Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Kommer alltid an på behov, tiltenkt bruk og egne preferanser. Skal du gå lange dagsmarsjer og bare bruke teltet til å sove i før du pakker og går videre neste dag, så er Enan et godt valg for vår/sommer og tidlig høst syns jeg. Har dog vært Unna-frelst i mange år (siden 2001) og oppsummerer  i følgende innlegg hva jeg liker med det:

Barents Snota har jeg ikke erfaring med, men det har vært noen tråder her inne der de som har kjøpt eller vurdert det har delt erfaringer/inntrykk.
Et søk: https://www.google.com/search?q=Barents+Snota+site%3Afjellforum.no

• Liker 1
Skrevet

Har et Enan som jeg bruker ganske ofte. Bra telt med minimal vekt som fylder lite pakket. Synes forteltet har bra med plass. Det gjelder vel for Akto og spesielt Snota også - har ikke testet de. Jeg har opplevet litt kondensproblemer og anbefaler å ha øverste delen av døren åpen når det ikke regner. Enan kan klart anbefales

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er moro å kjøpe og selge litt brukte telt på finn. Jeg har hatt tre telt fra Helsport (som har mange av de samme løsningene som Barents), to fra Fjällräven, fem fra Hilleberg, ett fra Tarptent og ett fea Tentipi. Jeg er ikke i tvil om at Hilleberg jevnt over har bedre gjennomtenkte løsninger og design. Det betyr på ingen måte at de andre teltprodusentene i toppsjiktet lager dårlige telt - tvert om.

Jeg er ikke veldig begeistret for disse ettstangsteltene (selv om Snota forsåvidt har to). De er gjerne kresne på plasseringen fordi de krever mange plugger for å stå stramt, man får gjerne store flater som blafrer mye i vind og takhøyden er så som så der teltene skrår helt ned i bakken. 

Av de du foreslår hadde jeg valgt Akto, fordi jeg har en preferanse for Hilleberg og fordi de rette veggene i endene vil gi bedre romfølelse.

Kan ellers støtte meg på at Unna er et fantastisk telt, men til 3-sesongsbruk har du Niak. Det ligner veldig, men har ventilasjon nede ved bakken og litt tynnere materialer. Sammenlignet med 1-stangsteltene får du et hav av plass, et mer plasseringsvennlig telt som trolig blafrer mindre i vind. Vekta på 1,7 kg er hyggelig å bære 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har et Fjallraven abisko lite 1 som jeg er meget glad for. 
det pakker lite, meget mindre end et akto.
ca samme vægt, bedre stang løsning i enderne og mulighed for at ændre bredde på absis/indertelt. 
selv på ujævn terræn er det nemt at spænde op. 
et plus fremfor akto og enan, er at ventilationen kan åbnes indefra i begge ender  

IMG_1469.jpeg

Endret av rune1974
Tilføjede tekst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.