Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefale en skisokk for kalde føtter


Cecilie82

Anbefalte innlegg

Blir fort kald i beina på skitur. Går ofte med «varmepose» i skoen. Pleier å bruke Ulvang sokker fra xxl. Føler ikke behov for knesokker. Så at det var anbefalt Smartwool sokker for skitur, vurderer å kjøpe et par av hiking modellen. Noen som har råd og en sokk å anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Fryser du på føttene, ta på lue" - Det ligger overraskende mye i dette har jeg eksperimentert meg frem til. Varmere hode og overkropp = varmere på føttene.

Sliter du med kulde i bevegelse eller bare når du er i ro?

Føttene er det første jeg mister varmen i, men kun når jeg er stasjonær. I bevegelse er det nok av varme å fordele rundt i kroppen.

Jeg går alltid med et innerlag Chevalier liner-sokker (mest for å motvirke gnagsår), og Chevalier Boot Sock over der igjen som er middels+ tykke. Dette er igjennom hele året, enten det er fjellskitur på vinteren eller vandring i fjellet på sommeren.

I camp bytter jeg ut med varmere skyts ala Ulvang-sokker innerst og tykke hjemmestrikka raggsokker utenpå. Det fungerer å gå på ski med denne kombinasjonen også, men det blir fort for varmt. Linersokkene + raggsokkene funker og fint å gå med, om skoene må fylles litt ekstra for bedre skikontroll.

Ellers har skoene mye å si. Jeg merker f.eks. uendelig stor forskjell på isoleringsevne i mine Alfa Vista fjellskisko og Alfa Impact fjellsko. Førstnevnte holder føttene varme vesentlig lenger.

Et triks i ludo er alltid sette føttene/skoene på et sitteunderlag i skum e.l. når man tar pauser eller sitter i ro i camp. Isolering fra bakken skal man ikke kimse av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

"Fryser du på føttene, ta på lue" - Det ligger overraskende mye i dette har jeg eksperimentert meg frem til. Varmere hode og overkropp = varmere på føttene.

Sliter du med kulde i bevegelse eller bare når du er i ro?

Føttene er det første jeg mister varmen i, men kun når jeg er stasjonær. I bevegelse er det nok av varme å fordele rundt i kroppen.

Jeg går alltid med et innerlag Chevalier liner-sokker (mest for å motvirke gnagsår), og Chevalier Boot Sock over der igjen som er middels+ tykke. Dette er igjennom hele året, enten det er fjellskitur på vinteren eller vandring i fjellet på sommeren.

I camp bytter jeg ut med varmere skyts ala Ulvang-sokker innerst og tykke hjemmestrikka raggsokker utenpå. Det fungerer å gå på ski med denne kombinasjonen også, men det blir fort for varmt. Linersokkene + raggsokkene funker og fint å gå med, om skoene må fylles litt ekstra for bedre skikontroll.

Ellers har skoene mye å si. Jeg merker f.eks. uendelig stor forskjell på isoleringsevne i mine Alfa Vista fjellskisko og Alfa Impact fjellsko. Førstnevnte holder føttene varme vesentlig lenger.

Et triks i ludo er alltid sette føttene/skoene på et sitteunderlag i skum e.l. når man tar pauser eller sitter i ro i camp. Isolering fra bakken skal man ikke kimse av.

Har Alpina fjellsko, skal ikke stå på at de ikke er store nok, men ikke så godt foret.   Ser enkelte skrive disse sokkene er lange skafte/på leggen. Synes du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser veldig fort på føttene, så problematikken er kjent. Derimot usikker  på om jeg har mye tips å bidra med, for jeg har fortsatt ikke løst problemet.

Det som har bidratt positivt er som nevnt romslige sko. Sko i ett materiale som klarer å kvitte seg raskt nok med fukt. Alfa med Gore-tex og gode gamle lærstøvler oppleves varmere enn plastskoene jeg har fra Fischer o.l. 
Like viktig som romslige sko er romslige sokker som ikke sitter stramt på foten, gjerne med «luftig» strikk og ikke den fancy mote-ulla med stretch. For meg som bruker 43/44 er det faktisk vanskelig å finne ullsokker som er stor nok til å oppnå dette, men Obs har faktisk noen gode raggsokker i 45/46 som har brukt med godt resultat i vinter. Bruker en tynnere ullsokk under, også denne i romslig størrelse. Er det bikkjekaldt så bruker jeg tykke bomullsgamasjer fra Norrøna. Disse dekker en del av skoa og gir litt ekstra isolasjon på nederste del av beinet. Ganske overbevist om at gamasjer bidrar merkbart. Kjøpte nylig skoovertrekk, men ikke fått testet disse ennå. Uansett noe som kan vurderes mot kalde føtter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Jeg fryser veldig fort på føttene, så problematikken er kjent. Derimot usikker  på om jeg har mye tips å bidra med, for jeg har fortsatt ikke løst problemet.

