for at man får tak i minst like gode eller bedre sekker for kanskje lavere pris. 

Det handler like mye om hvilken designfilosofi produsentene har. 

Feks Fjellreven, Norrønna og Bergans, kraftige kralitetssekker med gode lommer, noen av dem har til og med ramme. Ofte laget for tunge laster som feks viltkjøtt fra jakt som skal bæres ned. Ofte tipp topp til svært tunge laster som feks 10-14 dager lange turer. 

Mens Osprey fokuserer mye mer på bærekomfort, smarte løsninger og lufting i ryggen, men tar ikke utgangspunkt i like tunge laster og jaktfokusert bruk. 

Veldig mye av dette handler også om hvilken sekk som passer din rygg, jeg har bestilt sekker på nett som jeg konkluderte med at var av FANTASTISK kvalitet med svært gode løsninger. Men de kjentes ikke riktig ut på min rygg med 10 kilo last, så jeg sendte dem direkte tilbake samme dagen jeg fikk dem. 

Det er slikt man egentlig ikke kan vite før man får sekken i posten og får testet. 

Og skal du ha frontåpning (tyngre) eller kun åpning på toppen? Smarte løsninger legger til vekt, pris og kompleksitet. 

Og nå snakker jeg spesifikt om toppmerkene, hvor kvaliteten i seg selv er veldig god for alle merker. 

Skrevet

Har ikke erfaring med de Bergans og Norrøna pakkramme-sekkene, men har brukt Osprey i en del år. Fungerer ok, HVIS det ikke er for mye vekt i sekken. Storsekken deres ble tung å bære når vekten bikket 20kg. 

Eberlestock har uten tvil de sekkene som har sittet best på min rygg! Utrolig høy kvalitet. Har i dag både Battleship og Freefall, og de sitter som støpt på ryggen. Battleship har jeg lesset meget tungt, uten at det merkes på skuldre og rygg - låra blir ganske møre da 😅
Har også brukt Tasmanian Tiger og Savotta, som også holder høy kvalitet og tåler mye buk og har god bærekomfort. 

Skrevet

Anerkjent for hvem? 
Litt morsomt å sette denne diskusjonen i et større perspektiv. Pr. 2026 er det ca 10,5 mill innbyggere i Sverige og 5,5 i Norge. Norrøna og Fjellereven har således et relativt smalt markedsgrunnlag sammenlignet med resten av verden. Dersom man gjorde en undersøkelse på antall turister som prøvde seg på Mount Everest i 2025, hvor mange av dem hadde sekker fra disse to merkene? Eller turister som går på tur i Alpene, USA, Canada, New Zealand osv osv. 

I tillegg til nevnte Osprey må da også Gregory nevnes for USA, samt tyske Deuter som er store i Europa. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.