Gå til innhold
  • Bli medlem

Skallbukse til helårsbruk


ArveS

Anbefalte innlegg

Norrøna Falketind GTX begynner å vise lekkasjer på bein etter ca ti års tjeneste, og jakten på alternativer er i gang. Det jeg ønsker meg er 

  • Glidelåser for enklere av/på med støvler og lufting i sidene
  • litt mer robust stoff enn Falketind
  • Smalere ben enn Falketind
  • Minst to lommer.

Tidligere i sommer prøvde jeg to stk RAB på Intersport (brede og baggy saker), alt de hadde på Norrøna (må opp i M der for å få den over baken, da blir lårene enorme og hele buksen ca 10 cm for lang), alt de hadde på Oslo Sportslager, og alt de hadde hos Arcteryx (det var ikke mye).

Andre tips fra dere på forumet?

Endret av ArveS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Omnilite skrev (49 minutter siden):

Kanskje Falketind fortsatt kan brukes om vinteren når vanntettheten ikke betyr noe.

En slitt membranbukse er ett fantastisk bra vinterplagg! Jeg har en norrøna lyngen med utslitt membran til vinterbruk.

Da kan jeg spare falketind membranet til regnværsbruk, og det holder bedre.

 

ArveS skrev (4 timer siden):

Norrøna Falketind GTX begynner å vise lekkasjer på bein etter ca ti års tjeneste, og jakten på alternativer er i gang. Det jeg ønsker meg er 

  • Glidelåser for enklere av/på med støvler og lufting i sidene
  • litt mer robust stoff enn Falketind
  • Smalere ben enn Falketind
  • Minst to lommer.

Tidligere i sommer prøvde jeg to stk RAB på Intersport (brede og baggy saker), alt de hadde på Norrøna (må opp i M der for å få den over baken, da blir lårene enorme og hele buksen ca 10 cm for lang), alt de hadde på Oslo Sportslager, og alt de hadde hos Arcteryx (det var ikke mye).

Andre tips fra dere på forumet?

Sjekk ut Falketind i butikk hvis du er fornøyd med passformen, ytterstoffet er mer robust enn før. Trollveggen er enda mer robust i ytterstoffet, men den blir mer baggy i passformen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre ifht å slite ut slitte membranplagg ytterligere i den kaldesete delen av året. Men når det er fare for sludd så trenger du den beste skallbekledningen du kan få. Tror ikke det er noe vær som er mer håpløst å holde seg tørr i enn skikke lig bløt sludd!

Du sier lite om aktivitene du trenger plagget til. Selv har jeg differensiert litt i forskjellige plagg. Til enkelte turer kjører jeg på uten skall/membranså lenge som mulig, men har en syltynn og lett skallbukse til overtrekk når det blir for mye. Til andre turer kraftige skallbukser. Til både bukser og jakker har jeg handlet rimelige alternativer som benyttes på turer fra f.eks hytte og når det ikke er påkrevet å holde seg tørr lenge fordi man kan få hengt alt over en ovn eller bål og tørket det om kvelden. På den måten synes jeg jeg får skallplaggene til å vare lengre, ved å bare bruke de når jeg "må". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

 

Sjekk ut Falketind i butikk hvis du er fornøyd med passformen, ytterstoffet er mer robust enn før. Trollveggen er enda mer robust i ytterstoffet, men den blir mer baggy i passformen.

 

Har prøvd. Skulle ønske de hadde en mer realistisk pris (4700,-) og helst også en passform hvor de hadde høyden til str. Small (170cm) og vekt/bredde til Medium (ca 70 kg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (49 minutter siden):

Har prøvd. Skulle ønske de hadde en mer realistisk pris (4700,-) og helst også en passform hvor de hadde høyden til str. Small (170cm) og vekt/bredde til Medium (ca 70 kg). 

Jeg er selv 170 og 65 kilo . Synes de er litt baggy. Passet bedre når jeg var 73 kilo :) 

De skulle hatt XS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg gjenoppliver denne tråden fra de døde siden jeg er i samme situasjon. Mine Falketindbukser lekker og ga meg noen kalde og våte dager på fjellet i sommer.  Så jeg trenger noe nytt. 
Er egentlig fornøyd med falketind. Den har gitt grei beskyttelse i forhold til vekt og volum. Så jeg lurer på om det finnes andre alternativer i samme klasse. Trenger jo ikke å gifte meg med Norrøna. 
 

Den gamle buksa tenkte jeg å bruke til vindbukse. Jeg synes den er lun og god, selv på vinteren. Eneste er kanskje at den kunne gått litt lengre opp på livet for å stoppe snøfokk, men igjen da går det på bekostning av bruksverdien om sommeren. Da trenger man jo helst regntøy som ikke blir for varmt. 
 

I gamle dager fantes det noe som het låringser. Sånne vanntette buksebein man kunne dra på utsida buksa. Har tenkt litt på om det kumme vært et alternativ når det høljer eller man må vasse gjennom vått ris. For det er bo da regnbuksene som oftest settes på prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (1 time siden):

Jeg gjenoppliver denne tråden fra de døde siden jeg er i samme situasjon. Mine Falketindbukser lekker og ga meg noen kalde og våte dager på fjellet i sommer.  Så jeg trenger noe nytt. 
Er egentlig fornøyd med falketind.

Er de mindre enn 5 år gammel får du nye på Norrøna og Goretex sin garanit. Du trenger ikke kvittering for å sende inn (da går de ut i fra produksjonsdatoen).

Er du royalty medlem hos Norrøna (det er gratis), utvides garantien til 7 år.

———

Siste alternativ er å blade White Spirit med baderomssilikon, og pensle på utsiden av stoffet. (Mellom 1:2 og 1:4, avhengig av hvor mye silicon du ønsker i blandingen. Jo mer silikon, jo større kjangse er det for at det legger seg på utsiden som synlig hinne). Når dette har fått tørket, så både ser og kjennes stoffet helt likt ut, men vannskrekken og vanntettheten blir mye bedre. (Puteevnen uvisst). Koster lite å prøve, om plagget uansett skal kasseres.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Er de mindre enn 5 år gammel får du nye på Norrøna og Goretex sin garanit. Du trenger ikke kvittering for å sende inn (da går de ut i fra produksjonsdatoen).

Er du royalty medlem hos Norrøna (det er gratis), utvides garantien til 7 år.

Ser du har nevnt denne garantien flere ganger på forumet. Er det personlig erfaring med Norrøna?

5-års garantien er for produksjons- og materialfeil og gjelder ikke skader/funksjonsnedsettelse forårsaket av normal slitasje og bruk.

Jeg er på mitt tredje par falketind bukser og har aldri fått nye på garanti. Hos Arcteryx har jeg bedre erfaring på garanti og bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard_NO skrev (3 timer siden):

Ser du har nevnt denne garantien flere ganger på forumet. Er det personlig erfaring med Norrøna?

Ja.

Jeg er på mitt 5. norrøna sett. Alle skiftet på garanti etter første kjøp. Byttet etter 2-4,5 år, når klærne enda ser pent brukt ut men membranet tar inn vann. 2 stk trollveggen pro light, og 3 stk falketind.

 

Sånn sett har jeg vert «låst» til merket, fordi man får igjen tilgodelapp tilsvarende pris på nytt plagg, ikke penger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.