GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Debutant som tursyklist

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

PXL_20240615_0800261752.thumb.jpg.f66a1581cf0ca9c594aa5eb977e545b1.jpg

Inspirert av @rayun sine fine videosnutter, «eventyrsykling», gikk jeg i vÄr til innkjÞp av 2 stk vanntette sykkeltasker og en liten styreveske. Det virket spennende med tursykling og jeg tenkte det kunne vÊre en fin variasjon til fotturer. 

PXL_20240615_1147099822.thumb.jpg.9e53411e92086794ad87426fae26d3c8.jpg

I juni reiste jeg derfor pÄ en liten prÞvetur der jeg tok toget til Larvik og syklet hjem til Oslo. Jeg hadde bestemt meg for Ä gjÞre turen pÄ 3 dager med to overnattinger i telt. Under planleggingen dukket det opp noen spÞrsmÄl som jeg hÄpet denne turen kunne gi svar pÄ:

PXL_20240615_115531742_MP2.thumb.jpg.e6912fad2c9124148ef3a55cc470f1b7.jpg

1. Hvor lange dagsetapper er jeg komfortabel med?

2. Hvordan vil nÊrkontakten med sykkelsete oppleves over flere dager pÄ rad?

3. Er det enkelt Ă„ finne drikkevann?

4. Hvordan finner jeg gode teltplasser? 

PXL_20240616_0623443272.thumb.jpg.ea87dd78638df21fdc1ef5de11382880.jpg

Svar:

1. Lengden pÄ dagsetappene ble omtrent 60 km pr dag. NÄ hadde jeg ganske korte dager pÄ sykkelen, og det var bare dag nr 2 som kunne regnes som en full dag. Den fÞrste dagen ble ogsÄ litt lengre enn planlagt siden toget fra Oslo havarerte i Drammen og jeg mÄtte sykle til Sande for Ä ta toget videre. NÄr dette er sagt var jeg imidlertid litt overrasket over Ä bruke sÄpass lang tid. Navigasjonsappen jeg brukte, Mapy, hadde forsÄvidt en realistisk beregning av sykkeltid (Krokstranda-Nesoddtangen, 49.3 km, 4 timer), men nÄr lunsjpause med tilberedning av varm mat, leting etter koselig pausested, finne drikkevann, smÄ pauser etc kommer i tillegg sÄ flyr tiden raskt. Kanskje dagsetapper pÄ 80 km blir det jeg kan gÄ ut i fra pÄ neste tur? Hvilke erfaringer har andre tursyklister her pÄ forumet?

PXL_20240616_091056206.MP3.thumb.jpg.991c7338488e4425aa9c4cb441213192.jpg

2. Jeg mÄ innrÞmme at jeg var litt bekymret for sÄr rompestomp, siden dette var min fÞrste sykkeltur over flere dager, men dette gikk bedre enn forventet. Jeg brukte sykkelbukse og hadde en liten stopp hver time. Jeg merket litt sÄrhet den siste dagen, men var faktisk like Þm i hender, armer og skuldre. Det kan sikkert hjelpe Ä finjustere sadel og styre til bedre posisjon, men jeg tenker dette dreier seg mest om trening og tilvenning. 

3. Jeg har fÄtt med meg at tursyklistene bruker kirkegÄrder til Ä fylle drikkevann. Dette gjorde jeg ogsÄ. I tillegg var det tilgang pÄ vann i bÄthavner/marinaer og innimellom unner man seg en brus fra butikker eller bensinstasjoner ogsÄ. PÄ denne turen var det altsÄ ikke noe vanskelig med god vannforsyning og jeg hadde med en 0.7 liter flaske pÄ ramma og en 1.0 liters Nalgene som reserve.

PXL_20240615_1201238052.thumb.jpg.9a39d1afa31be7b88b0d73173488d0e9.jpg

4. Jeg hadde planlagt begge overnattingsstedene mine. Den fÞrste natta var pÄ Þya Veierland, utenfor NÞtterÞy og den andre pÄ Krokstrand mellom Son og DrÞbak. Det var et flott friomrÄdet pÄ Veierland, men omrÄdet rundt Krokstranda var veldig nÊr kyststien. Det gjorde at jeg satte opp teltet, Hilleberg Enan, pÄ svaberg.

