Gå til innhold
  • Bli medlem

Fosen på langs - drodling


Anbefalte innlegg

I ly av @Megalep' fine drodletråd om Gudbrandsdalsleden drister jeg meg til med en langt mer obskur variant: Fosen på langs, fra nord til syd, eller omvendt. 

Det har seg slik at jeg, en østlandsgutt, gifta meg inn i en Fosenslekt for snart 20 år siden. Siden den gang har mange ferier blitt tilbragt i Trøndelag (jeg vant den permanente bosettingskampen 😉). I løpet av alle disse feriene har jeg over tid fått det for meg at det må være mulig å gå Fosen på langs, som en lang tur. 

Men hvor skal en legge turen? 

Jeg har søkt på nett, men ikke funnet noe spor av at andre har gjort dette før. Derfor må kruttet finnes opp på nytt. 

Det sydligste punktet på Fosen er en plass på Rødbergneset I Stadsbygda. Men hvor slutter halvøya i nord?

Jeg er mest opptatt av den geografiske avgrensningen av halvøya Fosen. Administrativt er den nordligste Fosenkommunen Osen kommune, men geografisk ser det mer ut som om også Flatanger kommune må regnes med. 

Men hva blir det nordligste fastlandspunktet?

I tillegg blir der fort et ønske om å følge ryggene på lavfjella på Fosen mest mulig. Å se utover fjella på Fosen en fin dag er virkelig et flott skue over isens herjinger. Lange lave fjellrygger som strekker seg nordøst-sydvest, som et øyeblikksbilde over havoverflaten i liten bris. Skal man forsere derre området til fots vil man tjene mye på å holde seg til ryggen. Om noen her er gått bevandret i området ville det vært kjærkomment med innspill, særlig nordover. På sørsiden har jeg gått en del allerede. 

Alle innspill mottas med takk!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gøy prosjekt! 😃 jeg har ingen lokalkjennskap eller konkrete svar på noe av det du lurer på, men heier på idéen. Sånt er gøy! Gjorde noen sånne «mini-ekspedisjoner» i ungdommen med daværende kjæreste; vi ble kjørt opp til kommunegrensa og gikk hjem (to lange dager, en overnatting - dels utenom sti), og en gang «Trømborgfjella på langs, der og deler av ruta utenom stinett. Det er kjempegøy og spennende å begi seg ut på ting man ikke er helt sikker på hvordan blir!

Anse dette som en dytt 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (9 timer siden):

Jeg er mest opptatt av den geografiske avgrensningen av halvøya Fosen. Administrativt er den nordligste Fosenkommunen Osen kommune, men geografisk ser det mer ut som om også Flatanger kommune må regnes med. 

Men hva blir det nordligste fastlandspunktet?

Som Fosning vil jeg si at Utvorda i Flatanger, nærmere bestemt Leiholmen nord for Utvordfjellet er det nordligste geografiske fastlandspunktet. Har tenkt på en lignende tur selv i mange år, men hittil har det blitt bare med tanken. : )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Som namdaling vil jeg si at Flatanger ikke er en del av Fosen, siden Flatanger administrativt ligger i Namdalen, men innrømmer at geografisk sett blir det riktig at Utvorda blir nordligste punkt. For å si det på en annen måte; skulle jeg gått Namdalen fra sør til nord, hadde jeg måttet starte helt sør på Flatanger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (14 timer siden):

bilde.png

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013091708017?page=15

Etter å ha tittet på kart og lest litt må jeg si meg enig i Røbergneset - Utvorda. Har du sett for deg noen rute? Det blir vel en del labbing etter veg i starten? Og generelt mye terreng å ta hensyn til

 

Mye terreng blir det. 

Som jeg sa innledningsvis så er dette fortsatt på drodle/ønskestadiet. Men nok ønske til at jeg stadig vender tilbake til tanken. 

I det store bildet figurerer det som en del av en mulig NPL, der man holder høyden nordover gjennom Dovre og Trollheimen mot vestre deler av Trondheimsfjorden, krysser og så fortsetter oppover Fosen.

Bare internt på Fosen tenker jeg start på Rødbergneset på Stadsbygda, så vinkle nordøstover mot Storhaugen, nord for Vannvikan over Kjerringklumpen og så gradvis vende snuten nordover slik at man krysser Skaugdalen og treffer på Lysvatnet. Derfra opp mot Reinsjøbua. Så blir det å holde høyde nordøstover og grovt gå i retning av Teksjøhytta, Olavshytta, Tøttdalen og så vei ut til Utvorda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.