Gå til innhold
  • Bli medlem

Om Speiderkøya - utskilt fra Diskusjon ang. røverkjøp og gode tilbud


Anbefalte innlegg

 

9 hours ago, ost said:

Mange fine tilbud hos speidersport, bl.a. flott hengekøye til 80% avslag! https://www.speidersport.no/norges-speiderforbund/114732/lett-speiderkøye-nsf-speiderkøya-lett

Har denne køya selv (vanlig versjon, ikke denne lette), kjøpt til ~fullpris (mener den var litt lavere for 2-3år siden) - ville LETT kjøpt den igjen til fullpris.

Tror nesten jeg kjøper en til bare for å ha i tilfelle min går i stykker eller forsvinner. For de som er over snittet interessert i hengekøyer sjekker denne av MANGE haker. "11 feet" lang, rigdeline/mønesnor, bred nok til å ligge diagnonalt, åpning på begge sider, fin pakkpos osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TorbjørnJ skrev (20 timer siden):

 

Har denne køya selv (vanlig versjon, ikke denne lette), kjøpt til ~fullpris (mener den var litt lavere for 2-3år siden) - ville LETT kjøpt den igjen til fullpris.

Tror nesten jeg kjøper en til bare for å ha i tilfelle min går i stykker eller forsvinner. For de som er over snittet interessert i hengekøyer sjekker denne av MANGE haker. "11 feet" lang, rigdeline/mønesnor, bred nok til å ligge diagnonalt, åpning på begge sider, fin pakkpos osv.

Trenger man underquilt til denne, eller kan man bruke ett liggeunderlag (i så fall hvilke underlag funker?).

Lurer på å kjøpe å prøve ut. Amok har jeg sett på, men alt for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Marius Engelsen said:

Trenger man underquilt til denne, eller kan man bruke ett liggeunderlag (i så fall hvilke underlag funker?).

Lurer på å kjøpe å prøve ut. Amok har jeg sett på, men alt for dyrt.

Funker greit med skumunderlag i vanlig køye, men vil anbefale å bruke et halvt et så ligger du bedre diagonalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (16 minutter siden):

Funker greit med skumunderlag i vanlig køye, men vil anbefale å bruke et halvt et så ligger du bedre diagonalt. 

Jeg har noen tynne halve, brettbare saker.

Hva med selvoppblåsbart, er det greit å bruke?

Jeg ser at i Amok køyer bruker man exped underlag og lignende. Men dette går ikke i denne typen som speidersport selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg har noen tynne halve, brettbare saker.

Hva med selvoppblåsbart, er det greit å bruke?

Jeg ser at i Amok køyer bruker man exped underlag og lignende. Men dette går ikke i denne typen som speidersport selger?

Hvis du ikke får vondt i knærne går det greit å ligge banan, men hvis du vil ha det flatt på du ligge på skrå og da er skum enklest å ha med å gjøre synes jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke får vondt i knærne går det greit å ligge banan, men hvis du vil ha det flatt på du ligge på skrå og da er skum enklest å ha med å gjøre synes jeg. 

Ok, takk for tips. Noe mer jeg bør vite for en litt slakere læringskurve? :)

Jeg bestiller to, for da kan ungene prøve hver sin. De har hatt lyst å prøve. Så ser jeg hva som funker. De må vel gå an å selge til samme pris om vi ikke er fornøyd, tenker jeg.

Jeg ser Joakim Larssen har padlet Norge på langs med hengekøye. I ruskevær, snø og regn. Jeg har selv sittet mye i teltet og tørket klær, laget mat og varmet meg på disse sure dagene langs kysten, men han mener faktisk det er bedre og tørrere med hengekøye enn telt. Jeg er skeptisk, men kan jo gi det ett forsøk og prøve det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Jeg ser Joakim Larssen har padlet Norge på langs med hengekøye. I ruskevær, snø og regn. Jeg har selv sittet mye i teltet og tørket klær, laget mat og varmet meg på disse sure dagene langs kysten, men han mener faktisk det er bedre og tørrere med hengekøye enn telt. Jeg er skeptisk, men kan jo gi det ett forsøk og prøve det ut.