PXL_20240615_162754110.MP3.thumb.jpg.0dc4f93d756417f2add2005ee8d04e5f.jpg

Noe teltet ikke er egnet til. Faktisk slet bardunene seg lÞs i solgangsbrisen klokka 4 om morgenen og teltet ble liggende som en stor blafrende sÞppelsekk. Det var surt Ä stÄ opp sÄ tidlig Ä slÄ opp teltet der jeg burde reist det kvelden fÞr. NÄr et planlagt teltsted kan bli helt rÊvva ser jeg at Ä finne teltplass spontant pÄ slutten av dagen kan vÊre utfordrende p.g.a bebyggelse og sivilisasjon. Spesielt om en ikke Þnsker Ä benytte campingplasser eller hytter o.l. Her er det altsÄ stor forskjell fra fotturer i fjellet. 

PXL_20240615_1726191882.thumb.jpg.6b91dcdf232157e8e2ac83174bc3657f.jpg

Selv om det var ganske forskjellig fra trasking i fjellet sÄ var sykkeleventyret en fin opplevelse. Jeg sitter og planlegger en ny tur. Og nye spÞrsmÄl dukker opp:

1. Hvordan gjÞr jeg navigeringen mest mulig smidig? PÄ fjellet bruker jeg papirkart, men det virker upraktisk pÄ sykkeltur. Jeg brukte appen Mapy, som fungerte bra. Det som ikke fungerte bra var at jeg hadde telefonen i lomma eller styrevesken. Og det ble mye stopping for Ä fiske den opp. Til tider mÄ jeg innrÞmme at jeg rett og slett ikke gadd Ä ta opp telefonen, og syklet etter hukommelsen i stedet. Selvsagt syklet jeg meg bort og brukte en del tid pÄ Ä surre meg tilbake. Kanskje jeg mÄ fÄ et feste for telefonen pÄ styre? Eller sykkelcomputer/gps? Noen som har erfaringer her?

2. Hva gjÞr jeg med sykkelen og sykkelveskene nÄr jeg handler eller stopper for Ä spise et sted? Det er selvsagt greit Ä lÄse sykkelen, men litt styr Ä ta med seg 2 sykkelvesker og demontere styrevesken for hver gang en gÄr fra sykkelen. 

PXL_20240615_1127054322.thumb.jpg.e4c411321d48f1a8351f84fc1253f6ce.jpg

3. Teltplassene er fortsatt et Äpent spÞrsmÄl. Skal jeg planlegge ved hjelp av kart og flyfoto, eller ta det pÄ sparket? Kanskje mÄ jeg bruke campingplasser iblant?

PXL_20240614_1911253123.thumb.jpg.6cfa0f085370c5e8a04b3ad9ed05cd3e.jpg

Jeg fÄr pakke sykkelen pÄ ny og finne ut av dette.

PXL_20240616_060712617~2.jpg

PXL_20240615_114016302~2.jpg

PXL_20240615_114928110.MP.jpg

Endret av Bjellesau
  • Liker 7
  • Takk 2
Annonse
Skrevet
Bjellesau skrev (5 timer siden):

Kanskje jeg mÄ fÄ et feste for telefonen pÄ styre? Eller sykkelcomputer/gps? Noen som har erfaringer her?

Flott turrapport!

Vil anbefale en sykkelcomputer som f. eks Garmin Edge 540 eller tilsvarende ja. Det blir sÄ mye enklere Ä fÞlge en planlagt rute lang «syklebare» veier og stier. Telefon pÄ styret er noe forferdelig knot. 

Bjellesau skrev (5 timer siden):

Hva gjÞr jeg med sykkelen og sykkelveskene nÄr jeg handler eller stopper for Ä spise et sted?

Jeg bruker en liten veske/pakkpose som jeg legger telefon, computer, lommebok og andre verdisaker i og tar dette med inn. Sykkelen lar jeg bare stÄ igjen enten ute slik at den er synlig fra kassa i butikken, eller jeg triller den inn i gangen eller helt inn i butikken. Jeg mÞter stort sett bare smil nÄr jeg kommer trillende med en fullstappet sykkel. 

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke dumt, @ketilring, Ä ha en liten veske for Ä ta med det som er mest fristende Ä stjele. Kanskje en slik sammenrullbar ryggsekk som pakker ned til ingenting er lur. Skal ogsÄ sjekke sykkelcomputeren du foreslÄr. 

