Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om sekk fra nybegynner på friluftsliv


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurt! Har fulgt litt med på den sekken på Fjellsport. Den kom på 2339,- med -10% i tillegg til den rabaterte prisen. Hadde den i handlekurven for å se om den 10% rabatten slo inn.

Fjellsport har den kun inne i small. Tror det blir akkurat for lite for meg. Jeg hadde håpa de skulle få den inn i flere størrelser før tilbudet gikk ut. Billigst er den på Brukås Sport (der jeg kjøpte Atmos), men også der har de den bare i small.

Fant den på Lillehammer Sport i medium til 2799,-.

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutes ago, ingen87 said:

Lurt! Har fulgt litt med på den sekken på Fjellsport. Den kom på 2339,- med -10% i tillegg til den rabaterte prisen. Hadde den i handlekurven for å se om den 10% rabatten slo inn.

Fjellsport sine tilbud pleier å komme gang på gang, er ganske sikker på at jeg har sett samme prisen tidligere.. :) Gi det et par måneder

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bruker å sjekke prishistorikk på Prisjakt før jeg slår til på tilbud. Ser ut til at prisen til Brukås er relativt stabil (har stort sett vært lavest det siste året, mellom 2299 og 2399), så kan jo se om det dukker opp et nytt parti med "medium" der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 28.1.2024 den 23.04):

Ser i en annen tråd at det er forskjell på europeisk og amerikansk Xenith, hvor den amerikanske har avtakbar topp til dagstursekk

Ja, det stemmer nok. Hvertfall er det ikke noen sånn løsning på min Xenith 88. Men den har fortsatt et flappelokk som kan brukes om man vil spare en halvkilo og klipse av lokket. Jeg gjør gjerne det om jeg ikke trenger den ekstra plassen (eller lokklommene). Lurer fortsatt på hvorfor de mener avtakbar sekk ikke er noe for europeere, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, ingen87 said:

Ser man får slike daypack-sekker /stappesekk (digget det norske ordet!) fra Sea to summit, Osprey m.fl. og det virker som et fullgodt alternativ til en avtagbar dagstursekk?

Mer eller mindre, nice find, kanskje jeg plukker opp en slik en selv en gang. https://oslosportslager.no/produkt/ultralight-stuff-pack-18l-reisesekk-51070.aspx 90 gram er jo imponerende lite.

 

Utgjør nok veldig lite forskjell. Men det jeg legger merke til er at den du tar av på Osprey sekker virker mer solid og komfortabel. De ser ut til å ha litt demping i rygg osv. Men det er jo også ekstra vekt du må bære med deg.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (39 minutter siden):

Ser man får slike daypack-sekker /stappesekk (digget det norske ordet!) fra Sea to summit, Osprey m.fl. og det virker som et fullgodt alternativ til en avtagbar dagstursekk? 

 

Synes de er suverene :-) Veier 30gr (Sea to Summit Ultra-Sil Nano daypack).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Flyalf said:

Synes de er suverene :-) Veier 30gr (Sea to Summit Ultra-Sil Nano daypack).

30 gram faktisk, en slik en må jeg nesten bare ha meg. Deilig å kunne legge igjen den litt tyngre ryggsekken og da med en slik en når man skal gå rundt å fiske litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 22.1.2024 den 15.25):

Samtidig så har jeg så absolutt den samme filosofien som han snakker om, at det er bedre med en komfortabel og stabil sekk enn en lett en. Jeg valgte selv den mest komfortable sekken som jeg noensinne har vert borti og normalutrustningen ligger da på 14-16 kg inklusive fiskeutstyr, sekk og mye annet. Og med en sekk som veier såpass så syntes jeg komfort og stabilitet gir mye mer mening enn å spare litt vekt på sekken i seg selv.

 

Det viktigste er å ha en helhetlig tankegang med utrustningen, at man har en lett sekk hvis man har lett utrustning, og en stabil sekk hvis man pakker tyngre.