Tja, alt går an.   Særlig om man har stor nok 'tarp' 😅

https://www.onetigris.com/en/tegimen-hammock-awning-hot-tent.html

image.png.b261c526ace8568199ab500efef92863.png

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Marius Engelsen said:

Ok, takk for tips. Noe mer jeg bør vite for en litt slakere læringskurve? :)

Jeg bestiller to, for da kan ungene prøve hver sin. De har hatt lyst å prøve. Så ser jeg hva som funker. De må vel gå an å selge til samme pris om vi ikke er fornøyd, tenker jeg.

Jeg ser Joakim Larssen har padlet Norge på langs med hengekøye. I ruskevær, snø og regn. Jeg har selv sittet mye i teltet og tørket klær, laget mat og varmet meg på disse sure dagene langs kysten, men han mener faktisk det er bedre og tørrere med hengekøye enn telt. Jeg er skeptisk, men kan jo gi det ett forsøk og prøve det ut.

En liten plastbit å stå på under køyen er jo fint å ha, og så funker oppblåsbar pute dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Marius Engelsen said:

Ok, takk for tips. Noe mer jeg bør vite for en litt slakere læringskurve? :)

Jeg bestiller to, for da kan ungene prøve hver sin. De har hatt lyst å prøve. Så ser jeg hva som funker. De må vel gå an å selge til samme pris om vi ikke er fornøyd, tenker jeg.

Jeg ser Joakim Larssen har padlet Norge på langs med hengekøye. I ruskevær, snø og regn. Jeg har selv sittet mye i teltet og tørket klær, laget mat og varmet meg på disse sure dagene langs kysten, men han mener faktisk det er bedre og tørrere med hengekøye enn telt. Jeg er skeptisk, men kan jo gi det ett forsøk og prøve det ut.

Du har jo en del fordeler med feks Amok sin, blant annet at du har et tørt område på bakken under deg hvor du feks kan tørke klær. Du slipper også å sette opp på fuktig bakke.

Du har feks kanalen Lost Lakes på YouTube. https://www.youtube.com/@LostLakes

Han bruker kano, ikke kajakk, men han er jo ute på mangfoldige 10-14 dagers turer i året og han bruker nesten alltid hengekøye i stedet for telt.

Han er jo ofte på plasser hvor det kanskje ikke har vert noen på mange år, så mye av grunnen er at det er enklere å finne en god plass til hengekøye enn til telt når det ikke finnes opparbeidede teltplasser der han er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (59 minutter siden):

Ok, takk for tips. Noe mer jeg bør vite for en litt slakere læringskurve? :)

Kan anbefale reinskinn eller saueskinn , om man har det tilgjengelig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Trenger man underquilt til denne, eller kan man bruke ett liggeunderlag (i så fall hvilke underlag funker?).

Lurer på å kjøpe å prøve ut. 

Jeg har gått gradene, fra skumunderlag via oppblåsbart til underquilt. Har alltid ligget på diagonalen. I en del amerikanske hengekøyer så er det dobbel bunn. Da legger man liggeunderlaget mellom bunnene, og det holder seg bedre på plass. Speidersportkøya er enkel bunn (singel layer) og underlag vil ha vanskelig for å holde seg på plass.

- Skumunderlag: det som glir lettest unna. Er vanskelig å legge på en fornuftig måte om målet er å ligge diagonalt. Funker bedre om man legger seg banan, men det har jeg aldri likt.

- Oppblåsbart: om man blåser det opp til ca 70/80% vil det forme seg greit etter kroppen og køya, samtidig som det isolerer. Blåser man det opp til 100% får man fort samme utfordring som med skum, det fungerer bare om man ligger banan. I Amok og Haven-køyer er liggeunderlaget det som skaper struktur i køya, det er ikke nødvendig i banankøyer (gathered end). I Amok er man i tillegg avhengig av langsgående luftkanaler på liggeunderlaget. I speiderkøya, som etter sigende skal være bred nok til at man kan ligge godt på diagonalen vil retning på luftkanalene ha mindre å si. 

