Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ kuppeltelt (til BO Stetind 3 SL og Reinsfjell 3 SL)- hvilke erfaringer har dere?


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Korte stikkord: 

Skal være lett, romslig, 3 personer, 2 utganger. Inner - og yttertelt skal være mulig å sette opp i ett. At det skal være vind -og vanntett vil jeg si, er en selvfølge.

Om dere ikke anbefaler Helsport og Barents outdoor, hvilke teltmerker oppfyller disse kravene?

Det som også betyr noe, er god kundeservice i tilfelle reklamasjon, reparasjon, dialog, responstid ved spørsmål etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lett er relativt.

Men ett godt og romslig telt er det som gir mest økt komfort per ekstra gram av alt du kan ha med på tur.

Exped Orion Extreme synes jeg er helt knall. Orion UL er sikkert bra saker om du vil ha lettere.

Største ulempen med UL telt synes jeg er døren i innerteltet. Den er ofte av sorten som er tett nede, og har mesh oppe. Det gir ikke mest varme/le når det blir surt vær, det gir ikke best ventilasjon i myggsesongen, og det ødelegger også all utsikt fra myggfri sone. Vanlige telt har en mesh-dør og en helt tett dør, det gir full fleksibilitet i alt slags vær :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal du faktisk ha 3 mennesker inn i teltet? Barents er vel et trygt kjøp med tanke på kundeservice osv. Vi bruker et Tarptent Hogback med ungene, plass til 4 mann men ikke noe særlig med rom for kokkelering under tak. Veier under 2kg. Tåler sikkert ikke like mye vær som Barents/Helsport/Exped heller, uten at jeg har vært ute i noe ekstremt med teltet vårt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chatmaster skrev (3 timer siden):

For å spare deg masse tid og krefter. Det er ikke å oppdrive under 1500g. Tror ikke du finner dem under 2000g en gang, noe som i seg selv er veldig tungt. 

vel. teltet kan godt være 2,5 kg ish...det anser JEG som lett da

 

Fiskepadde skrev (39 minutter siden):

Tja, skal du faktisk ha 3 mennesker inn i teltet? Barents er vel et trygt kjøp med tanke på kundeservice osv. Vi bruker et Tarptent Hogback med ungene, plass til 4 mann men ikke noe særlig med rom for kokkelering under tak. Veier under 2kg. Tåler sikkert ikke like mye vær som Barents/Helsport/Exped heller, uten at jeg har vært ute i noe ekstremt med teltet vårt. 

nei, skal i all hovedregel ha 2 stk inni der selvsagt. Unntaksvis 3, hvorav det 3.er et barn da. 3 voksne er med maks godvilje å få inni i de da SL teltene for 3 pers. Pro serien fra Helsport er vel noe mer egnet når du faktisk ha 180 liggeflate. Så til bruksområde: det SKAL kunne tåle vær og vind. Ingen sommer- sol - telt altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfyller ikke vektkrav, fordi det ikke finnes "UL"-utgave av de, men jeg kan varmt anbefale Fjällräven Abisko Dome 3.

Romfølelse i både innertelt og begge fortelt er enorm. Overlegen ventilasjon mot tilsvarende konkurrenter, som også kan justeres/lukkes om det blåser litt vel surt. Kvalitetsfølelse hele veien, og teltet står fjellstøtt, uten blafring og krever generelt lite bardunstramming for å holde en god fasong. Generelt helt topp å måtte oppholde seg i enten det er fint vær eller pøser ned.

Det eneste minuset jeg har på teltet er at det kan være noe knotete å sette opp alene om det blåser mye, pga de kryssende stengene i innvendige stangkanaler som må reises likt. Med litt trening og rett teknikk går det bedre etter hvert. Med 3-mannstelte er man sjeldent alene uansett, og jobben blir veldig enkel om man er 2.

Teltet er relativt likt i utforming og vekt som Hilleberg Allak, men har en del større brukbart areal i alle retninger + fortelt, samt flere luftemuligheter. En kombinason av Allak's vindsikre oppsett og Abisko Dome's størrelse og funksjoner hadde vært helt optimalt.

