Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan tørke fjellsko? Har fått tilbud om å være med på tur med 2 overnattinger, men hytta har ikke elektrisitet, bare vedfyrt ovn

Hjemme tar det timesvis med skotørker å få skoene tørre..bor i trøndelag, så myra finner alltid en vei inn i støvlene 

BTW, for å bli medlem fungerer apple, spotify og facebook..men ikke google? 

Annonse
Skrevet
fjellræv skrev (31 minutter siden):

Prøv å ta med litt avispapir å legg inni dem? Det kan du ta ut å tørke relativt fort etterhvert også.

om papir er svaret, fins det noe enda mer effektivt enn avispapir? jeg får eksem av å gå med våte føtter dessverre

Skrevet

Tette sko er en del av svaret.

Jeg tar med nok avispapir til å fylle skoene to ganger, så jeg tar ut papiret etter en stund og erstatter det med nytt. Det jeg tar ut legger jeg ved siden av ovnen så det tørker, så bytter jeg etter en stund igjen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Omar said:

Ha med vanntette sokker, eks. Sealskinz

Jeg kjøpte 3 par av slike for å teste, helt fantastisk første par turene men det går ikke lang tid før man blir våt inni. 

En annen detalj er at når man først blir våt inni dem så tar de flere dager å få tørket skikkelig inn og utvendig. Jeg kjøpte skotørker spesifikt for å tørke sealskinz sokker. Den har jo selvfølgelig blitt brukt til annet men det var sealskinz sokkene som var den utløsende faktoren. 

Endret av Gabs88
Skrevet
Henningsen skrev (14 timer siden):

om papir er svaret, fins det noe enda mer effektivt enn avispapir? jeg får eksem av å gå med våte føtter dessverre

Ingen aning dessverre, bruker sko som holder meg tørre så ikke vært borti det problemet. Bare så for meg at avispapir trekker ut fukt effektivt og tørker lett 😅

Skrevet

Jeg vasser i myr stort sett hele høsten på jakt etter hvite vinger. Blir ALDRI våt på beina i mine Crispi Skarven. Jeg bruker bukse som har "snøskjørt" og krok inni slik at de fungerer som en gamasje. Dersom jeg ikke benytter den type bukse så bruker jeg gamasjer i tillegg til de nevnte skoene. Har brukt dette i ca 10 år nå og krysser også bekker og småelver med den løsningen uten å bli våt. 

Jeg tenker at det er enklere med tiltak for å unngå å bli våt enn å begynne med løsninger for å tørke. Det blir litt som å behandle symptomene i stedet for sykdommen...

1867816392_2021-07-0915_13_55.jpg.4f8280

• Liker 1
Skrevet (endret)

Løsningen er å velge skotøy etter behov og unngå å bli våt på føttene. Blir du våt inne i fjellskoene har enten vannet kommet oppi skoen over kanten, membran er lekk eller du har skotøy uten membran. Retter du opp i en av de problemene utifra hva slags tur du skal på så har du tørre føtter.

Endret av Martin HJ
Skrevet

Er det mulig du overtenker dette litt?

Tørk skoene så godt det lar seg gjøre ved ovnen, ta med et par ekstra sokker slik at du starter dagen med rene sokker. 
På korte turer bør ikke dette være problematisk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.