Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammelt oppkomme. Bra eller dårlig vann?


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Vi har ei gammal seterbu på ca. 500 meters høyde i Møre & Romsdal. Ca. 100 meter fra bua er det et gammelt vann-oppkomme. Dette har vært nærmest ubrukt i 5-10 år, siden vi stort sett henter vann i elva litt lengre unna. Men i gamle dager var dette visstnok hovedvannkilden, siden man hadde kortere å gå. 

Noen som vet hva man kan forvente av vannkvalitet på sånne gamle oppkommer, uten å analysere vannprøver? Vannet ser greit ut, og det lukter heller ikke ille. Litt rusk men det er kanskje pga. det er overgrodd grunnet lite bruk. Er slike oppkommer "selvrensende"? Noe sirkulasjon er der sikkert og det er nødvendigvis grunnvann. Hadde vært gøy om noen har peiling her. Kan sikkert bare la det stå til og teste men greit å slippe unna magesjau el.lign hvis det er sannsynlig at vannet er av dårlig kvalitet i oppkommer som ikke blir brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke svare deg ang om slike er selvrensende, men jeg har drukket av flere slike opp igjennom. Også seneste var fra en ganske ubrukt hytte på Hardangervidda. Jeg har aldri blitt dårlig av det og syns det smaker bedre enn vann man får i springen 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff på en kar i Femundsmarka, som drev og kartla kilder og oppkom. Sa det var tingen, der man særlig i år med mus- og harepest ble mer forskånet. Litt humus og rusk kan og bli ført mellom sprekker i berg der vannet føres, Dette forekommer i brønner som er borett i fjell og. Etter hva jeg har hørt, er slikt vann å foretrekke på gårder, hvor spyling av melketanker krever rent vann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp på vann fra oppkomme ved hytta i Etne. Fra gammelt av hadde det gått en flokk kviger utfor skrenten og havnet i bekken, så hele stølen skydde vannet som pesten. Oppkommet var det eneste man drakk fra, tiår senere 😅

Om ikke annet så sitter folketroen igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok drukket av det hvis det er rennende, smaksfritt og luktfritt og det ikke er gjort store endringer i terrenget (hyttebygging for eksempel) siden den sist var i bruk, spesielt hvis det har vært brukt som drikkevann tidligere.  Har drukket av mye rart gjennom tidene og ikke blitt syk. Men da her jeg selvsagt brukt fornuften. At ingen har hentet vann der de siste 5-10 årene har i seg selv ingen  betydning for vannkvaliteten. Men har det skjedd inngrep i terrenget rundt og det er dette som er årsaken til at man sluttet å hente vann der for 5-10 år siden og heller hentet fra et annet sted lenger unna, så ville jeg kanskje tenkt meg litt om. Som regel er jo slike oppkommer mye renere enn overflatevannet som du har i elver og vann med mindre det er noe helt spesielt. Men det skal vel mye til at det plutselig skal skje noe uten at det er gjort menneskelige inngrep i nærheten. Så var det rent og fint for 10 år siden er det nok rent og fint nå også tenker jeg.

Men det koster vel uansett ikke allverden å få testet vannkvaliteten hvis du er usikker og du ønsker å bruke det som daglig vannkilde på sæteren? Det er jo også mulig å høre med noen som har brukt denne vannkilden før hvis man kjenner til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

På "sviger-stølen" i Bulidalen i Hemsedal var vannforsyningen fra et oppkomme ovenfor stølsbua og fjøset. Derfor var det lagt i rør, så det kunne tappes ved bua og fjøset., hvor det ble malket og rengjort malkeremedier. "Svigeronkel" fikk analysert vannet og skrydde mye av, at det var "kjemisk rent", hva han så mente med dette. Streng tatt må det ha inneholde noen mineraler. Men rent og bra å drikke er det, men forbaska kallt å vaske sig i. Holder vel standard temperaturen for H2O på 4 C.

