Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuppeltelt med fortelt, trenger tips


Sverre78

Anbefalte innlegg

Jeg og kona er på utkikk etter nytt telt. Vi har nå Helsport Fjellheimen som vi føler for å bytte ut av ulike årsaker. Men jeg har noen drømmer til teltet som gjør det litt trøblete å finne. Kanskje noen her har forslag? Vi skal ha det med på sykkel.

Jeg ønsker meg kuppeltelt med fortelt, litt som Helsport Svalbard X-Trem. Men, vi trenger absolutt ikke ekstremtelt, vi telter ikke vinterstid. I tillegg ønsker jeg meg to åpninger. Vi har nettopp slått opp Marmot Limelight 3p og digget teltet, hadde det bare hatt litt mer fortelt ( og gjerne ikke skrikende farge) så hadde vi gått for det. Noen som har tips å komme med? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heriks skrev (8 minutter siden):

Man får jo kjøpt løst fortelt som passer mange av MSR teltene, det kan jo være en mulighet om man ikke får tak i Hubba Tour

MSR gearshed

 

Har tenkt litt på det, men teltene koster liksom nok fra før om vi ikke skal ut med ekstra til fortelt. Men det vurderes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre78 skrev (18 minutter siden):

Big Agnes var også spennende, skulle bare vært litt større. Vi ønsker litt armsleng så skulle gjerne vært til 3 personer. Men den vil bli med i videre vurdering.

https://www.outdoorexperten.no/p-68446-big-agnes-blacktail-3-hotel.aspx?gad=1&gclid=EAIaIQobChMIzMf0qJ7A_gIVweGyCh327AR4EAQYAiABEgKOy_D_BwE

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällräven Abisko Dome 2/3 kan være noe. Superromslige fortelt (2stk. Identiske).

Ikke av det letteste der ute, men heller ikke av de tyngste. Overlegen på ventilasjon og står veldig stødig.

2-mannsutgaven som jeg har rommer akkurat 2stk 65cm liggeunderlag i bredden. Siden romfølelsen er så god, og forteltene så store så føles det ikke trangt. Likevel så lukter jeg på 3-mannsutgaven, fordi det i blant også er hund med på tur, og da blir det litt trangt.

Et litt rart minus er at etter skikkelig innendørs tørking er duken i strammeste laget, noe som gjør "første" oppsett etter tørking litt vanskelig, siden det virker som om stengene er for lange. Da blir det unødvendig mye knot for å sette det opp. Når teltet først er litt fuktig av å være ute er dette null problem.

Jeg har gått rundt det ved å kappe 2cm av stengene - Uten at dette har hatt noe å si på om oppsettet blir slappere e.l.

Mulig det bare er mitt telt, siden jeg ikke hører noen andre som sliter med det. Eller så er det bare jeg som tørker det skikkelig 😅

31DF0E46-493B-4013-9F03-E37B8EEE5E8B.thumb.jpeg.2434392b6549d1692cf76b591884d6b1.jpeg

B09858AD-162C-4CCA-8A9C-742F099B7BB3.thumb.jpeg.6242ba0509cd0b0a5ea4c8def8c638db.jpeg

D458FF09-2578-4D8B-B9A4-E38349D76939.thumb.jpeg.6f1d093448b911315ab75616afc2525b.jpeg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Orion oppfyller vel kriteriene dine, så vidt jeg kan se. Eller kanskje de to forteltene er for små for din smak? 

Edit: Jeg ser nå, etter litt googling, at Orion 2 UL har en helt annen pris enn det hadde da jeg selv kjøpte teltet for flere år siden. Og det er vel i tillegg redesignet nå. 

Endret av kbruaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre78 skrev (2 timer siden):

Jeg og kona er på utkikk etter nytt telt. Vi har nå Helsport Fjellheimen som vi føler for å bytte ut av ulike årsaker. Men jeg har noen drømmer til teltet som gjør det litt trøblete å finne. Kanskje noen her har forslag? Vi skal ha det med på sykkel.

Jeg ønsker meg kuppeltelt med fortelt, litt som Helsport Svalbard X-Trem. Men, vi trenger absolutt ikke ekstremtelt, vi telter ikke vinterstid. I tillegg ønsker jeg meg to åpninger. Vi har nettopp slått opp Marmot Limelight 3p og digget teltet, hadde det bare hatt litt mer fortelt ( og gjerne ikke skrikende farge) så hadde vi gått for det. Noen som har tips å komme med? 

Jeg gikk fra Fjellheimen Camp 3 til Reinsfjell Pro 3 i fjor. Å er veldig fornøyd med både størrelse og fortelt. Prisen hos Outnorth.no er heller ikke å klage på, sammenlignet med mye annet. Jeg bruker det mye på motorsykkeltur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RobertK skrev (19 timer siden):

Hva er grunnen til at du ønsker stort fortelt? 

Flere grunner. Det ene er konas ønske om å kunne legge fra seg våte sykkelvesker og klær i forteltet. Et annet er at jeg ønsker plass til å sette rullestol uten å måtte ta den helt fra hverandre hver gang jeg er innom teltet de dagene det regner. Vi er veldig glad i forteltet  vi har nå, men jeg har fått behov for en lettere inngang, så derfor håper vi å finne en annen løsning som vi begge vil trives godt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gode tips her har vi bestemt oss for å teste Big Agnes 3-personers. Vi har foreløpig bare slått det opp i stua for å se hvordan det så ut, og det viste seg å være diger plass innvending. Følte vi nesten måtte rope til hverandre. Dette er noe helt annet enn fjellteltet som vi virkelig har trivdes i, så vi er spent på å teste det på tur. Vi kommer mulig til å savne stabiliteten og det at fjellteltet vårt var veldig lunt og trygt, men Big Agnes teltet kommer jeg enkelt ut og inn av, og det er fin plass til å få lagt fra seg rullestol i forteltet. Det blir luksus å dra på singeltur i dette teltet, men å sove 3 personer i det virker ikke trivelig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.