Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur shortsen 2023


aico

Anbefalte innlegg

Ser at tshansen har ett lignende emne fra 2018, men «kravspec’en» min er litt annerledes, så jeg kjører på med nytt emne.

Selv om Yr fortsatt er litt i overkant ivrig med å blande inn blå tall i værmeldingen så har jeg stor tru på at vi går varmere tider i møte og at shortsen snart kan tas frem. Og akkurat der klemmer skoa. Etter at min beste / minst dårlige shorts ble avglemt ifm. en tur i fjor, står ikke shortsutvalget helt i stil med den totale mengden turutstyr. For å unngå at julekvelden kommer som kastet på kjerringa, så er det på tide å få ut fingeren å finne noe som funker.

Ønsker en kort og lett shorts med stretch og smal passform.
Med lår dimensjonert etter mal fra Kenyanske maratonløpere blir det meste ganske romslig på meg, så smal passform i denne sammenhengen kan ikke vektlegges for mye :) 

Jeg vil velge underbukser selv og bytte de så ofte som jeg har lyst til, så ikke noe nymotens 2-i-1 shorts med innsydd truse eller badeshorts med mesh. Bare en helt enkel (skall?)shorts. Er nok nærmere trenings-shorts / trail running shorts enn tradisjonell turshorts det jeg ser etter, men selv om kort, lett og smal er viktigst, så er det en fin bonus om den har ett par OK lommer med glidelås. «Lett» er også litt relativt, jeg tipper det meste som er kort nok og smalt nok også vil være lett nok. Så her er jeg nok litt fleksibel hvis resten ser greit ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg har smått vurdert Falketind flex1-shortsen til Norrøna, men kommer nok bare til å fortsette med bukse som kan brettes opp til noe som ligner en shorts på tur. Med mygg som hovedårsak.

Om stoffet er tilsvarende som i Fjørå Flex1-buksen jeg har så er det superbehagelig og stretchy. Jeg bruker den buksa til innendørs buldring uten å bli begrenset noe.

Passform er vanskelig å si noe på, uten å prøve. Skal være "technical fit", så burde ikke være veldig løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene det er varmt nok for shorts i mine fjell går jeg i underbukser :-) . Shorts er kun unødig vekt. Dersom det er i mer siviliserte steder er en badeshorts grei, den dekker to behov og er lettere og ikke minst finnes det korte nok varianter. Jeg har aldri forstått shorts som såvidt er kortere enn bukser, hva er vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i butikk og prøv RAB Torque Mountain. Jeg er bygget litt annerledes med deg hvor bukser strammer på lår før rundt livet, men denne har deilig stretch og kan absolutt anbefales. For min del skulle den gjerne vært litt kortere, men jeg løser det med å brette den opp to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det god spredning i feltet :)

Hadde ett ærend i sentrum i dag, så jeg fikk sneket inn litt window-shopping, og få litt føling på utvalget.
Ble faktisk litt overrasket over hvor lite sommervarer det var å finne. Har hatt ett inntrykk av at butikkene pusher neste sesong tidligere og tidligere, men her ble det litt bomtur sånn sett.
Löplabbet hadde i praksis ingenting. 2 modeller, hvor av den ene var så minimal at @Flyalf sin løsning med å gå i vanlige underbukser vil framstå mindre vulgært. Norrøna butikken hadde en del modeller framme, men mistenker at omtrent alle er for lange eller for vide ifht. hva jeg ser etter.
På Intersport var det fortsatt slunkent, men jeg fant Rab torque, som @Fjellfjes nevnte. Glemte å sjekke om det var "mountain" i modellnavnet, men den så uansett ganske så grei ut. 8" inseam er i øvre sjikt når det gjelder lengde, men ellers var det mye jeg likte her og den karret seg til en plass på lista over kandidater som etter hvert må prøves.
Siden jeg var litt i skvis på tid og utvalget var dårlig, så droppet jeg prøving i denne omgang. Lettere å sammenligne når en kan prøve flere på kort tid, så bedre å ta det når utvalget har tatt seg opp.

sneakyowl skrev (På 23.4.2023 den 12.59):

Tja, jeg har smått vurdert Falketind flex1-shortsen til Norrøna, men kommer nok bare til å fortsette med bukse som kan brettes opp til noe som ligner en shorts på tur. Med mygg som hovedårsak.

Ser den. Min forrige shorts-relaterte tråd var om zip-off bukser, som (også) er en kles-sjanger med overvekt av gamle design i klovnebukse-snitt. Hovedbruksområdet er lange dagsturer tidlig og sent på sesongen, der temperaturen synker raskt når sola forsvinner. Det er jo også da myggen evt. kommer ut for å spise, så slår to mygg i en klask sånn sett. 

