GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter mange Är hvor stor del av friluftsliv har vÊrt knyttet til hundekjÞring, og dertil bruk av bomull, og ellers bare regntÞy nÄr det trengs, vurderer jeg overgang til slike moderne alt-mulig-jakker-og-bukser.

Bruken er fÊrre hunder, sÄ mer aktiv gange pÄ ski bak pulk, slede. Samt turer Äret rundt ellers naturlignok. MÄlsetting om 1 Är pÄ tur, kryss og tvers, sÞr-nord Norge om 2 Ärs tid ogsÄ.

Etter en titt pÄ utvalget ser jeg at jeg har hatt det enkelt i min beskytta lille fjellreven bomull-boble. Mye Ä velge i nÄr det kommer til membran-Goretex utvalg. 

PrÞvde Ä sÞke litt, er vell Þrten andre trÄder, men endte Ä skrive innlegg. Hva anbefales av solid helÄrsdress, helst selebukse. Eller er det mye Ä forlange? sÄ foreksempel pÄ Brynje sin expedition serie, men utifrÄ innlegg her pÄ forum forstÄr jeg det er mer en vinterdress som ikke er vanntett til sommerhalvÄret, men mest for vinter? En lett versjon og mellomting mellom bomull og full Goretex skall?

Endret av Markus Ingebretsen
Annonse
Skrevet

Hei. 

Jeg har vel opp til flere forskjellige plagg til forskjellig bruk. Men jeg erindrer at @Henrik i sin tid lette etter "helÄrsplagg", og endte til slutt opp med recon fra norÞnna.

Kan si meg enig i at den er et godt kompromiss, men jeg savner virkelig stormklaff pÄ den jakka. Har en selv, og har opplevd ogsÄ pÄ denne svindyre jakka at glidelÄs har tatt kveld flere ganger. Og en Äpen jakke i vinterfjellet Þnsker man seg ikke nÄr det blÄser snÞfokk. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Siden vi snakker "helÄrs" og ikke "tÄle alt pÄ vinteren" ville jeg personlig siktet meg inn pÄ noe litt lettere og allround, f.eks. Trollveggen light eller Falketind om vi holder oss innenfor NorrÞna. Recon er "mye" jakke som jeg helst ikke ville gÄtt med midt pÄ sommeren.

En gimmick med Falketind er at den kan vÊre litt kort i fronten, noe som kan vÊre irriterende for noen. I Þvrige 3 sesonger bryr jeg meg ikke om dette, men etter ha brukt den litt pÄ vinterstid ogsÄ mÄ jeg innrÞmme at det ikke er det beste nÄr snÞfÞyka kommer. Men selve skallet pÄ jakken er en ganske stort hopp opp i "rustningfaktor" sammenlignet med bomull uansett, spÞr du meg.

Endret av sneakyowl
Skrevet

Bomull er digg nÄr det er bomullsvÊr, men det virker fornuftig Ä ta steget inn i membranverdenen nÄr du skal vÊre sÄ lenge pÄ tur. 
Membranplagg tĂžrker raskere og gir mye bedre beskyttelse i grisevĂŠr.

Som Hammer er jeg ogsÄ en av de som savner den gode gamle stormklaffen, nÄ om dagen mÄ du stort sett opp pÄ ekspedisjonsmodellene for Ä fÄ denne funksjonen.
Nevnte Brynje expedition er en av disse, KlÀttermusen Brede er mer eller mindre samme kategori. Jeg har bare brukt Brede av disse to, og mÄ si meg enig i det inntrykket du har gjort deg opp - dette er mer stormjakker enn regnjakker. Brede har holdt regnet ute de gangene jeg har blitt overrasket av pÞsregn, men denne jakka har mye tekstil som kan samle opp fukt, sÄ den allerede tunge jakka blir enda tyngre - og det blir dermed klammere og kaldere enn en tynnere membranjakke uten stretch.

Av jakker som jeg vet om, sÄ er det nok NorrÞna Arktis som slÄr meg som ett bra alternativ til ditt bruk. Ikke billig, men ikke ett stort hopp opp fra Recon.
https://www.norrona.com/en-GB/products/arktis/arktis-gore-tex-pro-jacket-mens-ousland-edition/?color=6640

Membranbukser med bukseseler finnes det rikelig utvalg av, sÄ her vil jeg bare anbefale Ä prÞve fÞr du kjÞper sÄ du finner noe som passer godt. Det er iaf. min erfaring at det kan vÊre vanskeligere Ä finne bukser som passer godt. OgsÄ pÄ bukser har det blitt mer uvanlig med stormklaff over glidelÄsen, sÄ hvis dette er viktig for deg sÄ snevrer utvalget seg betraktelig.

