Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er den mest holdbare regnjakka?


Evisc

Anbefalte innlegg

Hva er den mest holdbare tekniske regnjakka? Ikke den letteste eller tetteste, men den som utfører funksjonen sin over lengst tid og kan repareres? Er det arcteryx, paramo? Dette er kanskje diskutert tidligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du ser etter hvis du vil ha holdbarhet er en jakke som er sydd eller sviset og ikke limt. Og det er strengt talt heller ikke en teknisk regnjakke du vil ha, men en litt mer gammeldags jakke.

Det første som slår meg er Fjellreven sine jakker, Fjellreven sine jakker er lite tekniske men baserer seg heller på at du impregnerer dem og smører dem inn med bivoks. Men det er også akkurat derfor de er veldig holdbare og kan fungere perfekt i mange tiår.

Jeg har også veldig god erfaring med Bergans sine klær med Dermizax membran, jeg fikk en slik bukse i 2004 og den er fremdeles i god stand den dag i dag og har blitt brukt mye. Og her er det igjen sydde sømmer som gjelder. Kjøpte også nylig et Bergans Hogna 3L sett som jeg har vert svært fornøyd med, liker Bergans mye fordi det er veldig enkle materialer å ha med å gjøre.

Men det skal sies at de mest holdbare plaggene ikke er plaggene som yter best, det du vil ha fra teknisk bekledning er plagg som puster godt og holder regnet ute og de plaggene er feks laget i Gore Tex Pro Shell, som feks Arc'Teryx Alpha SV. Men når jeg selv kjøpte Alpha SV for noen år siden så gikk det bare noen få år før man kunne se at limingen begynte å feile, dette er veldig vanlig med Arc'Teryx sine Gore Tex produkter. Produktene er veldig gode, men de varer ikke evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en del jakker gjennom tidene; den mest holdbare/slitesterke var en amerikansk militær uniformsjakke, den såkalte ECWCS-parkaen. Jeg hadde 1.generasjon, vet ikke om dagens er like bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! 
 

@Gabs88 Jeg tenker nok mer teknisk enn fjellrevens g-1000. I min erfaring fungerer ikke de som regntøy, samme hvor mye voks en tar på.
 

Jeg er nysgjerrig på Paramos Nikwax analogy, slik jeg forstår det har de ingen membran, kan sys og (angivelig) vare >15 år. Noen som har erfaring med Nikwax analogy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2024 at 8:52 PM, Evisc said:

Takk for alle svar! 
 

@Gabs88 Jeg tenker nok mer teknisk enn fjellrevens g-1000. I min erfaring fungerer ikke de som regntøy, samme hvor mye voks en tar på.

Det er veldig lite som faktisk fungerer godt når det regner, Både når det gjelder mindre teknisk og teknisk bekledning så er regn et vanskelig problem å løse.

Jeg har prøvd litt forskjellig selv, fra Gore Tex Pro Shell og andre membraner til en ren oljehyre og paraply. Kjøpte også en jaktanorakk fra Non-Stop dogwear som har godt materiale men som også er i stoor størrelse (skal være stor nok til å ta på over vanlig jaktdress) og jeg må si at noe av det beste jeg har prøvd har vert nettopp jaktanorakken og paraplyen. Jaktanorakkens store fordel er at den er stooor og åpen nederst, som gir den liknende kvaliteter som en oljehyre hvor man bruker stor størrelse for å sørge for ventilasjon.

image.png.06b4042f15b9959f33002663cdf6bfe0.png

Men det er lite som er bedre enn av regnet ikke treffer deg i det hele tatt. :) Paraply skal ikke undervurderes, spesielt de som er laget for fjellturer, tåler litt og som gjerne er handsfree slik at du kan bruke hendene til andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

Elginnen var en gang på klatretur sammen med bl.a. en engelskmann. Anmarsjen var et langt regnvær, så alle ble våte i regnklær untatt engelskmannen som selvfølgelig brukte paraply!!🙂

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd veldig mye, har jeg endelig funnet regnjakka som holder meg tørr. Det er ikke ei pustende jakke, men den har god passform og den eneste virkelig tette regnjakka jeg har kommet over som har lange glidelåser for lufting under armene. Så har jeg med ei lett, vindtett jakke i tillegg. Regnjakka har tålt mange og veldig lange dager i pissregn. 
Men så klart, skal du gå hardt med den så blir du våt innenfra. (Som man jo i praksis blir med de mest solide membranjakkene også). Den ene jakka som kan få til alt, finnes ikke.

https://www.skittfiske.no/aalesund-oljeklede/233178/aalesund-ona-softrain-jakke-m-oliven-best-i-test-regnjakke?channable=056dcc696400323333313738cc&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI5Yrfst-khgMVtBuiAx1paAt-EAQYCSABEgK5dPD_BwE

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (8 timer siden):

Interessant tips. Jeg så ikke noe vekt i produktbeskrivesen, har du veid den?

Jeg har trålet en del nett uten å komme nærmere svar enn: Total gramvekt per metervare: 230 g/m²


Men jeg aner ikke hvor mange kvadratmeter en jakke normalt er ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Jeg har trålet en del nett uten å komme nærmere svar enn: Total gramvekt per metervare: 230 g/m²


Men jeg aner ikke hvor mange kvadratmeter en jakke normalt er ;-) 

Da er det nok ingen lettvekter.

Jeg tok en titt på Norrøna Trollveggen Pro rescue for å ha en referanse. Den veier 788 gram i str. L. Hovedmaterialet i kropp og overarmer er der 144 g/m2. Det forsterkede materialet i ermene er 234 g/m2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
aico skrev (12 timer siden):

Interessant tips. Jeg så ikke noe vekt i produktbeskrivesen, har du veid den?

Min slitne kjøkkenvekt sier 695 gram, men legg inn litt slingringsmonn.. Ingen lettvekter, men det må vel til for å være tett. Den eneste butikken jeg har sett den er Oslo Flaggfabrikk i Stortingsgata, så hvis du bor her i nærheten går det an å prøve. 
Min er xl

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (3 timer siden):

Da er det nok ingen lettvekter.

Jeg tok en titt på Norrøna Trollveggen Pro rescue for å ha en referanse. Den veier 788 gram i str. L. Hovedmaterialet i kropp og overarmer er der 144 g/m2. Det forsterkede materialet i ermene er 234 g/m2.

Men den går nok hakket lenger ned over rumpa, altså mer stoff. Den jeg lenket til er jo mye enklere, og kan ikke sammenlignes med en så avansert teknisk jakke. To lommer og glidelåser under armene. Det er alt utstyr.. Jeg bruker den når jeg skal på tur, jakt eller fiske når det er virkelig pøsregn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombo "solid" og "vekt" når det gjelder regnjakke, så må du nok velge det ene eller andre/ midt imellom. Kan anbefale Kilpi Hurricane regnjakke. Noe over 250 gram om vekta gjelder. Fleksi og pustende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.