Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til teleskopstang


oddeiste

Anbefalte innlegg

Ønsker tips til en lett, myk og god teleskopstang. Må være mulig å oppbevare sammenslått med snella på og snøre tredd igjennom ringene. 

Flerdelt er vel teoretisk mulig, men jeg ser for meg slitasje på tynn multi, hvis man stropper det slikt inntil sekken. 

Har "testet" noen stenger i butikk, men finner alltid ut at de oppfører seg som en kjepp. 

Jeg sammenligner da med en 2-delt 210 0,5-4,5 g Illex Pepper med helaksjon, som er stanga jeg foretrekker å bruke til fjellfiske.

Skjønner jo at noe slikt er umulig å få til på ei teleskopstang, men noe i nærheten må da være mulig i 2023. Har til gode å få fisk over 2 kg, så all verdens styrke trenger den ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mange teleskopstenger på markedet men i min erfaring så er det Shimano STC Mini Tele og 13 Fishing Omen Gold som har best kvalitet av det jeg har funnet frem til. Begge er da todelte stenger.

Når man bygger en teleskopstang trenger man langt flere skjøter enn hva man trenger med en konvensjonell fiskestang, og stangen må også være hul inni noe som gjør den svakere enn hva den ellers ville ha vert. Så 13 Fishing Omen Gold Tele stanga er jo egentlig ikke todelt, hvis du teller alle segmentene for seg selv så er den 9-delt. Ettersom håndtak + hver stangring må ha sitt eget segment.

Jeg er veldig glad i å ha teleskopstengene mine, har to stykk 13 Fishing Omen Gold i forskjellige kastevekter. Men når sant skal sies så gir de ikke samme gleden som en god todelt stang. Så jeg vil normalt heller bære med meg en god to eller tredelt stang. Men teleskopstengene ligger klare i bilen hvis jeg skulle ha en uventet mulighet til å ta noen kast.

En annen teleskopstang som er verdt å nevne er Dam Shadow Mini Tele, den er virkelig mini, en del og utrolig enkel å pakke med seg. Men det er drittkvalitet, og tuppen knekker veldig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (10 timer siden):

En annen teleskopstang som er verdt å nevne er Dam Shadow Mini Tele, den er virkelig mini, en del og utrolig enkel å pakke med seg. Men det er drittkvalitet, og tuppen knekker veldig lett.

Jeg byttet ut min Shimano STC mini Tele med nettopp Dam sin Mini tele, og har blitt veldig glad i den! Og hvis de går fort i stykker, er fordelen at de er billigere, så man kjøper et par ekstra og har med som reserve :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kristian V. said:

Jeg byttet ut min Shimano STC mini Tele med nettopp Dam sin Mini tele, og har blitt veldig glad i den! Og hvis de går fort i stykker, er fordelen at de er billigere, så man kjøper et par ekstra og har med som reserve :D 

 

Tror du rekker å knekke 5 Dam Mini-Tele stenger før du knekker Shimano stangen ved tilsvarende bruk. Tuppen på Shadow Mini Tele knekker for lett, så lett at jeg nesten mener det burde være ulovlig å selge den. En av de få stengene jeg mener kan knekke under normal bruk.

Men ja, det var lett å bli glad i hvor kompakte stengene var.

Det er uansett 13 Fishing Omen Gold som gjelder, 13 Fishing har rett og slett valgt å ta teleskopmarkedet mer seriøst enn noen andre fabrikanter og har skapt noen skikkelig lekre stenger ved å gjøre det.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 2.1.2024 den 11.29):

Det finnes mange teleskopstenger på markedet men i min erfaring så er det Shimano STC Mini Tele og 13 Fishing Omen Gold som har best kvalitet av det jeg har funnet frem til. Begge er da todelte stenger.

Når man bygger en teleskopstang trenger man langt flere skjøter enn hva man trenger med en konvensjonell fiskestang, og stangen må også være hul inni noe som gjør den svakere enn hva den ellers ville ha vert. Så 13 Fishing Omen Gold Tele stanga er jo egentlig ikke todelt, hvis du teller alle segmentene for seg selv så er den 9-delt. Ettersom håndtak + hver stangring må ha sitt eget segment.

