GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Lundhags Vandra, eventuelt Mira II?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et par gamle Alfa Walk Queen , som jeg synes er litt for varme/tunge til rene dagsturer om sommeren (jeg har en veldig gammel modell). Jeg ser Fjellsport nÄ har tilbud pÄ Lundhaugs Vandra i lav modell, og vurdere prÞve meg pÄ de. Har og sett pÄ Mira II, men lurer pÄ om de kanskje blir for varme/srive. Begge modellene har Optilest; jeg mÄ innrÞmme jeg er usikker pÄ om jeg har hÞy eller lav vristen selv.

Jeg gÄr sjelden tur med mer 10-15 kg  i sekken, og oftest dagsturer. OmrÄdene de hovedsakelig blir brukt i er typiske nordlandsomrÄder i Salten omrÄdet (myr, berg, mye stigning men ikke Lofoten, og skog). Jeg har ikke noe erfaring med merket fra fÞr men tanken pÄ en sko som tÞrker fort, har en delvis vanntett del nederst, og god mulgihet til Ä regulere varmen i, frister mye. 

Jeg lurte pÄ om noen har hatt/har overnevnte sko en stund, og vil svare pÄ fÞlgende;

-Hvrodan opplever du skoen ift demping?

-Hvordan er grepet pÄ vÄtt berg?

-Har du kjĂžpt den stĂžrrelsen Lundhags anbefaler (ca 2 cm stĂžrre enn vanlig fot)?

-Hvor lang tid tok det fÞr skoene var gÄtt inn?

-Kan man eventuelt bruke de ull-linerne i de og?

-Hvordan funker to-sokk systemet synes du?

-Har du eventuelt prÞvd begge, oppleves de lik i stÞrrelsen? Ut i fra det jeg har lest er det noe forskjell i stÞrrelsen pÄ de ulike modellene.

PÄ forhÄnd takk for svar!

Annonse
Skrevet

Jeg har flere par Lundhags til bÄde sommer og vintertid, men ikke akkurat de du spÞr etter. Jeg har brukt min vanlige stÞrrelse (42 i Nike og 42 i Lundhags.

Oppfatningen til nÄ er at enkelte av skoene i starten har litt mer gnagsÄr tendenser enn andre, men dette gÄr over etter litt bruk og har vÊrt helt uproblematisk med doble sokker. NÄr mine har vÊrt ferdig inngÄtt har jeg fint kunnet bruke dem med 1 par vanlige sokker. Sikkert litt forskjell fra person til person. Har ogsÄ satt inn alle med bivoks, da blir de myke litt fortere.

• Liker 1
Skrevet

@uteturentakk for svar!  Ut i fra beskrivelsen kan de jo minne om sÄnne militÊrstÞvler i skinn- de ble jo veldig godt formet etter foten nÄr de fÞrste var gÄtt inn. En viktig forskjell je4 er vell at det er gummi nederst, og den er jo ikke sÄ formbar.

Er 42 stĂžrrelsen du har hatt i andre fjellsko og?

Skrevet

Jeg kjĂžpte akkurat et par Vandra 2. Se siste svar i:

Jeg kjÞpte de med nubuck fordi det var det eneste de hadde og de brukte jeg nÄ i helga pÄ fisketur uten problemer. 3-4 km gange hver vei. Det der to-sokk systemet mÄ jeg eksperimentere med for Ä finne noen gode kombinasjoner. Selv om jeg hadde to par sokker pÄ sÄ synes jeg ikke stÞvlene ble mer varme eller klamme enn Hanwag'ene.

Jeg vil ogsÄ slÄ et slag for Sealskinz membransokker. Dette er en slags membransokk som likner pÄ goretex. Jeg har brukt dem pÄ HV-Þvelse i mine M-77 og de har holdt beina mine relativt tÞrre, selv om jeg har gÄtt i skogen en hel natt i regnvÊr. SÄ jeg tenker at om det er veldig vÄtt ute og Lundhags'ene begynner Ä trekke vann sÄ kan de vÊre et alternativ for Ä slippe Ä blir helt klissvÄt pÄ beina.

• Liker 1
Skrevet
Øystein_ skrev (12 timer siden):

SÄ jeg tenker at om det er veldig vÄtt ute og Lundhags'ene begynner Ä trekke vann sÄ kan de vÊre et alternativ for Ä slippe Ä blir helt klissvÄt pÄ beina.