Flyalf skrev (12 timer siden):

De gangene det er varmt nok for shorts i mine fjell går jeg i underbukser :-) . Shorts er kun unødig vekt. Dersom det er i mer siviliserte steder er en badeshorts grei, den dekker to behov og er lettere og ikke minst finnes det korte nok varianter. Jeg har aldri forstått shorts som såvidt er kortere enn bukser, hva er vitsen?

Jeg er ikke direkte uenig. Shorts med lange ben og / eller tykke materialer er jeg ferdig med. Dessverre er det i stor grad dette som fortsatt tilbys i butikkene. Og dette gjelder spesielt herremodeller. Samme modell for herre og dame kan ha vanvittig (20-30cm) forskjell i benlengde.
Akkurat hva som er optimalt vil nok variere med type tur, og det er ikke umulig at jeg ender opp med flere shortser før jeg blir helt fornøyd, men mye er gjort hvis jeg finner en god shorts for dagsturer som starter hjemmefra eller fra hytta. Det er sikkert 90% av alle dagsturer. Dette er turer hvor jeg normalt treffer på mye folk på dager med shorts-vær, kanskje vil mann være litt sosial å gå innom noen kjente på ei hytte i nærområdet eller ta en kaffe på ei turisthytte.. uansett så funker underbukseløsningen dårlig for meg på disse turene, men bortsett fra å fremstå bittelitt mer anstendig og tilby en lomme eller to, så er det i grunnen ikke stort mer som skiller den perfekte shortsen fra ei underbukse.

Jeg er også skeptisk til badeshorts på tur. Selv om jeg ikke går i bare underbuksa på dagsturer, kan jeg lett finne på å bade i underbuksa, så badeshorts er forbeholdt kortere utflukter der badinga er selve målet med turen. Når jeg ser for meg den optimale shortsen så er den faktisk ganske lik favoritt-badeshortsen som forsvant i fjor. Den hadde helt perfekt lengde (kort, tipper ca. 6" inseam) og smalt snitt, men innsydd nettingtruse og total mangel på stretch gjorde den ganske uegnet som turshorts. Så egentlig er vi nok ganske enige i hvordan en shorts i hovedsak bør se ut, bare litt ulike preferanser på detaljnivå grunnet ulikt bruksmønster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis du kommer deg til en Decathlon-butikk så kan det være stedet for en «skall-shorts».

kjøpte selv en slik ultraløpe-shorts der i fjor for ca 300kr. Den var da den dyreste løpeshortsen dem hadde.
Masse stretchlommer derav to som begge har plass til mobiltelefon litt nedpå hofta og glidelås-lomme i front til bilnøkkel. Alle kan brukes under løping uten at det rister. 
Ikke med en sånn irriterende innershorts. 
glatt/matt litt stretchy stoff og myk lining rundt livet. 
Størrelse medium er stram på meg som bruker str 48 i Lundhags Makke. Ca 31".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Klattermusem Vanadis eller Bele shorts være noe? Ikke prøvd noen av de selv, men generelt veldig fornøyd med alt jeg har derfra. Ser det et komt en ny versjon i år, men du kan ofte gjøre er "kupp" på eldre modeller under Klatrermusen Archive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget er tatt. Jeg endte opp med en Bergans Vandre Light Softshell Shorts 

Den er ikke perfekt, men så nærme jeg har kommet etter to-tre runder med butikkvandring. Jeg har begrenset tålmodighet for slik aktivitet, så av og til må en bare ta ett valg mens forholdet mellom innsats og utbytte enda er til å leve med :)

Shortsen er fin den. Veldig lett, bra stretch og akkurat passe med lommer. Som absolutt alle herreshortser, bortsett fra 3" løpe-splittshorts som ikke overlater noe til fantasien (hva med å lage en mellomting?), så er også denne litt for lang og litt for vid ifht. hva jeg ønsket. Å finne en shorts som gjør alt rett kan bli vanskelig, så en får bare spise noen kameler av og til. Det som er bra er at den ikke bare var den beste shortsen jeg fant, men den var også på tilbud. Siden den var såpass billig og det også er en ganske enkel konstruksjon trur jeg ikke jeg vil være alt for redd for å prøve meg på litt DIY når jeg bare får skaffet meg en symaskin og ett par timer erfaring. Foreløpig har jeg brettet den opp ca. 1" og det er nære på perfekt!

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.