Jeg har bodd i Oslo i 30 Är, og der forsvinner sykkelen din fÞr du fÄr sagt rullekebab, sÄ kanskje jeg har blitt overforsiktig....

Skrevet

Jeg har hatt og brukt quadlock til flere ting. Det er noe jeg aldri blir Ä kjÞpe igjen. Skal ikke gÄ for dypt inn i det her, men jeg landet pÄ Peak Design sine mobil lÞsninger. Det funker langt bedre, klikker pÄ plass med magnet og eneste jeg bruker pÄ bÄde trÞsykkel (e-mtb) og motorsykkel 

https://eu.peakdesign.com/products/out-front-bike-mount

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (38 minutter siden):

Jeg har hatt og brukt quadlock til flere ting. Det er noe jeg aldri blir Ă„ kjĂžpe igjen.

Vil du si noe om hvorfor du ikke anbefaler det til sykling?

• Liker 1
Skrevet
Larix skrev (3 minutter siden):

Ortlieb har styrevesker med hurtigkobling og gjennomsiktig lomme pÄ lokket. To fluer i en smekk. Tilgang til telefon, og enkel Ä hanke med seg nÄr en forlater sykkelen. Tar 2 sekunder Ä fÄ lÞs, og 1 sek Ä feste igjen.

Feks. https://www.ortlieb.com/en_us/ultimate+F3131 

NÄr jeg kjÞpte styrevesken jeg bruker stod valget mellom den du lenker til og den jeg kjÞpte https://www.ortlieb.com/en_us/accessory-pack+F9952. 

Jeg ser absolutt fordelen med ditt forslag, men Þnsket minst mulig faste braketter som alltid er pÄ sykkelen, OG sÄ har jeg tenkt at jeg kanskje kunne utvide med stÞrre styrevesken, der den jeg har er beregnet til Ä monteres fast pÄ denne; https://www.ortlieb.com/en_us/handlebar-pack+F9932

Men som alltid, utstyrsbehovet vil utkrystalisere seg over tid ved praktisk bruk, og jeg har faktisk savnet en rask "klikk&schmock" lĂžsning.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for hyggelige ord innledningsvis @Bjellesau og takk for fine bilder og turrapport. 
Jeg tror det er mange lÞsninger pÄ planlegging og oppsett, samt gjennomfÞring. Det som funker for meg funker kanskje ikke for deg og sÄ er jo ikke dette helt statisk. Utstyr, pakking og dagsetapper vil jo endres etter som erfaring bygges, heldigvis. 
Jeg har ikke fasit, men for Ä prÞve Ä speile noen av spÞrsmÄlene dine, sÄ gjÞr jeg det slik:

1, Mine dagsetapper ligger vanligvis pÄ +/- 100km. Terreng og vÊr (vindretning) og dagsform avgjÞr. Jeg bruker Google, Norge i bilder etc for Ä sjekke mulige alternative steder Ä sette camp, klaffer veldig sjelden. Sykler gjerne til 7-8 tiden fÞr jeg begynner Ä se etter mulig campsted. I siviliserte strÞk begynner jeg tidligere pga problemer med bebyggelse etc.

Som navigasjon bruker jeg som deg Mapy.cz og har lagt inn ruten pÄ ca dagsetapper pÄ tlf, som jeg har i en liten toptube bag. Bruker Ä sette Mapy pÄ stemmeguiding nÄr det er litt Ä velge mellom av h / v, rett fram. Du kan velge Ä ha skjerm pÄ hele tiden og fÄr da i tillegg til stemme, visuelt hÞyre - venstre, men det trekker selvfÞlgelig strÞm. Selv har jeg forlatt egen sykkelgps da det blir enda en dings som skal lades og telefon funker aldeles glimrende til jobben. 

2, Jeg har i flere Är brukt sykkelbukse med padding og har varierende erfaring med det. Siden jeg svetter mye blir padding/ bukse ganske vÄt og da forsterkes friksjonen og huden fÄr svi. Over flere dagers tur blir jeg sÄr, selv ved bruk av chamois/salve.
I Är valgte jeg Ä flytte paddingen fra buksa til sete og har gjennomfÞrt alle turer kun med syntetisk (glatt) truse og baggy shorts uten antydning til ubehag.  Bonus er at 2 truser tar myyyee mindre plass enn 2 sykkelbukser.