Jeg er veldig glad i å ha teleskopstengene mine, har to stykk 13 Fishing Omen Gold i forskjellige kastevekter. Men når sant skal sies så gir de ikke samme gleden som en god todelt stang. Så jeg vil normalt heller bære med meg en god to eller tredelt stang. Men teleskopstengene ligger klare i bilen hvis jeg skulle ha en uventet mulighet til å ta noen kast.

En annen teleskopstang som er verdt å nevne er Dam Shadow Mini Tele, den er virkelig mini, en del og utrolig enkel å pakke med seg. Men det er drittkvalitet, og tuppen knekker veldig lett.

Foretrekker du 13 Fishing foran Shimano? Mener å huske at jeg har kjent på shimano stanga i butikk, og opplevd den som for stiv i forhold til mine preferanser.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, oddeiste said:

Foretrekker du 13 Fishing foran Shimano? Mener å huske at jeg har kjent på shimano stanga i butikk, og opplevd den som for stiv i forhold til mine preferanser.. 

Ja, Omen Gold er den beste teleskop stangen jeg har prøvd med god margin. Den gir kvalitets følelse og veldig stramme skjøter.

Men det er rask aksjon altså en ganske så stiv stang. Noe jeg ikke er helt fan av, er mye mer glad i medium aksjon. Det er også en litt rar aksjon pga ledd som blir kortere og kortere...🙄 

Men det er fremdeles en veldig god stang som gir mye fiskeglede og veldig gode kasteavstander.

Men igjen, en god medium aksjon får du vanligvis i fra 2 eller 3 delt stang. En 9-10 delt teleskop stang blir stivere. Sånn er det bare 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (15 minutter siden):

Ja, Omen Gold er den beste teleskop stangen jeg har prøvd med god margin. Den gir kvalitets følelse og veldig stramme skjøter.

Men det er rask aksjon altså en ganske så stiv stang. Noe jeg ikke er helt fan av, er mye mer glad i medium aksjon. Det er også en litt rar aksjon pga ledd som blir kortere og kortere...🙄 

Men det er fremdeles en veldig god stang som gir mye fiskeglede og veldig gode kasteavstander.

Men igjen, en god medium aksjon får du vanligvis i fra 2 eller 3 delt stang. En 9-10 delt teleskop stang blir stivere. Sånn er det bare 

 

Skjønner. Er ikke noen fan av rask aksjon heller. Har hatt flere stenger, men den Illex pepper stanga er fantastisk lett å kaste med, og man kjenner hvert et napp siden den er så fintfølende. 

Derfor frister det lite å kjøpe en stokk og fiske med 😅, da den ender opp med å bli ubrukt. 

Hadde ei teleskopstang fra Europris en gang som ungene brukte, og den var faktisk god og myk, men holdt ikke lenge før et ledd låste seg fast. 

 

Skal holde utkikk etter et godt tilbud, mulig jeg prøver den Dam Shadow stanga. Litt upraktisk med 2 delt stang på sekken i skogen, især på sykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei lita Shimano Exage som for så vidt har funka greit nok som «tjuvfiskestang» i sekken, men alle teleskopstenger jeg har prøvd yter så dårlig sammenlignet med vanlige stenger av ok kvalitet. 

Det å kunne ha stanga alltid klar er et godt poeng, men jeg har løst det med å bruke så små svivler at de lett kan tres gjennom stangringene. Dermed kan jeg ha snella montert på stanga, sette sammen de 3-4 delene og tre snøret ganske fort. Det minuttet man bruker ekstra er inntjent etter veldig få kast, siden man når lenger og dermed fisker av mer vann med «ordentlig» stang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

Jeg har ei lita Shimano Exage som for så vidt har funka greit nok som «tjuvfiskestang» i sekken, men alle teleskopstenger jeg har prøvd yter så dårlig sammenlignet med vanlige stenger av ok kvalitet. 

