Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun i sovepose har flyttet seg, hvordan fikse?


Ivan77

Anbefalte innlegg

Etter kona mi vaska soveposen har all dun/fyll flytta på seg til hode og fotende, har hatt den i tørketrommel også.

Hva kan jeg gjøre for å fikse dette, den har tverrgående seksjoner som jeg trodde var isolert fra hverandre men fyllet har altså flyttet på seg og det er ingenting igjen på midten av sovepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
gull skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg ser du skriver at den ble tromlet, men brukte dere tennisballer i trommelen samtidig, og tromlet den helt tørr? Det er ofte det som er problemet om duna "klumper" seg

Hei, nei hun hadde vist ikke det, men det er ingenting som har klumpet seg, bare fordelt seg i hode og fotdel. Hjelper det å vaske på nytt og bruke tennisballer eller er den ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om duna har vandret mellom dunkammerene kan det være at den tynne veggene, som skiller kammer fra hverandre, er ødelagt. Jeg har sett det en gang. Et dunkammer var tomt for dun, men nabokammeret var stappfullt. Det var et vaskeri som var uheldig når de hadde løftet soveposen over i tørketrommelen. Tung sovepose og tynt stoff, endte ikke bra. Du vil fort se om duna har vandret fra et kammer over til et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket min dunpose på 30 grader håndvask (med dunvaskemiddel) sentrifuge på laveste hastighet 400. Gjentok prosessen med impregnering for dun i stedet for vaskemiddel. Løftet posen forsiktig inn i tørketrommelen og brukte laveste temperatur og tørket veldig lenge for å få posen knusktørr. Posen ble ikke tørr første dagen...

Dunposen ble minst like fin og spenstig som før vask.

Posen var temmelig fuktig når jeg la den inn i trommelen, og den lå mest på bunn slik at lufta ikke ble blåst gjennom. Dette var nok med på å forlenge tørkeprosessen.

Nikwax har både vaskemiddel og impregnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin1 skrev (5 minutter siden):

Om duna har vandret mellom dunkammerene kan det være at den tynne veggene, som skiller kammer fra hverandre, er ødelagt. Jeg har sett det en gang. Et dunkammer var tomt for dun, men nabokammeret var stappfullt. Det var et vaskeri som var uheldig når de hadde løftet soveposen over i tørketrommelen. Tung sovepose og tynt stoff, endte ikke bra. Du vil fort se om duna har vandret fra et kammer over til et annet.

Ser ut som de er sydd mellom seksjoner men, såfall rart fyllet har flyttet seg bare til begge ender av pose, blir liksom mer i hvær seksjon jo nærmere man kommer topp og bunn/fotparti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (4 minutter siden):

Jeg vasket min dunpose på 30 grader håndvask (med dunvaskemiddel) sentrifuge på laveste hastighet 400. Gjentok prosessen med impregnering for dun i stedet for vaskemiddel. Løftet posen forsiktig inn i tørketrommelen og brukte laveste temperatur og tørket veldig lenge for å få posen knusktørr. Posen ble ikke tørr første dagen...

Dunposen ble minst like fin og spenstig som før vask.

Posen var temmelig fuktig når jeg la den inn i trommelen, og den lå mest på bunn slik at lufta ikke ble blåst gjennom. Dette var nok med på å forlenge tørkeprosessen.

Nikwax har både vaskemiddel og impregnering.

Var nok slik det burte vert gjort men, hva tenker du er lurt å gjøre nå i min situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan77 skrev (3 minutter siden):

Ser ut som de er sydd mellom seksjoner men, såfall rart fyllet har flyttet seg bare til begge ender av pose, blir liksom mer i hvær seksjon jo nærmere man kommer topp og bunn/fotparti.

Tja, om duna ikke har flyttet seg mellom kammerene så er den kanskje bare fortsatt våt og trenger mer tid i trommelen?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan77 skrev (15 minutter siden):

Var nok slik det burte vert gjort men, hva tenker du er lurt å gjøre nå i min situasjon?

Det høres drastisk ut, at all dun har flyttet seg til endene...
Men dersom posen er tørr, så ville jeg ha kjørt den i maskinen igjen, og tørket i trommel med tennisballer eller slike som er laget for tørketrommel. Jeg brukte 3 stk. Posen blir neppe verre av nytt forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan77 skrev (1 time siden):

Hei, nei hun hadde vist ikke det, men det er ingenting som har klumpet seg, bare fordelt seg i hode og fotdel. Hjelper det å vaske på nytt og bruke tennisballer eller er den ødelagt?

Jeg syns det kan være verdt å prøve på nytt om alternativet er å kassere posen. Prøv med tennisballer og stopp trommelen innimellom og rist posen før den tromlet videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg vasket posen min skjedde det samme med min pose. Tverrgående kammer og veggene mellom 2 av kamrene må ha blitt skadet. Jeg antar dette skjedde under sentrifugering (minste vi har er 600) siden duna allerede hadde flyttet seg når jeg tok posen ut av maskinen.

Tror disse skilleveggene er veldig tynne, alternativt av mesh og da skal det nok ikke veldig mye til før våt tung dun i en klump revner skilleveggen. 

Jeg har ikke tørketrommel og tørket posen utstrakt på tørkestativ og den ble jevnlig ristet. Det går helt fint å tørke pose på denne måten når man ikke har trommel, men duna som hadde flyttet ville i svært liten grad flytte hjem igjen. Bruker fortsatt posen, men 2 av kamrene er sparsommelig befjæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.