3, Vann fylles pÄ kirkegÄrder, butikker, bensinstasjon eller fra naturen (event med filtrering) spÞr ogsÄ i hus/hytter jeg passerer vist jeg mÄ ha vann. Har 2 stk Imsdalflasker pÄ 0,7 l og prÞver Ä fylle fÞr jeg mÄ.

4, Ved handling bruker jeg sansene og tar sykkelen med inn vist jeg fÞler for det. Ellers lÄses den utenfor. Jeg har en liten veske jeg henger rundt halsen nÄr jeg handler. I den har jeg kort og penger + at den rommer mobilen. GoPro lÞsnes fra styret og blir med i lomma, mens resten blir pÄ sykkelen.

• Liker 1
Skrevet
jaknudsen skrev (1 time siden):

Vil du si noe om hvorfor du ikke anbefaler det til sykling?

Jeg har ikke tall pÄ hvor mange ganger jeg har slitt med Ä finne rett vinkel for Ä fÄ den til Ä lÄse. SÄ vrir jeg den til, for sÄ Ä se telefonen lÞsne og akkurat rekker Ä ta den fÞr den gÄr i bakken. Det er jÊvlig knot med den lÄsemekanismen. Den tÄler dÄrlig skit og sand, blir fort slark i systemet og den vibrer over gjennomsnittet pÄ sikt. 
Det eneste Quadlock er god pÄ er markedsfÞring og sÞrge for at produktet er synlig over alt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Bjellesau skrev (12 timer siden):

Hva gjÞr du, @Krankman, nÄr regnet bÞtter ned?

Ingenting. Telefonen (iPhone) tÄler litt vann. Enig med tshansen i at Quadlock kan vÊre litt kronglete Ä klikke pÄ plass, men ikke et stort problem synes jeg. 

Jeg har ogsÄ god erfaring med Ram X-grip. Den kan du evt kombinere med vanntett etui. 

Endret av Krankman
  • Liker 2
Skrevet
Krankman skrev (11 timer siden):

Mange av oss med motorsykkel liker mobiltelefonen montert med QuadLock pÄ styret. De har tilsvarende utstyr til sykkelbruk.

Krankman skrev (1 time siden):

Jeg har ogsÄ god erfaring med Ram X-grip.

Jeg har like dÄrlige erfaringer som @tshansen nÄr det gjelder Quadlock, Ram X-grip og andre tilsvarende produkter. Sykler man pÄ singletrack, humpete skogsveier eller litt hullete grusveier sÄ vil telefonen henge Ä dingle og til slutt ristes lÞs, og ender med fly metervis gjennom lufta og gÄ rett bakken. Disse holderne er for svake til Ä holde en stÞrre smarttelefon.

Bjellesau skrev (8 timer siden):

God ide @rayun, telefonen kan festes pĂ„ en liten top-tube bag....👌

Dette fungerer og holder telefonen pÄ plass, men har sine ulemper. Det blir vanskelig Ä se skjermen og betjene knapper og touch-skjerm nÄr den ligger i plastlomma, spesielt hvis det kommer fukt og kondens pÄ innsiden av plastvinduet. I tillegg kommer den litt for langt bak pÄ sykkelen slik at man mÄ krumme ryggen litt og bÞye hodet ned for Ä kunne se skjermen. En slik bred topprÞrsveske kan ogsÄ komme i veien for knÊr og lÄr nÄr man trÄkker, spesielt nÄr man  stÄr og sykler.

Krankman skrev (1 time siden):

Ingenting. Telefonen (iPhone) tÄler litt vann. 

Det gjÞr den. Men skjermen blir vanskelig Ä lese og til tider umulig Ä betjene med vann pÄ.

Andre ulemper med telefonen er at det kan vÊre vanskelig Ä betjene skjermen med hansker eller votter, og at skjermen blir vanskelig Ä lese i sterkt sollys. For ikke Ä glemme hvor fort batteriet tappes nÄr man har skjermen pÄ full styrke og GPS-mottakeren stÄr pÄ konstant. Den varer sjelden en hel dagsÞkt pÄ 6-8 timer og man ender med Ä mÄtte ha den tilkoblet batteribank mens man sykler. Fungerer dÄrlig i regn og vind og pÄ humpete veier.