Det å kunne ha stanga alltid klar er et godt poeng, men jeg har løst det med å bruke så små svivler at de lett kan tres gjennom stangringene. Dermed kan jeg ha snella montert på stanga, sette sammen de 3-4 delene og tre snøret ganske fort. Det minuttet man bruker ekstra er inntjent etter veldig få kast, siden man når lenger og dermed fisker av mer vann med «ordentlig» stang. 

Skjønner.

Jeg har hatt flerdelte stenger før av sånn bob bob kvalitet, og når jeg kjøpte denne så var kriteriet jeg ga skittfiske at den skulle være komfortabel og kaste med og treffsikker og da kom valget på ei 2 delt stang. 

Ser nå at jeg prioriterer litt annerledes på enkelte turer, så mulig jeg leter etter ei flerdelt stang med store nok stangringer, for det er definitivt mye enklere å slippe å skjære av og knyte på hver gang. 

Noen forslag, rundt 1000 lappen evt mer hvis det må til for å få ei god stang? Tenker egentlig maks 240 lengde, med mindre den er svært lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, oddeiste said:

Noen forslag, rundt 1000 lappen evt mer hvis det må til for å få ei god stang? Tenker egentlig maks 240 lengde, med mindre den er svært lett. 

Litt greit om du sier noe om kastevekt osv, så blir det lettere å anbefale.

Men det høres jo ut som det er fjellfiske som gjelder, og da er 5-25 det beste allround valget for å garantere fangst. Dette er en veldig fin stang, veier 150 gram for 9 fots versjonen. https://sportenbeitostolen.no/produkt/daiwa-caldia-spin-9-4pc-5-25g/?attribute_pa_size=os

 

Koster normalt 2200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oddeiste skrev (På 2.1.2024 den 4.13):

Ønsker tips til en lett, myk og god teleskopstang. Må være mulig å oppbevare sammenslått med snella på og snøre tredd igjennom ringene. 

Flerdelt er vel teoretisk mulig, men jeg ser for meg slitasje på tynn multi, hvis man stropper det slikt inntil sekken.

Du kan oppbevare 4 eller 5 delt stang med snelle på og snøre gjennom ringer. Det er enklest å ha en en-delt pose for oppbevaring slik at snøret ikke henger seg fast (de fleste levere poser med rom per del). Denne lager du enkelt selv av Tyvek /tape. Stoffet i Tyvek konvoluttene er fint, men mulig du må skjøte 2 stk avhengig av lengde. Har selv laget slike poser til flerdelta fluestenger, vandrestav, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 timer siden):

Litt greit om du sier noe om kastevekt osv, så blir det lettere å anbefale.

Men det høres jo ut som det er fjellfiske som gjelder, og da er 5-25 det beste allround valget for å garantere fangst. Dette er en veldig fin stang, veier 150 gram for 9 fots versjonen. https://sportenbeitostolen.no/produkt/daiwa-caldia-spin-9-4pc-5-25g/?attribute_pa_size=os

 

Koster normalt 2200 kr.

Jeg har blitt glad i korte lette stenger med lav kastevekt. Den jeg bruker på fjellet er 210 og har oppgitt kastevekt på 0,5-4,5 gram😅 bruker den opp til 12 g normalt, men en 18 grams sildesluk i ny og ned går greit. 

Så i utgangspunktet er det 3-15g jeg ser etter. Makk og dupp er noe jeg bruker lite, selv om det alltid er med. 

Planlegger også å kjøpe en ultralett packraft for å bruke på vannet så rekkevidde er ikke det viktigste kriteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, oddeiste said:

Jeg har blitt glad i korte lette stenger med lav kastevekt. Den jeg bruker på fjellet er 210 og har oppgitt kastevekt på 0,5-4,5 gram😅 bruker den opp til 12 g normalt, men en 18 grams sildesluk i ny og ned går greit. 

Så i utgangspunktet er det 3-15g jeg ser etter. Makk og dupp er noe jeg bruker lite, selv om det alltid er med. 

Planlegger også å kjøpe en ultralett packraft for å bruke på vannet så rekkevidde er ikke det viktigste kriteriet. 