Jeg hadde en liten periode Norrøna Falketind Dome 3p-teltet. Flott telt i "optimale" sommerforhold da det er svalt og godt ventilert, men ikke bra i noe form for vind. Dette byttet jeg raskt ut med Abisko Dome (hadde allerede 2mannsutgaven og visste hva jeg gikk til), og har ikke sett meg tilbake siden.

 Noen bilder i felt:

IMG_9007.thumb.jpeg.3d594b4adf181f286421b1eac124faf7.jpeg

IMG_8933.thumb.jpeg.a4023a719fae494c441274ff8432ef21.jpeg

IMG_8941.thumb.jpeg.9eb3449f7ea4eacddd71f49f5e3b78f3.jpeg

IMG_9017.thumb.jpeg.1795dd1ad3a8c817d2fcc471aaaee816.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Oppfyller ikke vektkrav, fordi det ikke finnes "UL"-utgave av de, men jeg kan varmt anbefale Fjällräven Abisko Dome 3.

Romfølelse i både innertelt og begge fortelt er enorm. Overlegen ventilasjon mot tilsvarende konkurrenter, som også kan justeres/lukkes om det blåser litt vel surt. Kvalitetsfølelse hele veien, og teltet står fjellstøtt, uten blafring og krever generelt lite bardunstramming for å holde en god fasong. Generelt helt topp å måtte oppholde seg i enten det er fint vær eller pøser ned.

Det eneste minuset jeg har på teltet er at det kan være noe knotete å sette opp alene om det blåser mye, pga de kryssende stengene i innvendige stangkanaler som må reises likt. Med litt trening og rett teknikk går det bedre etter hvert. Med 3-mannstelte er man sjeldent alene uansett, og jobben blir veldig enkel om man er 2.

Teltet er relativt likt i utforming og vekt som Hilleberg Allak, men har en del større brukbart areal i alle retninger + fortelt, samt flere luftemuligheter. En kombinason av Allak's vindsikre oppsett og Abisko Dome's størrelse og funksjoner hadde vært helt optimalt.

Jeg hadde en liten periode Norrøna Falketind Dome 3p-teltet. Flott telt i "optimale" sommerforhold da det er svalt og godt ventilert, men ikke bra i noe form for vind. Dette byttet jeg raskt ut med Abisko Dome (hadde allerede 2mannsutgaven og visste hva jeg gikk til), og har ikke sett meg tilbake siden.

 Noen bilder i felt:

IMG_9007.thumb.jpeg.3d594b4adf181f286421b1eac124faf7.jpeg

IMG_8933.thumb.jpeg.a4023a719fae494c441274ff8432ef21.jpeg

IMG_8941.thumb.jpeg.9eb3449f7ea4eacddd71f49f5e3b78f3.jpeg

IMG_9017.thumb.jpeg.1795dd1ad3a8c817d2fcc471aaaee816.jpeg

Kjappt avgjort : det ble det - Fjellreven. I grønn, til en meget god rabatt.

Så får jeg se hvordan det funker. Virker lovende. Trenger jo vintertelt også.

Hva er din erfaring om vinteren da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (4 timer siden):

Kjappt avgjort : det ble det - Fjellreven. I grønn, til en meget god rabatt.

Så får jeg se hvordan det funker. Virker lovende. Trenger jo vintertelt også.

Hva er din erfaring om vinteren da?

Herlig, grattis!

Jeg har kun brukt Dome 2 teltet på vinteren to ganger, men etter å ha blitt enda mer glad i disse teltene er tanken å prøve å ta de med på litt flere turer istedenfor tunnelteltet den kommende sesongen. Jeg kommer nok til å eksperimentere litt med hvordan teltet kan pakkes på pulk i en pølse for et noe raskere oppsett.

Om jeg skal alene på høyfjell med fare for mye vind på vinteren vil jeg nok velge tunnelteltet, men for turer i marka osv. er det mye sannsynlig Dome blir valgt fremover.

Alene på tur på vinteren var det digg å ha plass til hele Transporter-pulken i det ene forteltet på Dome 2, og bruke det andre til inngang og kokkelering. Jeg hadde ikke mulighet til det den gangen (lite snø på isen), men jeg ville nok gravd en dypere grop i inngangspartiet.