En annen tilnÊrming kan vÊre Ä ikke legge alle eggene i samme kurv og heller gÄ for en lettere membranjakke uten stormklaff kombinert med en god syntetisk vindjakke. En slik lÞsning med to jakker gir deg ekstra sikkerhet, mer fleksibilitet til Ä tilpasse bekledning etter vÊr og aktivitet og kan ende opp pÄ ca. samme vekt som en ekspedisjonsjakke med membran. Billigere kan det definitivt bli, siden stÞrre utvalg betyr stÞrre sjans for Ä finne noe pÄ salg eller brukt.

Jeg har en Bergans Antarctic Expedition vindjakke som var tiltenkt denne type bruk. Det er virkelig en vindjakke for rÞffe forhold, med stormklaff og langt snitt som dekker godt nedover rumpa og foran. Jeg fant min til en god pris pÄ Finn, men jeg bommet pÄ stÞrrelsen (disse er nok oversized for Ä fÄ plass til mye under) sÄ forelÞpig henger den i skapet i pÄvente av at jeg skal bli feit eller ta meg pÄ tak Ä selge den.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jo, det er klart. To jakker er kanskje vell sĂ„ god lĂžsning, en ousland Arktis blir jo fryktelig stor Ă„ gĂ„ med i litt sommerregn😅 Men absolutt fin i storm pĂ„ vidda ellers.- vell, stor og tung er den jo ikke sammenlignet med bomull. Min fjellreven Numbers anorakk veide jeg nĂ„ til 1160 gram, sĂ„ endel tyngre uansett en stor solid membran jakke er det jo.

KjÞpte i vÄr en ultralette regnjakke fra mammut til lÞping i fjellet, og jommen var det en ny opplevelse sammenlignet med mine andre turjakker. Lette saker, men er nok ikke mye solid til langtur den der, den fÄr holde seg pÄ korte turer og lÞping

• Liker 1
Skrevet
Markus Ingebretsen skrev (5 timer siden):

Har lest endel positivt om recon dressen ja. Har mange gode Är med bomull, kunne alltids bare hatt et bra regntÞy. Men er fristende med noe lettere, som ogsÄ tÞrker raskere, og beskytter bedre.

IMG_0028.png

Jeg bruker den originale Recondressen pÄ vinterstid, men jeg er enig med @sneakyowl at Recon jakka blir "for mye" jakke sommerstid. FÄr man ikke tak i Recon, er nok Arktis et godt alternativ som @aico nevner. Jeg har vottene i den kolleksjonen. De holder nesten samme slitestyrke som Recon.

Jeg bruker, som mange andre, to vanntette jakker. Recon til vinterbruk og en litt lettere fra Arcteryx pÄ vÄr, sommer og hÞst.

Ivillmark - fjellforum recon norrĂžna.JPG

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Er det noen som har erfaring med berghaus sine produkter?

https://www.berghaus.com/men-s-mtn-guide-gtx-pro-jacket-grey-black/13832732.html

ellers tenkte jeg muligheten pÄ en vanlig Goretex jakke, uten stormklaff over glidelÄs etc, men heller ha med overtrekksannorakken i bagasjen. Har i mange Är brukt Northern outfitters sin anorakk til overtrekk for Ä beskytte mot slitasje, eller vÊret til tider. Er svÊrt lett og pakkes i sin egen lomme. Slippe to dyre jakker. 

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med nyere Berghaus, men for 20 Är siden var det ganske skuddsikre saker.

Det ser, for Þvrig, ikke ut som den stormklaffen har feste annet enn oppe og nede, men alle monner drar, sÄ litt bedre enn ingen klaff, er det kanskje.

Skrevet (endret)

Ja den klaffen sÄ mer ut som en lÞsning for Ä gjÞre jakken mer belay-vennlig, enn en stormklaff, men som Larix sier; alle monner drar.

Berghaus var bra greier for.. ja, det begynner vel Ä bli 20 Är siden jeg ogsÄ hadde noe vesentlig utvalg av Berghaus i boden. Aldri hatt problemer med Berghaus-utsyr, men de siste 10-ish Ärene har jeg bare hatt en dunjakke fra de. Det er alltid litt sjansespill uansett hvem som er produsent, jeg trur ikke du tar noen stor risiko med Ä prÞve den der.

