Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til både fjelltur, togtur og generelt reising.


Anbefalte innlegg

Er det noen flere enn meg som helst bruker sekk til baggasje når de er ute og reiser og (enten med tog eller fly)? I såfall trenger jeg deres innspill :P

Jeg har en gammel Bergans sekk på rundt 65l  jeg stort sett bruker på alle slike turer, samt at den brukes til fjellturer innimellom. Jeg har ikke noe i mot koffert, men som gammel backpacker og med en hund som er litt redd trillelyden kofferter lager  synes jeg det har fungert fint.

Jeg har trenger snart en ny "storsekk" til dette formålet , og sett på blant annet Osprey fairpoint/fairview trek og  den vanlige versjon.

Er det noen her som har erfaring med disse sekkene, eventuelt har noen andre merker de vil foreslå? Jeg tenker spesielt på bærekomfort når man har sekken på en stund, gjerne i ulendt terreng.

Selv om spesielt treck versjonen skal være laget for vandring og, går man jo gjerne glipp av noen "finesser" som en ren fjelltursekk har.   Selv om det er veldig individuelt, er jeg interessert i høre hva som ble avgjørende dor ar du enten valgte eller ikke valgt en slik sekk.

 

På forhånd takk for svar 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring med fairpoint, men kanskje verdt å sjekke ut Osprey aether plus og Gregory Baltoro pro? Disse fåes i ulike størrelser, har suveren bærekomfort, mange lommer til organisering og er slitesterke. I tillegg har de en stor u-åpning i front, slik at den kan åpnes som en koffert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes enormt mange sekker på markedet. Du sier storsekk, men ikke noe mer enn det, men det finnes jo 180 forskjellige storsekker mellom 50 og 120 liter bare på Fjellsport.no sine nettsider og de fører et begrenset antall merker.

 

Samtidig så er det eneste du nevner at du vil ha god bærekomfort, greit nok det, men hva med feks lett vekt?

 

Eller hva med lommer slik at du får organisert innholdet på en god måte?

 

Vil du ha en sekk som kun kan åpnes fra toppen? Eller er det viktig for deg at den også kan åpnes i fra bunn? Min kan feks åpnes som en bag slik at jeg får tilgang til ting i bunnen av sekken når som helst når jeg vil.

 

Og hva er en storsekk? Var 65 liter greit? Eller stort? Vil du ha 70? 80? 100? 120?

 

Og bryr du deg om pris? Eller vil du bare ha den beste sekken?

 

Tenk litt over hva du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gabs88 takk for svar! Mulig du leste innlegget litt fort.

 

Jeg sier ikke at jeg har bærekomfort som eneste spesifikasjon, men om noen har erfaring med de to merkene jeg nevner ift bærekomfort. Jeg spør og om noen har en sekk de bruker til samme formål, og hva som eventuelt var avgjørende for at den sekken ble valgt/ikke valgt. 

 

Grunnen til at jeg spør såpass åpent innenfor emnet tur/reise sekk er jo nettopp for å høre om eventuelt erfaringer fordeler/ulemper. Har du selv noen erfaringer med overnevnte sekker eller andre sekker som brukes til både flyturer/backpaking/fjellturer må du gjerne spesifisere hva som er positivt/negativt med de. 

Sekken jeg har fra før er rundt 65 l, så noe i den størrelseskategorien +/- 10 liter er nok mest aktuelt, men alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekk som er god å bære på ryggen i fjellet vil jo også være god å bære på toget. Jeg kommer ikke på hvilke ulemper noen sekk i denne kategorien kan ha for "hverdagslig transport", annet enn å eventuelt kunne være for store i enkelte tilfeller.