Når det kommer til lengde og kastevekt gidder jeg ikke å lage noen stor diskusjon. Skjønner godt at folk er glade i UL stenger. Jeg er det selv. Det gir veldig mye fiskeglede å kaste små spinnere og sluker.

 

Men det jeg alltid bemerker i en slik diskusjon er at det er de som kaster lengst som pleier å få mest fisk. For det er ingen problem å kaste en 3 grams spinner med en 10 fots 10-35 gram stang når fisken står grunt og tett inntil land. Men står fisken langt ute, da er det den som kaster langt nok som får fisk.

 

Har forøvrig Anfibio Nano Packraft selv med Anfibio Fly åre, helt fantastisk å kunne ha med en packraft som bare veier 1,3 kg med både raft og åre. Anbefales, har flere packraften, men det er den jeg bruker mest. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (22 minutter siden):

Når det kommer til lengde og kastevekt gidder jeg ikke å lage noen stor diskusjon. Skjønner godt at folk er glade i UL stenger. Jeg er det selv. Det gir veldig mye fiskeglede å kaste små spinnere og sluker.

 

Men det jeg alltid bemerker i en slik diskusjon er at det er de som kaster lengst som pleier å få mest fisk. For det er ingen problem å kaste en 3 grams spinner med en 10 fots 10-35 gram stang når fisken står grunt og tett inntil land. Men står fisken langt ute, da er det den som kaster langt nok som får fisk.

 

Har forøvrig Anfibio Nano Packraft selv med Anfibio Fly åre, helt fantastisk å kunne ha med en packraft som bare veier 1,3 kg med både raft og åre. Anbefales, har flere packraften, men det er den jeg bruker mest. 

 

Er derfor jeg vil ha packraft 😅 da får man fisket over hele vannet. Jeg ser for meg at en UL stang er lettere å fiske med sittende i båt. 

Det står mellom Rivercrosser og nano. Hvordan er holdbarheten på den? Har du rtc eller sl? Blir den baktung, bruker du finne og får du fart nok til å dorge? Er åra slarkete i leddene i forhold til de mer solide? 

 

Forrige gang jeg var på stangjakt var jeg innom flere stenger, beast master, speed master m.m. Endte opp med at jeg kun brukte ul stanga så jeg solgte de andre. Kaster nesten like langt (kort) med denne som med den todelte 270 speedmastern, ble ikke fortrolig med den raske aksjonen. Gikk til slutt lei av å lete etter den perfekte stanga, da må man nok ha med seg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, oddeiste said:

Er derfor jeg vil ha packraft 😅 da får man fisket over hele vannet. Jeg ser for meg at en UL stang er lettere å fiske med sittende i båt. 

Det står mellom Rivercrosser og nano. Hvordan er holdbarheten på den? Har du rtc eller sl? Blir den baktung, bruker du finne og får du fart nok til å dorge? Er åra slarkete i leddene i forhold til de mer solide? 

Nå har det seg slik at jeg har begge, både Rivercrosser 205 som var min første packraft og Nano SL. 😁

 

Holdbarheten på en Rivercrosser er som hvilken som helst annen packraft. Denne kan jeg fint dra over bakken og den tåler det meste.

 

Nano SL er helt noe annet. Den er mye tynnere og jeg gjør mitt beste for å unngå steiner og liknende med den. Du kjenner at den er tynn.

 

Og når du padler i dem så er de veldig like.

 

Den største forskjellen er hvor mye plass der tar. Rivercrosser 205 veier dobbelt så mye som Nano SL, men det legger jeg egentlig ikke så mye merke til. Men det at den også er ganske nøyaktig dobbelt så stor, det merkes. Derfor blir Rivercrosser lite brukt nå, for meg er dette en utlånspackraft. Mens Nano SL er med over alt bare sånn i tilfellet jeg trenger den.

 

Det sagt så er det ikke alltid så morro å fiske fra packraft, de er veldig lite retningsstabile, og veldig utsatt for vind, og selv en liten 7 grams spinner drar deg rundt. 

