Gå til innhold
  • Bli medlem

4 uker på tur, hva er bør pakkvekta ligge på?


Markus og Mira

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en gjennomgang av utstyret for noen år siden for å få en behageligere tur og greide mer enn å halvere grunnutrustningen. Hva man har med avhenger selvfølgelig av hva slags tur det er. Utstyret her er beregnet for fottur i skog og fjell. Jeg bruker omtrent 1 kg mat pr dag. Om man kan basere seg på bål slipper man å drasse på mye gass eller annet brensel.

image.png.8121b6b4a2375b47a9bdba681ce3141e.png

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Odin1 skrev (På 20.6.2023 den 20.37):

Har du ca 800 netter ute har du masse erfaring. Da vet du hva du trenger og hva som er mulig å legge igjen. Har du kano i tillegg i starten blir du nøtt til å gå to turer, med den vekta du oppgir, når du må bære forbi stryk osv....

Jeg var selv på en kanotur som varte i 12 dager i fjor høst. Jeg startet med en sekk på 17 kg. Her var mat, gass, fiskeutstyr og kamera inkludert. I tillegg kom kanoen, vest og årer. Ca halvveis klarte jeg å bære/ dra kanoen og sekken på en tur.

Bære og bo 4.04 kg

Forskjellig utstyr 2.3 kg

Matlaging 1.44 kg

Klær 1.68 kg

Fiskeutstyr 0.79 kg

Mat 6.91 kg

Total 17.17 

             oz                      lb                      g                      kg         kg 

Kanskje jeg er noe uerfaren men jeg sliter med å komme under 20kg bare på en 2 dagers/helgetur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en sånn kjapp ca. vekt «de 5 store» av det vanligste tururstyret mitt. Det er vel det som kalles baseweight?

Bergans helium 55 sekk: 1kg

Exped synmat 7 UL MW: 0,55 kg

Liggeunderlag i skum. 1/2 klippet vikafjell bretti: 0,18 kg.

Dunpute, stor og tykk: 0,28 kg

Warmpeace Viking 600: 1,1 kg

Telt, Hilleberg Unna (med lettere plugger og barduner og klippet vekk metallhemper på glidelåser): 2 kg.

Da er vi i 5 kilo.


En 1,5 liters tom imsdal flaske veier 38 gram, en kilo mat for dagen, brenner og en kaffekjel, en fleecgenser og lue, 

Det pleier å bli en ca 11-13 kilo for en helgetur på sommeren.

Fiskeutstyr blir evt. en lett teleskopstang og en superlett plastboks (eks. tom boks fra italiensk salat) med noen sluker og spinner og en dupp pluss noen kroker, pluss en liten kniv.

Hvis jeg drasser med tarp, blir det Naturehike sin 500g tarp (faktisk bra kvalitet).

På en helgetur blir det sjeldent mer yttertøy en en skalljakke og skallbukse om det er muligheter for regn. Ellers blir det en zip-off turbukse og en vindjakke.

Håndle er ett 50 grams kjøkkenhåndkle fra kjøkkenskuffen.

Toalettsaker, føretehjelp og reparasjonssaker pakkes i en liten pose, og der trenger man virkelig ikke mye. Sysaker er eks. en nål stukket i en ørepropp med 5 meter sytråd surret rundt. 

Og da har jeg ikke utralett utstyr som mange andre bruker. Eks: en sommerpose eller quilt på 500gram, telt på 700 gram, og ett liggeunderlag på 350 gram og selvsagt ikke noen pute med. Da snakker vi helgesekk under 10 kilo.

fjellræv skrev (1 time siden):

Kanskje jeg er noe uerfaren men jeg sliter med å komme under 20kg bare på en 2 dagers/helgetur?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å bære lettere så start med å veie alt du har med deg på tur. Slik får du oversikt over hva utstyret veier og kan letter bestemme om dette utstyret er noe du trenger . Ett eksempel er smarttelefon. Den kan fungere som GPS, Kart, fotoapparat. Vanlig kart har jeg fortsatt med meg, men jeg har solgt GPSen og fotoapparatet, Det er ingen ting som er rett eller galt, du må bare finne hva som er greit for deg.                    

