Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscootertrafikk Hardangervidda


Anbefalte innlegg

Hei. Planlegger påsketur fra Finse til Haukeliseter. Spørsmålet er hvordan mulighetene er for å få hjelp ned fra fjellet dersom man er midtveis, ikke har dekning og f.eks. blir syk, knekker en ski etc? Kjøres det jevnlig scooter langs den stikka løypa? Har med meg inreach mini for ekstra sikkerhet, men ønsker jo ikke å benytte meg av den med mindre det er "helt krise".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har noen avstikkere underveis. Du passerer riksvei 7, forskjellige hytter og kan stikke ned til Haugastøl om du får problemer i det området.

Jeg vet ikke om det er mye trafikk i området, jeg ville tenkt at jeg er alene og må klare meg på egenhånd. Ta med det du trenger av reparasjonsutstyr til å komme deg ut av en knipe om noe svikter, og vit hvordan du fikser saker og ting - det skjer noe på HVER tur som må fikses eller lappes sammen..

Om man får illebefinnende eller knekker en fot, da trykker man på nødknappen på inreachen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det er @KS10 kanskje redd for at noe skal skje med tanke på feks en tidligere skade? Og ikke nødvendigvis en alvorlig ulykke?

I det tilfellet kan det jo være en ide å avtale med noen som feks har snøscooter. Du kan feks ringe til Norsk Folkehjelp i området og snakke med dem, få et nummer du kan sende melding til i tilfelle du trenger hjelp.

Ellers så er jo en av de tingene som er så fantastisk med Inreach at du kan bli satt i kontakt med redningstjeneste og forklare situasjonen, så hvis du for eksempel har en gammel ryggskade som blir for mye underveis så kan du forklare det. Da kjører de ikke full utrykning, men de finner nok en løsning for å få deg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Gabs88 said:

Slik jeg forstår det er @KS10 kanskje redd for at noe skal skje med tanke på feks en tidligere skade? Og ikke nødvendigvis en alvorlig ulykke?

I det tilfellet kan det jo være en ide å avtale med noen som feks har snøscooter. Du kan feks ringe til Norsk Folkehjelp i området og snakke med dem, få et nummer du kan sende melding til i tilfelle du trenger hjelp.

Ellers så er jo en av de tingene som er så fantastisk med Inreach at du kan bli satt i kontakt med redningstjeneste og forklare situasjonen, så hvis du for eksempel har en gammel ryggskade som blir for mye underveis så kan du forklare det. Da kjører de ikke full utrykning, men de finner nok en løsning for å få deg hjem.

For å være helt presis: Ja, har en akilles som tidvis krangler. Lenge siden jeg har fått testen den på "langtur", så derfor spent på om den vil tåle 12 mil. Forhåpentligvis går det greit, men hvis jeg halvveis har store smerter er det kjipt å tyne seg igjennom, for så å ha flere uker/måneder med trøbbel i vente. 

Fram til Haugastøl er det jo greit, men da er jeg jo bare et par-tre mil på vei. 

Avtale med noen på forhånd er fint. Inreachen er også en god trygghet, men redd for å stresse livet av mine nødkontakter om jeg trykker på SOS-knappen. 

En annen mulighet kan jo være å sende vanlig melding til nødkontakten via inreach, forklare situasjonen og be de forhøre seg om bistand til uttransport. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, KS10 said:

For å være helt presis: Ja, har en akilles som tidvis krangler. Lenge siden jeg har fått testen den på "langtur", så derfor spent på om den vil tåle 12 mil. Forhåpentligvis går det greit, men hvis jeg halvveis har store smerter er det kjipt å tyne seg igjennom, for så å ha flere uker/måneder med trøbbel i vente. 

 

Skjønte nesten at det var noe slikt, har et dårlig kne selv og kjente igjen nervøsiteten.. :)

2 minutes ago, KS10 said:

Avtale med noen på forhånd er fint. Inreachen er også en god trygghet, men redd for å stresse livet av mine nødkontakter om jeg trykker på SOS-knappen. 