Det som har bidratt positivt er som nevnt romslige sko. Sko i ett materiale som klarer å kvitte seg raskt nok med fukt. Alfa med Gore-tex og gode gamle lærstøvler oppleves varmere enn plastskoene jeg har fra Fischer o.l. 
Like viktig som romslige sko er romslige sokker som ikke sitter stramt på foten, gjerne med «luftig» strikk og ikke den fancy mote-ulla med stretch. For meg som bruker 43/44 er det faktisk vanskelig å finne ullsokker som er stor nok til å oppnå dette, men Obs har faktisk noen gode raggsokker i 45/46 som har brukt med godt resultat i vinter. Bruker en tynnere ullsokk under, også denne i romslig størrelse. Er det bikkjekaldt så bruker jeg tykke bomullsgamasjer fra Norrøna. Disse dekker en del av skoa og gir litt ekstra isolasjon på nederste del av beinet. Ganske overbevist om at gamasjer bidrar merkbart. Kjøpte nylig skoovertrekk, men ikke fått testet disse ennå. Uansett noe som kan vurderes mot kalde føtter.

Takk for gode tips. Stramme sokkker med stretch funksjon kan nok være en årsak. Blir også lettere fuktig av klamme bein. Du får sende en melding om skotrekket fungerer. Ser det er div varmesåler på markedet men har ikke gått til innkjøp av dette siden jeg trenger plassen i skoen.  Gamasjer som går ned på skoen vil jo naturlig bli et isolerende lag. Har et par fra  Uberg  som jeg skal teste ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tynn liner som transporterer vekk fukt frå foten (eg likar bridgedale sine), en frottéullsokk utanpå, typ denne til dømes.

https://www.getinspired.no/herre/klaer/undertoy/sokker/smartwool-mountaineer-classic-maximum-cushion-crew-sw-b13300-003

Neste forsøk er Alpina eller lill sport sine overtrekk til å ha utanpå (berekna til kalde langrennsko). Evt en tjukksokk type "industri" utanpå skiskoen.

Dampsperre i form av plastpose kna også hjelpe, då fordampar ikkje fukt frå fot. Brukar avogtil om det er veldig kaldt, og eg skal unngå sveitt og våt sko. Då har eg liner innerst, dampsperre/plastpose og isolerende tjuksokk utanpå plastposen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det funka best med vanlige bomullsokker og tynn ullsåle jeg kjøpte fra xxl en gang i tiden. Av en eller annen grunn så blir jeg alltid svett og kald på føttene når jeg bruker ullsokker i støvlene 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsehue skrev (12 minutter siden):

For min del har det funka best med vanlige bomullsokker og tynn ullsåle jeg kjøpte fra xxl en gang i tiden. Av en eller annen grunn så blir jeg alltid svett og kald på føttene når jeg bruker ullsokker i støvlene 😅 

Blasfemi! Frem med fakler og høygafler 😂 

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (13 timer siden):

En tynn liner som transporterer vekk fukt frå foten (eg likar bridgedale sine), en frottéullsokk utanpå, typ denne til dømes.

https://www.getinspired.no/herre/klaer/undertoy/sokker/smartwool-mountaineer-classic-maximum-cushion-crew-sw-b13300-003

Eit alternativ er Alpina eller lill sport sine overtrekk til å ha utanpå (berekna til kalde langrennsko). Evt en tjukksokk type "industri" utanpå skiskoen.

Dampsperre i form av plastpose kan også hjelpe, då fordampar ikkje fukt frå fot. Brukar avogtil om det er veldig kaldt, og eg skal unngå sveitt og våt sko. Då har eg liner innerst, dampsperre/plastpose og isolerende tjuksokk utanpå plastposen.

Er smart wool sokken uten stretch? Du har ikke prøvd sokker for dampsperre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie82 skrev (9 minutter siden):

Er smart wool sokken uten stretch? Du har ikke prøvd sokker for dampsperre? 

Nei og ja. 

Sokk for dampsperre er etter mitt begrep pengar ut vindauget for dårlegare dampsperre enn plast. 

Blir fort ødelagt. Vinmonopolets posar har fin storleik. Finn du i tillegg dei som ikkje er grøne så har du endå meir slitestyrke. 

I tillegg utgjer plast eit betre glilag, for den som skulle vere plaga av gnagsår eller trykksmerter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.