Gå til innhold
  • Bli medlem

Barents teltkolleksjon 2023


qwer993

Anbefalte innlegg

Annonse

Gledelig å se at de lanserer Artic Polar i både 3 og 4 camp. Jeg vil bare ha rette endevegger og to fortelt til vinterbruk å til nesteår trenger jeg et 4-camp.

Eneste jeg kan se er at det mangler et elfantøre med bardun på den bakerste seksjonen. Tunneltelt å sidevind er alltid en bekymring, spesielt med så store telt som har et vesentlig areal på langsidene.

Men det ønske ordner nok systua til BO uten problemer. 

Screenshot_20230412_101734_SamsungNotes.jpg.6fc6b8a1b12d42867c34284f721af275.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også veldig gledelig å se at de har gått bort fra å bruke "Barents X" om teltstengene, og faktisk oppgir at det er Yunan Pressfit. Dette var et punkt både jeg og andre fremmet i denne tråden:

Så det kan virke som Barents har tatt dette ønsket til seg, og det er svært gledelig å se at de tar til seg tilbakemeldinger fra miljøet! :D Pluss i boka.

Ser også at de har en egen side der de skriver litt om valg av materialer, både for yttertelt, innertelt og teltbunn – tommel opp!

Synes også det ser ut som de er litt frempå med å prøve ut litt nye modeller, slik som Snota 1 UL, Barents 3 Polar (forøvrig morsomt at teltet blir hetende Barents Outdoor Barents 3 Polar), Fjellcamp 4 Classic og Storheia 6+2 Classic. Jeg tenker at disse kan være med å utfordre litt på henholdsvis Helsport Ringstind 1/2, Helsport Svalbard High 3 Camp, Bergans Wiglo og Helsport Valhall, blant andre. Morsomt konsept med Fjellcamp

og Fjellcamp tarp, forøvrig. Prisen på tarpen (6000 kr) er ganske stiv da.

Forøvrig håper jeg Barents tar vare på, og kanskje lar produktkatalogene i PDF-format fra de ulike årene ligge tilgjengelig på nettsidene. Helsport har meg bekjent fjerna de gamle produktkatalogene fra nett (de lå på en ekstern nettide (issuu, hvor de nå ligger med "begrenset tilgang", og bare noen få år tilbake i tid), noe som gjør det mer utfordrende å ta velinformerte valg ved kjøp av brukte telt, for eksempel, eller å se hva som er endra på ulike årsmodeller. Det eneste som hadde vært kjekt om Barents i så fall inkluderte i katalogen var en kort opplisting av materialene i teltdukene, da dette kan endre seg over tid, og per i dag ligger med "gjeldende" materialer på nettsiden. Hvis de om 5 år skulle bytte materialer, så blir det fort vanskelig å finne tak riktig informasjon om gamle teltmaterialer. Eksempelvis hadde ikke dette trengt å være veldig omfattende, men noe slikt som "Yttertelt, Classic & Polar: Nylon RipStop 40D med minimum 5000mm vannsøyle og silikonbelagt på begge sider". eventuelt liste det opp sammen med den andre tekniske informasjonen per telt, slik de har på nettsidene sine.

qwer993 skrev (På 7.4.2023 den 9.59):

Mye fint men savner vinterversjonen av Stetind 2, dvs et kuppeltelt for vinterbruk for en person (120cm innerteltbredde). Helsport hadde et sånt (Ringstind) som de droppet.

Jeg antar at du kanskje mener Helsport Reinsfjell X-Trem 2, ikke Ringstind? Ringstind har de fortsatt, og det er vel klassifisert som tunneltelt, ikke kuppel, og har vel ikke vært produsert for vinterbruk (X-Trem, med stormmatter og barduneringskapper, som jeg antar du mener).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2023 at 11:26 AM, Måssåbjønn said:

 

Jeg antar at du kanskje mener Helsport Reinsfjell X-Trem 2, ikke Ringstind? Ringstind har de fortsatt, og det er vel klassifisert som tunneltelt, ikke kuppel, og har vel ikke vært produsert for vinterbruk (X-Trem, med stormmatter og barduneringskapper, som jeg antar du mener).

Ja stemmer, jeg mente reinsfjell👍

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (19 timer siden):

Fjellcamp så kult ut. Hvis/når Wigloen ryker kunne jo den vært interessant å prøve. 

Enig, morsomt at de tør å prøve noe som er sånn halvveis nytt i alle fall! Sånt synes jeg er gøy, at ikke alt bare er et nytt tunnel- eller kuppeltelt med ulike høyder, lengder osv. En ny vri på et tidligere utprøvd konsept, kan man kanskje kalle det? Her synes jeg uansett Barents fortjener ros for at de prøver noe som ikke nødvendigvis er et "sikkerstikk" på samme måte som det velkjente 🥇

Som en passe halvhøy mann virker det dog kanskje akkurat litt for lavt for meg etter min smak. Om jeg først skulle hatt et telt som dette, så hadde det i det minste vært fint med ståhøyde for folk over 180 cm høyde litt mer enn bare akkurat rundt midtstanga uten at topplokket tar borti teltduken. Også for folk opptil 190 cm. Men da hadde man fått større vindfang, høyere vekt osv. igjen, så alt er nok en avveining til syvende og sist. Hver sin smak! :) Men kommer til å følge med på om det kommer brukererfaringer på dette når det faktisk kommer ut til brukerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Måssåbjønn said:

Enig, morsomt at de tør å prøve noe som er sånn halvveis nytt i alle fall! Sånt synes jeg er gøy, at ikke alt bare er et nytt tunnel- eller kuppeltelt med ulike høyder, lengder osv. En ny vri på et tidligere utprøvd konsept, kan man kanskje kalle det? Her synes jeg uansett Barents fortjener ros for at de prøver noe som ikke nødvendigvis er et "sikkerstikk" på samme måte som det velkjente 🥇

Som en passe halvhøy mann virker det dog kanskje akkurat litt for lavt for meg etter min smak. Om jeg først skulle hatt et telt som dette, så hadde det i det minste vært fint med ståhøyde for folk over 180 cm høyde litt mer enn bare akkurat rundt midtstanga uten at topplokket tar borti teltduken. Også for folk opptil 190 cm. Men da hadde man fått større vindfang, høyere vekt osv. igjen, så alt er nok en avveining til syvende og sist. Hver sin smak! :) Men kommer til å følge med på om det kommer brukererfaringer på dette når det faktisk kommer ut til brukerne!

195 her, så ståhøyde og bærbart går ikke i samme setning. Kan dog ta veldig dype knebøy, så klarer meg fint i de fleste camp-fortelt. 

Fjellcamp har fordel femfor Wiglo med større yttertelt, og stangen i yttertelt. Den tarpen tror jeg de må lenger på landet med. 6k var drøyt. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (Akkurat nå):

195 her, så ståhøyde og bærbart går ikke i samme setning. Kan dog ta veldig dype knebøy, så klarer meg fint i de fleste camp-fortelt. 

Hehe, da kjenner du til utfordringene.

Joda, det går jo greit, jeg har vel selv én lavvo hvor jeg kan stå oppreist i (ved miststanga), så det blir gjerne lutende eller krøket stilling i forteltet på de andre. Og nå er det jo ikke et kjeeempebehov for ståhøyde i hele forteltet så lenge det er plass og høyde til å benytte en stol i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.