En annen mulighet kan jo være å sende vanlig melding til nødkontakten via inreach, forklare situasjonen og be de forhøre seg om bistand til uttransport.

Ja, det var jo derfor jeg anbefalte å ta kontakt med feks Norsk Folkehjelp på forhånd. Da kan du kanskje få nummeret til noen som vil være aktive i området, forklare situasjonen din og sende melding til dem hvis du trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (13 timer siden):

Hei. Planlegger påsketur fra Finse til Haukeliseter. Spørsmålet er hvordan mulighetene er for å få hjelp ned fra fjellet dersom man er midtveis, ikke har dekning og f.eks. blir syk, knekker en ski etc? Kjøres det jevnlig scooter langs den stikka løypa? Har med meg inreach mini for ekstra sikkerhet, men ønsker jo ikke å benytte meg av den med mindre det er "helt krise".

 

Jeg tror ikke du skal basere deg på noen jevnlig skuter trafikk langs den stikka løypa, det meste av turen er vel innenfor verneområde og det kreves vel tillatelse fra forvaltningsmyndigheten for det meste av motorisert ferdsel. De kommer selvfølgelig å henter deg hvis det er definert som en redningsaksjon, men om det går uten at "du trykker på knappen" er jeg i tvil om, de er ganske spesifikke de tillatelsene som gis til motorferdsel i nasjonalparken.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Heriks said:

Jeg tror ikke du skal basere deg på noen jevnlig skuter trafikk langs den stikka løypa, det meste av turen er vel innenfor verneområde og det kreves vel tillatelse fra forvaltningsmyndigheten for det meste av motorisert ferdsel. De kommer selvfølgelig å henter deg hvis det er definert som en redningsaksjon, men om det går uten at "du trykker på knappen" er jeg i tvil om, de er ganske spesifikke de tillatelsene som gis til motorferdsel i nasjonalparken.    

Ser den! Noen med formening om hvor hyppig det kjøres inn proviant til hyttene langs veien da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (21 minutter siden):

Ser den! Noen med formening om hvor hyppig det kjøres inn proviant til hyttene langs veien da? 

Vet ikke, men i følge miljøvedtaksregisteret (søk Vestland fylke, Eidfjord kommune) ser det ut som det blir gitt endel løyver, eller .. det blir gitt løyver til mange forskjellige søkere. Så det er nok ikke umulig at man kan treffe på en skuter eller to der inne, ser ut som de fleste har tillatelse til et sted mellom 4-12 turer i sesongen. Det kan hende du blir lei av å vente ;)  (tar som forbehold at jeg aldri har gått over Hardangervidda på ski, for alt jeg vet kan det vrimle av skutere der inne .. selv om lovverket tilsier at det ikke burde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et par påsketurer på Hardangervidda, men antall skutere har nok vært under 1 om dagen i snitt.

Treffer derimot en god del folk på ski i begge retninger, slik at det kan gis beskjed til bemannede hytter om nødvendig, slik at man kan få hjelp ila. dagen om nødvendig. Ta med vindsekk og dunjakke/sovepose, slik at du eventuelt kan vente komfortabelt i noen timer om uhellet skulle være ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke teste langtur på en slikt tur, men heller en tur som gir bedre mulighet for å bryte langs ruten.  

Du kan ikke bestille scooter fra Folkehjelpen eller Røde Kors. De må ha en kjøreordre/aksjon fra AMK eller HRS/Politi, før de kan rykke ut. Ellers driv de med ulovlig motortrafikk i utmark akkurat som alle andre uten løyve. Ikke er mannskap og utstyr forsikret heller.

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar folkens! Tenker jeg får mye svar ila de første 3-4 milene. Skulle det bli ille får jeg isåfall snu og gå i retning Haugastøl😊

Endret av KS10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.