KR_2022_00823.thumb.jpg.35080f3c3fc24ff5943949ca3171ad70.jpg

Jeg har erfart at en sykkelcomputer lÞser de fleste at disse problemene. Jeg bruker en Garmin Edge 530 til trening pÄ grus- og landeveissykkel, og den har vist seg Ä fungere bra til navigering pÄ lengre sykkelturer ogsÄ. SÄ denne vil jeg skryte litt av: Gode kart med turn-by-turn navigering med varsling, batteriet varer i rundt 20 timer i GPS-modus (som regel 3 hele dager), skjermen er leselig under alle forhold og den betjenes med knapper pÄ siden. I tillegg er festebrakettene meget solide og holder enheten godt pÄ plass i en ergonomisk god posisjon ut foran styret. Den er koblet til telefonen (som ligger trygt i rygglommen eller i en veske) med BT og kan vise varsler om innkommende anrop og meldinger om Þnskelig. Ruter som jeg legger opp i Garmin eller Strava synkroniseres automatisk. I tillegg har den alle de vanlige GPS- og aktivitetsfunksjonene som en Garmin klokke eller hÄndholdt enhet har.

IMG_3587.thumb.jpg.c872f3b0a490d456dc7e126d980522b7.jpg

• Liker 2
Skrevet
Bjellesau skrev (20 timer siden):

3. Teltplassene er fortsatt et Äpent spÞrsmÄl. Skal jeg planlegge ved hjelp av kart og flyfoto, eller ta det pÄ sparket? Kanskje mÄ jeg bruke campingplasser iblant?

Jeg gjÞr begge deler. Jeg har som regel sett for meg pÄ forhÄnd hvor jeg har lyst til Ä campe, og bruker ofte https://norgeibilder.no/ for Ä lokalisere mulige teltplasser. Men etter noen dager er det fort gjort Ä havne bak eller foran den planlagte ruta, og man ender opp med litt ad-hoc teltplasser i stedet. Men det er ikke sÄ vanskelig Ä finne plasser Ä campe i Norge. Sykler man skogsveier eller pÄ grusveier pÄ fjellet kan man jo campe stort sett overalt. Langs landeveien er det ofte skogholt eller vann med litt vegetasjon rundt og kanskje en rasteplass som kan egne seg. Campingplasser har jeg aldri brukt, men kan se for meg at det er fint Ä stoppe der og ta en dusj og tÞrke klÊr og utstyr en gang i blant pÄ lange turer.

Blir man nÞdt til Ä campe i nÊrheten av vei eller annen infrastruktur er det en fordel Ä vÊre litt "stealth" og tenke litt pÄ hvilket telt man benytter og hvor man plasserer det. Min favoritt er Hilleberg Enan i grÞnn, det er lite og glir godt inn blant gress og busker og annen vegetasjon.

KR_2022_00851.thumb.jpg.dc17b224b37ab87fc4c39f794279852f.jpg

Sjokkfarger pÄ sykkelen er heller ingen fordel om man ikke vil bli lagt merke til. Jeg foretrekker sort, grÄ eller mÞrk grÞnn. Men bruker mye signalfarger og reflekser pÄ sykkelbekledning naturligvis, for Ä vÊre synlig langs veien.

KR_2022_00762.thumb.jpg.5e4fc61487f950403e4c541ba6c2c420.jpg

• Liker 1
Skrevet

Det er tydeligvis ulike erfaringer hvorvidt telefonen er egnet til navigering, og hvordan den i sÄfall skal festes. 

Jeg tviler ikke pÄ at Garmin Edge 540 som @ketilring anbefaler er bra, men den koster litt. Og enda en duppeditt Ä styre pÄ med. Jeg mÄ i sÄ fall tenke hvor mange bruksdÞgn det blir i lÞpet av et Är, for denne er vel utelukkende til sykkel- bruk? Eller tar du den med pÄ fotturer ogsÄ, @ketilring?

Skrevet

Jeg har hatt mobilen i denne enkle holderen fra Biltema pÄ en del sykkel og MC- turer. Den kan selvsagt ikke konkurrere med de langt dyrere modellene og sykkelcomputerne nevnt ovenfor, men den er vanntett, holder seg pÄ plass og har aldri ristet av. Litt fiklete Ä klipse den av og pÄ, men for meg var det et billig og greit nok alternativ. Touch-funksjonen gjennom plasten virker sÄnn passe dÄrlig, men nok til Ä flytte kartutsnitt uten Ä mÄtte ta den ut. 
Har ogsÄ hatt Garmin-GPSen inni. 