Lundhagsene trekker i sÄ fall vann bare i skaftet, og det skal vÊre rimelig blÞtt fÞr det utgjÞr noe problem. Forutsatt at man vedlikeholder, nogenlunde, selvfÞlgelig. Vanntette sokker i Lundhags hÞres ut til Ä vÊre en unÞdvendig komplisert lÞsning, pÄ et problem som ikke finnes. Klamt blir det sikkert og. For, uansett hvor godt sokkene puster, sÄ vil de puste dÄrligere enn sokker uten membran.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar @Øystein_og @Larix.

Ja jeg bruker vanligvis 40 i vanlige sko ,og i fÞlge tabellen til Lundhags skal jeg da ha stÞrrelse 41 i sko fra de. Det kan sannsynligvis stemme, da det er det jeg har gÄtt for i fjellsko ellers. Veldig spent pÄ om de vil oppleves stÞrre med "bare" to sokker siden de ikke er foret, men s lenge de sitter godt pÄ foten, er det jo bra at tÊrne har god plass. De har jo tre ulike lester har jeg skjÞnt, og det kan sikkert gjÞre at noen sko fÞles "smÄ" ut om det er for de med smal fot/ lav vrist etc.

Skrevet

Vel. Jeg prÞvde mine nye Lundhags pÄ fjellet i dag. Etter ca. 4 timer ble jeg vÄt pÄ beina. NÄ nÄr jeg kom tilbake til hytta etter ca 8 timer ute mÄtte jeg vri opp raggsokkene mine. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Liten oppdatering- Endte opp med Vandra i midiversjon. Jeg gikk for stÞrrelse 41 som var det jeg skulle ha ut i fra Lundhags sine nettsider. Selv med to sokker opplever jeg Ä ha god plass. Det kan hende jeg kunne hatt stÞrrelse 40, men selv om de er romslige, sitter de overraskende godt pÄ foten.  Ingen antydning til gnagsÄr enda. Det er god plass til tÊrne, og jeg opplever ikke noe problem med at jeg sklir frem/tÊrne blir Þmme nÄr jeg gÄr i nedoverbakke.

KjÞpte det lÊrfettet som de og produserer  og har smurt dem godt inn, med ekstra fokus pÄ sÞmmene som de anbefaler (liten digresjon, verdens beste lukt!). ForelÞpig har det vÊrt litt for tÞrt til at jeg har fÄtt testet "vanntetteheten", men ser virkelig fornuften i Ä ikke ha sÄ mye for som mÄ tÞrke om de skulle bli vÄte. Er forelÞpig sÄ fornÞyd, at jeg har begynt drÞmme om et par vintersko fra dem og 

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har Lundhags i hÞy modell. AngÄende vanntetthet opplever jeg de som veldig bra til trasking i myrterreng grunnet gummikalosjeringen, og holder meg overraskende tÞrr ved vadinger der vannet gÄr et stykke over anklene. Jeg er dog blitt blÞt etter langvarig gÄing i hÞyt vÄtt gress. Da har vannet trukket inn gjennom plÞsen et stykke opp. Dette har ogsÄ vÊrt dÞden for gore-tex sko er min erfaring. Har nÄ smurt inn plÞsen med fett, og er spent pÄ Ä se hvordan dette fungerer. Ved vÄte og langvarige turer vil jeg anta at det er viktig Ä fÄ tÞrket skoene og smÞre dem pÄ nytt. Er lÊret fÞrst fuktig fÞler jeg at de har lettere for Ä ta inn vann. 

• Liker 1
Skrevet

@Oksentakk for svar! Ja siden det er mindre polstring i den delen som gÄr over ankelen, vil de sikkert kunne bli vÄte raskere enn de med for selv om de impregneres.  Ble anbefalt Ä vÊre ekstra nÞye med Ä imprignere sÞmmene nÄ i starten. SÄ vil man etterhvert eventuelt se hvor man har sitt "svake punkt" ift hvor den slites mest ut i fra gÄstil. Det er vell kun stÞvler man kan garantere er heeeelt vanntette, men da fÄr man ekstra konden innenfra, i tillegg til at man mÄ dekke skÞvvelskaftet sÄ ikke alt regnet gÄr rett i stÞvelen, hihi!

Slik jeg har skjÞnt det anbefaler de Ä ha med et ekstra sett eller to med dobbel ull sokker, for Ä kunne bytte pÄ nÄr man mÄ vade/skoen blir vÄt. Tanken er vel at det da er lettere tÞrke ull/sko hver for seg, og at ullen uansett holder deg varm selv om den skulle bli vÄt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.