Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordvest territoriet 2023


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal nå i sommer til Canada og nærmere bestemt nordvest territoriene. Jeg reiser fra Norge den 30.juni og kommer tilbake den 9.august. Planen er å starte i Whati community og padle med packraft/gå til Deline ved den store bjørnesjø. Ca 600km. Jeg vil være alene på denne turen, der jeg vil ha med meg alt av utstyr uten noe etterforsyning. Ruta jeg skal følge er ikke beskrevet noen plass, men har hatt kontakt med en canadier som har fulgt store deler av ruten, han hadde heller ikke funnet noen beskrivelse :) . Jeg har brukt 2 år på planlegging og tenkt over mange scenarioer og kjøpt inn det jeg mener er relevant til en sånn tur. Jeg ønsker innspill av dere som har vært over til Canada om det er noe spesielt jeg bør tenke over, kanskje noe dere gjorde erfaringer med?.  Ellers visst det er andre innspill så er jeg veldig takknemmelig. :) 

Mvh Pål Atle Fagerli

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Pål Atle. Spennende rutevalg og veldig spennende med en så lang tur alene med packraft. Hvordan blir vekta på sekken når du starter ut? Hvordan er logistikken med inn og utflyging? Hva er planen hvis du ikke når fram til Deline? De gangene jeg har vært over der har vi meldt til det ridende politiet hvor vi skal padle og når vi skal være framme og meldt inn når vi har kommet fram. Vi har ikke kommunisert med noen underveis, men har hatt en satellittelefon i tilfelle nød eller må avtale henting annet sted underveis. Jeg ville hatt en vanntett avtale med dem hjemme i Norge slik at du ikke blir meldt savnet hvis det ikke er nød. Det kan også være mye kratt og kjerr og du må ta høyde for at det tar tid å bevege deg der det ikke er vann. 

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg starter med en oppakning på rundt 45kg. Jeg starter med packraft på Lac La Matre. Rundt halveis blir det en del gåing og mot slutten siste 12 milene. Jeg har tidligere loffet i Reinheimen med tung sekk i steinur så er vandt med tung sekk. Ellers så skal jeg ta fly fra Yellowknife til Whati og (lac la matre), fra Deline igjen blir det fly til Yellowknife. Jeg har tatt utgangspunkt i dagsetapper på 20km, der jeg har lagt inn par dager ekstra i tilfelle dårlig vær (spesielt på lac la matre og lake grandin) rekker jeg ikke frem i tide må jeg nesten bare booke nytt fly. Skal ta med Garmin inreach mini på turen for kommunikasjon, ellers så skal vi avtale her hjemme hvordan vi løser det visst vi ikke får kontakt med hverandre. :) Hvor gikk turen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt av et eventyr!
For en del år siden var jeg noen dager i Yellowknife og Inuvik. Din rute ligger i området mellom disse. Jeg tok bare småturer med lokale, for jeg var der i annet ærend og ikke for lang villmarkstur. Kan skrive under på forrige talers vurdering av mye kratt, myr og tøff fremkommelighet. Tror det er litt bedre i dine områder enn rundt Inuvik. 
Dette er jo bjørneterreng, og det ble en del bråking og roping «hey bear» i tette områder. Et par steder så vi vierkjerr som ristet i en rett linje fra oss, uten at vi kunne hverken se eller høre bjørnen. 
Jeg har ikke noe å bidra med, annet enn å si at jeg er misunnelig på at du gjør det og at du tør! Det gir en følelse av uendelig villmark som er umulig å oppnå her. 
Du har sikkert planlagt flytur godt, men jeg kan i alle fall anbefale Air North. Jeg kjøpte en «round trip» som gjorde at jeg kunne legge inn en stopp i flere byer i Yukon og NWT når jeg først var der.
-Og husk å si fra til småflypiloten om du har med bjørnespray hvis du vil unngå å få en kraftig overhøvling… 😉 snakker av erfaring. Det var en (rettmessig) salve som ville fått en nordnorsk fisker til å rødme…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa: Hørtes ut som en interessant tur du hadde :) Veldig spent på terrenget selv, lite høydemeter på turen (Veldig flatt område), er nok en del kratt og buskas i starten. Absolutt bjørneterreng, svartbjørn i starten og grizzley når enn nærmer seg den store Bjørnesjø. Takk for påminnelse med bjørnespray, den er det greit å varsle om ja. Det blir Air tindi til whati og North Wright fra Deline tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Atle Fagerli skrev (52 minutter siden):Hvor gikk turen din?

