Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han sa ikke noe om hva han synes om folk i kamuflasjeklær (og fjellduk med kamuflasje som vindsekk)? Det kan være at han gjorde det, men at språket ble så stygt at de ikke kunne sette det på trykk. 🤣

Skrevet
Miamaria skrev (4 minutter siden):

Han sa ikke noe om hva han synes om folk i kamuflasjeklær (og fjellduk med kamuflasje som vindsekk)? Det kan være at han gjorde det, men at språket ble så stygt at de ikke kunne sette det på trykk. 🤣

Jeg hadde kanskje i det minste snudd fjellduken med sølvsiden ut om jeg ville at noen skulle finne meg :D

Refleks har jeg aldri tenkt på for tur egentlig. Lurt.

• Hehe 1
Skrevet (endret)
21 minutes ago, sneakyowl said:

Jeg hadde kanskje i det minste snudd fjellduken med sølvsiden ut om jeg ville at noen skulle finne meg :D

Refleks har jeg aldri tenkt på for tur egentlig. Lurt.

Ja, det anbefaler "min" redningsmann også. Men han pleier å komme med en tirade om synlighet også når det gjelder klær og sånt. Er det skikkelig ille så får du jo ikke gjort sånt som å snu fjellduken, eller kledd på deg en refleks du har med. Men det er lurt ja, på padletur har jeg veldig ofte med refleksvest, både for synlighet hvis jeg skal krysse lei, men også for å ta frem om jeg må letes etter. Meeen jeg syndet nok litt mot det da jeg var på fjelltur sist sommer, når jeg tenker meg om. Skjerpings. (Men powerbanken var med.)

For øvrig et viktig punkt som ikke kommer godt frem i sitatene her, er at den mobilsporingen deres funker også når det ikke er mobildekning! Så det med strøm er superviktig! Det er nytt med de nye helikopterne, at de kan få kontakt med telefoner som ikke når det vanlige nettet. Det er det nok mange som ikke er obs på, og tror det kan være det samme hvis de er utenfor dekning.

Endret av Miamaria
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Å vrenge en fjellduk gjør vel at du mister noe av dens funksjon. Gjør det ikke det? Det er jo «sølvfolien» som skal reflektere kroppsvarme og gi deg temperatur på innsiden av fjellduk. Jeg påstår ikke, jeg bare spør. 
Er du i en nødssituasjon som gjør at du må trekke i fjellduken så regner jeg med at du primært trenger at den også fungere som en fjellduk.
Ellers så kommer jo fjellduken også i signalfarger. Og de jeg har erfaring med fra Jerven og Helsport har inkludert et rødt varselflagg med refleks som du kan feste på.

Ellers har jeg personlig med både inReach og et meget sterkt nødlys. Lyset kan settes til å lyse kontinuerlig eller blinke.

Endret av GrendelRaptor8
Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (43 minutter siden):

Å vrenge en fjellduk gjør vel at du mister noe av dens funksjon. Gjør det ikke det? Det er jo «sølvfolien» som skal reflektere kroppsvarme og gi deg temperatur på innsiden av fjellduk. Jeg påstår ikke, jeg bare spør. 

Det er deler av det i hvert fall, men "hovedvarmen" du får av fjellduken er at den vil fungere som en dampsperre om du lukker den så mye som mulig. Det er det som gjør at du holder mest på varmen. Derfor er det flere som også anbefaler store søppelsekker og tape i et enkelt nød-kit, siden det vil fungere som en dampsperre om åpningen tapes igjen. Mener jeg plukket opp dette tipset i en Randulf Valle-podkastepisode med tema førstehjelp på tur.

• Liker 2
Skrevet

Har PLB. Den har garantert strøm, trengs ikke lades, trengs ikke å ha aktivt abonnement, har strobe, og sender GPS posisjon pluss radiosignal slik at man kan peiles nøyaktig inn selv om man flytter seg eller driver avgårde.

Jeg har refleksteip på skistavene.

Alle vindsekkene og nødteltene mine er orange.

Padletøy og vest har refleks.

Sommerstid mangler jeg kanskje refleks i fjellet. Men jeg har vel sikkert tjue reflekser liggende i skuffen. Så å feste en på utsiden av hver sekk er ikke dumt :) 👍

En ting han kanskje skulle ha nevnt er et lite liggeunderlag. Jeg har klippet til et smalt og brettbart underlag, slik at jeg kan krølle meg sammen og ligge på dette inni vindsekken. Trenger ikke å være stort.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe annet å gjøre enn å si tusen takk for innsatsen til Rune og alle de han har hjulpet i nød. Tipper det sitter en del folk rundt om som er takknemlig for innsatsen den mannen har lagt ned i Redningstjenesten. 

Han kunne helt sikkert nevnt flere ting som er greit å ha med seg på tur. Men hva som er kjekt og ha, kontra hva som er absolutt anbefalt og som gjør mest forskjell for de forulykka er noe annet. 👏🏻

Skrevet
7 hours ago, Miamaria said:

Nja, jeg tror han har et godt poeng i at selv en svært liten refleks kan være synlig på kilometers avstand. Så for de av oss som går i grønne klær så er det kanskje et godt tips at vi i det minste har med oss en liten refleks i tilfelle nød. 

Skrevet

REFLEKS gjør deg lettere synlig når det er mørkt og noe(n) lyser din vei. De av oss som har leita etter eget telt i mørket vet også at det er lurt å ha refleks ikke bare på egen kropp, men også på teltet..
Et  SPEIL (aka signalspeil) er også lurt å ha med, for å gjøre deg mer synlig når sola er oppe,  De av oss som går med speilkompass trenger ikke å huske på dette når vi pakker sekken.  Må bare huske på at vi kan bruke til det formålet også. Kjekt å ha er det uansett også når barbering skal utføres, makeup skal legges, eller for å kunne se etter tegn til hvite flekker i eget ansikt når kulda er bitende.

Skrevet

På litt mer strabasiøse aleneturer om vinteren har jeg pleid å ta med en refleksvest i sekken, så har jeg alltid med inreach. Tilstrekkelig klær og ly bør man jo selvsagt! Menn i alderen 40+ i kondomdrakt og piggsko langt oppe i fjellet midtvinters bekymrer meg tidvis, men det går som oftest bra med de og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.