IMG_6601.thumb.jpeg.62f563d8c064aac970604308874d29f6.jpeg

IMG_6604.thumb.jpeg.65510304e2e770f57ff9de58dbffb14f.jpeg

IMG_6613.thumb.jpeg.e06989fbae73b910e9fb43527aa26866.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 timer siden):

Herlig, grattis!

Jeg har kun brukt Dome 2 teltet på vinteren to ganger, men etter å ha blitt enda mer glad i disse teltene er tanken å prøve å ta de med på litt flere turer istedenfor tunnelteltet den kommende sesongen. Jeg kommer nok til å eksperimentere litt med hvordan teltet kan pakkes på pulk i en pølse for et noe raskere oppsett.

Om jeg skal alene på høyfjell med fare for mye vind på vinteren vil jeg nok velge tunnelteltet, men for turer i marka osv. er det mye sannsynlig Dome blir valgt fremover.

Alene på tur på vinteren var det digg å ha plass til hele Transporter-pulken i det ene forteltet på Dome 2, og bruke det andre til inngang og kokkelering. Jeg hadde ikke mulighet til det den gangen (lite snø på isen), men jeg ville nok gravd en dypere grop i inngangspartiet.

IMG_6601.thumb.jpeg.62f563d8c064aac970604308874d29f6.jpeg

IMG_6604.thumb.jpeg.65510304e2e770f57ff9de58dbffb14f.jpeg

IMG_6613.thumb.jpeg.e06989fbae73b910e9fb43527aa26866.jpeg

Nydelige bilder: skjønner jo av prinsippet at 2 stk på skal ha 3 pers telt, men likevel lurer jeg i dette tilfelle, dvs Dome 2 på om det holder for 2 damer a 1,60/1,64 pluss sekker. Og om vi strekker det til vinterbruk: er det for liten da ? Har jo bestilt 3 pers telt, men dem kunne sende det først om ca 15 -20 dager da de var fri "bestillingsvare" - så imellomtid fikk jeg jo tenke litt på om et 3 manns telt virkelig trengs, når det faktisk i dette tilfelle er så god plass (som andre 2 mannstelt ikke ha)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (5 minutter siden):

Nydelige bilder: skjønner jo av prinsippet at 2 stk på skal ha 3 pers telt, men likevel lurer jeg i dette tilfelle, dvs Dome 2 på om det holder for 2 damer a 1,60/1,64 pluss sekker. Og om vi strekker det til vinterbruk: er det for liten da ? Har jo bestilt 3 pers telt, men dem kunne sende det først om ca 15 -20 dager da de var fri "bestillingsvare" - så imellomtid fikk jeg jo tenke litt på om et 3 manns telt virkelig trengs, når det faktisk i dette tilfelle er så god plass (som andre 2 mannstelt ikke ha)

Hvis bredden på liggeunderlagene passer, og man har plass til oppbevaring av litt saker og ting mellom underlagene eller i hode-/fotende er det jo mulig. Med hvert sitt fortelt er kravet til ledig plass innvendig mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (8 minutter siden):

Nydelige bilder: skjønner jo av prinsippet at 2 stk på skal ha 3 pers telt, men likevel lurer jeg i dette tilfelle, dvs Dome 2 på om det holder for 2 damer a 1,60/1,64 pluss sekker. Og om vi strekker det til vinterbruk: er det for liten da ? Har jo bestilt 3 pers telt, men dem kunne sende det først om ca 15 -20 dager da de var fri "bestillingsvare" - så imellomtid fikk jeg jo tenke litt på om et 3 manns telt virkelig trengs, når det faktisk i dette tilfelle er så god plass (som andre 2 mannstelt ikke ha)

For 3-sesongs holder Dome 2 mye for to personer, men om du inkluderer en hund eller vinter i tillegg ville jeg tatt 3-mannsteltet. 2-mannsteltet rommer akkurat to stk brede 65cm liggeunderlag i lengden. Det blir litt i minste laget for min del om man er to stk med mye klær, store soveposer og utstyr på vinteren.

Med lengden deres får du jo litt mer plass i liggelengden selvfølgelig, men jeg er usikker på om jeg syns det er nok på vinterstid :)

Men det er et godt poeng det med egne innganger og fortelt langs liggelengden, da kan man ha mye personlig utstyr i forteltet lett tilgjengelig uten å spise av plassen "inne".

