Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle eksperter der ute!

Hvilken bukse bruker dere til fjellskiturer (kortere flerdagsturer med pulk, typ 2-7 dager)? 
Jeg er veldig gla i bukseseler, gjerne litt høye, salopette, aktige, men ser for meg at det fort går over i en tung og stiv ekspedisjonsbukse...

Tar gjerne i mot alt av tips og meninger! Skall? Softshell? Bomull?

Annonse
Skrevet

Siden du trekker frem "tung og stiv ekspedisjonsbukse" som noe du ikke vil ha (?) ville jeg sett på softshell-alternativene der ute.

Jeg var egentlig helt overbevist om at softshell-bukse var det ultimate på vintertur, helt til jeg var på en flerdagers tur med mye mildvær og fuktig luft. Buksen ble liksom aldri tørr, og det irriterte meg litt. Hadde det vært kaldere hadde det nok fungert mye bedre.

Siden det krøyp jeg til "tung og stiv bib"-korset og er egentlig fornøyd med det, men et Gore-Tex skallplagg vil aldri slå softshell på komfort :)

Norrøna har en ganske interessant softshell Bib i kolleksjonen nå: Møre flex1 Bib. Dog ingen drop-seat funksjon på den, desverre.

Skrevet

Svaret er at det ikke finnes en konkret bukse som passer til alt bruk og all type vær vinterstid. Skal du på tur over flere dager, kan det være greit å ha flere typer bukser med seg på turen.

Når det er gode og fine forhold, så trenger du nødvendigvis ikke ha bukse og jakke til 10000 - 15000 tusen, men kan være greit investere i jakke og bukse som tåler de mest røffe og ekstreme værforholdene du potensielt kan møte på. Da kan en tung og stiv ekspedisjons bukse med sæler funke kjempe bra, men kanskje ikke like godt i vindstille, sol og -5 til +10. Potensielt kan mye vind og nedbør som tungsnø eller regn være sikkelig dritt på tur, men da kan regntøy funke fint.

I forbindelse PFC problematikken og at det kommer ett forbund, samt mer fokus at klærne skal tåle hardt bruk og vare lengere, vil produsentene velgermateriale som ikke nødvendigvis puster og er like vanntett som Gore-Tex. Men har rota og baska i bushen med kniv og øks med splitter ny GT jakke, som medførte at den lakk som ei sil helga etter. Muligens GT jakke kun funker fra hytte til hytte tur i oppkjørte løyper. Har kjøpt meg ei regntøy sett fra Urberg som skal vist puste og som er vindtett og har ei grei vannsøyle, har smått testa den, men skal se om det funker i typisk dårlig vintervær med mye nedbør og vind. Skal også funke som nødtøy i tilfelle alt annet er pisse vått eller fryst til is.

Når jeg er på tur, har jeg sjelden tilgang til tørke, enn de tørke mulighetene du har i telt. Det er også viktig å ta med i betraktning på valg av materiale. Digger bomulls plagg, men opplevd stive jakker som står av seg selv i høy aktivitet og temperaturer ned og forbi -20, da er det ikke så gøy å være i telt og skal tørke dette, om du er heldig får du smelta isen, men ikke nok til å få tøyet tørt igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.