For min del har jeg totalt 3 packrafter, og jeg ville egentlig ha anbefalt alle. Men samtidig så er det Anfibio nano som er den som faktisk er med over alt. Jeg kunne glatt ha solgt de to andre. Ikke fordi de er dårlige men fordi jeg heller har med meg en liten en.

 

Forøvrig ville jeg ha sett på Anfibio Rebel 2K over Rivercrosser, da går du litt i motsatt retning men det er en fullverdig packraft som vil være finere å fiske fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (9 timer siden):

Litt greit om du sier noe om kastevekt osv, så blir det lettere å anbefale.

Men det høres jo ut som det er fjellfiske som gjelder, og da er 5-25 det beste allround valget for å garantere fangst. Dette er en veldig fin stang, veier 150 gram for 9 fots versjonen. https://sportenbeitostolen.no/produkt/daiwa-caldia-spin-9-4pc-5-25g/?attribute_pa_size=os

 

Koster normalt 2200 kr.

Takk for bra tips. Da ble det en ny stang på meg. Jeg fisker mest med dupp og mark - aktivt markfiske, her i Valdres så denne stanga har jeg tro på til mitt bruk, i tillegg til de andre stengene jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Peacemaker said:

Takk for bra tips. Da ble det en ny stang på meg. Jeg fisker mest med dupp og mark - aktivt markfiske, her i Valdres så denne stanga har jeg tro på til mitt bruk, i tillegg til de andre stengene jeg har.

Artig, hvor i Valdres pleier du å fiske? Holder til i Årdal selv så har lyst å prøve noen vann i Valdres området til neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (35 minutter siden):

Nå har det seg slik at jeg har begge, både Rivercrosser 205 som var min første packraft og Nano SL. 😁orøvrig ville jeg ha sett på Anfibio Rebel 2K over Rivercrosser, da går du litt i motsatt retning men det er en fullverdig packraft som vil være finere å fiske fra.

Vel, den hadde vært genial, men da sprenges budsjettet mitt 😅

Mulig jeg går for Rivercrosser i første omgang, da jeg hadde tenkt å la ungene bruke den også.

Trenger i hovedsak å komme meg ut på vannet. Bruker stort sett el sykkel med bærer foran og bak så vekt og plass er ikke SÅ kritisk som når jeg må bære selv😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (29 minutter siden):

Artig, hvor i Valdres pleier du å fiske? Holder til i Årdal selv så har lyst å prøve noen vann i Valdres området til neste år.

Vi har et småbruk med strandlinje til Slidre fjorden så jeg fisker en god del der, vi har også støl på Syndin så jeg fisker også noe i Vestre Slidre statsallmenning. Har tatt opp igjen fiske de siste årene så har ikke prøvd meg så mye ellers i Valdres ennå, men har noen planer om å prøve ut noe mer til sommeren. Du får si ifra hvis du har lyst til å ha selskap på en fisketur eller to!

Nå fremover blir det litt isfiske tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Peacemaker said:

Vi har et småbruk med strandlinje til Slidre fjorden så jeg fisker en god del der, vi har også støl på Syndin så jeg fisker også noe i Vestre Slidre statsallmenning. Har tatt opp igjen fiske de siste årene så har ikke prøvd meg så mye ellers i Valdres ennå, men har noen planer om å prøve ut noe mer til sommeren. Du får si ifra hvis du har lyst til å ha selskap på en fisketur eller to!

Nå fremover blir det litt isfiske tenker jeg.

Artig, har planlagt noen turer til det området til neste år. Kan jo begynne sesongen der lenge før den starter på fjellet 😁 skal ikke se bort i fra at jeg sender deg en melding. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 2.1.2024 den 11.29):

…, og stangen må også være hul inni noe som gjør den svakere enn hva den ellers ville ha vert. 

Alle moderne stenger er hule. Men må tilbake til eldgamle glassfiberstenger eller splittcane for å finne massive stenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, TOT said:

Alle moderne stenger er hule. Men må tilbake til eldgamle glassfiberstenger eller splittcane for å finne massive stenger. 

Jeg skal ikke påstå du tar feil her, men jeg har da knekt et par stenger (nær tuppen) og der var det fylt inn med noe jeg regner med var grafitt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.