Jeg har begrenset erfaring med ulike sekker, hater å skifte utstyr :-). Min Zpacks på 64l er lett-ultralett med 728gr. Av de sekkene jeg prøvd er den for *meg* den suverent mest komfortable sekken til turer < ca 15 kg med lufting i rygg og mye (dyrt) ekstrautstyr. Den er også stabil. Ulempen er at karbon spiler som er ramme ikke tåler mye. Jeg har knekt to, men klart å reparere. Du må også kjøpe korrekt rygglengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (7 minutter siden):

30 gram faktisk, en slik en må jeg nesten bare ha meg. Deilig å kunne legge igjen den litt tyngre ryggsekken og da med en slik en når man skal gå rundt å fiske litt.

20230818_Cognajohka-58

Edit: Uten lengde regulering på reimer. En fordel med en liten sitteplate inni ryggen. De mest ekstreme UL-ere drar på overnattingstur med denne :-)

Endret av Flyalf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Flyalf said:

20230818_Cognajohka-58

Edit: Uten lengde regulering på reimer. En fordel med en liten sitteplate inni ryggen. De mest ekstreme UL-ere drar på overnattingstur med denne :-)

Ser ut til at den mangler feste fremme?

 

Litt søking på google viser at folk krysser fremme på denne.. Da holder den seg bedre på plassimage.thumb.png.0531806eb6a4b8c6995d709c618058bb.png

 

 

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (53 minutter siden):

Utgjør nok veldig lite forskjell. Men det jeg legger merke til er at den du tar av på Osprey sekker virker mer solid og komfortabel. De ser ut til å ha litt demping i rygg osv. Men det er jo også ekstra vekt du må bære med deg.

Jeg er vant til sidelomma på Recon Pack og den er ganske så pløsete når det er lite inni den. Ser ikke for meg at en slik stappesekk skal være noe særlig dårligere enn det. Derfor er ikke avtagbar dagstursekk avgjørende for hvilken sekk jeg går for. Ikke misforstå, jeg må ha en dagstursekk til å gå fisketurer ut fra camp.

Foreløpig har jeg lyst til å stole på magefølelsen min. Gregory Baltoro 100 med en stappesekk i topplokket/bakomme. Da kan jeg starte turene med 2 kg lettere sekk, enn om jeg bruker Recon Packen. Til en standard turoppakking på rundt 20-25 kg burde Baltoro klare jobben fint, så får heller storsekken ta de tunge børene når jeg skal bære for hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, ingen87 said:

Foreløpig har jeg lyst til å stole på magefølelsen min. Gregory Baltoro 100 med en stappesekk i topplokket/bakomme. Da kan jeg starte turene med 2 kg lettere sekk, enn om jeg bruker Recon Packen. Til en standard turoppakking på rundt 20-25 kg burde Baltoro klare jobben fint, så får heller storsekken ta de tunge børene når jeg skal bære for hele familien.

Det blir jo uten tvil mindre avgjørende når det finnes ryggsekker som veier 30-70 gram man kan ta med seg. :) De hadde jeg aldri sett tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er just det. Før har det vært et ganske viktig kriterie for meg, men med disse stappesekkene synes jeg det er mindre viktig. De avtagbare dagstursekkene jeg har prøvd tidligere, har ikke akkurat vært noen revolusjon for bærekomfort. Antar det har blitt bedre, men at det fremdeles ikke er noe som får meg til å endre magefølelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (4 timer siden):

Ser man får slike daypack-sekker /stappesekk (digget det norske ordet!) fra Sea to summit, Osprey m.fl. og det virker som et fullgodt alternativ til en avtagbar dagstursekk? 

 

Jeg hadde med meg en Osprey Ul Stuff Pack 18L Waterfront Blue I tillegg til Bergans Alpinist 110 liter, når jeg var en uke i Femundsmarka i fjor. Jeg brukte sekken i stedet for fiskeveske. Vi campet på samme leirplass noen dager og den ene dagen var vi på dagstur i seks timer. Da hadde jeg fiskeutstyr, mat og drikkeflaske i den, og den var rett og slett behagelig å ha på ryggen. Den veier 200 gram ser jeg, så litt tyngre enn andre forslag her, men jeg kan absolutt anbefale den. Den blir i alle fall med meg på videre turer.

https://www.fjellsport.no/merker/osprey/osprey-ul-stuff-pack-waterfront-blue-345-0715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles lettere med Gregory Baltoro + den, enn Osprey Aether :) 

 

Men hvorfor er den 100g tyngre enn denne? Er det ikke samme sekk, bare med annen farge? 🤔 https://www.fjellsport.no/turutstyr/ryggsekker-bager/dagstursekker/osprey-ul-stuff-pack-toffee-orange-345-0716

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, ingen87 said:

Fremdeles lettere med Gregory Baltoro + den, enn Osprey Aether :) 

 

Men hvorfor er den 100g tyngre enn denne? Er det ikke samme sekk, bare med annen farge? 🤔 https://www.fjellsport.no/turutstyr/ryggsekker-bager/dagstursekker/osprey-ul-stuff-pack-toffee-orange-345-0716

Blå veier selvfølgelig mye mer...

