Gå til innhold
  • Bli medlem

Bøker om barn på tur


ASI

Anbefalte innlegg

Jeg leser mye for barna, og det er jo av og til et mål å dytte de i rett retning sånn turmessig, slik at det er de som ber om å dra på tur. Jeg har prøvd å søke etter bøker om barn på tur, men det gir som regel treff på tipsbøker, og det er ikke noe å lese for en fireåring - det som derimot ser ut til å virke er fortellinger om barn på tur - lurer derfor på om noen har tips til bøker utover disse:

Villmarksgutten av Torvald Sund

Hjemme på vidda av Bodil Hagbrink

 

Villmarksbarna av Lars Krempig og Inger Anundsen 

Karsten og Petra på telttur av Tor Åge Bringsverd

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, 

En bok fra min barndom og som jeg ikke husker hva heter var om en gutt med forstørrelsesglass. Mulig boka var svensk men han gikk rundt sammen med bestefaren og så på ting i naturen med dette forstørrelsesglasset. Det var sommerferie og gutten var hos sin bestefar på landet. Boka må være 40 år, om ikke mer, men den påvirket meg kraftig. 

Om noen husker del gjerne! 

Tore 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, torese said:

Hei, 

En bok fra min barndom og som jeg ikke husker hva heter var om en gutt med forstørrelsesglass. Mulig boka var svensk men han gikk rundt sammen med bestefaren og så på ting i naturen med dette forstørrelsesglasset. Det var sommerferie og gutten var hos sin bestefar på landet. Boka må være 40 år, om ikke mer, men den påvirket meg kraftig. 

Om noen husker del gjerne! 

Tore 

Jeg tror boka heter "Forstørrelsesglasset", den mener jeg står i barndomsheimen. Skal se om jeg  finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis noen her inne sitter med en barnebokforfatter i magen så er dette et åpenbart tema å gi seg i kast med vil jeg si.

Hadde satt pris på flere slike bøker til mini og bare for å hijacke tråden helt: Når du er mye ute i naturen med knøttet og samtidig har et barn som elsker disneyfortellinger der bjørner og ulver er livsfarlige vesenere og skogen er skummel og farlig, så får du den negative effekten at barnet blir mer skeptisk til naturen. Det er seff ikke verre enn å jobbe litt med det, det går fint, men poenget mitt er: å skrive bøker til barn om natur og være ute i naturen, føle seg hjemme i naturen, bruke naturen, vurdere fare på en realistisk måte, forklart med barnespråk og i eventyrform, hadde vært veldig, veldig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.