vemlos Posted Tuesday at 08:49 AM Posted Tuesday at 08:49 AM Er det noen her som har erfaringer med, eller ønsker å gi en kvalifisert vurdering av Lundhags Abisku bib pants til fjellskiturer/ mindre ekspedisjoner? Quote
+Gabs88 Posted Tuesday at 01:01 PM Posted Tuesday at 01:01 PM Quote Hovedmateriale: Lundhags Polyester Cotton (LPC) 235 RM/OC Wax Sammensetning: 65 % resirkulert polyester, 35 % økologisk bomull. Egenskaper: Pustende, slitesterkt, vannavstøtende med voksbehandling. Fordeler: God balanse mellom pusteevne og værbeskyttelse, miljøvennlig. Ulemper: Ikke vanntett, bomull kan trekke til seg fuktighet. Fylling og polstring: Schoeller® Keprotec Sammensetning: 76 % polyamid, 14 % PU, 10 % Aramid – Kevlar, PU-belagt, bluesign®-godkjent. Egenskaper: Ekstrem slitestyrke, vannavstøtende, høy motstandsdyktighet mot slitasje. Fordeler: Meget holdbart, forbedret værbeskyttelse, miljøvennlig produksjon. Ulemper: PU-belegg kan redusere pusteevne, litt stivt i starten. Fôr: Lundhags Waterproof (LWP) 3L 195 Sammensetning: 86 % polyamid, 14 % polyuretan, PU-membran. Egenskaper: Vanntett (20 000 mm vannsøyle), pustende (16 000 g/m²/24t). Fordeler: Beskytter godt mot regn og snø, fleksibel membran. Ulemper: Kan miste pusteevne i høy luftfuktighet, mindre holdbar enn ePTFE-membraner. Forsterkninger: Schoeller® Keprotec Sammensetning: Samme som fylling/polstring. Egenskaper: Økt slitestyrke i utsatte områder. Samlet vurdering Slitestyrke: ★★★★★ Værbeskyttelse: ★★★★☆ Pusteevne: ★★★★☆ Komfort: ★★★★☆ Miljøvennlighet: ★★★★☆ Konklusjon: Slitesterke og værbestandige friluftsbukser med fokus på holdbarhet og miljøvennlige materialer. Så på dem, var ikke kjent med materialvalget så kjørte de rett og slett i gjennom GPT for å finne ut mer. Det GPTen sier gir mening med tanke på materialene. Det er en ganske typisk friluftsliv kombo med KeproTec på utsatte områder som beskytter mot slitasje, feks på innsiden av bena mellom skisko og på nedsiden av knærne. Min egen vurdering er at de ser gode ut, jeg liker spesielt glidlåsen på siden. Det finnes materialer med bedre spesifikasjoner med tanke på hvor godt materialene puster osv, bomullskomponenten kan også skape noen milde problemer men som en samlet helhet syntes jeg dette virker greit. Det sagt så hadde jeg kikket litt på alternativer i samme prisklasse hvis det var meg. Quote
vemlos Posted Tuesday at 01:04 PM Author Posted Tuesday at 01:04 PM Gabs88 skrev (2 minutter siden): Så på dem, var ikke kjent med materialvalget så kjørte de rett og slett i gjennom GPT for å finne ut mer. Det GPTen sier gir mening med tanke på materialene. Det er en ganske typisk friluftsliv kombo med KeproTec på utsatte områder som beskytter mot slitasje, feks på innsiden av bena mellom skisko og på nedsiden av knærne. Min egen vurdering er at de ser gode ut, jeg liker spesielt glidlåsen på siden. Det finnes materialer med bedre spesifikasjoner med tanke på hvor godt materialene puster osv, bomullskomponenten kan også skape noen milde problemer men som en samlet helhet syntes jeg dette virker greit. Det sagt så hadde jeg kikket litt på alternativer i samme prisklasse hvis det var meg. Takk for svar! Hvilke alternativer foreslår du? Abisku varianten er på tilbud til 2500 NOK på OutNorth nå. Quote
+Gabs88 Posted Tuesday at 01:13 PM Posted Tuesday at 01:13 PM 6 minutes ago, vemlos said: Takk for svar! Hvilke alternativer foreslår du? Abisku varianten er på tilbud til 2500 NOK på OutNorth nå. Ikke noen spesielle, ville bare ha vurdert hva som eventuelt finnes i samme prisklasse. Men til 2500 virker det som er trygt kjøp. Quote
Recommended Posts