Endret av aico
Skrevet (endret)

Her i England fant jeg ingen butikker som forhandlet topp modellene til berghaus, de hadde kun inne de billige og enklere modellene. 
men ser lundhags har tilbud pÄ sine modeller. 50% avslag ved kjÞp av jakke og bukse i noen av membran seriene deres. FÄr lite pÄ nett nÄr jeg sÞker rundt. Noen mer erfaring pÄ lundhags ocke serien? Blir vÊrtfall god pris med 50%, bÄde meg og fruen kan omtrent fÄ fullt sett jakke og bukse til prisen av 1 stk NorrÞna jakke. 
https://www.lundhags.com/no/klar/herre/jakker/ocke-ms-jacket/?item=1117084-616

IMG_0676.jpeg

IMG_0675.jpeg

Skrevet
6 hours ago, Markus Ingebretsen said:

Her i England fant jeg ingen butikker som forhandlet topp modellene til berghaus, de hadde kun inne de billige og enklere modellene. 
men ser lundhags har tilbud pÄ sine modeller. 50% avslag ved kjÞp av jakke og bukse i noen av membran seriene deres. FÄr lite pÄ nett nÄr jeg sÞker rundt. Noen mer erfaring pÄ lundhags ocke serien? Blir vÊrtfall god pris med 50%, bÄde meg og fruen kan omtrent fÄ fullt sett jakke og bukse til prisen av 1 stk NorrÞna jakke. 
https://www.lundhags.com/no/klar/herre/jakker/ocke-ms-jacket/?item=1117084-616

IMG_0676.jpeg

IMG_0675.jpeg

Har en Traverse bomullsjakke (XXL-modell) som virker ganske grei. Dog ingen ekspedisjoner Ä prate om med den jakka forelÞpig. Freser rundt i urbane strÞk. Bruker normalt XL i jakker. Her mÄtte jeg opp pÄ XXL grunnet lenge, armlengde og skulderbredde. Hetta er helt grei. Har en NorrÞna Svalbard jakke (2018) som er ... helt grei. Hadde tatt sjangsen pÄ et Ocket-sett hvis jeg var pÄ utkikk etter klÊr nÄ. StÞrste jokeren for min del ville nok vÊrt passformen. 

Skrevet (endret)

Synes den Lundhagsjakka sÄ bra gjennomtenkt ut. Iaf. i forhold til den tidligere nevnte Berghausmodellen som fremstÄr mer som retro-mote enn noe for krevende bruk.

Ikke sÄ mye erfaring med membranplagg fra Lundhags, men en av mine all-time favorittplagg, uansett kategori, er ei Lundhags Rocketeer bukse i eVent fra midten av 00-tallet. Den er fortsatt i bruk 18 Är senere, om ikke like vanntett som den gang da sÄ er den fortsatt ei grei vinterbukse. I tillegg til gjennomtenkt design, bra hÄndverk og materialer er nok eVent-materialet i seg selv mye av grunnen til at jeg har vÊrt sÄpass fornÞyd.
NÄ ser det ut som Lundhags har gÄtt helt over til ett uspesifisert/proprietÊrt PU-basert membran, og det kan vÊre bra det. Mange produsenter gÄr jo den veien, ofte under pÄskudd av Ä vÊre mer miljÞvennlig, men det skulle ikke forundre meg om det var ett vesentlig Þkonomisk insentiv ogsÄ. Uansett, mange av disse PU-membran variantene fungerer godt, og andre egenskaper som passform og funksjonalitet er som regel viktigere for meg enn hvilken type membran som er valgt. Jeg hadde ikke vÊrt redd for Ä gi denne et forsÞk.

Endret av aico
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Det ble lundhags jakke og bukse til 50% avslag. Et slikt tilbud er jo verdt Ä prÞve seg pÄ. FÞrsteinntrykk av jakka er positivt, virker som en god allround jakke. Skulle mann hatt egen til kun vinterbruk ville valget vÊrt annerledes, men Þnsker Ä prÞve denne som helÄrsbekledning nÄ. Sitter behagelig og lett pÄ, gode luftemuligheter, gode lommer, gjerne limt pÄ noe mer borrelÄs pÄ stormflappen for eksempel med tid og stund. Litt trang i halsgropa nÄr glidelÄsen er helt oppe, sÄ med stor selskinnslue og hals under blir det noglet trangt, men med tynnere lue gÄr det greit, noe trangt, men hetta sitter vÊrtfall som et skudd da og fÞlger hodets bevegelser bra

IMG_0778.jpeg

IMG_0771.jpeg

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.