Gå til innhold
  • Bli medlem

Elsykkel - hva er egentlig lov og ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å tolke det som ligger hist og pist om bruk av elsykkel, hva som er lov og hvor hen, synes noe av det er motstridende. Er det noen som har god peiling og kan "oversette", eller har link til en pålitelig kilde som har forklart det forståelig?

Kan jeg gå ut fra at det er ok å bruke elsykkelen så lenge det ikke er satt opp skilt om forbud eller noe i eventuell verneforskrift?

Annonse
Skrevet (endret)

Det er vanskelig å tolke, og det kommer også stadig vekk nye forslag om at det skal bli lovlig her og der men så kommer det motstridende forslag som sier det skal bli ulovlig.. Og det er ikke så enkelt å følge opp sakene om de faktisk har blitt vedtatt eller ikke. 

I tillegg kan både kommuner og grunneiere sette egne regler for områder og stier. 

Og i nasjonalparkene er det i utgangspunktet ulovlig, men også der finnes det unntak, blant annet enkelte hvor det er lovlig i veier og kjørespor.

Rondane har også både lovlige og ulovlige soner i samme park som gjelder på veiene, men ikke på stier, men jeg har hørt det er skiltet godt. 

Endret av Gabs88
Skrevet

Ja og nei, på en måte. Det er vel ikke noe krav om at det være skiltet som jeg ser det, så lenge grunneier på en eller annen måte har gitt uttrykk for at det ikke er tillatt/ønskelig på eiendommen. Og eventuelt kan det være forbudt gjennom forskrift i deler av kommunen, for eksempel verneområder, som du nevner. Det er vel naturlig å tenke at kommunen eller andre offentlige grunneiere opplyser tydelig med skilt, men hos private grunneiere kan det nok være ganske så variabelt hva de anser som "godt nok".

Et par kilder:

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/friluftsliv/friluftsliv-og-allemannsretten/ofte-stilte-sporsmal-om-allemannsretten/#elsykkel (saken i sin helhet kan finnes på eInnsyn: ref. 2022/2663)

https://www.nots.no/el-sykler-i-utmark-klima-og-miljodepartementet-presiserer/

Sistnevnte viser til svar fra KLD, med sitat:

Sitat

Slik vi ser det kan det, verken etter motorferdselregelverket eller friluftsloven, utledes et krav om plikt til å innhente forhåndssamtykke fra grunneier for bruk av el-sykkel, dersom ikke grunneier ved skilt eller på annen måte har gitt uttrykk for at el-sykkelbruk er uønsket eller bare kan skje i begrenset grad.

Det er også presisert at el-sykkel ikke omfattes av allemannsretten (friluftsloven), da den er begrenset til å gjelde tråsykkel uten hjelpemotor :)

Skrevet
Miamaria skrev (6 timer siden):

Jeg synes det er vanskelig å tolke det som ligger hist og pist om bruk av elsykkel, hva som er lov og hvor hen, synes noe av det er motstridende. Er det noen som har god peiling og kan "oversette", eller har link til en pålitelig kilde som har forklart det forståelig?

Kan jeg gå ut fra at det er ok å bruke elsykkelen så lenge det ikke er satt opp skilt om forbud eller noe i eventuell verneforskrift?

Samme regler som vanlig sykkel, hvor vanskelig kan det være? 🤨

• Forvirret 1
Skrevet
1 hour ago, chatmaster said:

Samme regler som vanlig sykkel, hvor vanskelig kan det være? 🤨

Det er ikke samme regler som vanlig sykkel. Du risikerer bøter i forbudsområder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.