Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuppel vs tunell barents


gull

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe telt av merket barents, men bør bestemme meg for kuppel- eller tunelltelt ( for tre stk). Jeg forstår at dette er individuelt, men kanskje noen har noe lignende behov som meg og gjort seg opp en erfaring eller tre.

- telttur med hund

- det vil bli brukt av en til to personer (mtp hvor mange innganger til teltet)

- ønsker å ha mulighet å lage mat skjermet dersom det regner

- ønsker å ha god utsikt i landskapet 

- enkelt å sette opp

- romsligste følelse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke telt fra Barents, men har flere telt fra andre produsenter, bl.a. Helsport og Exped. 

Til sommerbruk foretrekker jeg helt klart mitt Helsport Sarek SL 2+ Camp (tunnel) -- fremfor mitt Exped Orion 2 UL (kuppel). Bruksområdet for meg er stort sett vindutsatt høyfjell sammen med 1 stk hund (border collie). 

Grunnen til at jeg foretrekker tunnel er at det er mye enklere å sette opp og ta ned alene. Dessuten liker jeg det store forteltet, slik at jeg får lagd meg mat uten problemer, også når det regner. Ulemper er lavt tak og dårlig romfølelse i innerteltet, men jeg er ikke blant de høyeste (og jeg er egentlig mest interessert i å oppholde meg utendørs når jeg er på telttur -- teltet bruker jeg primært til å sove i). Sarek veier forøvrig 1,7 kg, mens Orion veier ca 3 (mener jeg å huske), til tross for at det er er såkalt ultralett og bare et tomannstelt. 

En ting man må tenke på er selvsagt hvor man vil ha hunden, og hvordan hunden reagerer på vind og torden etc. Selv pleier jeg å hunden "fortøyd" i ryggsekken min som ligger i forteltet, slik at hun selv kan gå inn og ut av forteltet etter eget forgodtbefinnende, men uten å stikke av. Hun liker ikke å være i innerteltet, og er redd for sterk vind som blafrer i teltduken. (Når det blåser veldig kraftig, er hun egentlig redd uansett, enten hun er på inn- eller utsiden av teltet.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundige svar! Per nå tror jeg hund skal få være inne i teltet sammen med meg, med mindre han blir alt for møkkete i løpet av turen 😆 

 

og enig i at et stort nok fortelt er gull verdt mtp å lage mat uten å måtte stå ute i regnet. Mener total vekt på barents var rundt 3kg for 3personstelt inkl alt. Er vekten innafor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gull skrev (4 timer siden):

Jeg har bestemt meg for å kjøpe telt av merket barents, men bør bestemme meg for kuppel- eller tunelltelt ( for tre stk). Jeg forstår at dette er individuelt, men kanskje noen har noe lignende behov som meg og gjort seg opp en erfaring eller tre.

- telttur med hund

- det vil bli brukt av en til to personer (mtp hvor mange innganger til teltet)

- ønsker å ha mulighet å lage mat skjermet dersom det regner

- ønsker å ha god utsikt i landskapet 

- enkelt å sette opp

- romsligste følelse

 

Jeg foretrekker kuppel til sommerbruk, og egentlig vinterbruk så lenge det ikke er fare for veldig sterk vind som gjør oppsett i vinden vanskelig eller jeg ønsker det store forteltet som kjøkken.

Kuppel har brattere vegger enn tunnel og gir mye bedre romfølelse. Og kanskje det viktigste av alt er at ett tunnelltelt blir ett drivhus på sommeren dersom du bare har inngang i en ende, i ett kuppel med to innganger blir det mye mer luftig og du får ut varmen mye bedre om begge inngangene er åpne.

Kuppel kan flyttes på etter man har spent det opp for å finne den optimale plassering, og trenger som regel færre plugger for å stå bra.

Kuppel har oftest sideinngang, det er mye enklere tilgang til fortelt enn med inngang i hodeenden i innertelt.

Utsikt i fra kuppeltelt som oftest mye bedre, særlig om man sammenligner med tunneltelt hvor man må ut i forteltet for å åpne døren.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer sikkert til å ende opp med begge deler som oss andre her uansett🤪

Har to stk tunnel og to stk kuppel fra Fjällräven i 2-3 manns størrelser. Kuppel liker jeg godt i marka/skogen siden det er lettere å få en god "pitch" på mindre areal. Det er også ålreit med to innganger om man er to på tur. I mine kuppeltelt (Abisko Dome) er det massevis av forteltplass til matlaging og utstyr, men ikke like stort som tunnelteltene selvfølgelig. Innvendig høyde, romfølelse og ventilasjon er vinnere her.

Tunnel er flott allrounder som funker til alt og er helt konge på vinteren. "Skuddsikkert" oppsett i kraftig vind. Krever dog en ganske lang flat-ish plass for å få en god pitch. Kan fort bli altfor varmt på sommerstid om solen får steke på.

Hvis jeg kun kunne hatt ett telt ville det vært tunnel, men ut i fra din beskrivelse tror jeg kuppel er tingen.