Men det trenger jo ikke være korrekt for ditt oppkomme.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ei olle utan tilsig frå området rundt, kjem det stadig nytt grunnvatn opp. Og så sant det ikkje ligg ei dau mus (eller sau) i grunnvatnet, så er vatnet reint. Me har olle på hytta (langt frå folk men med sauer på sommarbeite) og vatnet er fritt for koliforme bakterier. Har eit sandlag i botn av olla så det blir eit ekstra filtreringslag før me henter vatnet. At ei olle har vore ubrukt har ingenting å sei ettersom det er nytt vatn heile tida.
 

Viss du er bekymra for vasskvaliteten i olla, så er gravitasjonsfilter gull verdt. Eg har vore hyttevakt på Turnerhytten i Bergen, og der filtrerte me alt vatnet som ikkje skulle kokast, før servering. Sendte vassprøvar av filteringsvatnet ein gong i året og aldri anmerkning frå Mattilsynet.

Eg er ikkje så bekymra av meg og drikk vatn over alt i fjellet så lenge det er rennande. Sjekkar litt meir viss det er i saueområder enn andre stader. Men viss eg hadde hatt valget, så hadde eg tatt ei olle før ein bekk/elv kortid som helst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (13 timer siden):

Og så skal jo det der med å la vann stå i sol ett par timer i en transparent beholder være gull. UV stråler tar det meste. 

Ikke noe jeg har greie på, men i følge denne artikkelen her tar det adskillig lengre tid enn et par timer: https://www.northsport.no/hvordan-rense-vann-pa-camping-og-fjelltur/

Det er også viktig som du sier at beholderen er transparent. Siden vi ikke kan se UV-lys er det ikke alltid like lett å få konstatert at beholderen du har er transparent for UV-lys. At synlig lys slipper gjennom er ingen garanti. I følge denne artikkelen er det UV-lys mellom 230 og 300 nm som brukes til sterilisering. Dette er det vi kaller UVB og UVC. Vindusglass er transparent for synlig lys og, slik jeg har oppfattet det, vanligvis også UVA, men slipper ikke gjennom UVB og UVC (UVC blir forøvrig filtert bort av ozon-laget, så er vanligvis ikke tilgjengelig til sterilisering av vann nede på bakken). Med andre ord ville ikke jeg basert meg på dette som steriliseringsmetode med mindre jeg hadde vannet i en beholder som jeg visste var transparent for UVB, og da bare på dager med kraftig sol og der jeg hadde god tid (minst 6 timer med kraftig sol).

Det finnes batteridrevne håndholdte UV-sterilisatorer da. De steriliserer vel typisk en liter på et minutt eller noe sånt og brukes i kombinasjon med en vanlig drikkeflaske.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Det er også viktig som du sier at beholderen er transparent.

Etter litt "reserach" på Internett ser det ut til at det er flasker av PET som anbefales (vanlige brus- og saftflasker for eksempel, et 1-tall i resirkuleringssymbolet). Og i full sol (<50% skydekke) anbefales minst 6 timer, i overskyet minst 2 døgn (regnvære er uegnet for desinfeksjon). Effektiviteten er best for UVC, deretter UVB og minst effektiv for UVA. (med andre ord: jo kortere bølgelengde, jo bedre). Problemet med UVC er at mesteparten filtreres bort av ozonlaget, noe jeg synes er rart at ikke nevnes når man snakker om at solens UVC-lys er mest effektivt. Dubden i vannet har også betydning. Ved 10 cm ble det ett sted nevnt at strålingen var redusert med 50%.

Tiden er det store problemet.  I praksis må du sterilisere alt vannet i dag som du skal bruke i morgen, eller om to dager hvis det er overskyet. Blir fort en del vann å drasse rundt på hvis man er på fottur. På ei hytte kan det sikkert være en brukbar metode hvis man har et stort flatt grunt basseng som står i sola, eller egentlig to basseng siden man ikke kan etterfylle det steriliserte vannet med med usterilisert vann uten at alt blir usterilisert. Tror imidlertid jeg personlig ville gått for en løsning med koking med påfølgende avkjøling og lufting.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Vi hadde et slikt opkomme/brønn på hytta før der det ble tatt vannprøver jevnlig. 
 

Det gikk da sauer rundt i området og det jeg fikk høre da var at man skulle være litt påpasselig når det var mye overvann fordi overvannet kunne dra med seg bakterier og sånt ned i olla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.