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (48 minutter siden):

For 3-sesongs holder Dome 2 mye for to personer, men om du inkluderer en hund eller vinter i tillegg ville jeg tatt 3-mannsteltet. 2-mannsteltet rommer akkurat to stk brede 65cm liggeunderlag i lengden. Det blir litt i minste laget for min del om man er to stk med mye klær, store soveposer og utstyr på vinteren.

Med lengden deres får du jo litt mer plass i liggelengden selvfølgelig, men jeg er usikker på om jeg syns det er nok på vinterstid :)

Men det er et godt poeng det med egne innganger og fortelt langs liggelengden, da kan man ha mye personlig utstyr i forteltet lett tilgjengelig uten å spise av plassen "inne".

det vil nok bli brukt om vinteren også, med svære poser og pulk...men uansett, jeg selger jo teltet bare videre om det ikke faller i smak. Ser jo at det her teltet selges til nesten nypris selv om det er 4 år gammelt...helt utrolig at det går an. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/23/2023 at 12:17 AM, Ellefjell said:

vel. teltet kan godt være 2,5 kg ish...det anser JEG som lett da

 

nei, skal i all hovedregel ha 2 stk inni der selvsagt. Unntaksvis 3, hvorav det 3.er et barn da. 3 voksne er med maks godvilje å få inni i de da SL teltene for 3 pers. Pro serien fra Helsport er vel noe mer egnet når du faktisk ha 180 liggeflate. Så til bruksområde: det SKAL kunne tåle vær og vind. Ingen sommer- sol - telt altså.

 

Det er ikke mange "lette" telt i Norge kontra hva en finner på markedet i USA. Der har lightweight tatt helt av, og det finnes masse forskjellig. Samtidig, så er mange av de teltene ikke helt egnet for norsk natur, da de ofte kun har ett rom, dvs en duk og ikke innertelt og yttertelt som i Norge.  Her har vi mye dårlig vær, samt knott og mygg å tenke på.

 

Men de har utrolig lette telt der bort. Eksempel Zpacks triplet. Kun en inngang da.

 

Disse teltene er best egnet når en skal gå langt og vekt er veldig viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian_tarzan skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mange "lette" telt i Norge kontra hva en finner på markedet i USA. Der har lightweight tatt helt av, og det finnes masse forskjellig. Samtidig, så er mange av de teltene ikke helt egnet for norsk natur, da de ofte kun har ett rom, dvs en duk og ikke innertelt og yttertelt som i Norge.  Her har vi mye dårlig vær, samt knott og mygg å tenke på.

 

Men de har utrolig lette telt der bort. Eksempel Zpacks triplet. Kun en inngang da.

 

Disse teltene er best egnet når en skal gå langt og vekt er veldig viktig. 

Takk, er klar over det utenlandske markedet og "wish" - teltene, men velger nok skandinavisk telt - maker her. Har ett en- mann- telt fra Helsport (gammelt Stetind 2 ekstreme) når jeg er alene på tur og de litt tyngre telt ala 2,5 - 3,5 kg kan jo deles opp, da de jo brukes når vi er 2 på tur. Er ikke gram - nerd, men respekter jo dem som gjør en sport utav det - veldig artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Tja. Kvalitetsutstyr som dette, med lite bruk og ingen skader, er like bra som nytt. Så hvorfor ikke?

nei, hvorfor ikke - greit å vite, da skal jeg bruke mitt nye utstyr veldig pent og selge til nypris igjen. Godt å vite at det er mulig i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Tja. Kvalitetsutstyr som dette, med lite bruk og ingen skader, er like bra som nytt. Så hvorfor ikke?

Én ting er uansett forskjellig på et nytt og et 4 år gammelt telt: garantien. Gjenstående garantitid blir jo kortere, og hvis teltet har noen skader som forrige eier ikke har reklamert på innen rimelig tid, så mister du jo muligheten til å fremme et krav på det iht. loven (hvis selger ikke opplyser om dette ved salg kan du ta saken mot selger på grunn av opplysningsplikten, men da blir det mot en privatperson heller enn mot et firma, noe jeg vil tro blir mer styr). Så jeg ville heller lagt i noen kroner for å kjøpe nytt dersom prisdifferansen er liten. Pluss eventuelt angrefristen eller åpent kjøp, noe man veldig sjelden har ved kjøp fra privatpersoner.