• Liker 1
Skrevet
Bjellesau skrev (10 minutter siden):

Jeg tviler ikke pÄ at Garmin Edge 540 som @ketilring anbefaler er bra, men den koster litt. Og enda en duppeditt Ä styre pÄ med. Jeg mÄ i sÄ fall tenke hvor mange bruksdÞgn det blir i lÞpet av et Är, for denne er vel utelukkende til sykkel- bruk? Eller tar du den med pÄ fotturer ogsÄ, @ketilring?

Du har rett. Sykler man bare litt av og til gir det ikke mening med en dedikert sykkelcomputer, og en telefon er en lĂžsning som fungerer greit nok.

Jeg sykler pÄ daglig basis, det blir over 6000 km i Äret, sÄ det Ä ha en Garmin Edge gir fullstendig mening for meg. Jeg kjÞpte min Edge 530 pÄ tilbud for 2500,- for over tre Är siden, sÄ det har nok vÊrt en av mine beste investeringer. Jeg vil ikke nÞle med Ä anbefale en slik (eller Wahoo, Hammerhead eller annet) til alle som sykler mye og logger aktivitetene sine og samtidig trenger en god navigasjonsenhet. Garmin Edge er som du sier kun for sykling. Til alt annet bruker jeg Garmin Fenix GPS-klokke (men den kan ogsÄ brukes til sykling).

rayun skrev (13 timer siden):

Selv har jeg forlatt egen sykkelgps da det blir enda en dings som skal lades og telefon funker aldeles glimrende til jobben. 

Det tenkte jeg ogsÄ. Men for sykkelturer pÄ opptil tre dager (som er det mine turer vanligvis varer) sÄ opplever jeg at sykkelcomputeren varer hele veien og enda litt til. Samtidig sÄ blir telefonen mye mindre brukt, sÄ den varer hele turen den ogsÄ.

SĂ„ i dette tilfellet blir det en ting mindre Ă„ lade.

• Liker 1
Skrevet

Mange relevante og gode innspill fra alle i denne trÄden. PÄ forhÄnd hadde jeg ikke trodd at navigasjon skulle bli noen stor sak Ä ta stilling til, men etter fÞrste tur og sÄ mange ulike meninger og erfaringer her, sÄ har jeg litt Ä gnage pÄ.

Kanskje ender jeg opp med papirkart.....😁

• Liker 1
Skrevet
Bjellesau skrev (5 minutter siden):

papirkart.

Da kommer tipset om Ortlieb styreveske opp igjen😄 De fĂ„r en vanntette kartmapper til😉😅

• Liker 1
Skrevet
Bjellesau skrev (23 timer siden):

NÄr dette er sagt var jeg imidlertid litt overrasket over Ä bruke sÄpass lang tid. Navigasjonsappen jeg brukte, Mapy, hadde forsÄvidt en realistisk beregning av sykkeltid (Krokstranda-Nesoddtangen, 49.3 km, 4 timer), men nÄr lunsjpause med tilberedning av varm mat, leting etter koselig pausested, finne drikkevann, smÄ pauser etc kommer i tillegg sÄ flyr tiden raskt. Kanskje dagsetapper pÄ 80 km blir det jeg kan gÄ ut i fra pÄ neste tur? Hvilke erfaringer har andre tursyklister her pÄ forumet?

Jeg opplever det samme, at tiden flyr og man som regel bruker lengre tid en man trodde. Og det syns jeg er bra.

I stedet for Ä fokusere pÄ distanse og dagsetapper, mÄ man heller ta seg god tid til Ä oppleve ting underveis, leve litt i "slow motion" og stoppe opp og utforske interessante plasser man vanligvis ville ha sust forbi med bil. Tanken pÄ at man har alt man trenger pÄ sykkelen og at man kan dra hvor man vil og stoppe et sted og bli sÄ lenge man vil, gir en stor frihetsfÞlelse. Det er ogsÄ pÄfallende hvor fort man faller til ro og kommer inn i en annen rytme nÄr man lever et slikt nomadeliv.

Og en tanke som av og til dukker opp nÄr turen nÊrmer seg slutten er: nÄ kunne jeg lett fortsatt helt til Nordkapp!

