Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til storsekk for kombinert gå-padletur


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal på nok en kombinert padle-gå tur i sommer, og er på jakt etter en litt bedre egnet tursekk.

så langt har jeg vært i Femunden og Reisadalen, som innebar relativt mye gåing, og er derfor på jakt etter en stor sekk (90+) med gode løsninger for feste til årer og fiskestang.  
 

Sekken jeg har per nå er en gregory baltoro pro 95, som i og for seg er kjempegod på ryggen, men lurer på om noen har noen tips eller erfaringer som de vil dele :) 

 

cheers! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt et par 2-3 netters med båt og køye. 

Bruker da en Osprey Aether 100 l. (bruker kun Osprey sekker)

Tur fram til  vann er båten rulla sammen under lokket (i en pakkepose). Åra er 4-delt og ligger i "nabo-sydd" pose, som enten settes i sidelomma (åreblader opp selvsagt) eller festes i stroppene som er front på sekken. Aldri fiska, så kan ikke bidra der. 

Når turen er i gang og det skal gås mellom vann, og det ikke er for mye hindringer, (disse etappene er som regel ikke så lange) bæres båten i oppblåst tilstand, for sekken er stroppa fast med 3,5 m NRS-stropper fra XXL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem på søndag etter en uke i Femundsmarka med Packraft. Jeg brukte en Gregory Baltoro 95.

Packraften henger greit under sekken, 4 delt åre festes på siden. På andre siden festet jeg hov, fiskestang og Exped liggeunderlag med stoltrekk. Padlevesten havner under lokket og henger delvis ned på sidene.
God bærekomfort og rikelig med plass. 
 IMG_2186lite.jpeg.9c5d51e8976e8fd2e9a8f701580d5da6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor mye utstyr du har generelt på tur og volum på ting. Er det packraft eller kano ?
Til packraft har jeg i starten brukt Norrøna Recon pack. Den er 125L. Det er en stor og solid sekk men da veldig stødig med tung last.
Sekken er veldig god å bære- Det som trekker litt ned er at den har høy egenvekt(4.7kg), men robusthet vil gi mer vekt.

Har senere skaffet med en Seek Outside Unaweep 6300. Det er en veldig lett rammesekk som med lommer på hoftebeltet, talon og topplokk veier 1,75kg. I tillegg er den vanntett. Må dog gå over sømmer med seam sealer. Sekk er veldig god å bære. Selve sekken er ca 104L og så er det vel 120L til sammen med topplokk og talon. Dog syne jeg at literne der virker bittelitt mindre enn Recon. Mulig recon er litt større enn 125L og. Ulempen med Seek Outside sekken er at den er dyr. jeg bestilte fra USA og med dagens dårlige kronekurs blir det ekstra dyrt.
Packraft Sverige selger disse men de er ofte utsolgt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! :)

Er snakk om en - to ukers turer. Erfaringsmessig så ender jeg på rundt en 25-30 kg med packraft, og ligger tett på 30 kg ved lengre turer. Virker som jeg litt å lære når det kommer til pakking! Selv om det sikkert hjelper når helårsteltet blir byttet ut til noe mindre.. Historisk sett er den Baltoroen er ganske hard ved avmarsj, men den blir nok ikke med på neste tur da det begynner å blitt en del sying av både stropper og skulderreimer. På dårlige dager blir det litt juletrefaktor når jeg slurver med feste av årer og lignende utenpå sekken. Det største irritasjonsmomentet med Baltoroen er for meg små sidelommer (bæsjekitet må ha plass!) og mulighetene for å feste ting utenpå og til sekken. 

Angående Recon Packen, vurderte om jeg skulle gå for den, men var litt fristet av mollefester når jeg først var inne på semi-militære sekker. Vet du om den trekker mye vann mtp. padling?
Spennende med den "Seek Outside Unaweepen", litt moro når det kommer inn mer eksotiske merker, har du bygd deg opp noen erfaringer ang. "slitestyrke" etc.? Jeg blir alltid litt skremt av ultralight produkter i den forstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.