Men såklart, det er vel ofte mindre feil med kvalitetsutstyr, så risikoen er kanskje ikke veldig stor, og så avhenger det jo veldig av produsenten hvor serviceinnstilte de er på slike ting som kan være i grenseland mht. garanti.

Men jeg vil nok aldri betale tilnærmet nypris for et brukt produkt så lenge det fortsatt er å få tak i ny identisk vare på grunn av nevnte forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (4 timer siden):

Én ting er uansett forskjellig på et nytt og et 4 år gammelt telt: garantien. Gjenstående garantitid blir jo kortere, og hvis teltet har noen skader som forrige eier ikke har reklamert på innen rimelig tid, så mister du jo muligheten til å fremme et krav på det iht. loven (hvis selger ikke opplyser om dette ved salg kan du ta saken mot selger på grunn av opplysningsplikten, men da blir det mot en privatperson heller enn mot et firma, noe jeg vil tro blir mer styr). Så jeg ville heller lagt i noen kroner for å kjøpe nytt dersom prisdifferansen er liten. Pluss eventuelt angrefristen eller åpent kjøp, noe man veldig sjelden har ved kjøp fra privatpersoner.

Men såklart, det er vel ofte mindre feil med kvalitetsutstyr, så risikoen er kanskje ikke veldig stor, og så avhenger det jo veldig av produsenten hvor serviceinnstilte de er på slike ting som kan være i grenseland mht. garanti.

Men jeg vil nok aldri betale tilnærmet nypris for et brukt produkt så lenge det fortsatt er å få tak i ny identisk vare på grunn av nevnte forhold.

 

Ellefjell skrev (6 timer siden):

nei, hvorfor ikke - greit å vite, da skal jeg bruke mitt nye utstyr veldig pent og selge til nypris igjen. Godt å vite at det er mulig i dette tilfelle.

Det er jo kjøper som bestemmer prisen man vil betale :)

Man ser stadig telt som kostet, og fortsatt koster, 8000kr ny for 5 år siden. Nå til salgs for 6000kr.

Disse varene har ofte blitt veldig beskjedent brukt, og er egentlig like bra som nytt.

Faktum er jo at de blir solgt :) Mulig noe pruting som ikke kommer fram, men de går for langt mer enn halv pris ihvertfall. Det er jo egentlig en bra ting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 23.7.2023 den 17.03):

Herlig, grattis!

Jeg har kun brukt Dome 2 teltet på vinteren to ganger, men etter å ha blitt enda mer glad i disse teltene er tanken å prøve å ta de med på litt flere turer istedenfor tunnelteltet den kommende sesongen. Jeg kommer nok til å eksperimentere litt med hvordan teltet kan pakkes på pulk i en pølse for et noe raskere oppsett.

Om jeg skal alene på høyfjell med fare for mye vind på vinteren vil jeg nok velge tunnelteltet, men for turer i marka osv. er det mye sannsynlig Dome blir valgt fremover.

Alene på tur på vinteren var det digg å ha plass til hele Transporter-pulken i det ene forteltet på Dome 2, og bruke det andre til inngang og kokkelering. Jeg hadde ikke mulighet til det den gangen (lite snø på isen), men jeg ville nok gravd en dypere grop i inngangspartiet.

IMG_6601.thumb.jpeg.62f563d8c064aac970604308874d29f6.jpeg

IMG_6604.thumb.jpeg.65510304e2e770f57ff9de58dbffb14f.jpeg

IMG_6613.thumb.jpeg.e06989fbae73b910e9fb43527aa26866.jpeg

Har du samme telt i grønn OG blå farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (48 minutter siden):

Jepp, 2-manns (grønn) og 3-manns (blå) 😅

ja, noen som elsker telt til alle eventualiteter ;-) ...er jo for så vidt HELT forståelig!!!

kjenner også at jeg er "telt -frelst" : før stappet man en til person inni gamle Stetind 2 (beskrevet fra Helsport: "telt til 2 som er glad i hverandre"), ikke nødvendig fordi man var kjempeglad i denne, men fordi man hadde ikke noe annet og man hadde jo heller ikke så godt råd for 30 år siden som turist i Norge.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.