Her har du alle våres favoritter, gjerne med gode forklaringer på hvorfor det er favorittene også. Til inspirasjon :)

 

Angående storsekk og fly så har dette vært null problem for meg å sende som spesialbagasje. De kommer ofte ut på rullebåndet med alle koffertene uansett ved landing (ikke alltid).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sneakyowl takk for svar, skal ta en titt! Har selv stort sett og kun positive erfaringer ift sekk som baggasje, men ser samtidig fordelene med å ikke ha alle reimene jeg har på min gamle sekk. Den ene av sekkene jeg nevner som eksempel i originalinnlegget har ikke toppåpning  ut i fra det jeg har lest. Det er jo potensielt noe som kan være litt irriterende på fjelltur vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://flyalfscreek.wordpress.com/2022/06/12/zpack-arc-haul-zip-64l-backpack-review/

Edit: Liker Airplane Case (94g) godt. Denne er i Dyneema og brukes som liner inni, utenpå ved transport i fly og som ekstra bag dersom noe må lagres underveis ( i telt, oppbevaringsboks, i AirBnB osv). Sekken i str M skal gå som håndbagasje på fly.

Endret av Flyalf
Lagt til info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 ved flyreise er det remmene som er problemet, når sekken går på transportbånn med ulike skiftespor mm, hvor remsene huker sig opp og 1 tonn annen bagasje plutselig hoper sig opp bakenom. Så ryker din sekk, hvis det ikke er et autosyopp eller stewer med nødstopp.Så kan man kjøre "wrap" rundt sekken for å forhindre dette. Står ofte et diskret sted på flyplassen.

Men jeg har en ellers dårlig sekk "pirat"sekk, som har et smart trekk. Tilsvarende regntrekket er et trekk motsatt med glidelås i bunnen, som kan dras over skulder-remsiden på sekken så den blir helt glatt. Finner en eller bra sekk med denne detalje er du vel hjulpen.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser ikke så mye lenger, men før unger og sånt hadde jeg 120-180 reisedøgn i året, så noen turer har det jo blitt. Dette var jobbreiser, men ofte til litt eksotiske plasser der det var naturlig å kombinere jobb med fotturer og andre dagsutflukter, så det var en prioritet å ha bagasjeløsninger som fungerte til både reise og fot-/fjelltur.

Litt tilfeldig, siden jeg også var en litt mer entusiastisk fotograf den gangen, så kjøpte jeg en F-stop Loka. Jeg mener denne var oppgitt til 39-40L den gangen, og at den var «carry on» kompatibel med IATA og de store fly-alliansene. Nå er den oppgitt til 37L og det er ingenting i produktteksten som hinter om at den er godkjent som håndbagasje. Vet ikke helt hva som har skjedd der. Trur sekken er endret litt, men virker også som hele selskapet har forandret seg til å bli litt mer business og mindre av den gamle gründer spiriten.

Uansett, denne sekken har vært ett gull-kjøp. Aldri hatt problem med å få den med på fly, hele ryggen kan åpnes for enkel tilgang til alt innhold, god bærekomfort og SOLID (jeg har standardversjonen, ikke LW). De siste årene (dvs. 10+) har den vært brukt som dagstursekk på famileutflukter og min faste sliter når jeg går til butikken for å handle. Jeg har også festet karabinkroker i hoftebeltet og brukt den som hundekjøringssekk på vinteren. Den har altså vært med på MYE og har fortsatt ikke hatt noen problem eller feil. 
 

Det er definitivt en reisesekk jeg kan anbefale, men det er ikke en storsekk. F-stop har ulike modeller opp til 80L, som er bygd etter samme prinsipp. Jeg har ingen erfaring med disse, men det er sekker jeg ville tatt med i vurderingen.

Som sagt, det virker som firmaet har forandret seg litt, så det er med en viss reservasjon jeg anbefaler dem. Les deg opp på ferske brukererfaringer hvis det er noe du vurderer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har heldigvis gått bra med min gamle sekk på flyturer @elgen, men alltid litt spent på det med reimer. Selv om jeg prøve knyte de best mulig, er det ikke alle flyplasser man har sånn reisekasse.  De to Ospey sekkene jeg nevner skal begge ha en løsning på dette problemet; enten ved  et design uten reimer, eller med eget "reise regntrekk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aicotakk for tips! Ikke hørt om dette merket før, så skal undersøk litt. Jeg har ikke noe maks eller minimum kapasitet på sekken, selv om jeg i utgangspunktet er ute etter en litt større sekk så man får plass til både julegaver, turutstyr og diverse, alt ettersom hva man skal. Men, erfaringsmessig klarer man ofte det med litt mindre sekk og, så lenge man prioriterer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.