Første turen padlet vi Bonnet Plume og Peel river ned til Inuvik. Bil fra whitehorse og sjøfly fra Mayo. Elva starter i Mackenzie Mountains, så det er mange høydemeter ned til havet.  Turen gikk veldig bra og gav mersmak så det ble et par turer til etter det. Når du først har tatt planleggingen en gang, så blir neste tur veldig mye enklere å planlegge. Det er bare å glede seg. 

Endret av RobertK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RobertK skrev (14 minutter siden):

Første turen padlet vi Bonnet Plume og Peel river ned til Inuvik. Bil fra whitehorse og sjøfly fra Mayo. Elva starter i Mackenzie Mountains, så det er mange høydemeter ned til havet.  Turen gikk veldig bra og gav mersmak så det ble et par turer til etter det. Når du først har tatt planleggingen en gang, så blir neste tur veldig mye enklere å planlegge. Det er bare å glede seg. 

okei! Hørtest ut som en fin tur:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Høres ut som en fin tur😀,  så du hadde lagt ut ruta på Facebook. Hvordan var fiske på turen, du fikk kanskje en del canadarøye blant annet? Så du en del dyreliv og var det en strabasiøs tur som krevde litt? Tett vegetasjon å forsere når du hadde bære etapper. Hvor langt kunne du padle om dagen på flattvann? Hvordan var det på bjørnesjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skrim75 skrev (På 24.2.2024 den 10.04):

Høres ut som en fin tur😀,  så du hadde lagt ut ruta på Facebook. Hvordan var fiske på turen, du fikk kanskje en del canadarøye blant annet? Så du en del dyreliv og var det en strabasiøs tur som krevde litt? Tett vegetasjon å forsere når du hadde bære etapper. Hvor langt kunne du padle om dagen på flattvann? Hvordan var det på bjørnesjøen?

Hei! Var en tur i ekte "utforskningsånd". Fiske fantastisk på alle vann. Stort sett gjedde på hvert kast ved land eller laketrout hvert 15min på de større vannene. Bjørnesjøen er jo fisk på 10kg vanlig fikk selv på 6 og 8kg, med ca 20min aktivt fiske totalt med båt. Ellers små røye på 2-3 kg fra land hehe. Svaner, ørner, ugler, 10-15 elg (noen enorme elgukser), bever, oter, ulv og bjørn. Var caribou og rev helt inni leiren men fikk dessverre ikke sett de. Noen steder nesten helt  uframkommelig. Både på grunn av ekstrem tett vegetasjon og myrer på flere kilometer. 20km var egentlig mer enn nok med tanke på energiinntaket, selv om jeg hadde en 15timer dag og gjorde 30km en dag. Bjørnesjøen er helt fantastisk, hvor ellers i verden er det mulig å ta et halvt tonn med fisk på 2-3 dager på stang? Vet det er mulig. Såg nok fisk på nærmere 20kg svømme etter store sildestimer på 5-10 meters dyp, helt rått. Ja Bjørnesjøen har faktisk en sildeart som lever der, dette som gjør at fisken blir jevnt større enn på foreksempel slavesjøen. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Atle Fagerli skrev (På 21.2.2024 den 20.09):

Hei igjen!

Jeg gjennomførte turen min i sommer! Det var den mest fantastiske og minnerike turen jeg nok mest sannsynlig vil oppleve på denne jord. Turen var en oppdagelsesferd fra dag 1, akkurat som jeg ville ha det.  :)  Vil dere høre mer om turen så hør på podcasten "uteliv" 1. mars.  Ellers har dere spørsmål skal jeg svare her!! 

 

mvh Pål Atle 

Den må jeg høre på. Hørte på podcasten med Janicke Øien. Hun hadde en lignende tur helt nord i Alaska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.