 

Lagde forøvrig en ny tråd spesifikt om ultralette og komprimerbare ryggsekker.

 

Det gir mer mening å diskutere dem separat, de har tross alt ikke så mye med temaet på denne tråden å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Fremdeles lettere med Gregory Baltoro + den, enn Osprey Aether :) 

 

Men hvorfor er den 100g tyngre enn denne? Er det ikke samme sekk, bare med annen farge? 🤔 https://www.fjellsport.no/turutstyr/ryggsekker-bager/dagstursekker/osprey-ul-stuff-pack-toffee-orange-345-0716

Er nok en skrivefeil ute og går. Ser på andre nettsider at den veier 100 gram den og. Prøvde å finne min for å veie den, men dessverre så fant jeg ikke den i dag. Jeg er et rotehue og utstyrsboden er preget av en lang jaktsesong og forberedelser til vinterfriluftslivet, så jeg må rett å slett ta en ryddesjau en dag (da blir kjerringa fornøyd og) og få mer orden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 1/30/2024 at 6:33 PM, ingen87 said:

Fremdeles lettere med Gregory Baltoro + den, enn Osprey Aether :) 

 

Men hvorfor er den 100g tyngre enn denne? Er det ikke samme sekk, bare med annen farge? 🤔 https://www.fjellsport.no/turutstyr/ryggsekker-bager/dagstursekker/osprey-ul-stuff-pack-toffee-orange-345-0716

Fant sekken på tilbud nå i str. Large : ) 2498 så det er billigste Large har vert på en stund nå. Og Milrab har fri retur så jeg bestemte meg for å teste den selv, er i bestilling nå. Er usikker om den blir beholdt eller returnert.

https://www.milrab.no/sekker-bagger/sekker/storsekk/gregory-baltoro-100-pro-alaska-blue/

Fikk forøvrig også tak i en UL Stuff Pack i fargen Rød til kun 160 kroner, ikke den fargen jeg ville ha men 160 kroner, da fant jeg ut at jeg like gjerne kunne teste den.  https://oslosportslager.no/produkt/ultralight-stuff-pack-18l-reisesekk-51070.aspx

Når jeg fikk den så var kvalitetsinntrykket egentlig veldig bra, men den er mye mindre enn jeg så for meg. Trodde nesten det var en barnesekk med en gang og at jeg hadde bestilt feil... 😛 Måtte justeres helt ut for å passe sånn, passelig? Stroppene er også glatte, så en liten modifisering i form av en taubit og karabinkrok for å få den til å sitte skikkelig over brystet blir nødvendig. Den du linket til har feste over brystet i utgangspunktet så den er nok hakket bedre.

Er litt usikker på hva jeg egentlig syntes om den, eller om jeg har lyst til å ha med en litt mer skikkelig ryggsekk som veier mer. Men skal prøves.

https://www.milrab.no/sekker-bagger/sekker/andre-sekker/osprey-ul-stuff-pack-waterfront-blue/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/30/2024 at 3:23 PM, ingen87 said:

Foreløpig har jeg lyst til å stole på magefølelsen min. Gregory Baltoro 100 med en stappesekk i topplokket/bakomme.

 Som nevnt i forrige innlegg, kjøpte en Baltoro Pro 100 selv. Fikk den på fredag, testet og returnerte den. Følte rett og slett ikke at den passet ryggen min.

Prøvde i stedet en Osprey Aether 85 i dag, og den satt mye bedre på min rygg.

Anbefaler å teste begge, for min del var det natt og dag forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og kjøpt Baltoro. Har bare så vidt fått testa den med litt vekt i sekken. Synes den kjentes veldig god ut. Burde sikkert pakka den enda fullere, og gått litt lengre med den for å få en skikkelig test. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.