 Denne Guiden hjelp meg en del når jeg for noen år siden startet med å se på vekten på ryggsekken og pulken:

https://backpackinglight.se/guider

Her har du noen til: 

https://backpackinglight.no/blogs/utforsk/5-tips-for-a-pakke-lettere

https://backpackinglight.no/blogs/utforsk/introduksjon-hvordan-pakke-lettere

https://backpackinglight.no/blogs/utforsk/de-tre-store

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin1 skrev (7 minutter siden):

Om du ønsker å bære lettere så start med å veie alt du har med deg på tur.

Det er en veldig god idè 👍 Enig.

Da finner man ut at eks. fleecegenseren veier under halvparten av ullgenseren, hvilke sokkepar som er lettest, at syntet-stillongsen som allikevel er varm nok til sommer tur er mye lettere enn den man pleier å ha med, etc…

Masse man kan spare vekt på, men da må man jo vite hva ting veier :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 20.6.2023 den 6.48):

Ja, skriv en pakkliste.

Hvor langt skal du gå om dagene? 47 kilo hadde jeg bare klart 20 repetisjoner før det var slutt. Det er mye vekt…

Lengden tar jeg som det kommer. Blir 10-11 km om dagen cirka. Glemte å nevne at jeg har med Kano som bidrar til hjelp i starten hvertfall med tanke på tung vekt, men blir endel bæringer forbi stryk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner turen innover i marka. Fikk ned vekten til 41 kilo og da ble det litt mer levelig for min del. Takk for alle tips! Har gått endel med 38 kilos sekk som er tungt nokk. Det er godt å slite litt di første dagene og kjenne at man bruker kroppen. Det blir mange fine opplevelser innover villmarka og jeg er klar som et barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, litt mer vekt. Du beholder (kanskje), det tynne lærbeltet, men legger til et par bukseseler. Ingen konflikt mellom belte og sekk, kanskje enda litt bedre bærekomfort.

Kleslista ser grei ut. Jeg foretrekker tynne syntetiske sokker fremfor tykke ullsokker. Glir bedre i skoen og gir mer lufting. Det kan være noe du kan prøve før turen - men absolutt ikke underveis :)

Ostehøvel og sløyekniv utgår. Du har en "alt mulig kniv" - bruk den. Hva bruker du forresten ostehøvelen til?

Drikkeflaske i aluminium. Alle dagligvareforetninger selger flotte drikkeflasker i plast, du kan til og med pante dem etter turen. Anbefaler særlig iste-variantene med stor åpning.

Er det mulig å ta en lettere sovepose? Kunstfiber -15'C blir heftig både i volum og vekt, men jeg vet ikke hvor turen går eller hva du har i skapet.

Fiske kan de fleste mer om enn meg, men kan det tenkes at fiskeveska kan være hjemme? Ser for meg ut som du har ganske nøkternt med fiskeutstyr som kan bo i sekken underveis og i lommer på fiske.

Frokost. Her lukter det tradisjon - du koser deg med risengrynsgrøt på morgenen. Greit, men det er nær 10 kg med lavt næringsinnhold. Her er det mye å hente både på vekt og "drivstoff". Hva med spekepølse/skinke og smør til frokost? Variere med kald fisk og smør?

Lunch. 🤩

Middag. Du baserer deg på fiske og det du har i sekken er i tilfelle svart hav og for variasjon. En mulighet ville være flere kryddersorter, mer potetmos og så kutte i supper og gryteretter.

Drikke. Kaffen er enkel. Høy vekt og 0 næringsinnhold. 1,5 kg + kaffekjelen (+noe rødsprit?), borte. Hvis de sukketene er av typen "søtningstoff", så ta sukker istedenfor. Te er standardutrustning - knapt nødvendig å ta med i lista.

 

Sagt før, men legg litt tid i å føre opp en liste over hva du har med. Tenk på turen du skal på og turer du har gått. Se på lista. Gå gjennom punkt for punkt med tidligere og kommende tur i hodet. Da er det fort ikke sikkert at du trenger råd :)

 

Skriving på tur: blyanter er best med vanlig papir: skriver også på fuktig papir.

 

Edit: fuglen har fløyet.

 

Vel, da blir dette morsom lesning for M&M om en måneds tid. God tur!

Endret av Grimner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Håper dere får en flott tur! Vær nøye med å 'notere' hva dere ikke benyttet, eller strengt tatt ikke trengte å bruke. For meg har det vært en effektiv måte å få ned pakkevekta på. Slitte og plagsomme knær gjør at maksvekta nå er ca 15-16kg for meg, men det holder til en uke på sommerfjellet - med telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.