- Underquilt: dyr løsning om man kjøper fra utlandet, hektapåtur har en helt grei versjon, Falkeberg UQ i dun til 1399,- denne fungerer ypperlig. Underquilt er ikke svaret på alt, man er avhengig av at man får hengt den slik at den isolerer uten for store hulrom eller at den er for tett på. Kan av og til også være vanskelig å få den til å holde seg på plass. Det siste kan løses med noen klyper. Likevel, underquilten er utenfor køya, ikke noe man må ha inni slik som liggeunderlaget må. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Marius Engelsen said:

Ok, takk for tips. Noe mer jeg bør vite for en litt slakere læringskurve?

Vent litt til det blir mindre kaldt om nettene før du drar ut - snakker av erfaring. Ikke så kult om du har for dårlig utstyr og våkner 40 ganger fordi du fryser.

Det krever litt tilvenning å sove i hengekøye, det med å ligge diagonalt. Hvor varm sovepose du trenger, siden den komprimeres veldig under kroppen din og kald luft blåser rett på. Teste ut forskjellige vinklinger/slakkhet på køya og mer, fins masse bra stoff på youtube.

Personlig fryser jeg veldig lett, så kjører en dyr dun underquilt, oppblåsbart liggeunderlag og ok sovepose - selv med bare 10'C på natta. bedre å kunne justere med åpne soveposen enn å måtte hente fram klær i sekken (noe jeg aldri gjør, ligger jeg først i 'senga' så står jeg ikke opp :D)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Jeg har en gammel syntetpose som ikke er i bruk lengre, kanskje denne kan sys om til underquilt.

Og så har jeg en EE Revelation Top Quilt. -12C. Kanskje denne kan brukes som underquilt, så bruker jeg en sovepose i køyen?

Det blir varmere i været framover, så da blir det greiere å prøve seg fram :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Marius Engelsen said:

Ok, takk for svar. Jeg har en gammel syntetpose som ikke er i bruk lengre, kanskje denne kan sys om til underquilt.

Og så har jeg en EE Revelation Top Quilt. -12C. Kanskje denne kan brukes som underquilt, så bruker jeg en sovepose i køyen?

Det blir varmere i været framover, så da blir det greiere å prøve seg fram :) 

Dun fungerer jo veldig dårlig når du ligger oppå den og den er komprimert. Blir litt som bunnen av en sovepose, isolerer egentlig veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (3 minutter siden):

Dun fungerer jo veldig dårlig når du ligger oppå den og den er komprimert. Blir litt som bunnen av en sovepose, isolerer egentlig veldig lite.

Men om den brukes som underquilt, henger den jo under hengekøyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Marius Engelsen said:

Ok, takk for svar. Jeg har en gammel syntetpose som ikke er i bruk lengre, kanskje denne kan sys om til underquilt.

Og så har jeg en EE Revelation Top Quilt. -12C. Kanskje denne kan brukes som underquilt, så bruker jeg en sovepose i køyen?

Det blir varmere i været framover, så da blir det greiere å prøve seg fram :) 

top quilten + godt underlag, så kanskje du ikke trenger underquilt.. hadde vel vært det enkleste.

Veldig mange klarer seg fint uten UQ, spesielt i norsk sommerstid. Dama sover ute med meg med et tynt liggeunderlag og en ok sovepose, sover som en stein. Ho har gjerne ull på seg i posen når ho sover - jeg er ikke noe glad i å sove med ull på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Marius Engelsen said:

Men om den brukes som underquilt, henger den jo under hengekøyen?

Aha, trodde den lå inni. Da gir det mer mening. 