Endret av sneakyowl
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Du kommer sikkert til å ende opp med begge deler som oss andre her uansett🤪

Har to stk tunnel og to stk kuppel fra Fjällräven i 2-3 manns størrelser. Kuppel liker jeg godt i marka/skogen siden det er lettere å få en god "pitch" på mindre areal. Det er også ålreit med to innganger om man er to på tur. I mine kuppeltelt (Abisko Dome) er det massevis av forteltplass til matlaging og utstyr, men ikke like stort som tunnelteltene selvfølgelig. Innvendig høyde, romfølelse og ventilasjon er vinnere her.

Jeg gjør vel det 🙈🙈

 

det ser dog ut som barents tunelltelt har åpning på begge sider, som kanskje løser "sommerproblemet"? Samt at fronten kan fjernes helt for utsiktens skyld ☺️ sånn sett opplever jeg at teltene her er likeverdige egentlig. Da gjenstår til slutt romfølelsen som dere mener kan være bedre på kuppelteltet, og det er også viktig. Jeg må se teltene tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen innspill slik jeg foretrekker teltbruk, så får du se på om turene dine er en slags blanding av dette eller at man man oftest gjør en bruk som trekker i en bestemt retning. Det går helt fint å bruke f.eks vinterteltet hele året til alle aktiviteter, men det er lite praktisk. 

Camp for jakt og fiske: Lavvo og gjerne ovn om det er kjølig eller fuktig

Finnmarksvidda om sommeren: Kuppel. Da MÅ jeg ha mulighet for gjennomtrekk ved å åpne dører på hver side for ellers lager midnattsola alt for mye varm i teltet alt for mye av døgnet. Da bør selvsagt begge disse ha myggnett. Det gir samtidig fin utsikt flere veier

Høsten og jakt: Tunnel. Regn, vind, kjølig og mørke kvelder gjør at jeg fortrekker tunnel med fortelt der det kan kokes/tørkes om man skal over litt distanse. Om ikke, så blir et lavvo

Vinter: Tunnel. Telter en del på utsatte flater i Finnmark og magefølelsen side at der er mindre risk og større ro.

Godværesturer blant trær: Hengekøye/tarp

Gå langt, hvile, gå langt, hvile osv....: Lett og lavt tunnel.


Litt illustarasjon: 


image.png.4ee69623232b28dd1f7171a6b02fbd8f.png

image.png.4cdb67077f8b552673601d9dbfb745c1.png

image.png.f376c4e854cd7a510e3f11f3a8ade2a8.png

image.png.9bf106bef909d0e723d1f9d0e3e4fc9c.png

image.png.97a9cfff10eff6b49bc3706b0a338b73.png

 





 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (14 timer siden):

Det ser ut som barents tunelltelt har åpning på begge sider, som kanskje løser "sommerproblemet"? (Myggnett på begge sider og) Samt at fronten kan fjernes helt for utsiktens skyld ☺️ sånn sett opplever jeg at tunell og kuppel her er likeverdige egentlig. Usikker på romfølelsen i teltene, det er viktig det og 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gull skrev (1 time siden):

Det ser ut som barents tunelltelt har åpning på begge sider, som kanskje løser "sommerproblemet"? (Myggnett på begge sider og) Samt at fronten kan fjernes helt for utsiktens skyld ☺️ sånn sett opplever jeg at tunell og kuppel her er likeverdige egentlig. Usikker på romfølelsen i teltene, det er viktig det og 

Gjennomtrekk gjennom fortelt og gjennomtrekk gjennom hele teltet er 2 helt forskjellige greier. 

Jeg byttet ut teltet til viddabruk etter flere forsøk med både tarp over for skygge samt å brette vekk hele forteltet uten ønsket effekt før jeg de 2 siste årene har fått flere ekstra timer søvn hvert døgn fordi man ikke koker i teltet når man forsøker sove....

Det har blitt noen varianter av forsøk på søvnforlengere før vi byttet til kuppel: 

image.png.cd12f763167ec278a87d334668b66061.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ett Barents Trollheimen 3 UL, til svært hyggelig pris fra "brukte telt", dvs med noen skjønnhetsfeil på duken som jeg ikke har oppdaget enda.

Teltet er bare satt opp på plenen, men jeg la merke til at ytteraduken kan hektes opp slik at du får lufting på sidene (og muligens i langs bakken i fotenden også, sjekket ikke så nøye der).
Om dette er godt nok for solskinn 24x7, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, spørs hvor stor forskjell det er på tunell og kuppel til barents. Jeg skal se på dem til uken, men klart om kuppel er bedre på gjennomtrekk så går jeg nok kanskje for det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (16 timer siden):

Noen innspill slik jeg foretrekker teltbruk, så får du se på om turene dine er en slags blanding av dette eller at man man oftest gjør en bruk som trekker i en bestemt retning.

For å komplementere den flotte guiden til @Espen Ørud så kan jeg legge til Barents Outdoor Snota som fantastisk solotelt med gedigent fortelt. Litt avhengig av hvordan du vil organisere hunden i teltet. Ved finvær kan man åpne hele langsiden. 
 

Sparer noe vekt, men mister noe innvendig plass👍🏻

Endret av Jofa19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.