Gå til innhold
  • Bli medlem

Påstigning og avstigning av packraft


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg drar alltid med meg litt vann opp i båten. Har ikke funnet ut hvordan jeg skal få det til uten at det blir med noen dråper. Men jeg har alltid båten i vannet før jeg går i. Føler den må flyte før jeg slenger meg selv oppi. Når jeg fisker har jeg vadebuksa på i båten. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer og tilpasser etter forholdene, forsøker å bli minst mulig våt både ved inn og utstigning. Er det en fin gressbakke ned i vannet, kan jeg sette meg i båten delvis på land og ake meg ut i vannet.

Det fungerer også helt fint å finne en stor stein ved vannkanten og som ligger passe dypt. Tråkker da i bunn slik at steinen gir stabilt og trygt feste til foten. Packraften holdes i ro til jeg har satt meg og steinen ikke lenger gir friksjon. Samme metode kan brukes når jeg går i land.

Jeg har også med hell rygget inn mot land, og bruker da ymse metoder for å komme meg tørr ut. Å velte seg ut av packraften med en støl og stiv kropp etter en lang dag med padling fungerer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åra på tvers og fot ned på liggeunderlag(som fordeler trykket noe utover)...skyve fra med andre fot, om det ligger tilrette for dette, og rumpa ned på sittepute. Ev skyve fra med åre. Dette gjelder tomannsen. Enmannsen...type liten, åra på tvers og smyge bak og ene fot oppi simultant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Foretrekker at det er såpass grunt at jeg tar i bunnen når jeg setter den ene foten inn i packraften, men flyter når jeg får fordelt vekta. Synes dette er en såpass stor fordel, at jeg velger å lete etter plasser for dette. Går inn og ut av packraften fra siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kommer det an på omgivelsene

Fra brygge:

Binder fast båten, åra er klipsa vesten, legger åra på langs på brygga, sitter på kne, og trår ned i i båten, en fot om gangen, kan også sitte, og gå rolig nedi med begge bein, funker fint for meg. 

Når jeg skal ut, inn til brygga, binder fast båt, legger opp åra, klyver opp på knæra, eller opp på baken. 

Fra strand:

Går i båten, mens jeg holder festetauet og åra,  setter meg ned, og skyver meg ut. 

Ut av båten, går ut med venstre bein først, mens jeg holder tauet. 

Egentlig samme på svaberg også. 

Tau er festa på innsiden på venstre side p.g.a spruttrekk, så går alltid inn/ut på venstre side, selv om ikke trekket er satt på. 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.