• Liker 2
Skrevet
Larix skrev (1 time siden):

Da kommer tipset om Ortlieb styreveske opp igjen😄 De fĂ„r en vanntette kartmapper til😉😅

Hele sykkeloppsettet mitt ryker vel ut pĂ„ finn snart...đŸ˜”â€đŸ’«

Det fÞrste man kjÞper blir sjelden det riktige? 

• Hehe 1
Skrevet
Lompa skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt mobilen i denne enkle holderen fra Biltema pÄ en del sykkel og MC- turer. Den kan selvsagt ikke konkurrere med de langt dyrere modellene og sykkelcomputerne nevnt ovenfor, men den er vanntett, holder seg pÄ plass og har aldri ristet av. Litt fiklete Ä klipse den av og pÄ, men for meg var det et billig og greit nok alternativ. Touch-funksjonen gjennom plasten virker sÄnn passe dÄrlig, men nok til Ä flytte kartutsnitt uten Ä mÄtte ta den ut. 
Har ogsÄ hatt Garmin-GPSen inni. 

Veldig fristende med kr 99........mindre fristende med noe som virker sĂ„nn passe dĂ„rlig. Men kanskje er det greit nok.đŸ€”

Skrevet
ketilring skrev (50 minutter siden):

Jeg opplever det samme, at tiden flyr og man som regel bruker lengre tid en man trodde. Og det syns jeg er bra.

I stedet for Ä fokusere pÄ distanse og dagsetapper, mÄ man heller ta seg god tid til Ä oppleve ting underveis, leve litt i "slow motion" og stoppe opp og utforske interessante plasser man vanligvis ville ha sust forbi med bil. Tanken pÄ at man har alt man trenger pÄ sykkelen og at man kan dra hvor man vil og stoppe et sted og bli sÄ lenge man vil, gir en stor frihetsfÞlelse. Det er ogsÄ pÄfallende hvor fort man faller til ro og kommer inn i en annen rytme nÄr man lever et slikt nomadeliv.

Og en tanke som av og til dukker opp nÄr turen nÊrmer seg slutten er: nÄ kunne jeg lett fortsatt helt til Nordkapp!

Enig i dette litt romantiske synet, selv om de fleste av Fjellforumianerne nok har en begrenset tidsramme for turene sine. Jeg har ogsÄ behov for Ä vite omtrent hvor raskt og langt jeg kan sykle for Ä komme hjem til hverdagen til riktig dag. 

Men det er fristende Ă„ sette av noen uker sammenhengende til tur, uten en veldig definert rute eller plan. Ta livet som det kommer seg.....

Skrevet
ketilring skrev (4 timer siden):

Jeg gjÞr begge deler. Jeg har som regel sett for meg pÄ forhÄnd hvor jeg har lyst til Ä campe, og bruker ofte https://norgeibilder.no/ for Ä lokalisere mulige teltplasser. Men etter noen dager er det fort gjort Ä havne bak eller foran den planlagte ruta, og man ender opp med litt ad-hoc teltplasser i stedet. Men det er ikke sÄ vanskelig Ä finne plasser Ä campe i Norge. Sykler man skogsveier eller pÄ grusveier pÄ fjellet kan man jo campe stort sett overalt. Langs landeveien er det ofte skogholt eller vann med litt vegetasjon rundt og kanskje en rasteplass som kan egne seg. Campingplasser har jeg aldri brukt, men kan se for meg at det er fint Ä stoppe der og ta en dusj og tÞrke klÊr og utstyr en gang i blant pÄ lange turer.

Blir man nÞdt til Ä campe i nÊrheten av vei eller annen infrastruktur er det en fordel Ä vÊre litt "stealth" og tenke litt pÄ hvilket telt man benytter og hvor man plasserer det. Min favoritt er Hilleberg Enan i grÞnn, det er lite og glir godt inn blant gress og busker og annen vegetasjon.

KR_2022_00851.thumb.jpg.dc17b224b37ab87fc4c39f794279852f.jpg

Sjokkfarger pÄ sykkelen er heller ingen fordel om man ikke vil bli lagt merke til. Jeg foretrekker sort, grÄ eller mÞrk grÞnn. Men bruker mye signalfarger og reflekser pÄ sykkelbekledning naturligvis, for Ä vÊre synlig langs veien.

KR_2022_00762.thumb.jpg.5e4fc61487f950403e4c541ba6c2c420.jpg

Her var det mye bra detaljer som jeg selv kan lÊre mye av. Takk for bra post. og bilder 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.