 

Men må være vanskelig å få festet noe slikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsendu har jo vist deg å være nevenyttig, å sy om en gammel pose burde gå. Jeg har ikke prøvd, men teoretisk trenger du to ting:

1. Elastisk snor som går langsmed køya på hver side og som festes i kanten av soveposen. Denne må være så lang at den kan festes der hvor køya er festet i trestroppen. Samtidig bør kanten av posen ca gå langsmed skillet mellom myggnettingen og duken i køya.

2. Snor til å snurpe igjen hver kortende av posen. Dette trenger du for at soveposen (underquilten) skal legge seg rundt køya og for å kunne stenge for lufttrekk. 

Topquilten din ville jeg brukt som nettopp topquilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette skal nok gå bra. Takk for tips :) 

Det er nok ungene som kommer til å kapre hengekøyene først, og de sover på nesten hva som helst, så de blir sikkert fornøyd med ett liggeunderlag oppi. Vi prøver med det vi har først, så ser vi om hengekøye gir mersmak eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@Marius Engelsen

Du har ikke noen i nærheten du kan låne utstyr fra da? Da kunne du testet litt, og sett om det er noe for deg før du kjøper inn/starter å sy.

Selv fikk jeg fikk låne fullt oppsett, dvs; tarp, køye og UQ for å prøve.
Hengte opp greiene etter en runde med portvin, ble frelst, og dro på med en bestilling fra Warbonnet på køye og tarp, og kjøpte to UQ's her på forumet, en i full lengde og en 3/4 lengde. Har senere kjøpt en Warbonnet UQ som er spesielt sydd for Blackbird køya, med den opplever jeg ikke problematikken som @ost beskriver. Henger bare UQ'en opp under køya og tenker ikke noe mere over den.

Endret av Walle
Edit: bruker tydeligvis lang tid på å skrive innlegg for jeg begynte å skrive på dette innlegget før Marius hadde lagt inn innlegget ovenfor, var en time før :D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Det er nok ungene som kommer til å kapre hengekøyene først, og de sover på nesten hva som helst, så de blir sikkert fornøyd med ett liggeunderlag oppi. 

Må bare kjøpe inn nok køyer, først som sist 😅


image.png.bb60c29a4f82fc4f57c5f088b56ef44a.png

 

Køya på bildet under her, er det desidert mest brukte 'lektøyet' hjemme hos oss. (er på tredje køya siden ungene sliter de ut). 
Var fint at de lærte seg å entre og gå ut av køya i ung alder.
Minstejenta har vært med på køyetur med egen køye siden hun var fire, (7 nå) 1 og var deilig å kunne ligge i egen køye uten å måtte stå opp når man hører at glidelåsen på myggnettingen på køya litt lengre bortenfor går opp, og hun sier "Pappa, jeg går å tisser litt jeg".


image.png.602e8e56f8483c9aa14ffd3080df388b.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fikk to lettvektskøyer i posten nå. Med Amok Segl XL som referanse virker de flotte her i stua. Opphenget var dog skiftet ut fra justerbart til tynn daisy chain. Skuffende.  Ukjent materiale og kvalitet, men de ser ut til å være vevd, og ikke sydd sammen i løkkene. 

Edit: Køya ser og ut til å ha 6 festepunkter til underquilt/barduner, og ikke 4 som beskrevet. 

Edit 2: Opphenget er vanlig nylon, i følge speidersport. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Fikk to lettvektskøyer i posten nå. Med Amok Segl XL som referanse virker de flotte her i stua. Opphenget var dog skiftet ut fra justerbart til tynn daisy chain. Skuffende.  Ukjent materiale og kvalitet, men de ser ut til å være vevd, og ikke sydd sammen i løkkene. 

Edit: Køya ser og ut til å ha 6 festepunkter til underquilt/barduner, og ikke 4 som beskrevet. 

Takk for opplysningene. Fikk køya i posten i går jeg også, men har ikke fått hengt den opp enda (konfirmasjon i heimen i helga, tror jeg gjør klokelig i å vente med å spenne opp nytt leketøy til etter det...)

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.